Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk en het is om wanhopig van te worden.. k denk dat een dergelijke waarschuwing van 'Utrecht' uit moet gaan!
die hebben behandelingsprotocollen en zij zouden aan alle dierenartsen moeten melden dat het risico op nierschade bij de toepassing van metacam/meloxicam onacceptabel groot is..

maar ja.. spreek daar in die ivoren toren er maar eens een internist over op aan...

k heb na de verwoestende prednisolon-ervaring met MoMo genoeg van de dierenartsen hier in de omgeving aangesproken op het absoluut niet toedienen - en al zeker niet zonder mijn voorkennis en instemmen - van meloxicam/metacam en prednisolon.
en dat gaf bij de meesten vette bonje. en of ik er voor doorgeleerd had. in die tijd heb ik veel dierenartsen 'versleten' en heb nog steeds een slechte naam. maar daar zit ik niet zo mee..

en nu heb ik zelf een protocol voor de dierenartsen....
:evil: en iedereen die niet instemt, die verliest een klant... :roll:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb ooit voor mijn hond die collie x is een medicijn gekregen dat voor collie achtigen heel riskant kan zijn. Mijn hond was bijna over de regenboogbrug daardoor! Heb da vor tuchtcollege gesleept, maar college bestond voor 99 % uit dierenartsen.. je raadt het al, niks bereikt.

Heb wel toen een mail naar meerdere dierenartsen gestuurd met de vraag hoe zij over dit middel dachten. Allen waren het erover eens er heel voorzichtig mee te zijn, en evt. eerst heel klein beetje te proberen om reactie hond te peilen.. En toch niks bereikt in tuchtcollege..

Tja ik heb steeds zoiets kunnen we dit soort dingen niet voorkomen? Wij weten het inmiddels, maar zoveel mensen niet, die gaan af op kundigheid van de dierenarts.. en belanden vervolgens op het forum met een kat met een nierprpobleem..

Ik ga vanmiddag proberen een mail op te stellen en stuur hem door naar alle dierenartsen in Almere.. in geen geval iets geprobeerd..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Het a/d voer was om te dwangvoeren en toen wisten ze nog niet van de verhoging nierwaardes.
Ik heb Beer gister zoveel mogelijk zijn eetlust geprobeerd op gang te brengen ook al was het slecht voer maar dat hij niet meer zou eten was nog slechter denk ik geweest.
Ik neem Beer niet mee naar de DA hij zit nu eindelijk weer een beetje lekker in zijn vel hij heeft heel veel stress vrijdag en zaterdag gehad.
Dus de bloedonderzoek wil ik even nog uitstellen ik probeer zoveel mogelijk nierdieet te geven en ga ook een waterfonteintje kopen schijnt dat ze lekker vinden.

Wat gaat het goed hij eet nu ook hills k/d natvoer YESSSSS
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, dat is een goed plan..
als je bij de uitspraken van het vet medisch tuchtcollege kijkt dan zie je dat er één uitspraak is over de off-label use van metacam bij katten dacht ik en daar heeft de klager ongelijk gekregen. ben vergeten op basis van welke args want tenenkrommend..
en we hebben in éen van de metacam-topics met een forumlid uit Nrd-Holland een vrij langdurige en intensieve berichtenwisseling gehad over de 'veiligheid' van metacam en dat is dacht ik ook de reden dat ze hier niet meer schrijft..
k vrees dat wij de baasjes niet kunnen bereiken en het besef over de risico's bij da's zal heel heel erg langzaam doordruppelen. dat zie je nu wel een beetje bij de toepassing van pred, maar ik zag nog niet zo lang geleden een citaat uit het dierenartsenprotocol voor toe te passen middelen bij katercastratie en daar stond g*ddomme ook weer prednisolon bij!!
en ik vermoed dat het in Nederland bijna epidemisch voorkomen van nierfalen bij katzels voor een groot deel te 'danken' is aan het spuiten van metacam.. grrmbl..
------------
joepie! goeie berichten over Beertje! fijn dat ie k/d natvoer ook lekker vindt en goed plan om even pas op de plaats te houden en niet nog meer stress..
niet drinken/geen vocht is het allerslechtst, zeker voor de eerste paar dagen..

als je een beetje handig bent (of ... vriend..??) dan kun je met het lichtste aquariumpompje (dierenspeciaalzaak met vissen) in een grote glazen of stenen bak een prima drinkfonteintje maken en ben je onder euro 10,- klaar!
k zal ff zoeken in mijn fotoalbum.. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=510 en een paar pagina's terug..
pompje met slangetje en stevige bak is genoeg, pompje kan met zuignapjes aan de bodem worden geplakt en het lichtste pompje geeft een mooi waterstraaltje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik heb gekeken is leuk.
En zag je kat in het teiltje liggen geweldig.
Wat voor soort kat is het ik denk niet een British blue die heb ik gehad die hebben iets plattere bekje?
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dames, willen jullie niet zoveel schrijven, het is gewoon niet bij te houden! :-P

Natan, dat idee van de dierenartsen aanschrijven is wel een goede, maar ik ben bang dat je helaas bot vangt. Iedere keer wanneer ik een andere dierenarts (zowel in de groepspraktijk D'chem als de groepspraktijk L'voorde) tref, kaart ik het aan en steeds krijg ik nul op het rekest. Men wil er gewoon niet aan dat de Metacam de oorzaak is van Noa's nierfalen.

De Am. site metacam.kills is "Amerikaanse hysterie" en "Amerikanen overdrijven altijd" en "hier worden alleen die "paar" dieren genoemd waarmee het mis ging terwijl er duizenden dieren zijn bij wie niets aan de hand is" en "wanneer we geen Metacam meer mogen geven welk goed alternatief hebben we dan? Ieder medicijn geeft bijwerkingen en soms gaat het fout, maar meestal gaat het goed".
Ik heb ooit een brief gestuurd naar het kattenblad Majesteit nav een Metacamadvies van de dierenarts die aan dit blad verbonden is; deze brief werd niet geplaatst :-( Ik kreeg zelfs niet eens een reactie.

Eigenlijk zou je een programma als Zembla er op af moeten sturen. Zoek eens uit wat er werkelijk aan de hand is met Metacam, hoeveel slachtoffers eist het, waarom heeft een dierenarts zoveel belang om dit middel steeds te gebruiken?

Fijn dat Beertje Hills lekker vindt!
Adriana heeft Russen; ik heb Britten (blauw, silver tabby en chocolate).
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Heb toch een mail verstuurd met de link over het stukje over metacam van de Amerikaanse site erbij. Heb het in ieder geval geprobeerd. Helaas wordt er maar op een paar websites een email adres benoemd, heb dus aan uiteinelijk 6 da kunnen sturen. Resultaat verwacht ik niet maar niet geschoten is altijd mis..

Jammer toch dat dit nog altijd niet erkend wordt terwijl het toch overduidelijk is..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ik denk niet dat dierenarts er belang bij hebben om metacam voor te schrijven, maar er zijn eigenlijk geen goed alternatieven. Ze zouden er wel op aan kunnen dringe bij de geneesmiddelen industrie om iets anders te ontwikkelen voor de kat.
Mijn dierenarts schrijft het alleen voor als hij zeker weet dat de nierwaardes goed zijn. Hier nog nooit problemen gehad met Metacam maar daarom kan het best gebeuren. De dierenarts moet zich bewust zijn dat metacam schadelijk kan zijn voor de nieren en het niet klakkeloos geven. ik meen dat de injecties en dan na een operatie ( narcose middelen enz) het meeste kans op schade geeft, klopt dat?
Want mijn dierenarts spuit nooit geen metacam als pijnstiller waarom weet ik eigenlijk niet zal ik eens vragen.

Maar het blijft lastig want alle geneesmiddelen hebben bijwerkingen helaas soms fataal........
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het probleem met nieren is dat je pas slechte nierwaardes ziet als driekwart al niet meer functioneert.
dus het kan heel goed dat de gevolgen van de eerste metacam-injectie niet zichtbaar zullen zijn ivm de overcapaciteit van de nieren. en als het daarbij blijft, dan zou je kunnen denken dat het allemaal wel meevalt.. en als er dan weer iets gebeurt dat erg schadelijk is, zak je ineens door het ijs.. niercrisis!

ik denk dat het een soort van gemakszucht en/of luiheid is en slechte gewoonte. pred was ook zo'n middel dat maar raak gespoten werd..
er zijn zat alternatieven en hoezo en niets spuiten is er ook eentje.

metacam bij een blaasontsteking lijkt mij en dat is mijn mening bij de wilde spinnen af!
je geeft wat ab en je geeft voedings- en drink en wellicht stress-advies en legt uit waar het waarsch door komt, zodat baasje de omstandigheden kan veranderen.
en maakt een controle-afspraak voor een dikke week later. zoiets.. denk ik
maar je gaat toch geen metacam spuiten!
en dat is na operaties ook zo. hoezo ontstekingremmend? als je schoon gewerkt hebt, dan is er weinig kans op ontsteking en er zijn betere pijnstillers, zie ons topic 'alternatieven'

zucht... tandvleesontsteking en een da geeft novacam mee.. hangoren krijg ik daarvan en missch sommige forumleden van mij, maar op deze manier wordt het druk bij Pluis...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

De eerste reactie is binnen... In mijn mail heb ik mijn zorgen geuit en aangehaald dat ik zo vaak hoor dat een kat na gebruik van Metacam nierfalen krijgt, en daarbij dus een link gevoegd het inmiddels hier wel bekende "Metacam Kills" verhaal.
Dit was het antwoord, waarbij ik ivm de privacy de naam van de kliniek heb weg gelaten..

Het is bekend dat er veel artikelen geschreven zijn, waarbij metacam in een kwaad daglicht is gesteld.
Recente onderzoekingen hebben deze beweren op hun beurt weer als onwaar bestempeld..

Het pobleem is met dit soort beweringen , dat er -helaas- altijd door de farmaceuten zelf onderzoek wordt gedaan en de resultaten natuurlijk botsen.
Hier spelen financiele redenene duidelijk de overhand.
Elk geeft hun eigen onderzoeksresultaten waarbij hun produkt beter is en geen bij werkingen enz.

Dus niet betrouwbaar

Zelfs de toepassing van metacam bij nierpatienten zou veilig zijn.

Reden, om altijd vorzichtig te zijn met elk medicijn.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:het probleem met nieren is dat je pas slechte nierwaardes ziet als driekwart al niet meer functioneert.
dus het kan heel goed dat de gevolgen van de eerste metacam-injectie niet zichtbaar zullen zijn ivm de overcapaciteit van de nieren. en als het daarbij blijft, dan zou je kunnen denken dat het allemaal wel meevalt.. en als er dan weer iets gebeurt dat erg schadelijk is, zak je ineens door het ijs.. niercrisis!

ik denk dat het een soort van gemakszucht en/of luiheid is en slechte gewoonte. pred was ook zo'n middel dat maar raak gespoten werd..
er zijn zat alternatieven en hoezo en niets spuiten is er ook eentje.

metacam bij een blaasontsteking lijkt mij en dat is mijn mening bij de wilde spinnen af!
je geeft wat ab en je geeft voedings- en drink en wellicht stress-advies en legt uit waar het waarsch door komt, zodat baasje de omstandigheden kan veranderen.
en maakt een controle-afspraak voor een dikke week later. zoiets.. denk ik
maar je gaat toch geen metacam spuiten!
en dat is na operaties ook zo. hoezo ontstekingremmend? als je schoon gewerkt hebt, dan is er weinig kans op ontsteking en er zijn betere pijnstillers, zie ons topic 'alternatieven'

zucht... tandvleesontsteking en een da geeft novacam mee.. hangoren krijg ik daarvan en missch sommige forumleden van mij, maar op deze manier wordt het druk bij Pluis...
maar het probleem met elk geval van nierschade dat je niet zeker weet of het van de metacam, narcose, of het zo wie zo ziek zijn komt.

En Metacam wordt vaak gegeven bij blaasonsteking omdat het een pijnstiller is en ik weet niet of je zelf wel eens een blaasontsteking hebt gehad maar het doet verrekte zeer........... En als er pijn is met plassen loop je kans dat de kat niet meer gaat plassen met alle gevolgen van dien.
En het is onzin om AB voor te schrijven want de meeste blaasproblemen bij de kat heft niets met een ontsteking te maken er wordt geen bacterie gevonden. Mijn dierenarts geeft meestal eerst pijnstilling en als dat niet helpt eventueel AB.

En na een operatie spuiten ze het als pijnstiller en ontstekingsremmer tegen de reactie van het lichaam op de schade is in de humane geneeskunst hetzelfde.

Maar ik heb dit al eerder aan gekaart maar je bent zo vel er op tegen.........ik geef het niet tegen elk pijntje maar als het nodig is dan geef ik het de katten......... Ik ken echt geen goed alternatief...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@kansarmedieren: Er zijn teveel ervaringen van mensen op dit forum mbt Metacam en die ervaringen zijn helaas niet positief! Het gaat daarbij vooral om hele jonge katten, en ik geloof niet dat bij zo'n jonge kat al na een keer narcose nierfalen ontstaat, dan zou elke kat slechte nieren hebben en dat is (gelukkig!) niet zo.

Opvallend is juist het aantal jonge katten dat na Metacam nierfalen krijgt. Dat is toch iets om over na te denken en om serieus te nemen lijkt mij..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9360
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Konijntje schreef:Ik heb gekeken is leuk.
En zag je kat in het teiltje liggen geweldig.
Wat voor soort kat is het ik denk niet een British blue die heb ik gehad die hebben iets plattere bekje?
Blauwe russen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:
maar het probleem met elk geval van nierschade dat je niet zeker weet of het van de metacam, narcose, of het zo wie zo ziek zijn komt.

En Metacam wordt vaak gegeven bij blaasonsteking omdat het een pijnstiller is en ik weet niet of je zelf wel eens een blaasontsteking hebt gehad

En het is onzin om AB voor te schrijven want de meeste blaasproblemen bij de kat heft niets met een ontsteking te maken er wordt geen bacterie gevonden.
Mijn dierenarts geeft meestal eerst pijnstilling en als dat niet helpt eventueel AB.

En na een operatie spuiten ze het als pijnstiller en ontstekingsremmer tegen de reactie van het lichaam op de schade is in de humane geneeskunst hetzelfde.

Maar ik heb dit al eerder aan gekaart maar je bent zo vel er op tegen.........ik geef het niet tegen elk pijntje maar als het nodig is dan geef ik het de katten......... Ik ken echt geen goed alternatief...
ff alineagewijs..

nierschades tellen op en nierweefsel geneest nooit meer. dus hoe minder beschadiging van metacam, vloeistofnarcoses etc hoe beter! je moet die nieren dus zo gezond mogelijk houden want met de jaren gaan ze toch wel achteruit en als je ze dan zo min mogelijk hebt laten beschadigen, dan heb je daar later profijt van.
een groot voordeel is tegenwoordig het post-operatief bloedonderzoek, dan weet je de nierwaardes voor de operatie en daarbij komen de nodige metacam-drama's aan het licht. dan is het dus ook te bewijzen.. alleen met een doodzieke kat met beschadigde nieren heb je daar niet zo veel aan en als je pech hebt dan kun je ook nog de kosten van zoveel dagen vloeistofinfuus betalen!

ja, natuurlijk weet ik hoeveel pijn een blaasontsteking doet.
er is blaasontsteking door vieze bacillen en idiopatische (non-bacteriele) blaasontsteking. voor de eerste geeft een da AB en voor de tweede cystease of anders. en tussentijds onderzoekt hij of de urine schoon is.
en bij de bacteriële blaasontsteking helpt de AB uitstekend tegen pijn dus is helemaal geen pijnstiller nodig!
jouw dierenarts zou zeker weten met deze aanpak mijn dierenarts niet zijn!

na een operatie hoef je als er schoon gewerkt is en dat mag ik toch van elke opererende da hopen, geen ontstekingsremmer te geven want hoezo ontsteking?
bij sommige kaakoperaties geef je AB omdat daar vaak ontstekingen zitten en eventueel een opiaat als pijnstiller.

ik ben daar inderdaad heel fel op omdat ik regelmatig niercrisiskatten zie binnenkomen.
en alles waar voor gewaarschuwd kan worden en kan worden vermeden is meegenomen, toch?
en als je Pluis de laatste maand gevolgd hebt, dan hoef ik daar niet zo heel veel meer aan toe te voegen, anders dan dat ik nog steeds met kromme tenen en hangoren zit..

maar missch is deze discussie in Pluis ook wel off-topic want hoort in een metacam-topic..
dus sorry, sorry!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana schreef: jouw dierenarts zou zeker weten met deze aanpak mijn dierenarts niet zijn!
Haar dierenarts is ook een beetje jouw dierenarts want resideert in Dodewaard........
Plaats reactie