Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Adriana schreef:ben wel nieuwsgierig, heeft Gizmo dit gehad gedurende de periode van de eerste en tweede meting nierwaardes?
want dat zou betekenen dat het goed werkt...
en als het een paar middelen combineert dan hoef je dus niet èn ipa èn semintra of fortekor en zo apart te geven..

en er zit voldoende medicijn in (bv ook chitosan, wat ook in ipa zit) dat het lijkt mij bij de medicijnen hoort.
maar als dat niet zo is kan het bij wijze van spreken ook via Medpets/Zooplus binnenkort..
en er is dus al wel een nederlandstalige verpakking..
Giz heeft helemaal niks gehad tijdens de eerste en tweede meting. Ze zei dat we dit konden proberen aangezien die geen medicijnen nodig heeft. Hij verloor bijna geen eiwitten zijn urine ofzo. Dus Semintra wilde ze nog niet geven omdat ze dit liever achter de hand hield voor als het slechter zou gaan.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer Medpets dit mag verkopen is het dus geen medicijn. In plaats van Ipakitine? Of samen met Ipakitine? Wat zegt je dierenarts hierover?
Ik zou in ieder geval niet stoppen met Semintra of Fortekor/Benakor!

Featherr: gefeliciteerd met de gezakte nierwaardes. Hopelijk blijft het nog lang zo!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Dit staat trouwens op het doosje van ingrediënten:
Astragalus (9%, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), Calciumcarbonaat (3,57%), Viseiwithydrolisaat (1,9%), chitosan (0,95%), magnesiumcarbonaat (0,95%), glycerine

Analystische samenstelling:
Ruw eiwit 7,9%; Ruwe oliën en vetten 72,3%; Ruwe celstof 0%; Ruwe as 4,8%; Calcium 1,39%; Magnesium 0,27%; Kalium 0,19%; Natrium 0,19%; Fosfor 0,13%


Volgens mens&gezondheid: Astragalus voor een goed immuunsysteem
Astragalus is een immunomodulator. Dat betekent dat de kwaliteit van het immuunsysteem verbeterd wordt. Het verhoogt de weerstand tegen ziekten in het algemeen. Meer specifiek is het een antivirus, werkt het antibacterieel en is het door deze twee redenen een ontstekingswerend kruid.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

En dan heb je nog Rubenal. Goeie recensies.

Het zou fijn zijn om al die middelen eens naast elkaar te hebben. Vult het elkaar aan of moet je gewoon een keuze maken omdat het allemaal hetzelfde doet?
Ik heb geen idee, maar wil Noa ook niet volstoppen met allerlei middeltjes.
Het gaat goed met haar, maar misschien kan het nog wel beter wanneer ik ...... geef?

Bij wie kun je te rade gaan?
De meeste dierenartsen weten alleen iets van medicijnen (en soms dat nog niet eens want mijn dierenarts had een paar maanden terug nog niet van Semintra gehoord) en vinden alle niet-medicijnen kwakzalverij.
Laatst gewijzigd door Cerna op 14 okt 2014 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik kan ook niet echt recensies vinden van pronefra. Want het is echt heel erg nieuw. Giz doet sinds vandaag weer een beetje bang, dus misschien voelt die zich vandaag niet zo lekker of heeft het dan toch met die pronefra te maken? Geef ik hem iets wat eigk nog helemaal niet getest is en is hij proefdier?
Ook hier dus veel vragen. Zonder al die opsmuk deed hij het toch ook prima. Blijft hij nou dit gedrag vertonen, weer banger enzo dan stop ik er gewoon mee.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

kunnen jullie me even helpen. Ik snap het niet helemaal. ik kom niet erg uit de vertaalde gebruiks aanwijzing. ( ik heb een verdrietige dag)

Is dit een medicijn of een supplement.

Is het ipv semintra is een beta blocker
of plus semintra... Omdat dit ook bloeddruk verlagend is. Moet het haast wel een medicijn zijn.

Ik heb nl vanmiddag de Da aan de lijn gehad die lizzy haar pkd had vast gesteld. En ze vond het bizar dat ze me aan de lijn had. En dat lizzy 3 ons is aangekomen afgelopen 4 weken met het nieuwe voer. Ik vertelde dat ze niet piepte( longen volliepen) dat dat het gewicht veroorzaakte. Alleen dat ze in de flanken mager word.

De da stelde een vitamine prik voor, maar ik geef al vitamine, en vertelde over de veenmos voor de ontlasting en de urineverzuurde om een blaasonsteking tegen te gaan ik legde uit nu ze het een maand niet heeft gehad ik de dosis gehalveerd heb dus nu al preventie gebruik..
De da vroeg waarom ik dat deed en of het hielp ..... zucht


En ik vertelde dat de poep enz allemaal perfect was. ( wat een praatjes) anebole stelde ze niet voor ivm tegen reactie.
Ze zei bizar dat lizzy er nog was en kijken hoe lang ze het ging volhouden. of de pkd niet zo snel groeiend was.

Sorry voor mijn gedram. Maar ook ik ben alles aan het vergelijken om niet alles dubbel te geven allemaal lijstjes met kruiden, die toch veelal het zelfde doen, in verschillende middelen.

Toch denk ik net als Annet van misschien..... Want ik stelde het vanmiddag aan de da nog wat K ( ben even de naam kwijt en pronefra, Maar ze kon het beide niet. Het lijkt soms wel of ze maar 1 ding kennen en zich niet meer inlezen.

Denk dat wij onder meer voer hebben gelezen dan menig da over nierfalen. ;-) we worden moderne heksen grijnzz
Maar als dit een supplement is wil ik het wel bij proberen.
Laatst gewijzigd door dclizzy op 14 okt 2014 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Misschien zou je even naar mijn dierenarts kunnen bellen morgen? Dan kan je vragen wat het is.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik ga morgen Medpets bellen. Zij verkopen al die middeltjes en moeten dus ook weten of het allemaal hetzelfde is, maar dan met een andere naam of dat je bepaalde supplementen samen mag geven omdat ze elkaar aanvullen.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

dclizzy schreef:De da vroeg waarom ik dat deed en of het hielp ..... zucht
:grin: Ja... ik kan me wel wat bij die zucht voorstellen. De dierenartsen leren echter nog wel steeds bij (cursussen, congressen en litteratuur). Nu moet je je wel realiseren dat wij ons hier in dit topic natuurlijk concentreren op één soort ziekte (in jouw geval 2) en daar continu mee bezig zijn. En van een verhaaltje over "een vaag middel Pronefra" hebben ze natuurlijk niet zoveel als het niet ondersteund wordt door ervaringen van collega's of andere middelen zoals onderzoeken e.d. (hoewel je toch wel zou verwachten dat ze er in ieder geval van gehoord zouden moeten hebben). Semintra was ook nog maar kort in gebruik bij mijn DA en het stond nog niet eens boven Fortekor in gebruik (omdat hij dacht dat de mensen het te duur zouden vinden in vergelijk met Fortekor). Dus ligt daar uiteindelijk ook weer een taak voor ons om het bekend te maken. Maar ja... als dat nét zo moeilijk gaat als het duidelijk maken dat er geen Metacam bij een nierfaal-kat gebruikt mag worden dan vraag je je wel eens af of sommige dierenartsen niet teveel in hun oude werkwijzes blijven steken :roll:

Wat betreft Pronefra vs Semintra. Ik zou sowieso voorlopig even wachten met Pronefra totdat we er iets meer over weten (wat dus met de dag meer is, hier). Mij lijkt het in ieder geval niet dat je het beide zou moeten gebruiken. Pronefra lijkt mij in hoofdzaak een fosfaat binder (zoals ipa ook is). Je moet het ook (2xdaags) bij/rond etenstijd geven zodat het dus direct goed zijn werk kan doen. Ook heeft het een bloeddrukverlagende eigenschap. Semintra heeft (met Telmisartan) volgens mij als hoofdeigenschap het eiwit verlies via de urine te verminderen. En ook een bloeddrukverlagende eigenschap.
(Ik ben geen medici en bovenstaand is mijn interpretatie van beide middelen)

Semintra wordt in ieder geval gezien als medicijn (o.a. tegen eiwit verlies via de urine) en Pronefra blijkbaar als supplement (met o.a. de fosfaat binders). Nu is het natuurlijk de vraag als je Pronefra zou geven wat je doet aan het probleem van eiwit verlies (want dat heb ik niet als eigenschap bij Pronefra zien staan). Als de kat met nierfalen geen of slechts beperkt eiwit verlies via de urine heeft dan is Pronefra misschien wel een goed middel/supplement. Is er wel eiwit verlies via de urine dan denk ik dat er Semintra/Fortekor met Ipakitine gebruikt moet worden en dan zou Pronefra (zeker gezien de bloeddrukverlagers) dubbel-op kunnen zijn.

Nu lees ik echter weer dat Ipakitine ook gegeven zou moeten/kunnen worden i.c.m. nierdieet. Dat wist ik niet... (weer wat uitzoekwerk...) Ik dacht dat indien ze nierdieet kregen je de Ipakitine achterwege kon laten :???:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

http://www.medpets.nl/pronefra/?s2m_cha ... escription
ook nog maar wat huiswerk gemaakt..
intussen is het bij medpets verkrijgbaar met redelijk wat informatie.
er zit chitosan in en dat is een belangrijk bestanddeel van ipakitine en het zat/zit(?) ook in Hill's k/d.

en als je bij effecten leest dan combineert het een aantal werkingen, dus daarbij nog bloeddrukverlagend geven of ipa zou dubbelop kunnen zijn..

dit is een studie van Virbac (producent van pronefra) waar aan het eind wordt gesproken over de combi ipakitine/chitosan en pronefra.
http://www.jarvm.com/articles/Vol12Iss1 ... cGahie.pdf

http://www.vetwholesaler.co.uk/pronefra ... atability/
een engels commentaar met links voor meer info

http://www.vetsonline.com/news/product- ... sease.html
commentaar van vets on line bij de lancering in de UK

het is in Frankrijk ontwikkeld en heeft de Amerikaanse nierfalerssite felinecrf,
voorzover ik kan zien, nog niet bereikt
http://www.felinecrf.com/meds0.htm
dit is het Amerikaanse overzicht van in te zetten middelen met functies.

het is een middel toe te passen bij chronisch nierfalen en ik kom nergens de vermelding 'herstel' na acuut nierfalen tegen.
maar als je naar een paar effecten kijkt dan zou het daar best ook wel kunnen werken want bij acuut nierfaalkatzels moet je de slechte nierfunctie natuurlijk ook zo veel mogelijk ontzien en ondersteunen (zelfs als ze weer binnen de referentie zitten).

en nee-hee-hee, wij zijn geen dierenartsen maar lezen bijsluiters en grazen internet af en hebben veel heel veel verzorgingservaring..
en hebben met zijn allen toch al heel veel kennis op dit punt ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dclizzy schreef:kunnen jullie me even helpen. Ik snap het niet helemaal. ik kom niet erg uit de vertaalde gebruiks aanwijzing. ( ik heb een verdrietige dag)

Maar als dit een supplement is wil ik het wel bij proberen.
hoop dat je, jijzelf dus, vandaag wat beter in je vel steekt en ja ze is er nog! knuffels, veel knuffels!

ik heb de indruk dat je met wat je nu geeft aan voer plus medicatie een rustige situatie voor lizzie hebt. zou niet dubbelop geven wat betreft bloeddrukverlaging, dus gewoon bij semintra blijven en pronefra heel even laten voor wat het is..
jouw probleem is toch van een heel andere orde en soort dan het gangbare nierfalen..

nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat je voor haar doet wat je kan in deze situatie!
Featherr schreef:is het door deze twee redenen een ontstekingswerend kruid.[/i]
yèp, daarom werkt astragalus bij chronisch nierfalen om ontstekinkjes in het nierweefsel te remmen/voorkomen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik denk dat je ook niet uit het oog moet verliezen dat dierenartsen vooral bezig zijn met dieren behandelen in een zeer breed spectrum en aan het werk zijn en minder tijd hebben om zich zo te verdiepen qua tijd als hier op het forum. Zij moeten het doen met bijscholingscursussen die hun worden aangereikt.
Natuurlijk zou je het liefste zien dat een dierenarts alles weet ;) Denk dat het daarom voor dierenartsen ook van belang is om open te staan voor dingen die door de ingelichte klanten worden aangereikt. En ja ik weet het, daar schort het nogal eens aan helaas...

Heb zelf geen ervaring met nierfalen (gelukkig) maar lees wel altijd mee en vind het mooi om te zien hoe een middel hier nu als het ware wordt onderzocht :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

t was helemaal geen kritiek naar dierenartsen hoor, die moeten zo breed geschoold zijn dat dit moeilijk ook nog de diepte in kan..
en dan zul je zelf op zoek moeten gaan en dan ben ik nog altijd zo blij met de beschikbaarheid via het internet van zo veel informatie. sommigen doen daar nog wel eens denigrerend over maar als je een beetje goed en breed zoekt, kun je heel veel vinden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Bedankt voor al het onderzoek, En inderdaad ik heb mijn oude dierenarts wel een een tip gegeven van een andere dierenarts. Hij bedankte me er zelfs voor toen hij zich had ingelezen. En zei ook eerlijk wij zijn platteland dierenartsen en hebben een breder dierenleed dan een gezelschap dierenarts in de grote stad. Die zich maar op een paar beestjes hoeven in te lezen.

De da had gisteren van al die middelen niet gehoord. En ik ben al jaren kapster en pedicuurster, en lees inderdaad ook niet alle vakbladen. En moet bekennen dat ik ook niet met ieder nieuwtje meegaat.

Maar zoals ook boven geschreven is, Kom er bij mee een hoop emotionele frustratie naar boven en eis!! Ik bijna dat iedereen alles weet. Gisteren had ik dus weer zon dag ... zucht.

Ik lees al 2 maanden uren per dag alle site's over Nierfalen, en pkd de halve wereld in google vertaling in de hoop wat te vinden. Het ligt hier vol met kladblaadjes met vele ingredienten die op elkaar lijken of ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat heet oerwoud ;-)

(even achtergrond info)
of-topic Ik heb mijn opa 4jaar verzorgd en ook zon strijd met doktoren moeten leveren omdat ze als iemand op bed ligt bv eten op een kast zetten of medicijnen op 4 meter afstand zetten) Ook nierfalen en de frustie dat er niets aan te doen was. Ik telde zijn medicijnen uit en dan kreeg hij bv verkeerde medicijnen of andere inhoud wat niet bij elkaar kon. Dan had je weer een dag contact met dokter ziekenhuis en apotheek die niet voor elkaar wilden caputaleren.

HIj is 2 jaar geleden overleden. Toen kwam oma in een accute delier en is er niet meer uitgekomen en na een jaar in huis verzorgen naar een dementen afdeling gegaan. Waar gewoon passieve eutenasie word toe gepast om gewoon geen eten te geven als mensen er niet om vragen.en de 1 luier pd .
Daar heb ik dus bijna een half jaar op slapen na gewoond.
en oma is 8 maanden geleden overleden ( gelukkig) . En ik kreeg in april een telefoontje dat een tante van mij onwel was opgenomen. 3 uur later overleden die me nauw stond, Een week later had ik om mijzelf af te leiden lizzy gehaald :-) Van nu eens ik en iets leuks. en toen bleek zij ook ziek . Ik kan afscheid van een kat er gewoon niet bij hebben... heb het gevoel dat mijn leven momenteel alleen uit ziekten en afscheid nemen bestaat) er zijn mensen die het veel erger hebben ik weet het maar ik zit er ff door heen.
Of het nu de 50 jaar is met problemen die gaan komen grijnzz maar ik merk dat ik mijzelf heel moeilijk bij elkaar kan rapen momenteel. Bedankt voor jullie feedback en sorry als ik af en toe te veel vraag.

groetjes dian
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

dclizzy schreef:Bedankt voor jullie feedback en sorry als ik af en toe te veel vraag.
Je kunt nooit te veel vragen, hoor, Dian. Je hebt de afgelopen jaren inderdaad erg veel ellende over je heen gehad. En dan kan het soms te veel worden. Je kunt jezelf in ieder geval niet verwijten er te weinig aan gedaan te hebben. (Zo lees je in een ander topic dat sommige mensen een bloedonderzoek zelfs te veel vinden) Helaas zal de tijd voor Lizzy ook komen maar met al dit uitzoekwerk kun je haar in ieder geval nog wat tijd geven. Hoeveel tijd is niet te zeggen maar het is in ieder geval altijd meer dan de DA haar wilde geven. Groetjes en knuffel voor Lizzy.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie