Goedkoop voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Goedkoop voer

Bericht door Michaelpr »

Ik ben van plan een kruising tussen een Maine Coon en een Noorse Boskat van 11 weken te nemen.
Bij haar huidige eigenaar krijgt ze gewoon het goedkoopste voer dat er is: C1000 en AH huismerk brokken. Haar eigen Maine Coon en Noor krijgen dat ook.
Is dit slecht? Wat voor gevolgen kan dit hebben? Wat moet ik ze anders voeren?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Goedkoop voer

Bericht door JLC »

Het is geen slecht voer, maar naar mijn mening is er beter voer.
In supermarktvoer zit volgens mijn DA ook alles in wat een kat moet hebben. Zelf promoot hij met name Royal Canin.
Ik geef zelf een combinatie van Hills, Hills Natures Best en Orijen. Katten zijn vleeseters en in Orijen zit veel vlees. Ik zou in een van de voedingstopics krijgen. Hier op dit forum is Adriana mijns inziens een expert op voeding en ingredienten van de voeding.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

Weinig slechts over die specifieke merken gehoord, maar ik heb me er een tijdje geleden op ingelezen.
Bij harde brokken zijn vooral de merken Hill's en Royal Canin bekend om goede kwaliteit (maar ook hoge prijs).

De kwaliteit wordt wel eens gemeten door de hoeveelheid echt vlees te meten. Dingen als graan, rijst en groente klinken erg nuttig voor ons mensen, maar een kat is carnivoor. Ze zitten vooral in het voer omdat het goedkoper is dan vlees. Dus hoger percentage vlees = beter. Er stonden ook een paar tests bij waar de kwaliteit (dus echt de inhoudelijke percentages) en de voorkeur voor de katten bekeken werd. Zelfs de effecten op de darmpjes werd bekeken. Hier kwam Carocat erg goed in naar voren: redelijk veel vlees, veel testkatten accepteerden het en het is redelijk voordelig (vele malen goedkoper dan bv Royal Canin).

Let wel: ik probeer je zeker niet 'mijn' merk op te dringen..er zijn vele goede merken. Top dat je je er in wilt verdiepen in plaats van denken 'ze zijn het goedkope spul gewend, voordelig voor mij!'
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
dmg-san
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:41

Re: Goedkoop voer

Bericht door dmg-san »

Ik geef mijn katten voer van de aldi. Ik heb ze liever op beter voer, maar het rare is dat mijn katten duur voer niet willen hebben. Heb royal canin geprobeerd, Carocat, hills maar ze eten het niet draaien hun neus er voor om. Aldi voer vreten ze op zowat met het bakje erbij.. Ik denk dat het komt omdat ik ze kreeg toen ze 5 maanden waren, en ze bij hun vorige eigenaar alleen maar aldi voer kregen.

Dus ik denk dat goedkoop voer niet zo slecht is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

het is niet zo dat wat een kat het liefste eet ook het beste voor het betreffende dier is..
mijn nierfaalkater zou dol- en dolgraag het eiwitrijke vette voer van zijn vriendje Enzo eten en dan kan ik hem binnen de kortste keren laten inslapen! anti-vries zijn ze ook dol op en is dodelijk!

goedkoop voer is niet voor niets goedkoop en dat geldt voor je eigen voer ook..

we hebben tig voedingsdraadjes/topics met heel erg veel info.
en ook waar je op moet letten bij voer en waarom.
en wat je beter niet kunt voeren en waarom niet.
k zou zeggen/schrijven lees je daar eerst even in asjeblieft.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

goedkoop voer is niet voor niets goedkoop en dat geldt voor je eigen voer ook..
Klopt..als het aan mij ligt, zou ik de hele dag M&M's eten :-P ...maar das niet erg gezond he? (zeker niet door m'n diabetes, maar anders ook niet)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Goedkoop voer

Bericht door Meowth »

M&M's zijn niet goedkoop :-P

maar inderdaad, richtlijn: supermarktvoer niet kopen, alleen uit dierenspeciaalzaak (maar ja daar heb je ook wel slecht voer tussen zitten, dus even je erin verdiepen, of wil je van mensen horen wat hier gebruikt wordt? staat ook wel een topic van op het forum trouwens) en... meest gebruikt betekent niet het best. whiskas is bijv. heel bekend maar dat is verre van goed voer... en ga zo maar door.

ps. ik geef sanabelle
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

de meeste katten gaan nogal stinken van Whiskas en grote kans op diarree en ik vermoed dat er in Whiskas relatief veel pens zit..
wij voeren Sanabelle kitten en urinary, Almo holistic, beetje Orijen bruin, beetje Hills indoor en Enzo mag doorgaans zelf kiezen welke brokjes hij op dat moment wil eten en het verschilt altijd en is alleen s morgens voorspelbaar (sanabelle kitten)

en de nierfaalkater krijgt RC renal, Animonda renal en RC renal tonijn natvoer en Clinic fri natvoer. Specific, Trovet, Hills k/d, Beaphar en Integra zijn op dit moment uit.
en voor het lekker krijgen zij de jus van een goedkoop foliezakje van AH of eigen merk Jumbo en Enzo krijgt dat om zeker te zijn dat hij voldoende vocht binnenkrijgt, omdat ie moeizaam drinkt en blaasgruis in zijn verleden heeft.
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 aug 2010 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

Meowth schreef:M&M's zijn niet goedkoop :-P
oh nee? Als ik om 12uur zo'n hele zak van 2euro leeg eet, hoef ik de rest van de dag geen eten meer. En mijn avondeten bestaat meestal toch wel uit vlees/vis, aardappelen/rijst en groenten. Dat red ik nooit voor slechts 2euro. :lol:
ps. ik geef sanabelle
Nog noooit van gehoord :shock:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

:pdtpya: 'nooit van gehoord'...................

:shock: :shock: :shock: --> http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... /sanabelle ;-) :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

Hey ik ben geen wandelende kattenvoer-encyclopedie! :lol:

''met speciaal gevormde grote brokken mosselextracten''
He..daar gaat mijn eetlust! :eshifty:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Goedkoop voer

Bericht door Meowth »

"Whiskas, met echte stukjes rundvlees in een omhulsel van weetikveelwat"
Daar gaat mijn eetlust ook.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

wat dacht je dat er in frikandellen en eigenlijk bijna alle verknutselde kant-en-klare snacks zit? ooit eens gezien uit welke grondstoffen die verukkelijke 'tucjes' bestaan, dat wil je echt niet weten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Gabriella van Dijk »

Aangenaam Michaelpr.
Ik mix duur en goedkoop voer. Ik voer anti-haarbal van Royal Canin (de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) en Krokantjes, huismerk van, in mijn geval, de Coop, maar ik geloof dat Plus het ook verkoopt (de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Ik houd de kosten voor mezelf zo heel erg laag en mijn katten vinden het heerlijk.
Daarnaast schijnt het gezond te zijn om je katten eens in de week te laten vasten. Ik vind vasten nogal rigoureus, dus bij mij krijgen ze 1 dag per week gekookte kipfilet. Ik geef ze een kwart kipfiletje per dier.

Mijn voedingsschema:
Maandag tot en met Zaterdag:
25 gram Royal Canin (50 gram is aanbevolen per dag)
50 gram Krokantjes (100 gram is aanbevolen per dag)
Dit mix ik en verdeel ik over de ochtend en de avond.
Ook krijgen ze per kat 2 vissnoepjes per dag van de dierenwinkel.
Zondag:
25 gram gekookte kipfilet, afgekoeld, geplukt met wat kookvocht erbij.

Mijn katten glimmen, hebben nooit diarree zonder aanleiding en zijn prima op gewicht.
Als ik het idee heb dat ze afvallen, dan krijgen ze wat extra brokjes-mix.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Goedkoop voer

Bericht door Michaelpr »

Heel erg bedankt voor jullie advies, vooral Gabrielle!
De eigenaar zegt ook dat haar volwassen katten geen RC en Hills lusten! Ik hoop dat mijn kitten dat wel gaat doen, anders moet ze er maar aan wennen.
Plaats reactie