Onze nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
RubenTC
Kitten

Onze nieuwe kitten

Bericht door RubenTC »

Heya mensen,

Bij deze even mijn introductie op dit forum en meteen een belangrijke vraag.

We hebben sinds 2 dagen een lief jong katertje van 8 weken oud. Zijn naam is Neo. Neo komt uit het asiel, en het gaat nu prima. Hij plast en poept op de kattenbak, eet prima, wisselt ADHD spelen af met slapen op onze zachte stoel, laat zich oppakken en komt regelmatig langs om te worden geaaid. De eerste avond toen wij naar bed gingen (hij mag de slaapkamer niet in) zat hij 10 minuten voor de deur te piepen. Daarna ging hij rustig slapen (ook op de stoel). Neo houdt wel van jagen op speeltjes, en besluipt al onze speeltjes vaak achter elkaar. Ook jaagt hij soms op onze voeten/vingers en bijt en krabt hij soms. Hij begint wel veel te krabben aan allerlei dingen, maar volgens mij komt dat omdat hij nog geen krabpaal heeft (late bezorging van zooplus).

De vraag is: na de vakantie (over 3 weken) zijn ik en mijn vrouw elke dag weg van half 8 tot 5 uur. We zijn bang dat Neo nogal eenzaam wordt, en zijn aan het denken over een oplossing. Onze woonkamer (waar hij mag komen) is niet heel groot (3,5x9m) maar toch denken we over een tweede kat. Is het slim om dit zo snel mogelijk te doen? Nu hebben we nog 3 weken om er de hele dag bij te zijn. Is het slim om dan ook een kitten te nemen, die ongeveer even oud is? En als dat geen broertje is, gaan die twee dan waarschijnlijk goed samen kunnen?

Nog een losse vraag:
Neo mag niet naar buiten (we wonen op de 1e verdieping). Is het dan slim/nodig om een kattenverzekering af te sluiten?

Ik hoop op een snel antwoord, en dan gaan we misschien morgen nog een nieuwe kitten halen.

Groeten,

Ruben
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door JLC »

Welkom op dit forum. Als ik je verhaal lees, dan raad ik zeker aan een tweede kitten erbij te nemen. Kittens willen graag spelen en dan ook graag met elkaar. Een kitten alleen gaat zich mogelijk vervelen als hij/zij alleen thuis is. Zelf heb ik bijna 2 jaar geleden ook twee kittens in huis genomen en dat gaat super.
Een verzekering kan handig zijn, maar je kunt ook geld opzij zetten. Ook als katten enkel binnen blijven, kunnen ze ziek worden. Je zult voor jezelf moeten uitrekenen wat handiger voor jou situatie is. Als je geen geld hebt om opzij te zetten voor onverwachte uitgaven bij de dierenarts dan zou je er verstandig aan doen om een verzekering af te sluiten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zeker een tweede kat erbij halen, en als het kan inderdaad nu. Een kitten alleen hele dagen straks is gewoon zielig, nouja vind ik althans.
Wij hebben zelf altijd geld apart voor als er iets gebeurt, een verzekering sja..persoonlijk ben ik er niet zo voor omdat ik het geldklopperij vind.
Je moet de voorwaarden heel erg goed doorlezen want eigen risico en wat er niet gedekt word zoals entingen en castraties.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Een kitten erbij lijkt mij een goede oplossing.
Als de ruimte (geld, emotie, en gewoon echt de "ruimte") zou ik dat doen.

Kittens kunnen uitgroeien tot katten die goed zonder maatje kunnen.
Maar er zijn ook kittens bij die dat totaal niet kunnen.
En als je erg gehecht bent aan je spullen (bang, zachte stoel, plantenpotjes, etc) zou ik er toch een kitten bij doen.
Erg gezellig voor jullie tijgertje, erg gezellig voor jullie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Hoi Ruben, welkom hier!
Wat leuk en goed dat je een kitten uit het asiel hebt!

Ik zou ook zeker een tweede kitten nemen. Hierboven hebben medeforummers al hele goede redenen gegeven. En ik weet het ook uit ervaring, ik heb nu twee kittens uit een kittenopvang (en een kat van 1 jaar), en ze hebben zo veel lol aan elkaar! En ik aan hen. ;-)

Ik heb ze wel allemaal in de verzekering zitten, ook al gaan ze niet naar buiten. Ik heb er met vorige katten veel profijt van gehad... En soms ook niet gebruikt, maar dat kon ik tegen elkaar wegstrepen. Ik raad Petplan aan, maar dat moet je uiteraard zelf uitzoeken als je dat wilt. Via de functie 'zoeken' linksboven vind je hier ook veel info over.

Laat je even weten wat je doet? Spannend! Ik hoop morgen of zo te lezen dat je er een (asiel)kitten bij hebt!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
RubenTC
Kitten

Bericht door RubenTC »

Dank voor alle reacties!

We hebben besloten nog een kitten te nemen. Neo heeft echt buien, regelmatig komt hij om aandacht bedelen, maar regelmatig gebruikt hij de bankkussens als krabpaal. Als ik hem dan probeer op te pakken, gaat hij op z'n ruggetje liggen en gaan alle nagels en tanden richting mijn hand. Ik corrigeer hem dan, maar ik kan hem echt niet oppakken zonder dat mn vingers onder de strepen zitten. Ook is zijn lievelingssport het besluipen van z'n speeltjes.

We vrezen dat hij een beetje verveeld is en willen hem erg graag een vriendje of vriendinnetje geven. Is het slim om dan een poesje ipv een katertje te nemen? Zodat het geen 2 vechtende mannetjes worden. Of zou een lief poesje nogal overdondert worden door zijn jaaggedrag?

Met vriendelijke groet,

Ruben
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Gewoon even bij wat kittens gaan kijken. Gisteren toevallig nog een nestje gezien..en dan merk je wel qua gedrag (als je er een uurtje ofzo zit) wat voor kittens het zijn: 1 was verlegen maar lief, 2 was een enorm speelse dondersteen, 3 was ronduit een schootkat. Lijkt me dan dat nummer 2 goed bij jullie kitten zou passen.

Op zich moet poes of kater dan niet veel uitmaken, en 2 katers kunnen ook goed samen. Leg de lat voor jezelf niet te hoog - ga niet direct er van uit dat die twee kittens met elkaar gaan slapen enzo.

Qua krabpaal hoop ik dat ze opschieten met levering! Want dat maakt zoveel uit als ze een juiste plek hebben om te krabben. Een stevige deurmat (zo'n kokos ding, tegenwoordig ook met leuke prints) is ook ideaal. Onze kitten heeft 1 krabpaal tot aan het plafond, 1 kleine krabpaal en een deurmat..en binnen het eerste uur heeft ze ze alle drie bekrabt (en verder niets).
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Leuke foto bij je naam Ruben, is dat Neo?
Wat leuk dat jullie er een tweede bij nemen! Weer uit het asiel?
Twee katertjes kunnen prima samen, ik heb er hier drie. Zo lang je ze maar op tijd laat castreren tussen de 6 en 9 maanden).
Ik ben zelf niet zo'n fan van poezen, maar bij wat Kiwi in de de eerste alinea schreef sluit ik me aan.
Heel veelplezier en hou ons op de hoogte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Twee katertjes of een kater en een poes gaat allemaal prima samen. Veel mensen noemen poezen wat bitchy, maar dat verschilt per poes. Mijn poes is alles behalve bitchy, maar een echt goedzak en een knuffelkont. Wel erg leuk dat je er een tweede bijneemt! Zal Neo je dankbaar voor zijn.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ook mijn advies is een tweede kitten nemen.
Aanbod genoeg, de asiels en kittenopvang zitten er vol mee.
Wel op tijd laten castreren hè - met 6 maanden liefst.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
RubenTC
Kitten

Bericht door RubenTC »

We zijn wezen kijken bij een pleeggezin voor kittens, waar een superlief klein poesje zit. Ze heet Fleur en is nog iets te klein voor haar leeftijd (ongeveer 10 weken). Fleur is echt superaanhankelijk en kwam meteen op mn arm liggen voor aandacht. Nou heeft Fleur wel een navelbreukje. Heeft één van jullie hier ervaring mee?

Verder lijkt Neo steeds vervelender te worden. Ik liet hem vanochtend op ons bed, waar hij spontaan elke plooi, teen en vinger aanviel. Als ik hem dan probeer op te pakken krabt en bijt hij ontzettend naar mijn vingers. Als ik dan mn hand toch doordruk rent hij hard weg. Toen ik hem vervolgens weer uit de kamer zette en de deur dichtdeed, ging hij voor de deur zitten miauwen/piepen. Is dit normaal gedrag bij kittens? En zal dat anders zijn als hij straks een vriendinnetje heeft?

Verder vinden we Neo nog steeds erg lief! Als hij rustig ligt te slapen is hij echt lief.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik heb geen ervaring met dieren met een navelbreukje maar ben er wel van overtuigd dat Neo een kameraadje nodig heeft. Ik zou kiezen voor een kitten, zodat ze samen kunnen spelen en opgroeien. Ik zou wel in het asiel kijken. Daar zijn de kittens over het algemeen goed nagekeken, geent, ontvlooid en ontwormd.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Als ze te klein is voor haar leeftijd, check voor de zekerheid haar paspoort even. Sommige gezinnen zijn niet goed in rekenen ben ik achter gekomen: onze kitten gehaald met de melding 'ze is 14 weken oud'. Thuis even uitgerekend met de geboortedatum, en ik kwam op 18 weken uit :lol:. In ons geval geen ramp, maar het zou lullig zijn dat je Fleur meeneemt met bijvoorbeeld 5 weken.

Tenminste, hoe ik het zo lees, heb je haar nog niet meegenomen?

En Neo..ik denk dat die gewoon enorm speels is..soms is het baldadige gedrag lief, soms erg storend. En dan kom je ook bij het lastige punt: hoe laat je ze duidelijk een 'NEE' kennen (bij bijten enzo), zonder dat je je band met de kat verpest?

@Gabriella: volgens mij staat zo'n gastgezin gelijk aan een asiel toch? Gewoon extra plek van het asiel om de kitten sociaal te krijgen.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Bericht door Gabriella van Dijk »

@ Kiwi; ik heb er overheen gelezen, sorry! Ik weet trouwens niet of het gelijk staat aan elkander, omdat ik niet weet of er bij zo'n gastgezin dezelfde voorwaarden gelden. Dan bedoel ik dus betreffende sterilisatie/castratie, entingen etc.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Ik kan wel speculeren over hoe het naar mijn idee werkt, maar volgens mij lopen hier op het forum wel wat gast- en pleeggezinnetjes rond die dat veel beter weten ;)
Plaats reactie