Wat te doen met niet verkochte kittens

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door loesjepoesje »

hoi allemaal,

ik heb een vraag en ik weet niet zeker of ik die wel mag stellen op dit forum, maar er is iets dat mij bezig houdt. ik heb een raskat met een stamboom. nu lijkt het me heel leuk om daar in de toekomst eens een nestje mee te fokken. ik ben lid van de vereniging neocat en ik weet ongeveer wat de voorbereidingen zijn en ook dat het niet om de verdiensten gaat, en daar is het mij ook niet om te doen. maar een nestje fokken kost best veel en nu vraag ik mij af: stel dat je niet alle kittens verkoopt, wat doe je dan met de overblijvende kittens ?(ze allemaal zelf houden is geen optie) en raskittens met stambomen kun je ook niet zomaar weggeven lijkt mij. heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door JLC »

Je mag deze vraag best stellen hoor, maar op dit forum zitten bij mijn weten niet veel fokkers. De meeste mensen op dit forum zijn niet voor het fokken met katten en dan gaat met name om de gewone huiskat, want daarvan zijn er al heel veel. Maar jij hebt een raskat, dus dat is wellicht anders. Ik zou eens informeren bij je rasvereniging.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door sandy »

Nou...persoonlijk ben ik wel van mening dat je fokken met raskatten aan echte fokkers moet overlaten.
Als je al twijfels hebt of je het allemaal kan bekostigen en eventuele kittens niet kwijt kan zou ik er niet aan beginnen, zowiezo al niet als particulier.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door castratenkoor »

Raskatverenigingen hebben wel een kittenbemiddeling en een dekkaterbemiddeling.
of je wel nog een nest kittens op de wereld moet zetten - ras of geen ras - daarover heb ik echter mijn twijfels........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door Adriana »

k neem toch aan dat jezelf je nog wel meer vragen hebt gesteld, zoals keuze dekkater, gezondheidscheck en testen poes vóór de dekking, poes naar kater/kater naar poes, wensen/eisen eigenaar dekkater enzovoorts.. en wat dacht je van de eventuele dierenartskosten? en de zorg voor de pasgeboren kittens zonder/met complicaties?
is dat allemaal helemaal nieuw voor je of heb je in je omgeving als eens een dergelijke zwangerschap/bevalling meegemaakt?
k begrip dat je daar missch beetje rozige gedachtes over hebt maar misschien toch nog maar eens heel erg goed over nadenken.. en daar ben je met je vraag gelukkig ook mee bezig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door MBHK »

Vragen mogen altijd gesteld worden, toch? :D Ik raad je aan naar een Neocat Show te gaan. Hier zullen vast mensen zijn die je het e.e.a. willen vertellen. Houd er rekening mee dat niet iedereen even openhartig wilt praten of zelfs helemaal niet. Het is echt geen pretje om ''zomaar'' een nestje te fokken, helemaal niet als deze negatief verloopt. Zorg eerst dat je ALLES weet van je eigen ras en daarnaast overloopt van de overige informatie die erbij komt kijken. Als het je niet gaat om je portemonnee, zou ik er persoonlijk ook nooit over begonnen zijn.

Lees het boek ''Esther Verhoef - Handboek Katten Fokken'' eens en kijk of je dan nog steeds zo enthousiast bent! ;-) Je zult versteld staan! Het boek geeft je een idee waarmee je allemaal in aanraking komt. :shock: Respect voor de professionele fokkers!
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door loesjepoesje »

super, die reacties van jullie en ik zal het boek van esther verhoef zeker gaan lezen. het is goed om inderdaad ook op de nadelen te worden gewezen, en de reden dat ik er nu over nadenk is omdat onze poes op gegevens moment de leeftijd krijgt waarop ze "geholpen" zal moeten worden en omdat je ook wel eens hoort dat het heel goed is voor poezen om een keer een nestje te hebben. aan de andere kant, inderdaad weet ik te weinig van het ras, ik heb haar gekocht omdat ik haar vreselijk mooi vind en omdat britjes bekend staan om hun lieve karakter (en dat klopt helemaal) maar ik ben geen kenner. ik denk toch dat ik van het idee afzie omdat ik geen professionele fokker ben en het ook niet wil worden. ik houd ontzettend van katten, maar dat is toch iets anders...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door castratenkoor »

Dat het goed voor een poes zou zijn een keer een nestje te krijgen is een taai fabeltje.
Als alles vrouwelijke kittens die nu in de asiels en kittenopvang zitten volgend voorjaar een nestje krijgen, dan is het einde zoek lijkt mij. Ik zou willen dat die sprookjes ophielden te bestaan.
het is prima voor de poes haar jong te laten helpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door sandy »

Ik zou het zeeeeer verstandig vinden als je er inderdaad vanaf ziet :eclap:
En inderdaad, dat zijn fabeltjes, ik snap niet dat dat in deze tijd nog steeds rondgaat :geenidee:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door Meowth »

Dan moet je ze houden.

Maar ik vind het ook heel goed dat je ervan af ziet!
Geniet maar lekker van je katten zonder alle rompslomp van een nestje :eclap: .
castratenkoor schreef:Dat het goed voor een poes zou zijn een keer een nestje te krijgen is een taai fabeltje.
Ik krijg echt de kriebels van dat fabeltje. Brrr.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door Kiwi »

Kort door de bocht gezien zou ik 'wat te doen met niet verkochte kittens?' beantwoorden met: in de aanbieding doen. Als je ze niet wilt/kunt houden tenminste. Ondanks dat kittens verre van handelsobjecten als TV's en bankstellen zijn - is marktwerking wel degelijk van toepassing.

Als men een brits korthaar kitten voor een normale prijs te koop zet van 500euro, dan zijn er vele andere aanbieders als concurrent. Zet je daarentegen een overgebleven raskitten op 300euro, dan heb je kans dat je er iemand enorm blij mee kunt maken, die de normale prijs toch net iets teveel vond. Ik gok alleen dat je ook de kans hebt om het verkeerde publiek ermee aan te trekken...
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door Sannie_xx »

castratenkoor schreef:Dat het goed voor een poes zou zijn een keer een nestje te krijgen is een taai fabeltje.
Volgens mij is dit geen fabeltje, maar komt meer voort uit het feit dat ongeholpen poezen die nooit gedekt worden maar dus wel telkens krols worden veel meer kans lopen op (baarmoeder?)aandoeningen. (edit: even opgezocht. Verhoogde kans op melkkliergezwellen en suikerziekte bij elke krolsheid die niet eindigd in een nestje) Maar ja, de enige reden om dat te voorkomen zou dan zijn om ze keer na keer nestjes te laten krijgen dus uiteindelijk is laten helpen natuurlijk véél beter dan een nestje laten krijgen (put ze ook minder uit enzo. Nestje krijgen is voor een poes echt een hele aanslag. Je ziet ze vermageren ondanks wat je ze voert)
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door loesjepoesje »

ik ben er wel uit. ik ga het niet doen. ik ben geen fokker en wil er zeker geen geld uit slaan, want ik weet dat het fokken van een nestje ook veel kost en je loopt natuurlijk ook kans dat er kittens bij zitten die niet gezond zijn. bovendien moet je een goede dekkater vinden in de goede kleur enzo en daar heb ik te weinig verstand van. en volgens mij moet je je kat ook eerst nog laten testen op bepaalde aandoeningen dus er komt heel veel bij kijken. maar het leek me wel heel leuk en vertederend en ook heel bijzonder om een keer mee te maken. maar ik zie er toch vanaf, en ja, er is al een overschot aan katten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door sandy »

Je zou is bij een opvang/asiel of bevriende cattery kunnen informeren of je bij een bevalling mag zijn, dan heb je het ook een keer meegemaakt zonder dat je dus inderdaad meewerkt aan het kattenoverschot.
Respect dat je deze beslissing hebt genomen, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Wat te doen met niet verkochte kittens

Bericht door Kiwi »

Helemaal mee eens Sandy, je hoort best vaak het 'maakt me niet uit wat er met de kittens gebeurd, maar het lijkt me zoooo schattig om een nestje te krijgen!' Yuk..

Vind het idee om zo rond te vragen of je er bij kunt zijn best een goed idee! Als je 1 in de buurt zoekt, mag je er misschien zelfs bij zijn met de eerste weken opgroeien enzo, kun je veel vragen stellen, info krijgen..en je kunt de mensen daar ook helpen. Wel de schattigheid - niet de hele rompslomp.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie