Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
mas1973
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010 20:19

Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door mas1973 »

Beste kattenliefhebbers,

Ik heb in januari 1 van mijn 2 katten in moeten laten slapen. Later heb ik er wederom een 2e kat bijgenomen om gezelschap te hebben voor de overgebleven kater. Woezel was 6 maanden toen hij Campi van 8 jaar kwam vergezellen. In het asiel was het Woezel die mijn aandacht trok: angstig maar toch genieten van het aaien. Ik dacht echt dat hij perfect zou passen bij Campi die net zo'n type was toen ik hem kreeg. Het gaat ook goed tussen die 2 hoor maar... na 3 dagen was Woezel helemaal gewend en kwam hij los. Het is een heerlijke knuffelkat en houdt superveel van spelen. Campi daarentegen is een super rustige kater, angstig (door een slechte jeugd) voor heel veel geluiden en bepaalde mensen en is gewoon niet zo speels. Hij loopt weg als Woezel met hem wil spelen of geeft een tikje.
Nu zit ik er dus aan te denken om er een 3e kat (een kitten? één van zijn leeftijd?) bij te nemen als maatje voor Woezel. Ik ben echter heel erg bang dat als er een 3e kat bij komt, Campi zich achtergesteld zou voelen en dat wil ik dat beestje gewoon niet aan doen! Hij is tenslotte het langste bij mij. Ik heb in mijn omgeving al om advies gevraagd. Dit zijn echter geen katten experts. De 1 zegt: doen! De ander zegt: denk ook aan Campi.

Ik zit in tweestrijd en zou graag advies willen hebben van de mensen hier op dit forum. Ik hoop dat er mensen zijn die reageren...

Groeten MAS 1973
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door Adriana »

wij hebben hier een soortgelijk probleem met angstige Enzo en dominante en veel oudere MoMo en eind augustus komt er een kleuterkatertje bij en hoe het uitpakt zal de toekomst leren.
ik weet van een ander geval, een stokoude noorse boskat, diabetes en matig nierfalen die er een heilig birmaantje bijkreeg, want die nobo zou toch niet zo lang meer leven.. en de 'levertijd' van het birmaantje was vrij lang...

hihi, de oude baas leefde helemaal op en vond het prachtig en het kleintje ging/gaat heel lief met de oude heer om.
hier is het plan dat Enzo er een speelmakkertje bijkrijgt waarvan hij warmte krijgt en aandacht en waarmee hij bij wijze van spreken beetje kan optrekken, omdat de oudste kater mij helemaal afschermt.
Enzo gaat 'garagegedrag' vertonen, wegkruipen en angstig reageren en ik wil Enzo van 6, zo lang MoMo nog leeft, niet op deze manier laten wegkwijnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mas1973
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010 20:19

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door mas1973 »

Bedankt voor je reactie Adriana. Hoe jij het omschrijft (dat de ene kat dan met de ander op kant trekken), zo zie ik het ook voor me.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door Adriana »

jaha, maar het is dus niet gezegd dat het zo gaat werken....
en dat zal van mij ook de nodige stuurmanskunst vergen want MoMo, de oudste en nierfaalkater mag er uiteindelijk ook niet onder gaan lijden,
maar missch gaat ie zich wel helemaal op die kleuter concentreren en dan hebben Enzo en ik het wat makkelijker om contact te hebben/houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je de jongste een speelkameraadje geeft, heeft deze iets minder aandacht van jou nodig en kan je je oudste goed verwennen. Als je hem genoeg knuffelt zie ik niet in waarom hij zich achtergesteld zou voelen. Hij kan juist zijn rust vinden. Want als je het zo laat zou het kunnen dat ze het allebei vervelend gaan vinden ( het niet kunnen spelen of het lastig gevallen worden) en dat komt de relatie niet ten goede.
Klopt dat allemaal een beetje of heb ik je situatie niet goed begrepen?

Hier bij ons is ons Kleintje veeel gelukkiger en rustiger nu ze zich geen zorgen meer moet maken dat er een kitten in haar nek springt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mas1973
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010 20:19

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door mas1973 »

Je hebt de situatie perfecte begrepen! Ik vind het heel belangrijk dat Campi nog meer zijn rust terug krijgt. En dat Woezel een speelmaatje krijgt.
Eigenlijk ben ik al overstag. Ik wil aankomende week gaan kijken in het asiel van Amerongen naar wat kittens. Ik hoop dat er een leuk speels kleintje bij zit.
Dan heb ik nog wel de vraag of ik dan beter een katertje kan nemen of een poes? Mijn gevoel zegt een kater... Maar ik ga het forum even doorspitten of ik daar iets specifieks over kan vinden.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door Meowth »

Ik zit ook met zo'n situatie, maar heb alleen niet de ruimte een derde erbij te nemen. Maar over naar jou.
Katers gaan beter in een groep over het algemeen. Zo heeft bijv. castratenkoor hier op het forum 8 katers.

Succes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou inderdaad een katertje erbij nemen. Met een poes in een groep heb je toch meer risico op dominant/aso gedrag. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik weet dat er ook mensen op het forum zijn met meerdere poezen. Dus ik bedoel er niks kwaads mee - gewoon mijn persoonlijke ervaring in 30 jaar katten.
Ik zou in jouw geval uitkijken naar een wat verlegen bescheiden typje, niet een nadrukkelijk aanwezig geval.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door jennli »

In maart hebben we onze eerste poes van vier aangeschaft, een week later hebben we er een kater van twee bijgenomen. Beide uit een ander dierenasiel. Na een maand of twee hebben we er nog een poesje van 9 maanden bijgenomen. Ze reageren alle drie heel goed op elkaar. De kater en het jonge poesje spelen erg veel samen. Bovendien heeft onze oudere poes nu wat meer rust nu de kater haar niet meer de hele dag probeert uit te dagen om te spelen. 's nachts liggen ze alledrie bij onze voeten op bed. Super schattig. Deze drie kunnen het dus prima met elkaar vinden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
mas1973
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010 20:19

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door mas1973 »

@Jennli: mooi verhaal en helemaal super dat het goes is gegaan!

Ik heb er sinds 1 week een kitten (katertje) bij van bijna 3 maanden, welke ik Spike heb genoemd. Hij komt uit het asiel (waar heel veel kittens zaten). Het beestje trok mijn aandacht doordat hij lekker op een verhoging lag, me koppies aan het geven was en mijn handen likte. Deze moest het gaan worden! Vanaf minuut 1 voelt hij zich thuis. Is echt nergens bang voor, heeft nergens verstopt gezeten maar meteen alles verkend. Wonder boven wonder heeft mijn oudste kat Campi nu echt gewoon rust en klikt het ook nog eens heel goed tussen Spike en hem. Woezel vindt het nog niet alles. Ging die eerst achter Campi aan om hem uit te dagen, nu zijn de rollen omgedraaid. Spike daagt grote en sterke Woezel uit om te spelen en nu is die laatste gek genoeg gewoon ietwat schrikkerig geworden. Het gaat nu wat beter maar ik heb er alle vertrouwen in dat Woezel gewoon weer "zichzelf" kan worden.
En ook 's nachts liggen ze alle 3 bij me op bed. Ik ben happy dat het zo is gelopen!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door MarjanR »

Ik twijfel dus nu ook heel erg.
Ik wil een speelmaatje voor Teun erbij.
Moos is echt na een paar duikelingen helemaal klaar met dat gerollebol en dan zit Teun me aan te kijken van ja? En nu?

Ik heb vanavond twee kittens van 4 maanden gezien.
Echt enorm leuk, ik zou ze zo alle twee meenemen.
Maar dat lijkt me iets te veel voor Teun.

Ik heb ook iemand gemaild die haar 1,5 jaar oude poes weg moet doen.
En daar krijg ik net een heel enthousiast mailtje van terug (ik had haar uitgelegd hoe de thuissituatie was, ze wil het beestje zelfs komen brengen omdat ze wilt zien waar ze blijft).
Het is echt een enorme mooie zwarte poes.

Zal Teun het leuk vinden?
Ik weet dat Moos het geen probleem vindt, die negeert het beest toch zolang hij kan.
En zo kan Teun misschien z'n energie kwijt, en kan Moos gewoon genieten van z'n oude dag.

Doen? Niet doen?

Iemand suggesties?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door pearlsofpassion »

Lijkt mij zeker het proberen waard, als je het zelf erg graag wil.

Het ergste dat kan gebeuren is dat een van beide jongens haar niet leuk vind, of dat de nieuwe poes erg bang is of niet graag andere katten heeft (ik veronderstel echter dat je weet dat ze wel met andere katten om kan?, anders heb ik mijn twijfels...)
Maar ik vind de kans dat jouw jongens het niet met haar zouden kunnen vinden laag, voor zover ik ze ken, je weet het natuurlijk nooit...

Als je het niet probeert, weet je het nooit en ga je (dat heb ik al door :-)) je altijd blijven afvragen... :-)

Weet wel zeker dat je een sociale kat neemt he! En een poes heeft mss meer risico dan een kater, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gaan he! En de poezen hebben ook thuisjes nodig, en jij hebt ervaring met poezen. :-) Dus ik ben voor het idee! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door ayla »

sluit me aan bij Valerie. Echt weten doe je het nooit, tot je het uit probeert.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door MarjanR »

Nou ja, Moos zal het beestje negeren.
Die hangt maar aan 1 en dat ben ik.

Teun??? Ja, die is hier nu thuis. Dus hij heeft een streepje voor, ondanks z'n onzekerheid.
Ik heb al een mailtje terug gestuurd met de vraag of de poes met andere katten in contact is geweest en wat haar reactie was.
Maar het schijnt een heel aanhalig beestje te zijn, dus ze zal zich wel herstellen met paaien en lieve woordjes.
Ik ben inderdaad niet afkerig van poezen.
Rox en Puk waren m'n twee meisjes.
Puk heel erg poes, niet te vergissen.
Rox was heel erg aanhankelijk en het liefste beestje wat ik ooit heb gezien. Oeps *off topci* hihi
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Advies gevraagd voor het volgende: 3e kat/kitten erbij?

Bericht door ayla »

praat jij maar gezellig over je ( vorige) schatten hoor! alleen maar leuk.
hier probeer ik mijn vriend zover te krijgen voor een 3e, helaas wil het nog niet lukken. Hij wil wachten tot we verhuisd zijn. Ook omdat we als we een huis met tuin hebben een hond willen. Dus ja, ik blijf voorzichtig pushen ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie