Had misschien een raar vraagje, mijn kitten is nu 3 weken oud daar zijn moeder niet genoeg voeding voor hem heeft voer ik hem wat bij met kitten melk, nu begint hij met een klein beetje speciaal baby kitten voer van royal canin, dat is een pate.
Hij vind dit lekker en het gaat er beter in dan zijn flesje melk.
Nu is mijn vraag kan dit eigenlijk geen kwaad want hij heeft nog niet zelf ontlasting denk ik, zijn moeder likt hem wel iedere keer schoon en dan zie je ook dat hij een beetje plast, maar poep zie ik niet, dus kan het geen kwaad dat hij nu wat vast voer krijgt.
Groetjes, Joyce
Het eerste vaste voedsel
-
- Lynx
Re: Het eerste vaste voedsel
Indien kittens opgroeien zonder dat er een moeder is of als de moeder helemaal geen/te weinig melk geeft dan moeten de kittens met kittenmelk groot gebracht worden.
Er zijn diverse soorten kunstmatige kittenmelk in de handel. Deze varieren van kant-en-klare melk in blikjes tot melk in poedervorm. De melk wordt opgewarmd (tot lichaamstemperatuur) gegegeven door middel van een flesje met een speen, een spuitje of met een sonde. Geef het kitten de tijd en laat het zelf drinken, forceer het niet want dan kan het zich verslikken. Weeg elke dag het kitten om te zien of het aankomt in gewicht.
Hoeveel melk moet een kitten krijgen?
Als richtlijn is de volgende regel goed om aan te houden:
( 1/10 van het gewicht + 10 ml ) verdeeld over 8 voedingen. 1 gram gewicht = 1 ml melk
8 voedingen betekent dat er iedere 3 uur een melkmaaltijd gegeven moet worden!
Elke 3 uur in ieder geval gedurende de eerste 3 weken en daarna wat minder vaak!
Rekenvoorbeeld:
Een kitten van 100 gram krijgt dan elke 3 uur 2,5 ml
(uitleg = 1/10 X 100 gram = 10 ml + 10 ml = 20 ml in 8 keer verdelen = 2,5 ml per keer)
Een kitten van 200 gram krijgt dan elke 3 uur 3,75 ml
(uitleg 1/10 X 200 gram = 20 + 10 = 30 ml in 8 keer verdelen = 3,75 per keer)
Op de leeftijd van 3 weken gaan ze naast de melk van moeders wat vast voer erbij eten. Het beste kan een papje gemaakt worden van kittenblikvoer gemengd met kunstmelk.
Goed bezig, dus!
Er zijn diverse soorten kunstmatige kittenmelk in de handel. Deze varieren van kant-en-klare melk in blikjes tot melk in poedervorm. De melk wordt opgewarmd (tot lichaamstemperatuur) gegegeven door middel van een flesje met een speen, een spuitje of met een sonde. Geef het kitten de tijd en laat het zelf drinken, forceer het niet want dan kan het zich verslikken. Weeg elke dag het kitten om te zien of het aankomt in gewicht.
Hoeveel melk moet een kitten krijgen?
Als richtlijn is de volgende regel goed om aan te houden:
( 1/10 van het gewicht + 10 ml ) verdeeld over 8 voedingen. 1 gram gewicht = 1 ml melk
8 voedingen betekent dat er iedere 3 uur een melkmaaltijd gegeven moet worden!
Elke 3 uur in ieder geval gedurende de eerste 3 weken en daarna wat minder vaak!
Rekenvoorbeeld:
Een kitten van 100 gram krijgt dan elke 3 uur 2,5 ml
(uitleg = 1/10 X 100 gram = 10 ml + 10 ml = 20 ml in 8 keer verdelen = 2,5 ml per keer)
Een kitten van 200 gram krijgt dan elke 3 uur 3,75 ml
(uitleg 1/10 X 200 gram = 20 + 10 = 30 ml in 8 keer verdelen = 3,75 per keer)
Op de leeftijd van 3 weken gaan ze naast de melk van moeders wat vast voer erbij eten. Het beste kan een papje gemaakt worden van kittenblikvoer gemengd met kunstmelk.
Goed bezig, dus!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012