Kat plast op mijn bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
lyly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2010 09:07
Locatie: Herentals BE

Kat plast op mijn bed

Bericht door lyly »

Senna is nu zo'n 4 maand oud.
Hij plaste op iedereen zijn bed. We naar de dierenarts, hij had een blaasontsteking.

Vandaag ik zit hier aan pc, ik dacht steeds tgoh wat ruik ik hier? Ja hoor kattenpis.
Ik haal mijn donsdeken van mijn bed, ja een plas, wéér op mijn donsdeken komt net terug van de droogkuis omdat hij er vorige week ook al op had geplast en nu moet het dus wéér terug omdat mama het niet in het wasmachine krijgt. Het is zelfs zo erg dat het door mijn matras is gedrongen. :???:

Hij krijgt pilletjes en hij gaat in de bak en kan ook altijd buiten in de planten. Waarom doet hij dit toch? Ik vind dit echt niet leuk meer, nu stinkt mijn kamer naar kattenpis. De dierenarts zei dat niet komt van het sproeien omdat hij nog geen balletjes heeft.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Ilone »

Zou het niet kunnen zijn dat hij territorium aan het afbakenen is?
Je hoort vaker dat wanneer er eenmaal op een plek geplast is, ze dit vaker doen.
Kan hij niet weer een blaasontsteking hebben?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Dafpoetser »

een kat van 4 maanden nog geen balletjes? :icon_shifty:
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door castratenkoor »

Dat kan ja. Teun had met 4 maanden ook nog geen ballen, pas met 5,5 maanden.

Is een lastig probleem, als een kat door een blaasontsteking ergens is gaan plassen leer je dat inderdaad heel moeilijk weer af.
Extra kattenbakken, grotere hoge kattenbakken (blokker opbergbox) wil nog wel eens uitkomst bieden.
Straf hem niet, dan raakt hij nog meer in de war.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door ]-marjolein-[ »

Heeft hij nog steeds een blaasontsteking? En is er gekeken of hij ook struviet heeft? Dat kan nml erg pijnlijk zijn.
Toen ik Dean net in huis had was hij geopereerd (penisamputatie) en had hij dus ook nog steeds blaasontsteking enz. Hij plaste op bed, zoveel dat we wanhopig werden. Maar hij kon er niets aan doen, hij had pijn en het dekbed was zacht voor zijn buik en blaas. Door op het bed te plassen deed het hem minder pijn. Dus straf hem niet en wacht eerst af tot alle klachten over zijn, en sluit uit met je DA dat het steentjes zijn, die doen gigantisch pijn als ze in de blaaswand prikken of in de urinebuis zitten.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
lyly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2010 09:07
Locatie: Herentals BE

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door lyly »

Ik straf hem niet, want als het dan toch nog iets medisch is...
Maar in het begin van blaasontsteking waren het echt grote plassen.

En hij gaat ook in de planten, hij kan altijd buiten.
We zullen ook wat extra kattenbakken plaatsen.

@ilone: Zou inderdaad wel kunnen ;)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door achtpuntzes »

als de kat blijft plassen in bed terwijl zijn blaasontsteking over is:

de kat oppakken en met zijn neus eventjes de plek induwen waar hij geplast heeft terwijl je hem vermanend toespreekt en dan op de kattebak zetten....

dit lijkt misschien zielig, maar het heeft bij mij dus wel gewerkt.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Admin »

de kat oppakken en met zijn neus eventjes de plek induwen waar hij geplast heeft terwijl je hem vermanend toespreekt en dan op de kattebak zetten..
Dit is zeer slecht advies en moet je niet opvolgen!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Tember »

^Absoluut! Hiermee maak je de kat alleen maar bang voor je.

Mijn kater plaste vaak op de fatboy. Dit was ook moeilijk af te leren, al kwam dit niet door een blaasontsteking. Ik begrijp dat de blaasontsteking over is? Bij de dierenwinkel kun je een spuitflesje kopen met een goedje waardoor de urinegeur geneutraliseerd wordt. Als hij die bekende geur niet meer ruikt, plast ie daar misschien ook niet meer. Dit heeft bij mij goed gewerkt. Het stinkt niet en je ruikt het zelf niet. Je zou het dus kunnen proberen om op je bed te spuiten.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door ]-marjolein-[ »

Wat Roland zegt, heeft helemaal geen zin en kan het probleem ook verergeren! Een kat denkt niet als een mens, wat veel mensen wel denken (volg je t nog?). Het enige wat je nog zou kunnen doen is OP HET MOMENT dat hij ergens zit te plassen, optillen en op de bak zetten. Niets zeggen, niet straffen, alleen op de bak zetten als je hem op heterdaad betrapt. Erna heeft absoluut geen zin. En dan nog, als ze gewoon dominant zijn of als ze pijn hebben helpt dit niet.
Zoals ik eerder al zei, is iets medisch uitgesloten?
Als dat uitgesloten is dmv onderzoek bij de dierenarts kun je zoals Tember al aangeeft bij de dierenwinkel een spray halen die vaak goed werkt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Tember »

Om nog even bij Marjolein aan te sluiten. Als je de kat te lang na de strafbare daad straft, associeert de kat de straf niet meer met wat hij heeft gedaan. Wat ik hierboven ook al zei, dan maak je de kat slechts bang voor je.

Toen mijn kater zo vaak op de fatboy plaste herkende ik zijn gedrag ook. Ik zag meteen wanneer hij de plashouding wilde aannemen en was er zo vaak op tijd bij om hem snel naar de kattenbak te dragen, zodat ie daar z'n behoefte kon doen. Je ziet het aan de manier waarop de kat gaat zitten, met z'n kontje net iets boven de uitgekozen plek om te plassen. Misschien is dat ook iets om op te letten?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door achtpuntzes »

jullie negatieve adviezen ten spijt:

ik wilde die methode eigenlijk niet toepassen, maar een van mijn twee poezen bleef op mn bed plassen. toch maar besloten om het eens te proberen:

meteen resultaat.

ze heeft nooit meer in mijn bed geplast.

mijn poes plast voortaan alleen maar op de kattenbak, en nee.... ze is niet bang voor me geworden. absoluut niet.

als je je kat niet durft te straffen is het moeilijk om verkeerde gewoontes af te leren.
er word hier ook gesuggereerd dat je de kat meteen nadat hij geplast heeft moet straffen omdat ie anders niet weet waarom hij gestraft wordt. daarom is het ook belangrijk om hem met zn neus voor de plasplek te houden als je m vermanend toespreekt. de kat weet dan donders goed wat hij fout heeft gedaan.

dit is geen dierenmishandeling, je doet je kat absoluut geen pijn.


ik snap dus niet dat het een slecht advies zou zijn. het werkt nog ook.

en een kat is geen hond. bij een hond moet je ongewenst gedrag negeren. negatieve aandacht is ook aandacht en dan "beloon" je ongewenst gedrag, als het ware. maar als je kat ongewenst gedrag vertoont en je negeert het zal de kat het gewoon blijven doen. een kat is wat slimmer dan een hond, en ongewenst gedrag straffen werkt hier dus gewoon wel. als het maar geen fysieke straf wordt, want dan krijg je problemen met mij....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door Admin »

Het zal niet met elkaar in vergelijking staan, maar als je hem stroomstoten geeft als-ie iets verkeerd doet, zal hij het ook snel afleren. Het feit dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het een goed advies is.
achtpuntzes schreef:als het maar geen fysieke straf wordt, want dan krijg je problemen met mij....
En hoe noem je een kat met zijn neus in de urine duwen dan? Verbale straf?

Overigens moet je bij honden in de meeste gevallen ongewenst gedrag niet negeren maar juist corrigeren.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door achtpuntzes »

als je het zielig vind dan moet je het dus vooral niet doen, dalijk ga je je naderhand nog schuldig voelen ook.

dan moet je dus andere mogelijkheden onderzoeken. er zijn hier meer tips dan de mijne, dus zou ik die dan maar eens proberen.

en bij een hele bange kat zou ik zoiets ook niet doen.

overigens is het toch echt verbale straf. de enige reden om hem met zn neus erboven te houden is dat hij/zij snapt waarom ie gestraft wordt. zonder deze methode is het onmogelijk corrigeren als het plasje al wat ouder is.

maar goed, ik stop eens met de discussie. ik hoop wel dat ik nu niet wordt neergezet als kattenmishandelaar door sommigen van jullie.

ik heb echt het beste met ze voor.

maar ik wil ook in een droog schoon en fris bedje slapen.... ;-)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
lyly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2010 09:07
Locatie: Herentals BE

Re: Kat plast op mijn bed

Bericht door lyly »

Is vandaag nog niet op mijn kamer geweest omdat de deur altijd dicht is.
Maar mama heeft een ander kattenbakje neergezet. Het was best wel grappig, ik pak Senna op en ik zet hem in die kattenbak en ik zeg hier moet je plassen niet op mijn bed. En meneer ging plassen. :)
Plaats reactie