Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Marita »

Wat is Smartie toch een leuke kater voor Daya...
Heerlijk samen spelen en als hij t ff zat is zoekt hij zijn rust...
Klinkt alsof het helemaal goed loopt daar...
Je helemaal voor niks zorgen gemaakt want het gaat vanzelf...
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Ja, ik moet wel zeggen dat Smartie wel zijn enorm chagrijnige momenten houdt, zoals hij sowieso al had. Ook naar ons en onze dochters toe.

Daya dacht dat ze volledig in genade aangenomen was en dacht op een avond gezellig bij haar nieuwe "broer" te kunnen gaan liggen.. Dat ging dus niet door! Dat was te close voor 'm. Een giga haal en gegrom erbij.
En wat best zielig is voor Smartie, is dat ze naar hem blaast als hij tijdens het spelen haar benadert om haar te "tikken" waarna hij dan wegrent. Ze vertrouwt hem nog niet helemaal. Al moet ik zeggen dat het neuzen en het achter elkaar aan rennen wel ontspannender gaat.

De hond is nog best voorzichtig. Daya vindt hem prachtig en gaat regelmatig bij hem liggen, waarbij hij gespannen afwacht of er wat gaat gebeuren... (trauma Smartie) Zijn staart wordt ook af en toe besprongen of aangetikt. Vindt hij ook supereng!

Al met al valt het allemaal reuze mee. De katten komen ook lekker in de afgesloten tuin, waarbij ik Daya nog in de gaten houd of ze niet toevallig over de schutting klimt en Smartie "ontsnapt" haar weleens en springt de schutting over om wat tijd voor zichzelf hebben.
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

We zijn nu alweer een half jaar verder en ik geef even een korte update. Het leek me het handigst om hier in dit topic verder te gaan dan een hele nieuwe te openen...

Daya wordt begin juni een jaar en onlangs is ze gesteriliseerd en komt ze lekker buiten. Ze vindt het geweldig! Ik ben blij dat ze tot nu niet zo ver gaat en steeds een kijkje thuis komt nemen en veel bij ons in en rond het huis rondhangt.. Eigenlijk net als haar "broer" Smartie. Smartie is ook niet zo'n zwerver.

Nu is het zo dat Smartie over het algemeen een chagrijnige kat is en niet zo positief en zachtaardig is ingesteld als Daya. Bij het oppakken gromt en blaast hij consequent, maar is aan de andere kant met vlagen wel aanhankelijk. Hij is altijd blij als we hem tegen komen of roepen op straat en komt regelmatig lekker bij ons op bed liggen.

Soms scheurt hij met Daya door het huis en spelen ze, maar meestal is hij woest op haar! Dit is het punt waar ik tureluurs van wordt. Hij kan haar sinds kort helemaal niet meer luchten of zien! Als ze nog maar naar hem kijkt gromt en blaast hij, in huis of buiten. Zo kan hij minuten lang zitten chagrijnen als hij "gedwongen" wordt zich in één ruimte te moeten bevinden.
Ik heb het idee dat hij dit alleen/ of vooral doet als wij erbij zijn. Want zo heb ik hem er laatst een paar keer op betrapt dat hij Daya uitgebreid aan het wassen was....

Verder wordt ik echt gek van hem. Ik heb hem bij zijn jaarlijkse APK al laten nakijken of hij geen lichamelijk gebreken heeft waar hij zo kriebelig van is. Lijkt niet waarschijnlijk. Want gisteren fietsten we langs wat bossen waar ik hem nog uitgebreid zag spelen met een jonge rooie uit de buurt...

Het is gewoon niet leuk om hem constant grommend en blazend in het huis te zien als Daya nog maar 6
meter van hem verwijderd is!

Herkent iemand dit? Weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door pearlsofpassion »

Zou het kunnen dat hij vind dat ze alle aandacht afneemt?
Het is vreemd, want hij zoekt zelf geen aandacht, maar zo zou het lijken...

Heb je hem ooit aangesproken op zijn grommen en blazen naar haar? Anders kan hij ook een negatieve link gelegd hebben tussen haar en jullie in de buurt. Dat hij dus denkt: bij de mensen krijg ik onder mijn voeten als zij er is. En niet; ik krijg onder mijn voeten als ik blaas...

1 van die twee zaken lijkt me het logiste...
Maar hoe je het moet oplossen, dat weet ik niet...
alleszins, wat de oorzaak ook is, je moet proberen zoveel mogelijk positieve ervaringen op te laten doen.
Als hij niet geïnteresseerd is in knuffels, dan misschien wel in snoepjes? Dan zou je kunnen op de grond gaan zitten en hen samen snoepjes geven. Niets van aantrekken als hij gromt of mept, ze moeten het zelf uitzoeken. Als hij haar snoepjes afneemt, probeer haar dan zo te geven dat ze toch eentje krijgt natuurlijk. En anders stop je er maar mee, en probeer het later nog eens opnieuw.
Eens hij dan rustiger is, kan je afbouwen tot enkel nog een snoepje geven als hij niet gromt (want in vrees dat dat er in het begin niet bij gaat zijn...). En zo echt belonen bij goed gedrag.
In eerste instantie is het gewoon vertrouwen omdoen en positieve linken als jullie en de poes in de buurt zijn. Erna kan het dan echt training op positief gedrag zijn.
Positief gedrag is hier dus eigenlijk dat hij niets doen. Niet blazen, niet grommen, gewoon rustig blijven. Meer moet dat niet zijn. ;-)
Als hij geïnteresseerd is in speeltjes, is samen spelen natuurlijk ook een mogelijkheid, alleen moet je zien dat er dan geen conflict om het speeltje optreed.
Als hij voor knuffels openstaat, kan je daar ook veel mee doen. Telkens hij niet gromt, knuffelen (elke keer in het begin!, grijp je kans telkens hij het niet doet). Als hij liever geen knuffels heeft, dan laat je hem maar doen.

Ik weet niet of het helpt, maar hier doen knuffels wonderen als Kleintje boos doet (of beter, als ze op het punt staat, maar het nog net niet doet) tegen de andere 2 (bij haar komt het voort uit onzekerheid, maar het is bij haar nog erger als ze alleen zijn, dan als wij erbij zijn, en likjes doet zij niet aan hoor ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat de kater niet zo maar gromt en blaas. Wat je waarschijnlijk niet zien is dat de poes naar hem staart. Het getuigt van dominantie doro staargedrag de ander onzeker te maken.
Let maar eens extra goed op het gedrag. Katten kunnen heel veel met alleen hun ogen.
Je komt in een vicueuze cirkel met de kater als je hem laat merken hem niet lief te vinden door zijn gedrag. Ik denk dat het onzekerheid is en ik denk dat de poes dominant is en veel doet met dwingend staren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Hey, bedankt voor de reacties!

Ondanks het feit dat Daya een klein fijn erg aanhankelijk poesje is, deinst ze nergens voor terug. Ze is erg scherp op alles en kan enorm fel schrikken, maar keert altijd meteen terug naar plek des "onheils" . Dit viel mij meteen aan haar op. Zeer scherpe zintuigen, maar onverschrokken en erg nieuwsgierig. Smartie lijkt de koning der katten, maar is volgens mij heel onzeker. Hij lijkt relaxed met zijn dikke en trage lijf maar als hij eenmaal ergens van onder de indruk is, is hij meteen van slag.

Ik vond het zo verwonderlijk dat Smartie van begins af aan al wegging als zij in de buurt kwam tijdens het eten, terwijl hij degene is die gromt en slaat! Maar Daya is hem altijd blijven belagen en schoot net op tijd weg als ze op haar kop kreeg. En kwam meteen weer terug. En zo wist ze hem ook steeds meer uit te dagen tot een scheurpartij door het huis, wat ontaarde in een, zo het lijkt, vriendschappelijke stoeipartij. Elkaar op de hoek opwachten en met kromme staart wegrennen, rollend over de grond, achter elkaar rennen en haken en elkaar bespringen en gauw wegrennen etc... Volgens mij had hij er namelijk in eerste instantie helemaal geen zin in...

En inderdaad, ze laat zich niet wegjagen.
Op den duur zal hij het wel in de gaten hebben dat ik gespannen raak van zijn spanning zodra Daya in de buurt is of de ruimte binnen komt.

En ja, Daya is een knuffelige schootkat. Dus automatisch wordt zij vaker aangehaald en geknuffeld.

Smartie is niet gevoelig voor eten (al lijkt het anders.. haha), in tegenstelling tot zijn "zusje" trouwens. Dus hiermee is hij niet te paaien. Hij wordt graag aangehaald en heeft het graag als je tegen hem praat. Maar! Alles, als het hem uitkomt...
Toch lijkt hij aanhankelijker de laatste tijd. Dus misschien heeft het toch te maken met een vorm van jaloezie als het ware.
Hij sprong laatst ook zomaar een paar keer tussen ons in op de bank! Nou, ik belde de krant nog net niet, maar dit is zeer uitzonderlijk! Volgens mij besefte hij zelf dat dit een vergissing was, want hij heeft dit (helaas) niet meer gedaan nadien...

Maar! Hoe chagrijnig hij over het algemeen kan zijn, we hebben met zijn allen een enorm zwak voor hem. Hij is grappig en ziet er vreselijk aantrekkelijk uit met zijn "koelijf", dus wit met zwarte vlekken en zijn zwarte hartje op zijn roze neus.

Volgens mij gaat deze film (zoals ook de andere van simon's cat trouwens) over Smartie:
http://www.simonscat.com/santaclaws.html
Plaats reactie