Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
susanne23
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2010 12:04

Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Bericht door susanne23 »

Wij hebben een kitten van bijna 12 weken.
Sinds we hebben haar hebben mag ze bij ons in de tuin naar buiten en vindt dat geweldig.
Dagelijks zit ze voor de deur te miauwen of ze weer naar buiten mag..
Onze tuin is afgeschermd met aan beide kanten een schutting dus nu kan ze nog niet echt weg.. al zat ze laatst al op de schutting van de buren dus ze had zo weg kunnen zijn..
We hebben haar niet aan een tuigje want dat wil ik bewust niet want ik ben van mening dat een kat niet aan een tuigje hoort. Ik wil haar binnenkort wel gaan laten chippen..
En een halsbandje is nog te groot om om te doen.. maar dat wil ik ook binnenkort gaan doen.'

Maar vanaf hoe oud gaan katten buiten de schutting en kan ik dat toe laten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)???

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en lees even onze draadjes over binnen/buitenkatten..

en wat betreft je vraag: 12 weken lijkt me vrij jong en wij kunnen een aantal dingen niet voor je inschatten, dat is je eigen verantwoordelijkheid nadat je denk ik de risico's goed op een rijtje hebt gezet voor jezelf en voor je katje.
ik bedoel wij weten niet hoeveel vechtkaters, kattenhaters, auto's er in jouw buurt zijn en kans geven op ongelukken en/of voortijdig einde..
;-) zoek ook even op kattenren, we hebben daar prachtige voorbeelden van, bv bij castratenkoor/dinie, die een prachtige ren van 10 m in de tuin heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)???

Bericht door puck0906 »

Ik heb altijd geleerd dat een kitten zijn huis terug vindt gennetje (of wat daar ook voor zorgt) pas na 1 jaar volledig ontwikkeld heeft. Ik doe het meestal pas als ze geholpen zijn dus na 6 maanden want wat als ze zwanger wordt straks? Je hebt haar ook nog niet zolang dus naar mijn mening kent ze de weg terug nog niet. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar ik zou het nog niet doen. Door haar al meteen aan buiten te laten wennen kan je ervoor zorgen dat ze straks nog amper binnen komt. Je hebt ook speciale kitten bandjes en chippen kan je ook doen.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Bericht door JLC »

Ik heb mijn katten pas naar buiten gelaten bij 6, 7 maanden, nadat ze geholpen waren en gechipt. Inmiddels heb ik mijn tuin afgezet met netten, omdat Lizzie te vaak met bijtwonden thuiskwam.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Bericht door Meowth »

er zijn ook kittenhalsbandjes, maar ik vind halsbandjes eng... je hoort wel eens dat een kat ergens achter blijft steken en het bandje niet los kan... dan kun je zelf wel invullen wat er gebeurt.

en als je ze naar buiten laat, dan heb je er zelf geen zicht meer op en kun je er niks voor betekenen mocht het wat overkomen. denk alleen al aan het verkeer. daar kan een kat zich niet tegen weren, helaas.
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Bericht door kellie »

ik heb 2 kittens,en die zijn na een week binnen naar buiten gegaan.het gaat prima,ze kunnen heel goed de weg terug vinden.eentje gaat gelijk met de honden naar buiten en komt ook gelijk weer binnen met de honden.zit ik buiten is ze buiten ga ik naar binnen gaat ze mee.de ander gaat iets verder maar komt ook altijd weer terug.de een was 10 weken,de ander 14 weken.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Vanaf hoe oud gaan katten hun eigen gang (buiten)?

Bericht door Rocis »

Ik sluit me bij Adrana en JLC aan. Alleen wil ik graag nog benadrukken dat de kat de nodigen coctails krijgt als het buiten gaat.
Voor de vorige posting: dat is wat mij betreft toch echt veels te jong nog...sorrie ;-)

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Plaats reactie