Kunnen ze ooit vriendjes worden?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Rianne80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2010 11:44

Kunnen ze ooit vriendjes worden?

Bericht door Rianne80 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en ik heb een vraag over het introduceren van een 'oudere' poes bij een jong katerje ...

Ik heb een kater van 2,5 (Mika) en sinds anderhalve week ook een poes van een jaar of 7 (Guusje), die door omstandigheden niet meer in zijn oude huisje kon blijven wonen. Mika is een druk, enorm nieuwsgierig en behoorlijk temperamentvol beestje, terwijl Guusje juist heel rustig, lief en voorzichtig is. Twee compleet verschillende katten dus!

Ik heb de tips op het forum gelezen, en ze de afgelopen week allebei in aparte kamers gezet. Ze konden elkaar wel horen maar niet zien, en dat leek prima te gaan. Daarna heb ik ze elkaars geuren laten ruiken door van kamers te wisselen, en ook dat leverde weinig (zichtbare) stress op.

Omdat ze allebei nieuwsgierig leken naar elkaar (ze stonden naar elkaar te miauwen bij de deur die de twee kamers scheidt), heb ik ze voorzichtig elkaar laten zien, met de deur op een kier. Guus schrok ik eerst en blies, maar kwam later toch wat dichterbij. Een dag later durfden ze zelfs naast elkaar te eten!

Tijd dus om ze echt bij elkaar te zetten, dacht ik. Maar helaas... dat gaat toch een stuk lastiger dan ik dacht! Zodra ik Guusje bij Mika in de kamer laat, springt Mika in de aanvalshouding en duikt Guus onder de bank of kast, blazend en duidelijk verstijfd van schrik. Ik heb het gisteren 5 minuten geprobeerd en vandaag weer voor 5 minuten, maar Guusje lijkt steeds banger te worden! Mika daarentegen lijkt nu graag voor eens en altijd duidelijk te willen maken dat hij de baas in huis is, en zit Guusje behoorlijk te stangen door flink naar hem te loeren.

Mijn vraag is dus: heb ik ze te snel bij elkaar gezet? Is blazen en grommen normaal bij een introductie? Op een andere site las ik dat je helemaal opnieuw met de introductie kunt beginnen zodra één van de katten bang is. Anderen zeggen juist dat ze zelf de rangorde moeten bepalen; maar dit lijkt meer over een situatie met kittens te gaan dan over volwassen katten.

En hebben jullie ervaring met het bij elkaar plaatsen van twee zo verschillende katten? Kunnen ze ooit vriendjes worden, of tenminste met elkaar door één deur?

Ter aanvulling: beide katten zijn 'geholpen'.

Alvast bedankt,
Rianne
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Kunnen ze ooit vriendjes worden?

Bericht door MBHK »

Persoonlijk vind ik 5 minuten erg kort om ze aan elkaar te laten wennen. Op deze manier krijgt Guus nooit de kans om onder de bank/kast vandaan te komen en zelf eens op pad te gaan. Geef ze wat meer tijd! :D
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kunnen ze ooit vriendjes worden?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Rianne,

Allereerst super dat je je ontfermd over een oudere thuisloze kat!
Heb je ze, toen je bij elkaar zette, in 1 kamer gezet? Dat zijn namelijk dingen die je beter niet kunt doen. De katten moeten altijd een vluchtweg hebben, en je kunt beter niets forceren.
Wat vaak het beste werkt is het deel van het huis ter beschikking stellen waar ze altijd mogen komen (of het hele huis, hangt ervan af of je ze bijv in de woonkamer laat als je er niet bent) en ze gewoon laten gaan. Als ze nieuwsgierig zijn zoeken ze elkaar vanzelf op.
Ik heb een maandje geleden een nieuwe kat in huis gehaald (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19797 ), en samen gelaten met mijn andere kat die volgens de oude eigenaar absoluut niet met andere katten kon. Dean heeft 4 dagen constant lopen blazen naar Wibi, toen was het over. Ze slapen nog niet tegen elkaar aan, maar wel met hooguit een meter ertussen en het speelt inmiddels ook met elkaar.
Dit ging wel heel makkelijk, met anderhalve week liet ik ze samen als ik van huis was, wat ik nooit had gedacht. Het kan langer duren, soms duurt het wel maanden. Zolang de katten redelijk in hun normale doen en laten blijven kun je het ook zo lang volhouden. Gaat het echt niet, dat wil zeggen kat helemaal in de stress/vechten, kun je altijd nog overwegen ermee te stoppen.
Waarschijnlijk zal Mika de baas worden, wat vrij logisch is gezien de karakters, plus dat het huis al Mika's 'eigendom' is. Dus hier zou ik neit zoveel aan doen als Guusje dat over zich heen laat komen. Als Mika doorkrijgt dat Guusje het niet aanvecht zal hij waarschijnlijk vanzelf stoppen met dit dominante gedrag.
Dean is hier ook heel duidelijk de baas, en laat dat altijd nog even weten door af en toe zijn voorpoot op Wibi's rug of kop te leggen, en Wibi weet donders goed dat hij het niet aan hoeft te vechten.
Succes!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Rianne80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2010 11:44

Re: Kunnen ze ooit vriendjes worden?

Bericht door Rianne80 »

Dankjewel voor jullie reacties!

We zijn nu een klein weekje verder, en eigenlijk gaat het steeds beter. Ik laat de twee katten nu veel langer bij elkaar, zodat ze beter aan elkaar kunnen wennen. Ik merk dat ze allebei erg nieuwsgierig naar elkaar zijn want ze zoeken elkaar steeds op, maar voor Guusje wordt de spanning soms te veel. Dan zit ze trillend onder de kast, zo zielig.... Meestal zet ik ze dan weer apart, zodat Guus weer op adem kan komen.

Ik heb het idee dat Mika niet meer zo vaak de confrontatie op zoekt en Guusje gewoon negeert, maar af en toe wordt er nog behoorlijk gegromt en geblaast. Eten samen gaat wel goed, dus dat is een begin.

@Marjolein: ze hebben allebei een eigen kamer: Guusje in de slaapkamer/ badkamer en Mika in de woonkamer/ keuken. De eerste week hebben ze daar apart gezeten. Nu wandelt Guusje meestal naar Mika's ruimte, om dan als een speer weer naar haar eigen kamer te rennen als het te heet onder de pootjes wordt. Ik hoop dat de introductie zo snel gaat verlopen als bij jou, want het lijkt me heerlijk om gewoon met een gerust hart weg te kunnen van huis, terwijl die twee bij elkaar zitten. Voorlopig heb ik nog wel even geduld...
Plaats reactie