Hor en kat

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Hor en kat

Bericht door ayla »

hoi allemaal,

even een vraag, hebben jullie hier ervaring mee?
kan een kat makkelijk door een hor heen of kun je deze ophangen en stel ze klimmen erin, gaat de hor dan kapot en dondert deze met kat en al naar beneden? wij willen eigenlijk namelijk wel wat ramen open kunnen doen in de zomer, maar willen niet dat de katten naar beneden duvelen. dan liever sterfenswarme hitte dan weer een kat beneden op straat...



groetjes Marjoleine
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: hor en kat

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Marjoleine,

Wij hebben een rolhordeur, maar daar zit al een scheur(tje) in, Koning Thomas heeft zijn vleeshaken erin gezet, en ik heb de balkondeur dus NOOIT open als ik dus zelf niet in de buurt ben.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: hor en kat

Bericht door ayla »

Rob, dank je voor je antwoord!
het is fijn om wat ervaringen te horen voordat wij überhaupt na gaan denken over een hor. De ramen zijn nu standaard dicht, ook als wij er zijn omdat ik weet waartoe onze boeven in staat zijn.
we hebben wel een balkondeur die veilig open kan vanwege ons zelf gebouwde hekwerk, maar ook die is enkel open als wij er zijn. helaas geeft dat eigenlijk niet genoeg verkoeling.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: hor en kat

Bericht door Flo_o »

Hoi Marjoleine,

Het ligt denk ik aan het karakter van je katten? Als ze erg speels en nieuwsgierig zijn en gauw in dingen gaan klimmen/hangen zou ik het niet doen, en als je het wilt uitproberen er sowieso altijd bij blijven.

Wij hebben ook de balkondeur open staan met een hordeur ervoor, Lynn ligt er vaak voor en bij het uitrekken maakt ze wel eens een minuscuul gaatje maar verder doet ze er niks mee, dus durf ik best de kamer uit te gaan. We hebben de hor ook met extra magneten vastgezet, mocht ze hem per ongeluk opentrekken als ze zich uitrekt en in de hor vast haakt. Dus ze zou er alleen uit kunnen als ze de hor zelf kapot maakt, maar zoiets heeft ze nog nooit gedaan.

Als een kat écht wil kan hij makkelijk door een hor heen krabben, maar dat ligt helemaal aan de situatie en het karakter van je kat (denk ik) ;-)

Ik zou het gewoon uitproberen, er bij blijven en vooral goed vastmaken! En misschien bestaat er zoiets als extra stevige hor? Ik heb geen idee, maar je zou eens kunnen rondkijken/vragen bij de bouwmarkt ofzo.

Succes ermee!

x Flo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: hor en kat

Bericht door Dafpoetser »

Je hebt horren en horren natuurlijk.

De onze is van kunststof, maar ik denk dat de metalen natuurlijk veel katbestendiger zijn.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: hor en kat

Bericht door sandy »

Wij hebben een gewone hor voor het slaapkamerraam en dat werkt prima, er word niet in geklommen of gehangen, eigen maaksel trouwens vanwege de altijd afwijkende maten.
Bij de achterdeuren dus ook zelf gemaakt, aan de binnenkant horregaas en buitenkant dat vierkantjesgaas wat voor konijnenrennen word gebruikt zodat ze zich niet door het gewone gaas kunnen werken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: hor en kat

Bericht door Flo_o »

Dafpoetser schreef:Je hebt horren en horren natuurlijk.

De onze is van kunststof, maar ik denk dat de metalen natuurlijk veel katbestendiger zijn.
Hier ook kunststof horren, trouwens ook nog een bij het slaapkamerraam, daar zit Lynn ook vaak. Ze vind het denk ik lekker om in de frisse lucht te zitten, en dan kan ze alles natuurlijk veel beter zien! :grin: Ze doet verder geen ontsnappingspogingen, snuffelt er een keer aan maar krabt of klimt er nooit in.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: hor en kat

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Flo,

Hou het maar goed in de gaten hoor, want als er een keer een vliegje ofzo zit...dat triggered wel...en voor je het weet....zit er een enorme scheur in je hor.

Ik ben er ook waakzaam mee, want ik wil Tommie absoluut niet op ons balkon hebben.
Die kunststof rolhorren zijn praktisch en mooi(uit zicht) maar een ouderwetse lelijke hordeur van metaal zijn degelijker en voor ons, kattenliefhebbers beter gok ik.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hor en kat

Bericht door Adriana »

http://www.horren.com/hordeur.html
http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/
http://www.aaindustries.nl/horsystemen.htm
k heb even voor je zitten zoeken maar kom nergens de combi hor/kat tegen.
weet indd niet of het fijne gas cat-proof is en anders zou je zelf met kippengaas aan de slag moeten met een inklemhorlijst. maar missch willen de fabrikanten op verzoek wel steviger horgaas toepassen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: hor en kat

Bericht door ayla »

dank voor de vele tips!

ik kwam inderdaad ook niet de combi tegen van kat en hor, vandaar de post hier.
vroeger bestond er ook een hor van aluminium, maar helaas wordt dit hier niet meer in de buurt verkocht. dat spul was echt sterk!

Adriana, goed idee van fabrikant. wellicht haalt het iets uit.
mijn boeven zijn gewoon avontuurlijk ingesteld en dan vooral Felix. Nu moet ik zeggen dat ze totaal niet klimmen in het hekwerk wat wij hebben gemaakt bij het balkon, maar ik wil geen enkel risico lopen eigenlijk.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: hor en kat

Bericht door Anne1988 »

Wij hebben een dure en dikke/stevige hordeur bij de schuifdeur naar het dakterras, maar nadat de katten er tientallen keren tegenaan zijn gebeukt met hun koppie en erin zijn geklommen begin je er toch wel wat van te zien. Ze hebben het ook al voor elkaar gekregen om eronder door te kruipen, dus helaas werkt een hordeur hier niet meer.
Bij de ramen weet ik niet, aangezien wij alleen bovenaan een raampje hebben dat open kan en de katten kunnen niet zo hoog komen.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: hor en kat

Bericht door Ilone »

Ik vind dat gaas icm een hor wel een goeie.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Emje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2010 17:44

Re: hor en kat

Bericht door Emje »

De "gewone"hor is niet zo stevig als men zou willen, zeker de goedkopere.

Maar ik had net n idee.
het gaas dat je voor rennen gebruikt, als je dat nu ns op maat aan 4 stevige latten bevestigd.
En dan op maat van je raam.
Je kan t dan ophangen aan 2 haakjes, plat tegen of in je raam.
Ook met magneten of draaiblokjes op n aantal punten vast zetten.
Dat krijgen ze niet kapot. en je kan t voor meerdere ramen doen, zodat je genoeg frisse lucht binnen krijgt.
Het werkt dan wel niet voor vliegjes en muggen, maar wel veilig voor katten.

Emje
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: hor en kat

Bericht door Ilone »

Juist!
En als je bij jouw (emje) idee nog een gewoon horretje bedenkt (goedkope muggenhorretjes ofzo van de Blokker) en dat over dat kippengaas zeg maar spant, dan heb je én een stevige hor die geen katten buiten laat, én een hor die ongewenst genodigden buiten houdt :grin: ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: hor en kat

Bericht door Anne1988 »

Oeh, goed bedacht zo! :D
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Plaats reactie