Gevraagd advies over dieet

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
dulos
Kitten

Gevraagd advies over dieet

Bericht door dulos »

Beste kattenbaasjes,

Ik heb een vraag over het op dieet zetten van 1 kat en het laten aankomen van 1 andere kat. Even kort een uitleg. Wij hebben 2 katten genaamd Blue (poes) en Hazel (kat) beide katten zijn geholpen. Ze zijn nu beide 3 jaar oud. Hier een foto voor het idee.
Afbeelding Afbeelding

Nu is het zo dat Blue aan de dikke kant is en Hazel juist aan de dunne kant. Blue weegt 5,3 kilo en Hazel weegt 4 kilo. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Beide katten eten uit dezelfde bak voer. Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat Hazel wat meer eet en dat Blue minder eten binnen krijgt. Hebben jullie misschien tips? En welk voer raden jullie ons aan?

Ben benieuwd naar jullie reacties of vragen.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Gevraagd advies over dieet

Bericht door Ilone »

4 kilo is niet mager ;)
En aan de foto's te zien is Hazel echt niet mager!

Wat geef je ze nu?
Hebben ze nu heel de dag brokjes tot hun beschikking? Krijgen ze blikvoer?
Geef je ze nog snoepjes?

Ipv heel de dag door brokjes te laten staan, kan je ze ook op bepaalde (vaste) tijden eten geven. Je hebt voor het afmeten van brokjes speciale maatbekertjes, gewoon bij de dierenspeciaalzaak te verkrijgen.

Schaf een voerbal aan en doe hierin wat brokjes. Zo moeten ze er wat voor doen (= lichaamsbeweging ;) ). Wat ook goed helpt om katten in beweging te krijgen, is een laserlampje!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
dulos
Kitten

Bericht door dulos »

Bedankt voor je reactie.

4 kilo is inderdaad niet echt mager maar hij heeft een wat ingevalen buik dus eigenlijk zou hij wel een pondje extra mogen wegen.

Ze krijgen nu Oral care (voor de slechte tanden) en Light voer van Royal Canin (beide brokken). Van allebei krijgen ze s´avonds 1 schepje (1 bak vol) en daar moeten ze het eigenlijk de hele dag mee doen. Is het op dan krijgen ze niks anders dan pas weer in de avond. Ze krijgen geen blikvoer en snoepjes krijgen ze 1 keer per dag van Whiskas.
Ik geloof dat ik nog ergens een voerbal heb liggen ga het morgens eens proberen.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

De hoeveelheid brokjes lijkt me niet teveel, weet je ook hoeveel gram het (ongeveer) is?
Komen ze buiten?
Anders zou ik aanraden om meer met ze te spelen. Wat ik al eerder zei, zo'n laserlampje is geweldig :eclap: daarmee rennen ze door heel het huis, en je hoeft zelf amper wat te doen ;)

Purrz:
*Pluis '03-'14
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

4 kilo is niet weinig hoor ;-) Lijkt hij aan de zijkant wat ingevallen?
Als ik hier namelijk bovenop Deans rug kijk valt hij wat in aan de zijkant maar er hangt me toch een pens onder...! Hij is met zijn 4.5 kg eig iets te dik. Dus ik denk dat je eens goed moet kijken of er echt iets bij mag, 4 kilo is nml over het algemeen een goed gewicht voor een HTK, en hij ziet er absoluut niet mager uit!
Om de andere kat wat af te laten vallen is een snackbal inderdaad een goed idee, dan moet hij iets doen voor zijn eten. Je zou kunnen overwegen 1 x per dag natvoer te gaan geven uit de dierenspeciaalzaak (informeer even naar een goed merk met niet te veel granen) in plaats van de brokjes. Natvoer is beter voor blaas en nieren ivm vocht. Met brokken krijgen ze niet altijd genoeg vocht binnen omdat daar helemaal niets aan vocht in zit en ze er eigenlijk niet tegenaan kunnen drinken.
Je zou ze gescheiden eten kunnen gaan geven tot de kat op goed gewicht is, dan is het opeten of anders is het weg en s avonds pas weer. Dat hebben ze waarschijnlijk met een paar dagen wel door.
Met iets minder voeren en wat meer beweging kom je een heel eind!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
dulos
Kitten

Bericht door dulos »

@ Ilone

Ze krijgen samen 240g ram voer per dag (van allebei het voer 60 gram x 2 katten). Ze eten uit dezelfde bak. Onze katten komen niet buiten de tuin. In de tuin mogen ze zich vrij bewegen maar verder niet.

Heb vandaag het voerballentje gevuld en neergelegt. Blue heeft er lekker mee gespeeld en van gegeten. Alleen jammer dat ze 5 minuten later alles weer uitspuugde omdat ze te snel had gegeten. Hopelijk gaat het de volgende keer beter.

@ Marjolein

Hazel lijkt aan de zijkanten inderdaad wat ingevallen. Dus vandaar dat wij vinden dat hij wel wat mag aankomen.

Natvoer voor Blue is geen optie want dat eet ze namelijk niet. Ze laat het gewoon staan. Om Hazel wat meer te geven zet ik nu in de avond een zakje Whiskas neer maar daar moet Blue echt niks van weten. Blue is een poes die niet bang is voor water dus vocht krijgt ze naar mijn idee genoeg binnen. Op hun kamer hebben ze de hele dag de beschikking over een waterbol en in de keuken staat ook een bakje met water waaruit ze kunnen drinken.

Weten jullie een goed merk kattenvoer behalve royal canin of hills? Is het merk Gourmet wat?
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Op zich is dat volgens mij best veel :eeh:
Als ik al kijk wat er op de verpakking staat van het kattenvoer (brokken) wat ik hier heb: voor een kat van 4 kilo 45-55 gram per dag! Ook een compleetvoer.
Maar, daarentegen krijgen ze 's avonds nog een half kuipje natvoer.

Gourmetvoer zou ik niet doen ;) Brokken in ieder geval niet.
Je kan op Zooplus vergelijken in de merken voer, over het algemeen lees ik hier vaak Sanabelle (wat ik overigens zelf ook gebruik ;) )

Je zou Hazel wel eens wat blikvoer kunnen laten proeven.
Wat hier erg in trek is, zijn de kleine kuipjes fijne mousse van Gourmet.
Ook de paté van Sheba wordt hier met smaak gegeten.

Maar als je het mij vraagt, mogen de brokken wel wat minder ;) in ieder geval voor Blue, als je wilt dat die afvalt ;)

En die voerbal, misschien moeten ze er aan wennen. Alles wat nieuw is, is vaak erg interessant en wordt dan vrij heftig in gebruik genomen :-P

Purrz:
*Pluis '03-'14
dulos
Kitten

Bericht door dulos »

We hebben nu anders voer gekocht van Prins. Hier mogen ze per kat 50 gram van hebben. Ik weeg het nu iedere ochtend af en dan krijgen ze smorgens 50 gram en in de avond weer 50 gram. Wat meer verdeeld over de dag doet het ook goed. En elke avond gaat de voerbal op de grond en krijgt Hazel ook nog een zakje Whiskas. We doen dit nu een paar dagen en ik heb het gevoel dat het goed gaat.

Als de Whiskas op is wil ik kijken naar een ander merk natvoer want hier zit wel erg veel zout in is mij verteld.
Adriana

Bericht door Adriana »

over prins brokken en blaasgruis en overwicht en zo

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=165
Plaats reactie