Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Bericht door Lientje »

Hay kattenvriendjes,

Aangezien Lientje al een paar keer ziek is geweest, terwijl ze nu nog maar 10 maanden oud is, schrok ik in eerste instantie toen ik haar gister aan het eind van de middag zag braken. De kleur leek op poep, dus ik schrok nog meer. Ik pakte het braaksel op en keek eens goed en bleek dat Lientje een mega haarbal had uitgebraakt! De ziel! De bal was zo groot als een kleine sigaar!

Ik dacht dat het braken wel zou ophouden, maar ze heeft nog een aantal keren kleine braaksels, eerst braaksels van voer en later kleine braaksels met drijvende haartjes uitgebraakt. Rond een uur of 01:00 begon ze weer. Ik lag net op bed en ben er maar weer uit gegaan om te kijken hoe het ging. Gezien haar geschiedenis bij de dierenarts heb ik zelfs bij haar in de woonkamer geslapen. Hoezo overbezorgde kattenbezitster? Vanmorgen om 05:00 kwam ze gezellig op mijn deken liggen en begon weer een beetje te braken. Bah :esick: ! Ik voel me dus vandaag behoorlijk brak maar Lientje daarentegen rent vrolijk achter elke vliegje aan!!

Maar hebben jullie ook wel eens zulke grote haarballen gezien bij jullie kat? Is er nog iets wat ik kan doen om het in de toekomst te voorkomen? Ik heb namelijk voor het eerst een kat.
Ze heeft ook een wat onrustige vacht/huid waarvoor de dierenarts (uiteraard) al is bezocht. Ze heeft wat schilferige plekjes soms. De dierenarts kon niks vinden (kweek genomen, onderzocht). Ik vermoed dat ze daardoor extra haar uitval heeft en dat ze daarom deze enorme sigaar uitbraakte. Of is het iets gewoons rond de rui?

Nauw ik ga maar weer eens lekker brak aan de studie terwijl ik Lientje heerlijk zie dutten en spelen! Ben benieuwd naar jullie reacties op mijn vragen.

Een vriendin van Lientje!
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Haarbal ter grote van een kleine sigaar en overbezorgd!

Bericht door Adriana »

dag lientje en welkom ;-) op het Forum!
bij ons ben je aan het goede adres om je te verdiepen in de kattenkunde en dat is nooit weg voor een starter ;-)
als je bij zoeken rechtsboven 'haarbal' intypt dan krijg je tig berichtjes over haarballen en daar zit ongetwijfeld info bij waar je heel veel aan hebt op het gebied van speciale voeding, anti-haarbalpasta, dagelijks een paar keer goed borstelen, ook tegendraads met een beetje rubberachtige borstel of roskam om losse vacht te verwijderen enz.
:eclap: gelukkig gaat het met lientje stukken beter en jij zult je slaap :sleeping: vannacht hopelijk wel kunnen inhalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Haarbal ter grote van een kleine sigaar en overbezorgd!

Bericht door Cari »

Zo'n 'sigaar' is op zich geen reden je zorgen te maken hoor! Die liggen hier ook wel eens ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Haarbal ter grote van een kleine sigaar en overbezorgd!

Bericht door JLC »

Je zou je kat regelmatig kunnen borstelen om losse haren te verwijderen. Dan komen er wellicht wat minder haren bij haar naar binnen als ze zich wast. Mijn Lizzie heeft ook regelmatig haarballen; zeker nu ze naast zichzelf haar broertje Jaap ook wast.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: Haarbal ter grote van een kleine sigaar en overbezorgd!

Bericht door Lientje »

Hoi!
Wel vreemd dat ze vannacht weer een beetje heeft gekotst. Ze eet dan ook kattengras en wekt het op. Het is maar een klein beetje kots, stelt niks voor, maar toch. Dan gaat je overbezorgde hart wel weer spreken..... Konden de beestjes maar praten.

Ze is niet futloos maar wel veel rustiger dan anders. Voor de zekerheid haar temperatuur opgemeten en ze heeft geen verhoging. Doordat ze al eerder twee keer flink ziek is geweest ben je toch alert en heb ik mezelf en haar aangeleerd om temperatuur op te meten. Ze heeft net wel van een hapje gesnoept en eet ook gewoon haar brokjes en ze rent nu ook een beetje achter een vlieg aan.... Ik kijk het nog even aan, en anders DA.
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Haarbal ter grote van een kleine sigaar en overbezorgd!

Bericht door Adriana »

heel goed dat je snel tempt en haar goed in de gaten houdt.
wordt ze nu regelmatig goed gekamd en geborsteld?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Bericht door Lientje »

Hoi Adriana,
Eigenlijk borstel ik haar al sinds ik haar in huis heb genomen, dus vanaf dat ze 12 weken was. Maar de afgelopen weken heb ik haar zeker wel iets minder geborsteld. De afgelopen dagen er ook hele plukken uit haar vacht gehaald.

Ik hoop niet dat Lientje nu nog steeds een haarbal in haar heeft........want ze blijft zo rustig. Niet futloos, maar ze slaapt en hangt wel meer dan anders. Maar misschien is ze ook wel moe van het snachts opkokken van die haarresten. Ze heeft inderdaad geen verhoging en ze eet en drinkt ook goed. Ik heb zo net ook even anti haarbalpasta gekocht. Maar ze lijkt het niet heel appetijtelijk te vinden.

Toch vindt ik het allemaal wel spannend. En anders sta ik maandagochtend direct bij de dierenarts op de stoep. En als het zou verslechteren zelfs eerder.
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Bericht door Adriana »

je bent een goeie poezenmama! katten kunnen behoorlijk ziek van haarballen zijn en ik denk dat ze beetje tijd nodig heeft om bij te komen. ja, hoe meer los haar je eruit haalt hoe beter en met borstelen masseer je en dat is ook prima en de meeste katten vinden dat heerlijk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Bericht door Lientje »

Een goede poezenmama! Dankjewel!! Een compliment! Al ben ik zelf gelukkig niet zo harig!

Ze heeft net weer wat gekokhalst, echt kotsen kun je het niet noemen. Er komen wat sappen uit. Ze eet wel regelmatig, en nu hoop ik dat ze dit goed binnen kan houden. uit. Ik heb net antihaarbal pasta op haar poten en lijf gesmeerd zodat ze wat binnen krijgt. Ze is nogal zinnig met eten namelijk....

Ik houd haar in de gaten.......maar het is goed om te lezen dat katten dus ziekig kunnen worden van haarballen. Dat wist ik niet. Ik dacht haarbal weg, katje weer beter!
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Haarbal ter grootte van een kleine sigaar en overbezorgd

Bericht door Gootje87 »

Ja, hoorde gister van een vriend van ons dat ze van hun kat ook altijd een 'haarsigaar' i.p.v. een haarbal vinden.
Succes ermee!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Plaats reactie