Mijn kat plast opeens af en toe op de bank

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
chantal en tino
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2010 14:30

Mijn kat plast opeens af en toe op de bank

Bericht door chantal en tino »

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen, want ik begin wanhopig te worden.

Als eerst in november 2009 heb ik mijn kat Tino (ongeveer 4 jaar oud) opgehaald uit het asiel. De eerste week ging het goed, maar helaas al snel ging Tino op mijn bed plassen. Tino deed dit alleen als hij aan het spelen was. Hij rende dan door de kamers heen en kwam uit eindelijk weer op het bed terecht en begon dan te plassen. Dit probleem heb ik meteen aangepakt. Ik heb mijn bed geblokkeerd zodat Tino hier niet meer bij kan. (Ongeveer 2x tussendoor wist Tino toch op mijn bed te komen en was het weer raak). Maar in het algemeen ging het 8 maanden super tot afgelopen week.

Opeens begon Tino op mijn bank te plassen. Eerst dacht ik dat de oorzaak de kattenbak was. Ik was namelijk veel van huis en had de kattenbak niet goed schoongemaakt. Dus hield de moed erin dat het eenmalig was en heb meteen de kattenbak grondig schoongemaakt. Maar in de afgelopen 2 dagen heeft Tino het weer 2x op de bank gedaan. Ik heb de dierenarts gebeld, deze vermoed dat het geen blaasontsteking is omdat het grote plassen zijn. Ik heb ook geen bloed gezien.

Ik weet niet wat ik moet doen. Plastic zakken werkt niet. Het is waarschijnlijk gedrag. Ik ga zo speciaal spul kopen, een soort van spray zodat de kat weet dat het zijn territorium is en het niet meer hoeft te merken door te plassen. Maar graag zou ik willen weten waarom Tino het nu opeens weer doet??? De afgelopen 8 maanden deed hij het netjes in de Kattenbak.

Ik sta open voor alles...
Alvast bedankt
Groetjes Chantal en Tino
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: mijn kat plast opeens af en toe op de bank

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hm lastig probleem.
Is de urine bij de DA gecontroleerd of zegt hij dat hij weet dat het geen blaasontsteking is? Als je het niet controleert weet je het namelijk niet zeker en ook grote plassen kunnen blaasontsteking of blaasgruis zijn, ook als je geen bloed ziet. Het kan nooit kwaad om te laten controleren, en dat wil zeggen een onderzoek op een urinestick (dan controleer je onder andere ontstekingscellen, bloed, pH en eiwitten) maar ook onder de microscoop (dan kun je kristallen zien als die aanwezig zijn). Toen mijn kat geopereerd was na een penisamputatie begon hij na een paar dagen op bed te plassen. Ik kende hem en zijn gedrag niet, want ik heb hem na de operatie in huis gehaald, maar dat konden ook 2 dingen zijn: dominantie en territorium afzetten of pijn. Hij deed alles op bed, maar het was dus wel pijn. Voor zijn buik en blaas voelde het waarschijnlijk prettiger op een zachte ondergrond te plassen.
Als er niets uitkomt zal de kans toch groot zijn dat het dominant of aangeleerd gedrag is. Sprays kun je altijd proberen, wat werkt dat werkt. Van een aantal mensen heb ik gehoord dat Urine-Off (even googelen) goed werkt tegen de plasvlekken.
Is hij btw gecastreerd (lijkt me wel als hij uit het asiel komt)?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
chantal en tino
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2010 14:30

Re: Mijn kat plast opeens af en toe op de bank

Bericht door chantal en tino »

Bedankt voor je reactie!!! Ik ga meteen die urine-off opzoeken!!!
En inderdaad ik moet maar naar de DA om medisch uit te sluiten.
Want hij heeft het alweer gedaan...
Tino doet het steeds als ik weg ben of lig te slapen.

Hij is inderdaad gecastreerd.

Groetjes chantal
Plaats reactie