Overlast van een buurtkat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Ik zit met een vervelend probleem en zou graag wat advies van mede forum-ers willen.

Zelf hebben wij drie poezen, zussen, van 8 jaar oud.
Het zijn binnenkatten die alleen onder toezicht in de tuin mogen. Ze zijn nog nooit verder geweest en voor hun houd de wereld dus echt op bij de schutting. Al jaren gaat dit goed zonder problemen of pogingen om over de schutting te gaan. Goed, het zijn dus best mutsen wat dat betreft.

Alle drie de katten staan op blaasgruis dieet. Een van mijn katten heeft zo erg veel last van blaasgruis dat ze geen stukje of druppel van iets anders dan dr eigen dierenarts voer mag hebben. Zodra ze last heeft van stress uit zich dit in een "blaasontsteking" en piest ze overal en met bloed. Nadat we verhuist zijn naar een groter huis en van dit voer gebruik maken (6 jaar geleden) heeft ze hier zelden nog last van tot een paar weken terug.
Op zondag naar de dierenarts voor onderzoek en pillen, conclusie Stress oorzaak onbekend en een gepeperde rekening.

Inmiddels zijn we achter de oorzaak van de stress. namelijk de kat van de buren van de buren.
Welke schijnbaar al enige tijd (sinds eind maart) rustig in en uit ons huis loopt, gewoon via het raam of achterdeur en zelfs bij ons in huis plast. Tot nu toe nog op de slaapplekken van onze katten, maar ik ben bang dat ons bed straks de klos is. (onze ramen staan savonds met dit weer open om de boel te luchten en onze katten mogen daar dan niet komen en zitten dan in de woonkamer/tuin opgesloten)

We hebben de buren er op aan gesproken dat wij last hebben van hun kat. In eerste insatntie zei ze "oh datd acht ik al, nou hij gaat de deur uit want dit is de druppel" De kat blijkt als zwerver gevonden te zijn en schijt te hebben aan de rest van de wereld. Rustig midden op een druk kruispunt te gaan zitten enzo. Hun zouden afgelopen dat weekend naar de camping gaan en de kat wel binnen opsluiten. Zaterdagochtend hun rijden weg, ik zie hun kat gewoon bij mijn zolderraam.

Na t weekend vol overlast, wederom zeiken en onze katten dieper in de stress weer aangebeld en gesproken. Alles kwam goed er werd voor een oplossing gezocht. Gisteren tijdens het eten loopt hun kat als of het doodgewoon is gewoon via onze achterdeur naar binnen. Herrie bij ons in huis dus wij weer aanbellen. Gaat dat wijf.....sorry anders kan ik het niet noemen helemaal uit dr dak. Ze kan die kat niet binnen houden, das mishandeling en ze was niet van plan hem weg te doen. Ik moest de boel maar dicht houden, want zij gaat met dit weer echt niet de ramen dicht houden. :twisted:

Kortom hun kat word ons probleem.
Dit kan toch niet zomaar. Dat ie bij ons zo af en toe in de tuin s[pringt en plast/poept is tot daar aan toe, maar mijn katten zijn echt ziek en daarnaast de zeiklucht van hun kat is iets wat mijn katten zelfs na reinigen met speciaal spul nog maanden zullen ruiken.

Lang verhaal, maar wat kan ik doen behalve kosten maken en hekken en gaas gaan spannen.
Wij zijn een beetje de wanhoop nabij.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
je hebt een erg vervelend probleem, waar we de afgelopen maanden op het Forum de nodige discussie over hebben gehad. (binnen/buiten kat bv.. )
kijk even bij kattenren (zoekfunctie zit rechtsboven) dan kom je berichtenwisselingen/draadjes over dit onderwerp tegen en tips.
bv van Dinie met hun katerkoor = 8 katers..
die hebben een grote ren in de tuin gebouwd waar hun katten niet uit kunnen en de andere niet in..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p423181

en ja, het is redelijk oneerlijk dat jullie zoveel overlast hebben en kosten moeten maken, omdat, zelfs na beargumenteerd en herhaald verzoeken en aandringen, iemand anders zijn kat niet op zijn/haar eigen terrein houdt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Anne1988 »

Maar zelfs met een kattenren zal de kat van de buren toch gewoon bij hun naar binnen lopen? Volgens mij zijn de buren de enige die iets aan dit probleem kunnen doen, namelijk: hun kat binnen houden.

Erg vervelend dit..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Bedankt voor je tip over de kattenren, maar het probleem is niet dat mijn katten weglopen, maar hun kat bij mij in huis komt en plast. Daarnaast als mij katten in een ren zitten gaat hun kat daar weer bovenop of voor zitten en heb ik nog steeds de stress in huis.
Daarom is het denk ik ook zon lastige situatie.

Ik ben een echte dierenvriend hoor, maar ben wel in staat om dat beest te vangen en m naar t asiel te brengen. Deze kat hoort echt op een boerderij ofzo thuis.
zucht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

ja, je hebt gelijk.
weet niet of je dan tot ernstige maatregelen over zou moeten gaan:
zodra vreemde kat bij jullie in huis is, vangkooi, kat erin en enkeltje asiel...
dikke kans dat je buurvrouw niet al te actief zal zijn om hem op te zoeken en als zwerver kan hij dan zijn volgende baasje krijgen..
daar kunnen ze zien of ie gechipt is en of ie ook nog op iemand anders' naam ingeschreven staat. want ik begreep dat het al een zwerver was, toen je buuf hem adopteerde..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Volgens mij hebben ze hem geadopteerd uit het asiel dus dikke kans dat ie gechipt is en op hun naam staat.
Maar is het niet zo dat als je een dier uit het asiel haalt dat je een contract tekent waarin je verklaard dat indien het dier niet kan aarden of een andere reden je het diertje weer terug brengt naar het asiel waar je m gehaald hebt? Dan zouden ze hem dus terug kunnen brengen.
Vind het zielig hoor, ook deze kat verdient een goed leven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

ja, maar dat hangt van het asiel af, ik weet niet of er een standaard voor dat soort contracten is.
wat je ook nog kunt doen is advies vragen aan je wijkagent.
je hebt forse dierenartsrekeningen en je buren worden geacht, zeker na jouw uitleg en diverse verzoeken, om het dier om hun eigen terrein te houden.

misschien helpt een gesprek met een wijkagent en gaat je buuf dande redelijkheid van je dringende verzoek inzien. bovendien heeft de politie iets meer middelen waarmee ze druk kunnen zetten dan jij.
en jij hebt geprobeerd met alles wat in je macht ligt, om het aan te kaarten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Wijkagent is inderdaad een optie. Hoewel ik zo mn twijfels heb of dit als serieus gezien zal worden.
Proberen kan altijd, zal zo eens kijken wie mn wijkagent is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

nou, zo iemand komt in vol ornaat en dats niet zo prettig hoor...
en die wijkagenten zijn erin opgeleid om met behoorlijk wat autoriteit op te treden en hebben een heel apparaat achter zich.
en zij hebben legale mogelijkheden, oplossingsopties en middelen die anderen niet hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

dat is waar.
Heb inmiddels een email gestuurd met de vraag of en wat ik verder nog kan doen dan alleen de buren aanspreken. Kan alleen 5 dagen duren voordat ik antwoord heb. :eshifty:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Admin »

Hoi Lisabella,

Je schrijft dat de urinegeur erg sterk is bij de buurkat, maar ook dat het dier volgens jou uit het asiel komt. Asieldieren worden meestal gecastreerd, maar als de urinegeur erg sterk is, dan lijkt het of het dier nog niet gecastreerd is. De reden waarom hij op de slaapplaatsen van jouw katten sproeit lijkt me een territoriumgeval.
Het is mogelijk dat dat rondplassen een stuk minder is als de buurkat geholpen wordt.

Naast de wijkagent zou je ook nog de LID (Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming) kunnen bellen, aangezien het buiten laten lopen van de kat terwijl ze zelf een weekend weggaan gezien kan worden als verwaarlozing.

http://inspectiedienst.dierenbescherming.nl/
0900-20 21 210 (0,10 p/m)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Het is een poes en geen kater, maar de urine geur is erg geconcentreerd/sterk.

LID had ik ook over nagedacht, maar verwaarlozing kan ik nooit hard maken.
Het beest kan via een kattenluikje naar binnen en qua voer heeft ie onze laatste 4 huismussen verslonden en water haalt ie uit de sloot of regenpijp.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Admin »

Als de urine sterk ruikt, dan zal zij niet gesteriliseerd zijn. Misschien kun je het dier in overleg met de buren laten helpen.

Je zou de toegang via het kattenluikje kunnen vermijden door je kattenluikje te vervangen door eentje die op een chip reageert van je eigen katten. Zo kunnen andere katten niet naar binnen.

Naast verwaarlozing zou je bij de LID ook om advies kunnen vragen. Zulke gevallen hebben zij natuurlijk vaker bij de hand.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Ilone »

Volgens mij is het kattenluikje bevestigd bij de buren ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Misschien is mijn verhaal wat onduidelijk.
Onze katten zijn echte binnen katten die alleen onder toezicht in de tuin komen.

Wij hebben dus geen kattenluikje, zij hebben er een. Vandaar dat ik nooit zal aan kunnen tonen dat hun kat verwaarloosd word. Zij kan tenslotte altijd naar binnen en ik kan niet zien of daar voor water en voer gezorg word.

Hun kat komt bij ons naar binnen via de achterdeur (openslaande deuren) en via slaapkamer en zolderraam.
Wanneer bij ons boven alles open staat om door te luchten mogen mijn katten niet naar boven en zitten zij dus verplicht bij ons in de woonkamer of tuin.

Hun kat loopt ook naar binnen als wij gewoon in de tuin of binnen zitten.
We jagen m nu iedere keer weg met veel geluid, water en gebaren. Deze poes is echter niet onder de indruk, onze katten helaas wel en zitten vervolgens de rest vand e tijd onder bed.
Soms durven mijn katten niet naar de gang waar de kattenbakken staan omdat die kat daar ook een keer is geweest. Het levert echt ernorm veel stress op in ons huis. Zo erg dat als ik nu per ongeluk mn koffiekopje te hard op tafel zet mijn drie katten weg vliegen en zich uren niet meer laten zien.

Btw: I love your signature!
Plaats reactie