Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet wil

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet wil

Bericht door Rinus008 »

Wij hebben een katertje van circa 1,5 jaar. Gecastreerd. Ook hebben we een poes van 4.5 jaar. Ook zij is geholpen.
Hij wil echter telkens met haar spelen, of haar springen enz. ZIj wil dat niet. Laat dat merken door te blazen en ook door af en toe een tik uit te delen. Het katertje lijkt dat niet te snappen en blijft haar opzoeken.

Op zulke momenten spelen wij altijd extra met het katertje, maar dat kan natuurlijk niet altijd (bv als we zelf niet thuis zijn).

Ik heb ook het idee dat de oudere poes hier wat gestressed van raakt. Ze heeft nu een aantal keren overgegeven. Opvallend dat dit telkens op zolder gebeurd, en telkens als ze daar samen (met een dichte deur) de nacht door brengen. Deze laatste alinea is overigens m.n. een vermoeden. Zou het kunnen dat de poes van stress zou gaan overgeven?

En hebben jullie tips wat we met het speelse katertje kunnen doen? Ik lees namelijk ook iets van Bach druppels. Als ik google krijg ik meerdere soorten als resultaat...
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Umimeis »

Hallo,

Ja, dat zal best kunnen dat ze daarvan moet overgeven. Kun je de deur niet open laten zodat ze zelf een rustig plekje kan vinden?

Ja, Bach druppels kunnen inderdaad helpen. Maar je zou ook bij de dierenarts een Feliwaystekker kunnen kopen. Deze scheid de natuurlijke hormoon feromonen af die katten van nature ook afscheiden. Deze stekker word ook gebruikt in stresssituaties zoals verhuizing, nieuw huisgenootje en bij ongewenst plassen op diverse plekken in het huis.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Cari »

Dat je je 2 katten op zolder opsluit 's nachts, terwijl de poes de kater liever niet in haar buurt heeft, omdat ie haar belaagt, is natuurlijk voor je poes niet leuk. En ja, door stress kan ze overgeven.
Je kater heeft de leeftijd om te donderjagen en veel poezen zijn daar niet van gediend.
In Bach druppels zie ik weing heil. Wat de kater doet is volkomen natuurlijk gedrag, het is niet zijn probleem.
Als je 3 katten niet teveel vindt, zou een kittenkater de oplossing kunnen zijn. Op die manier kunnen de jongens dollen en krijgt mevrouwtje rust. Dat werkt vaak goed.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Rinus008 »

Net even gecheckt hoe het met spelen zit. De poes wil best spelen, maar dan zonder het katertje erbij. Liefst met een simpel touwtje. Of een lampje volgen, maar het liefst een touwtje. Komt het katertje erbij dan stopt ze en laat ze het katertje spelen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Admin »

Ik zou niet zo snel mijn toevlucht zoeken in hulpmiddelen als Bachbloesem. Zo te lezen kan de poes goed van zich afbijten en het katertje duidelijkmaken dat zij er geen zin in heeft. Het is dan ook niet gezegd dat dat zo blijft. Je schreef er niet bij of het katertje net bij jullie is of dat ze samen zijn opgegroeid?

Als het nachtelijke overgeven door stress komt (de druk die het katertje op haar legt terwijl ze dat niet wil) zal aanhouden zolang je ze 's nachts samen opsluit. Een kat moet altijd een vluchtkans hebben, al was het maar om de ander te ontlopen. Op een zolderkamer heeft ze daar geen kans op. Dat zou ik als eerste veranderen en ze 's nachts in ieder geval 2 kamers tot hun beschikking te geven.

Om de energie van het katertje aan te pakken zou je 's avonds met hem kunnen spelen mbv een laserlampje. Na een kwartiertje spelen en rennen zal hij de poes een stuk minder lastigvallen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Rinus008 »

Bedankt voor de tips. De kater is niet van jongs af aan bij ons en ze zijn niet samen opgegroeid. Ze zijn nu circa 3 a 4 weken bij elkaar.

Als we de katten 2 aparte kamers geven, moeten we ze dan opsluiten of net niet? Of de kans ook geven rond te lopen, waardoor ze eigenlijk elkaar weer kunnen opzoeken...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Admin »

Is er een speciale reden waarom ze 's nachts niet door het hele huis mogen lopen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Ilone »

Als je ze de kans geeft rond te lopen door het huis, dan kunnen ze elkaar juist ontlopen, wat Admin al zegt. Opzoeken kunnen ze elkaar toch wel, maar wanneer ze meer ruimte hebben, kan de poes ook een plekje opzoeken waar zedoor de kater met rust gelaten wordt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Umimeis »

Ja, inderdaad. Waarom zou je ze 's nachts opsluiten? Mijn katten mogen overal komen 's nachts.
En ja, misschien is het inderdaad een goed idee om er een jong katertje erbij te doen. Dan heeft je kater een maatje waarmee hij kan spelen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Viper »

ZIj wil dat niet. Laat dat merken door te blazen en ook door af en toe een tik uit te delen. Het katertje lijkt dat niet te snappen en blijft haar opzoeken.
Het is absoluut geen 'niet snappen' van je kater hoor ;-). Ze weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Het punt is eerder dat je poes hem te mild straft, waardoor hij geen reden ziet om er mee te stoppen 8-) .

Als je fervente slopers hebt, dan zou ik ze apart(of alleen de sloper) in een kamer apart houden. Als ze weinig schade aanrichten dan zou ik ze door het huis laten. Indien je kater alsnog de poes blijft pesten, zou je ook alleen hem op zolder kunnen laten(niet ideaal uiteraard).
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Rinus008 »

We laten ze niet beneden omdat ze ook graag de nageltjes in het meubilair zetten. Daarom hebben we eerst gezegd op zolder tijdens de nacht. Alleen is het daar nu warm. Dus deze week hebben wij ervoor gekozen om ze eens wat meer ruimte te geven. Logeerkamer, studeerkamer, zolder en trappenhuis. Alleen toen we dat deden ging men doen wat men ook op zolder doet en dat is krabben aan de deur. Nu hebben we op zolder een oplossing bedacht. Daar hebben we kussentjes tegen de deur bevestigd met touw. Op die manier klauwen ze tegen de kussentjes van de tuinstoelen ipv tegen de deur.

Dat zouden we vanaf vanvond ook met onze eigen slaapkamerdeur willen gaan bevestigen. Dan kunnen ze gerust krabben, hebben wij er geen last van, zij meer ruimte, en zitten kater en poes niet opgesloten bij elkaar.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Roos en Minousch »

Is het geen mogelijkheid om een maatje voor de kater erbij te nemen?
dan gaan ze met elkaar ravotten, en laten ze de poes met rust, zo is het hier ook, die word niet lastig gevallen, want ze zijn met elkaar aan het spelen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Rinus008 »

Hallo!

Inmiddels hebben ze de eerste nacht gescheiden achter de rug. Alles lijkt redelijk verlopen. Alleen vanochtend was de kater ouderwets wild. Hij springt achter op de poes en lijkt haar ook in de rug te willen bijten...Ik vermoed dat dit speels bedoeld is. Ik merk wel dat de poes dan even in paniek is want na een spintje hapt ze heel eventjes naar adem...
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Roos en Minousch »

dat is gewoon speels gedrag, en als perongeluk 1 van de andere katten op Minousch springt, krijgen ze ook een lel van haar.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Re: Jonge kat wil telkens spelen met oudere kat die dat niet

Bericht door Rinus008 »

Ah okey. Alleen raakt de poes dan wat in de stress heb ik het idee. Als zij wil wegrennen springt de kater op haar en probeert wat te bijten. Daarna is het net alsof ze naar adem snakt. Vind ik wat zielig.

Inmiddels ga ik vandaag heel misschien nog naar een katertje kijken. Ook gecastreerd en bijna 2 jaar oud. Altijd binnen geweest, nog geen ervaring met andere katten. Zijn er dingen die ik hierbij zou moeten vragen?
Plaats reactie