Oogje zalven

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Oogje zalven

Bericht door M-M »

1 van onze 2 tijgers heeft een beschadigd hoornvlies. Dit kregen we dinsdag te horen van de dierenarts. Nu hebben we een zalfje meegekregen om een week lang 4x per dag d'r oogje te zalven. Komende dinsdag moeten we terug om te kijken hoe het dan is met d'r oogje.

Het probleem: Het zalven is niet te doen! Ze is een best dikke poes (5,50 kg) en is samen met d'r zoon dus ook op dieet nu. Probleem is dat ze erg sterk is en door d'r gewicht is ze ook erg moeilijk goed in d'r nekvel vast te houden.
Daarnaast is ze erg slim en zodra we met eten bij d'r komen, zodra ze het zalfje in onze hand ziet, zodra we bij d'r gaan zitten dan loopt ze weg van ons. Als ze al een keer dichtbij is en 1 van ons kan d'r vastpakken dan komt het ook nog best eens voor dat we dus geen grip op d'r hebben en ze alsnog kan ontsnappen. Verder wordt ze ook echt wild als we d'r pakken, miauwen, blazen, zichzelf uit onze greep duwen/worstelen etc.
Ik voel me echt rot als we het weer moeten gaan proberen en 4x per dag lukt dus helemaal niet (gisteren lukte het 2x, dat was heel wat, vandaag nog geen 1 keer). Het is echt een drama.

Wie heeft ideeën om dit beter te laten verlopen en wat we kunnen doen. Ik weet het namelijk echt niet meer. Wil d'r zo graag helpen maar dit gaat niet.
Heb andere topics hierover ook al doorgelezen maar daar lees ik dan vooral over katten die je in je eentje wel goed kunt vastpakken en kunt zalven en die niet zó wild worden. Bij onze tijger moeten we het echt met z'n 2en doen en ze wordt er echt wild van.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Help! Oogje zalven

Bericht door Roosje »

Hey,

Ik ben op dit moment onze kat ook aan het druppelen 3 keer per dag, maar dat is inderdaad wel een kat die minder tegenstribbelt. Wat ik altijd doe is rustig naar hem toe gaan, zorgen dat hij het zalfje nog niet ziet. Dan ga ik op m'n knieën achter hem zitten (benen wijd dus niet naast elkaar) en pak hem aan de voorkant vast. Z'n eerste reactie is dan om achteruit te vluchten maar dat kan niet omdat hij tussen je benen terecht komt. Dan pak ik met 1 hand z'n kop vast en trek z'n ooglid omhoog en met m'n andere hand druppel ik het erin.

Ik zou hem eerst rustig benaderen in je eentje, zodat hij nog niet doorheeft dat hij gezalfd gaat worden. Eerst even knuffelen en hem dan rustig vastpakken. Dan pas de tweede persoon erbij die de zalf heeft en dan moet die het in z'n oog druppelen. Mijn ervaring is trouwens wel dat ik het in m'n eentje makkelijker vind om te doen dan met z'n tweeën. Maar ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes!
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Help! Oogje zalven

Bericht door M-M »

Hoi Roosje,
bedankt voor je bericht. Vind het inderdaad wel een hele goede manier waarop je het doet. Probleem is alleen dat ook al ga ik eerst in m'n eentje, dan nog is ze erg op d'r hoede. Wanneer ik bij d'r ga zitten dan denkt ze al dat ik d'r vast wil pakken, als ik achter d'r ga zitten op m'n knieën dan weet ze het wel zeker dus in zo'n positie kom ik niet meer in de buurt. Omdat het elke dag een aantal keer moet is ze gewoon erg op d'r hoede waardoor het moeilijk wordt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help! Oogje zalven

Bericht door Nyncke »

Erg lastig, vroeger mijn Trixje moest ik in de houtgreep nemen, heb zelf geen goedwerkende tips....sterkte.

Misschien zijn dit van die situaties die je op voorhand zou moeten trainen?
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Help! Oogje zalven

Bericht door M-M »

Hoe zou je die op voorhand moeten trainen dan Nyncke?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help! Oogje zalven

Bericht door Nyncke »

Ja, moet ik nog uitzoeken...met clickertraining....zit te denken aan die series bv op animal planet dat ze leren om bv een poot aan te bieden....

Maar ik moet zelf nog eens nadenken hoe dat kan.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oogje zalven

Bericht door Roosje »

Als ze al zo erg op haar hoede is dat je er nauwelijks in de buurt kan komen dan is het inderdaad wel heel erg lastig. :S

Heeft de dierenarts ook voorgedaan hoe je het erin moet doen? Daar had ik namelijk ook nog wel wat aan, omdat je dan precies kan zien hoe je haar vast moet pakken enzo. Anders zou je misschien even op kunnen bellen of ze daar nog tips voor je hebben.

Onze andere kat is trouwens wel een felle tante. Toen we bij haar haar oren moesten spoelen tilde ik haar op onder haar voorpoten zodat ze alleen nog de achterpoten op de grond had staan. Omdat de voorpoten in de lucht hangen maar je het haar al een stuk moeilijker om tegen te kunnen stribbelen. Misschien ook nog iets om te proberen... Als het tenminste lukt om bij haar in de buurt te komen. Tja en als het echt niet anders kan heb je nog de methode om een kat in te wikkelen in een handdoek, zodat tegenstribbelen helemaal niet kan. Maar dat zou ik zelf niet zo snel doen eigenlijk.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Oogje zalven

Bericht door M-M »

Ik denk niet dat bij deze tijger een training zou werken, ze is best eigenzinnig en al 10 jaar dus het lijkt me lastig om zoiets erin te krijgen.

De dierenarts heeft het ons inderdaad wel voorgedaan maarja, zelf doen is toch lastiger :P

Maar... Er is ook goed nieuws! Ik kreeg inderdaad de tip om het met een grote handdoek te doen en gisteravond hebben we dat voor het eerst geprobeerd. Vriendlief pakt d'r met de handdoek en ik doe de zalf erin (maar ik kom pas in beeld als vriendlief d'r al vast heeft :P) en dat ging best goed! Vanavond ook en ze zal vanavond nog minstens 1 of 2 keer moeten (4x op een dag wordt teveel op dagen dat we werken maar in het weekend gaan we dat natuurlijk wel proberen). Hopen dus dat deze methode zo goed blijft gaan!

Enne hoewel ze er wel wat chagerijnig van wordt (logisch :P) en dus eerst wel even wegloopt na het zalven ligt ze nu toch wel weer relaxed op de bank. Daar ben ik wel erg blij om!
Plaats reactie