Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Wij hebben een kat van circa een jaar. Een gekastreerde kater. Is op zich een knuffelaar die echter ook nog speels is.
We krijgen nu nog een poes erbij. Ze is 4 jaar en gesteriliseerd.

We hebben de nieuwe kat eerst in de kamer laten wennen een paar uur. Ging best prima. Eerst overal achter zitten, maar al snel op tafel en de stoel gaan liggen. Vervolgens hebben we onze eigen kat aan de andere kant van de glazen deur laten komen. Beide hebben we lekker eten gegeven. Ze aten prima. Onze kat wou meteen naar de nieuwe bewoner toe. Zoals gezegd hij is pas een jaar en dus speels. Toen de deur op een kier gezet en er kon gesnuffeld worden. Ook dat verliep zonder problemen.

Na een paar minuten ze bij elkaar gelaten. De nieuwe kat gaf te kennen dit nog niet te willen. Ze hebben elkaar niet afgemaakt, maar als onze kat in de buurt kwam dan ging de nieuwe kat brommen en soms een blaas er tussendoor.
Onze eigen kat miauwde af en toe, maar had het grootste deel van de tijd wel de staart omhoog. Verder bekijkt men elkaar veel.

De nacht is goed verlopen. We hebben ze toch samen in een ruimte gezet. Ze hebben elkaar niet afgemaakt.

De nieuwe poes heeft op dag 2 verder het huis verkent. De krabpaal blijft nog even van het mannetje. Ze geven elkaar ook neusjes. Dat gaat al minder met gebrom gepaard dan op dag 1. Maar af en toe zijn er toch nog van die momentjes. Onze kater is af volgens mij soms wat bang als de poes op hem afkomt. Ze is ook fysiek wat groter. Je ziet dat hij zich groot maakt. Denken jullie dat hij echt bang is?

Wat gebeurd er als iemand de baas wordt? Betekent dat dan dat maar een poes bij ons mag komen of heeft dat iets anders te betekenen?

En waarom zoeken ze elkaar op als er dan toch gebromt en gemiauwt wordt? En waarom gebeurd dit soms wel en soms niet?

Ik neem aan dat ze op dag 3 (vandaag dus) nog steeds in de wenfase zitten he?
Vinden jullie dat de kennismaking tot zover normaal is verlopen? Had het ook nog erger gekunt?

Ik heb alleen een beetje meelij met onze kater omdat die dan af en toe wat zielig miauwt en het dus lijkt alsof hij wat angstig is. BV als ze vlakbij elkaar zitten durft hij niet zomaar langs de andere kat te lopen.

Graag jullie mening en uiteraard ook andere opmerkingen zijn welkom!
Overigens geven we ze geregeld tesamen wat lekkers te eten en worden ze niet apart van elkaar gezet. Dit omdat wij denken dat dit de stress alleen maar zou verhogen.
Angel_Kitten

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door Angel_Kitten »

hey,

ik heb geen ervaring met deze situatie,
maar er zijn al veel mensen hun verhaal komen doen hier op het forum
en deze is een van de beste hoor.
Sommige mensen hebben echt vechtende katten die ze uit elkaar moeten halen

Dus voorlopig is alles normaal.
En wanneer er een baas is, komt die eerst bij jou en dan pas de andere kat.
Maar dit gebeurt zelden, meestal gaat de baas de andere kat gewoon berispen wanneer die iets doet wat de "baas" niet kan verdragen.

Veel succes nog
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door ayla »

hoi,

welkom hier!

om je vragen te beantwoorden. Ik weet niet of je kat bang is, maar weet wel dat het groot maken en het eventuele vechten/ blazen/ etc hoort bij het bepalen van de rangorde.

het is niet zo dat 1 vd katten echt de baas wordt en volledig bepaald wat de ander wel of niet mag. Allebei de katten kunnen dan nog gewoon bij je komen liggen en kroelen. het kan natuurlijk voorkomen dat de baas alles bepaald, maar heb ik geen ervaring mee.

ze zoeken elkaar waarschijnlijk op om de rangorde te bepalen, een natuurlijk proces. en wellicht zijn ze allebei ook wel nieuwsgierig naar de ander, ik zou dat wel zijn als er opeens iemand anders in de kamer is! waarom soms wel of niet, heb ik geen antwoord op.

ze zitten inderdaad nog in de wenfase, niemand kan je vertellen hoe lang dit gaat duren, is afhankelijk van de katten. soms enkele dagen, of weken en soms zelfs nog langer. Het is heel normaal en hoort er gewoon bij. Je verhaal lezend klinkt de kennismaking las een prima kennismaking!

de meningen verschillen of je katten direct bij elkaar moet zetten of eerst apart. Is iets wat je zelf ook aan voelen kan bij je katten.
zorg er voor dat je beide katten evenveel aandacht geeft, en inderdaad tegelijkertijd eten, snoepjes ed. Je kunt ze ook samen laten spelen, dan leidt de aandacht even van elkaar af.

succes!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door puck0906 »

Ik vind het vrij goed klinken. Bij onze katten is het nooit tot vechten gekomen maar het duurde altijd maanden voordat ze niet meer blazen enzo. Nu blaast de oudste nog wel is als de 2 kleinere te snel naar hem toe komen of ze iets doen wat hem niet zint. Zolang ze niet vechten is het volgens mij alleen maar uitproberen enzo. Je doet het goed en meer kan je niet doen. Beide heel veel aandacht geven en wat je nog kan doen is met een handdoek de oude kat in wrijven en dit op de nieuwe kat weer inwrijven zodat de nieuwe kat gaat ruiken naar de oude. Succes!
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Bedankt voor de tips. Vandaag ben ik overdag wat uurtje weg geweest. Ook toen zijn ze met hun twee geweest. Dat ging blijkbaar prima, want ik vond nergens bloed haha.

Ik merk dat ze elkaar meer besnuffelen en steeds minder in de graten houden. Ze zaten zelfs eventjes letterlijk met de tong op elkaars poepgaatje. Ook een soort begroeting??

De jongste van een jaar wil graag spelen met de nieuwkomer. Die wil dat nog niet altijd, maar laat toch heel veel toe. Ik ben na de eerste 50 uur in ieder geval enthousiast!

En ik vind ze ook lief haha.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door castratenkoor »

Dat klink heel positief! Goed begin. Ja aan elkaar poepert ruiken is begroeting en uitteste, wie is de ander. Geuren zijn belangrijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Ze doen elkaar nu ook wel eens met het pootje tikken. Niet echt loeihard. Met name onze 1 jarige kater doet dat. De poes tikt dan ook wel eens terug. Is dat spelen of wat willen ze daarmee zeggen?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door puck0906 »

Volgens mij is dat een beetje spelen en uitproberen. Ze zijn volgens mij echt elkaar aan het verkennen en dit klinkt echt heel goed. Komt helemaal goed met je moppies!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door ayla »

Klinkt hartstikke goed. Voor je het weet liggen ze lekker bij elkaar te slapen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Laten we dat hopen haha. Ze hebben gisteren eventjes op de bank gelegen samen. Toch laten ze wel merken dat ze niet willen dat er continu gesnuffeld wordt. Men zat vandaag beide even met opgeheven poot namelijk...Niet dat er geslagen werd trouwens.

Dan een vraag over de kattenbak. Beide hebben hun eigen kattenbak. Nu gaan ze echter telkens op de bak van de nieuwkomer. Als de ene erop zit gaat de andere daarna snuffelen of daarna erop. Is het toch verstandiger om beide kattenbakken continu bij elkaar te zetten?

We hebben namelijk nu een bak op zolder staan en een beneden. We dachten eerst dat dit het beste was omdat ze continu op een bak gaan. Dus we weten even niet of het uitmaakt.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door puck0906 »

wij hebben met 3 katten 2 kattenbakken en dat gaat super. Beide bakken staan naast elkaar. Ik denk wel dat het kat afhankelijk is. Die van mij zijn daar misschien wel makkelijker in. Gewoon proberen en je merkt vanzelf of het goed gaat. Ik verschoon de bakken trouwens 1x per week en schep 3x per dag. Urine wordt zaagsel en dus goed opgenomen en de ontlasting haal ik eruit. Ik dacht eerst dat gaat stinken maar dat is helemaal niet zo.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door ayla »

en die van mij gebruiken samen 1 bak...gaat super. heb een tijd 2 bakken laten staan, maar er werd er maar 1 gebruikt. gewoon opletten of het goed gaat. Ze vinden de bak toch wel!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Dan nog een vraagje. Ik merk dat het katertje van 1 jaar graag met de poes van 3 jaar wil spelen. Althans zo interpreteer ik zijn pootje dat hij telkens naar de poes uithaalt. Hij slaat niet hard, maar hij tikt op de rug, of op het hoofdje. Soms vindt de poes niet prettig en blaast ze als hij te lang doorgaat.

Denken jullie ook dat dit spelen van de kater is?

Weten jullie trouwens ook hoelang een kat nodig heeft om echt te wennen in een huis?
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door Viper »

@ djm008
Je kan nooit een tijd aangeven hoelang katten aan elkaar moeten wennen, dat verschilt per kat en leefomstandigheden ;-).

Wij hebben sinds een week een kitten erbij en Viper doet precies hetzelfde als jou kater. Van die voorzichtige tikjes met zijn voorpoot. De ene keer wil hij spelen, dan zit hij te wiebelen op zijn pootjes en heeft grote pupillen, maar de andere keer lijkt het meer om te checken wat de kleine gaat doen. Een soort aftasten.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Nieuwe poes bij kater en hun kennismakingsverloop

Bericht door djm008 »

Het tikken is dus overduidelijk spelen geweest. Soms ploft de kater bovenop de poes. Die schrikt en vervolgens rennen ze door het huis. De poes heeft liever rust. Ze wil niet zo graag spelen.

En ons manneke dus wel. Hebben jullie tips hoe we hier op in kunnen spelen? Wellicht kunnen we de poes toch wat stimuleren om te spelen? Ze is tenslotte pas 4 jaar.
Plaats reactie