Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AzuraSkye
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:02
Locatie: Lommel

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door AzuraSkye »

Eerst gebruikte ik Golden Grey Master. (klontvormende grit met babypoeder) Op zich was ik daar wel tevreden over maar de reden voor mij om toch over te stappen was dat mijn afvalzakken zo ging doorwegen erdoor (wij hebben hier geen afvalcontainers) waar door ik bang was dat ze kapot zouden scheuren als ik ze naar buiten tilde. Op een ander kattenforum werd lovend gesproken over Cat's Best Eco Plus (plantaardig/biologisch grit) dus heb ik daar een zak van gekocht op Zooplus. Momenteel is dit mijn vaste kattenbakvulling geworden. Het is zuining in gebruik, klont goed, makkelijk uit te scheppen, ruikt prima (lichte hout geur), stinkt voor de rest ook niet als ze erop zijn geweest en het is licht spul dus weegt niet door in de vuilniszak. Er is wel veel uitloop maar met een matje is dit probleem zo opgelost. Eén nadeel: bij mijn Ragdoll blijft er wel eens wat stukjes grit in zijn haren hangen. Mijn europese kortharen hebben hier dan weer geen last van. Als mijn zak op is ga ik de andere versie nemen, Cat's Best Nature Gold. Deze is speciaal voor langharige katten. De stukjes grit zijn bij deze versie groter zo dat het niet in de
haren blijft zitten. :)
boekenkast
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2011 13:50

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door boekenkast »

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren over kattenbakvulling. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer, zeker omdat fabrikanten niet altijd alle eigenschappen, die ik belangrijk vind, vermelden over hun grit. Ik ben op zoek naar:

- kleigrit
- zonder geur, geen wasmiddel-, babybilletjes- of dennenstank, mijn kater blieft het niet :)
- goed klontvormend
- fijne korrel
- niet te zwaar

Mijn kater graaft graag, dus ik wil een laag van ongeveer 10 cm in de bak. Met grof grit is dat zwaar om uit te scheppen, dus liever licht grit. Ik wil er maximaal 2 euro per liter aan uitgeven. Heeft iemand van jullie een goede tip?

Alvast hartstikke bedankt! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
net zo min als er zoiets is als 'het beste voer', is er 'het beste grit' en wij allen hebben de topics moeten lezen en allerlei soorten moeten proberen.
bij Zooplus, zie banner hierboven, staan er vrij veel onder elkaar met liter/kg-prijzen erachter.
en daarnaast zijn er de eigen merken van de supers, waarbij die van AH hier regelmatig wordt genoemd.
lichtgewicht kleigrit bestaat niet, voorzover ik weet.
een wat dikkere laag kun je krijgen door de vorm van de kattenbak aan te passen, bv een hoge dweilemmer van Blokker is lang en smal.
grit van bv één van de biokats kun je door een frituurmandje zeven, dat scheelt uitscheppen en veel tijd.
wèl bak/emmer goed schoonhouden en plasplekken met goeie (badamer)reiniger schoonsoppen en op zijn minst dagelijks.
en de kattenbakregel in je achterhoofd houden: eentje méér dan het totaal aantal katzels en op verschillende plekken. de waaroms staan zeer regelmatig vermeld in de wildplas en kattenbaktopics.
en rechtsboven zit een zoekfunctie, ook heel handig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Mixende_Match »

Hoi, ff bijna het hele topic doorgelezen :) Ik heb ook al diverse geprobeerd. Ik heb momenteel ook Bio Cat's classic. Omdat die vaak in de aanbieding is haha. En de katten vinden t ook fijn geloof ik. Ikheb ook die silicaat korrels gehad, van Tigerino. Maar die vonden ze volgens mij niet fijn, ze bleven graven in die bak haha.

Heb trouwens maar 1 bak, ik zou niet weten waar de 2e moet staan haha.

De volgende die ik ga proberen weet ik nog niet. Ik denk die van Cat's Best...Hou jullie op de hoogte!
Love. Lily. Lola.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Ilone »

Zie topic "alles over de kattenbak".
(ik zweer dus bij Belmondo Bio fresh, bij de Jumper, 20 lit voor 8,99. Klontvormend grit)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Isia »

Ik ben eens met Adriana: Ideale kattenbakvulling voor iedereen bestaat niet. Ik ben ook nog in uitzoek stadium. Tot nu toe heb ik (no ja, vooral mijn Kalunia, natuurlijk!) Biokat's Classic, Biokat's fresh (groene zak), Cat's Best nature Gold, Cat's Best Eco Plus, Kitty Friend Ultra, AH Schep & Schoon fijn en een LIDL merk gehad. Voor ons op dit moment slaagt het beste Biokat's Classic. Waarom? Prijs/verbruik verhouding scoort bij ons GOED, weinig uitloop en stofvorming, neutrale geur maar bind de onaangename geuren zeker goed, goede/voldoende klontvorming. Verder zijn we dus nog aan het testen...
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
pluim en mees

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door pluim en mees »

wij hebben klont vormige en mijn katje gooit de halfe inhoud er uit
best schattig eigenlijk :lol: maar ook wel irritand natuurlijk :???:

likje van pluim
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door ayla »

Heb het idee dat er iets veranderd is aan catsan. Waar ikmin het verleden met 1 zak 7 dagen deed ( wel uit scheppen natuurlijk iedere dag ) doe ik er nu nog maar 3 dagen mee en dn stinkt het echt behoorlijk. Vooral overheersende urine lucht. Kan ook zijn dat de katten meer drinken al zie ik dat niet. Voer is niet verandert. We gaan weer het testproces in. Op zoek naar beter grit.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door GizmoenJiro »

we zijn begonnen met AH stuifvrij, werkt redelijk goed als je het bijhoud. Maar klontvormend is veel beter en daarvoor gebruiken we de kattenbakvulling van de Lidl, Coshida. Stuift alleen bij uitstorten en zeer weinig bij het schoffelen van de kat.
Nu bij aankoop van een kattenbak een vulling 'Van Kat' erbij gekregen. Wit, kleine korrels en het vliegt alle kanten op en stuift verschrikkelijk. Ik heb het vermengd met de Coshida en dat is puur omdat ik het zonde vind om weg te gooien.
Sinds 2 weken vermengen we de Coshida korrels met silicaat korrels van de Jumbo. De stank lijkt wel iets minder al loopt het wel een beetje uit.
miremir
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:44

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door miremir »

de velden van de buren.
ik moet erbij vermelden dat we in een klein huis wonen met nogal een groot lap grond erachter.
nog net geen boerderijtje.
dus geen rijtjeshuis of flat.

we hebben ook houtkorrels. maar ze is al maanden niet op haar kattenbak geweest. ik maak hem toch regelmatig schoon.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik gebruik nog steeds silicaatkorrels maar nu de grotere. Het is wel een dure hobby, elke anderhalve week (2 weken max) verschoon ik 2 bakken, dat kost me 2,5 zak korrels!!! :shock:
Bij het verschonen stuift het als een gek, ik hoop maar niet dat het ook zo stuift als ze graven, want ze graven alsof ze naar China willen :grin: (en soms ook om aandacht!)

Maar aan de andere kant, ze plassen veel en dat hoef ik er niet uit te scheppen... Even door scheppen/roeren en klaar. Ik overweeg weer de houtkorrels van Zooplus, die namen de urine goed op. Maar qua prijs moet ik even kijken of het scheelt.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
vippie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2012 09:07

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door vippie »

Wij hebben al jaren kittyfriend maar ga straks ook eens houtkorrels proberen (gebruik ik ook voor mn paard), eens kijken of dat werkt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door castratenkoor »

miremir schreef:de velden van de buren.
En wat vinden de buren daarvan dat hun tuinen als kattenbak fungeren?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mkerkhoff
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2014 20:58

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door mkerkhoff »

Ik heb een litter robot (kattenbakrobot) en gebruik daarin Canadian Fine. Ik vul om de drie dagen bij en doe dan een maand met een zak. In principe hoef je de kattenbak dan nooit te verschonen. Voor de vorm doe ik dat twee keer per jaar.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Sjanke »

Heeft iemand Biocat Classic (geel) vergeleken met Biocat classic fresh (groen)?
We gebruiken nu de Fresh en dat bevalt goed op 1 minpunt na: het stuift zo. Ik kan echt merken dat rondom de bakken meer stof ligt. Ik ben dus benieuwd of dat bij de gele zak minder is.
Plaats reactie