Kitten poept in hoekjes

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
baklap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2010 11:38

Kitten poept in hoekjes

Bericht door baklap »

Dag mensen,

Een week geleden heb een (volgens de aanbieder) zindelijk kitten opgehaald en het is echt een schatje. Zelf heb ik al sinds mijn jeugd een kat gehad en weet goed hoe ik hier mee om moet gaan.

Nu weet ik dus ook dat je consequent moet zijn en wanneer het kitten ergens zijn behoefte wil gaan doen deze moet oppakken en in de kattenbak zetten.

Het probleem is als volgt: Over het algemeen doet de kat het goed op de kattenbak, maar soms als hij in de woonkamer of slaapkamer is dan rent hij ineens naar een hoekje en begint te poepen. Dit is trouwens zo dun als de pest, maar dat zal waarschijnlijk door de wiskas komen.

Nu heb ik in die hoekjes al wat a4tjes neergelegt zodat ik niet hoef te gaan schrobben daar.

Twee dagen heb ik de kat in de keuken opgesloten samen met de kattenbak, daar gaat alles goed. Als ik hem de hal er bij laat nemen gaat het ook goed. Een nachtje in de woonkamer aansluitend aan de gang en keuken ging ook goed. Maar toch soms rent het beestje naar het hoekje en begint meteen te poepen.

Ik vind het erg zielig om hem alleen maar in de keuken op te sluiten, want voor de rest vermaakt hij zich prima en is helemaal blij. Maar als ik hem in de woonkamer en studeerkamer laat dan moet ik er altijd op letten dat hij niet begint te poepen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Want als hij begint te poepen pak ik hem in zijn nekvel en zet hem op de kattenbak en doe de keukendeur dicht. Ik zeg ook altijd als hij net begint op een boze toon: NEE!

Toch blijft hij het doen...

Volgens mij associeert hij de kattenbak ook met eten aangezien hij als hij eten wil ook de kattenbak even in gaat en kijkt of er eten is. En hij krabt naast zijn bakje.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door Claudia007 »

Misschien moet je er mee beginnen om niet boos te worden......het kan eerst een ongelukje zijn maar als jij boos word kan het nu wel angst zijn en een nek vel gebruik je naar mijn mening alleen in nood. Daarnaast moet je er niet vanuit gaan dat dunnen poep door het eten komt er kan wel iets anders zijn dus mijn advies ga eens naar de dierenarts en laat je kitten onderzoeken en bespreek je probleem met de dierenarts.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door JLC »

Ik zou allereerst naar de DA gaan. Dit omdat ik uit je verhaal afleid dat de ontlasting dun is. Dat lijkt mij niet gezond. Verder zou ik je kitten consequent op de kattenbak zetten. Verder moet ik bekennen dat ik niet (gelukkig) niet heel veel ervaring heb met een dergelijk probleem.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door Ilone »

Ik zou ook even naar de DA gaan.
Daarnaast, geef je het eten reelijk in de buurt van de kattenbak?
Zo ja, misschien helpt het om ergens anders eten te geven? (of de kattenbak te verplaatsen, keuken is niet echt de meest hygienische plek voor een kattenbak ;) ) Misschien associeert hij eten dan minder met de kattenbak?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door Admin »

Met uitsluitsel van de dierenarts weet je in ieder geval zeker dat het kitten niks mankeert waardoor hij in de hoek van de kamer poept. Omdat de ontlasting dun is, zou het ook zomaar kunnen dat hij de kattenbak niet haalt.

Verder zou ik dan geen whiskas blijven geven maar liever droogvoer dat de ontlasting minder dun maakt.

En als derde optie heb je nog het geven van kattenbaktraining. Zoek daarop vie Google, dan vindt je talloze teksten over dat onderwerp. Het is mogelijk dat het kitten zindelijk was bij zijn eerdere baasje, maar nu in een nieuwe omgeving nog wat kattenbaktraining nodig heeft. Boos worden zou ik achterwege laten, wat dat draagt alleen maar bij aan zijn onzekerheid en stress en de 'ongelukjes' worden er zeker niet minder mee.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind die dunne ontlasting ook niet normaal ze, en zou denken dat dat toch niet alleen van het eten kan komen. Het kan natuurlijk wel veel beteren met ander eten, maar toch beter een medische oorzaak uitsluiten.
En verder, als hij zo dunne ontlasting heeft, zet dan een extra kattenbak in de hoek waar hij gaat. Als je zelf buikloop hebt... is het ook niet altijd even gemakkelijk om het toilet te halen he, en dan in een nieuwe omgeving is dat voor een jong kitten wel heel erg moeilijk he.
Dus ik zou eerst zorgen dat de ontlasting in orde is, en dan aan de kattenbaktraining beginnen. In tussentijd zorgend dat hij overal een bakje heeft staan zodat hij niet in de problemen komt. hij moet zich goed voelen in zijn nieuwe thuis. Straffen ook tot het minimum beperken, want als kitten kunnen ze zo schrik krijgen van je als je constant straft.
Enne, mijn kat krabt ook naast de kattenbak, dat is niet echt een probleem en ik zou ook niet weten hoe dat afgeleerd te krijgen. De kattenbak mag zeker niet met straf geassocieerd worden he! :-)

Met wat geduld komt het allemaal wel goed ze :-)

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door Nyncke »

Ik zet nieuwe kittens meteen bij binnenkomst op de kattenbak en pak de voorpootjes heel zacht vast, daar maak ik dan graafbewegingkjes mee.
Eigenlijk zelden ongelukjes.

verder zijn alle mogelijkheden al genoemd.
JC Anja

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door JC Anja »

Mijn kitten Roos,was altijd kattenbak zindelijk,maar deze week was het al 2 x gebeurd dat er precies voor de ingang van de bak ( het klapluikje) een drolletje lag.

Is dus geen kwestie van het niet kunnen halen.
Ja misschien dacht ze dat ze in de bak al zat. Heb haar niet gestraft,wel het matje meteen gewassen en nu lees ik hier dat het kan komen,dat haar etensbakjes er naast staan.

Heb nu het water en voerbakje op een andere plek gezet.Hopelijk gaat het nu beter.

Hoe is het nu dan inmiddels met de kitten????
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten poept in hoekjes

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de adviezen van pearlsofpassion aan. In elke ruimte een klein bakje met wat grit in de hoeken waar ze nu poept. Hoeft heel niet veel te kosten gewoon bij Blokker twee afwasteiltjes van 2 euro. Om te beginnen ander voer, van goed merk uit dierenspeciaalzaak, eventueel de sensitivity ondersoort om de darmen weer tot rust te krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie