Nieuwe kitten erbij gehaald

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Wij hebben al 4,5 jaar een kat. Tot op voor kort was er altijd iemand thuis. We besloten een nieuwe kitten erbij te nemen. Op internet lazen we dat katten zich toch wel alleen gaan voelen als ze hele dagen alleen zitten, omdat we beide nu gaan werken leek ons dit een leuke en goede oplossing. Onze kat is namelijk een binnenkat. We lazen ook dat wanneer je een kater hebt en je neemt er een kitten kater (klopt die naam :P?) bijneemt, dat het altijd wel goed gaat.

Gister was dus de grote dag, we hadden de kitten (7 weken) opgehaald en hem even in de reistas in de kamer gezet. Ik was erg bang dat onze kater de kitten zou aanvallen, omdat hij al zo lang alleen is.

Onze kat rook even aan de reistas met de kitten, blies, en rende gelijk half de trap op, om het vanaf daar in de gaten te kunnen houden. Daar heeft hij wel een uur gezeten. We hadden de kitten intussen al op de los op de bank gezet tussen ons in, omdat we toch nog bang waren dat hij hem zou aanvallen.

Uiteindelijk lieten we de kitten maar door de kamer rondhuppelen. Onze kat kwam op dat moment naar beneden en liep achter hem aan. De kitten hoorde dat draaide zich om en huppelde naar hem toe. Onze kat sprintte direct weer naar boven! De tweede keer dat ze elkaar tegenkwamen zette de kitten zijn staart op en rende de kater weer weg! Af en toe probeert de kater naar de kitten toe te gaan, maar hij gaat iedere keer vrij snel weer weg.

Ik was dus bang dat de kater de kitten zou aanvallen, maar hij is juist heel erg bang voor de kitten.

Ik maak me nogal snel zorgen. Is dit normaal? Trekt dit weg? En hoelang zou dit kunnen duren?

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door ktje »

de katten moeten aan elkaar wennen. Dit kan zo een paar weken duren voor ze echt goed met elkaar overweg kunnen.

jullie eerste kat heeft natuurlijk 4,5 jaar geen soortgenootjes gezien waardoor het voor hem misschien nog lastiger maakt om te wennen aan jullie kleine katertje.

Geef het wat tijd. Zorg wel dat de kleinste genoeg eet en drinkt en de kattenbak weet te vinden. Hebben jullie al 2 kattenbakken staan, soms willen katten hun bak niet delen namelijk.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Ja we hebben 2 kattenbakken staan, althans de normale voor de kater en even tijdelijk een teiltje met kattengrind voor de kitten. De kleine sprong echter direct op de grote kattenbak, dus we moeten even kijken hoe dat zich ontwikkeld.

Maar kan ik ze 'gewoon' los in huis laten lopen als ik ga slapen? Heb vannacht bijna geen oog dicht gedaan *gaap*
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door ktje »

tja daar zijn de meningen over verdeeld.

De een zegt dat je ze langzaam aan moet laten wennen door afsluiting van elkaar of doormiddel van een grote bench. Zo kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar niks doen.

De ander zegt weer gewoon laten gaan en zie wat er gebeurd.

Zelf ben ik van het laatste. Bij ons is dit tot nu toe goed gegaan. Alleen bij jullie is het wel zo dat kat 4,5 jaar geen soortgenoten heeft gezien en dus niet weet hoe die moet reageren.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Dat worden spannende tijden dan :-(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Cari »

Hai Pieter (of is dat de kat?),
ten eerste wil ik even kwijt dat ik het heel goed van jullie vind om gezelschap voor je kater te zoeken. Een kat alleen in huis is inderdaad niet leuk. Maar je moet even geduld hebben. Katten die lang alleen leven, raken min of meer vervreemd van hun soortgenoten. Maar ik begrijp dat het vannacht gewoon goed is gegaan (afgezien van het feit dat jij nu errug moe :sleeping: bent ;-) )? Ik zou het vandaag even aankijken. Geef de oude kater ook voldoende aandacht en kijk of ze in elkaars buurt wat willen eten. Ook met spel kan je ze vaak 'ongemerkt' wat naar elkaar toe lokken. Verder niet forceren. Laat zien dat je met allebei heel blij bent en relax ;-) . Het komt vast heel snel goed. Dat je volwassen kater 'bang' is, is op zich niet raar.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Nee dat is mijn naam, de kater heet Nox en de kitten Jazz. De kitten heeft boven in bed geslapen en is daar nog steeds. De kater (die normaal vaak tussen ons in slaapt) heef beneden in een stoel geslapen, hij komt ongeveer om het half uur/uur even boven kijken (alle deuren staan altijd open) en vertrekt dan weer naar zijn stoel. Dat lijkt me op zich wel positief dat hij toch wel nieuwsgierig is. Ik geef de kater inderdaad wat meer aandacht.

Ze hebben nog niet echt bij elkaar gezeten, dus weet nog niet of ze wel in staat zijn om bij elkaar in de buurt te eten. (We hebben de kitten ook pas vanaf 9 uur)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Cari »

Geef Nox (leuke naam - is ie zwart?) op zijn gewone plek te eten en kijk hoe dichtbij je het bakje van Jazz kan zetten. Vooral met iets heel lekkers werkt dat goed. Samen eten schept een band ;-) .
Maar ik vind dat Nox het heel goed doet hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Ja hij is zwart, met witte voetjes en beetje wit op zijn borst en op zijn kin een klein wit streepje alsof hij kwijlt.

We gaan het proberen, eerst maar zien of we ze samen in de huiskamer kunnen krijgen voor langere tijd
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door ktje »

niks forceren he! Als ze niet in 1 kamer willen dan niet.

Het gaat inderdaad al hastikke goed. En Nox doet het hartstikke goed door niet aan te vallen. De meeste katten gaan meteen in de aanval.

Wat je kan doen(als je die hebt hoor) is een laserlampje. De meeste katten zijn er dol op. En vaak in hun spel vergeten ze even de andere kat. Zo komen ze hoogstwaarschijnlijk dicht bij elkaar.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Nee doen we ook niet, alleen de kitten tillen we van de trap af straks en dan kan hij in de huiskamer rondlopen. Dan kan de grote kat kijken wat hij doet. Neem aan dan hij tussen 5 en 6 toch wel naar benden komt om tegen me aan te zeuren voor eten :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Cari »

eerst maar zien of we ze samen in de huiskamer kunnen krijgen voor langere tijd
Als Nox normaal gesproken ook rond een bepaalde tijd bij jullie in de woonkamer zit, dan zou ik hem daar nu ook zetten en de deur dichtdoen. Dat zou het proces kunnen versnellen, want weglopen is de weg van de minste weerstand, maar wel de langste. Zorg dat hij zoveel mogelijk zijnnormale routine volgt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Voor de geïnteresseerde:

Nox
Afbeelding

Nog een keer Nox
Afbeelding

Jazz
Afbeelding

De ontmoeting
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Cari »

Leuk, 2 zwartjes! Dat gaat helemaal goed komen - brutaaltje Jazz krijgt Nox wel om ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Pieter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2010 09:02

Re: Nieuwe kitten erbij gehaald

Bericht door Pieter »

Ze aten net uit het zelfde bakje! Maar toen de neuzen tegen elkaar aankwamen schrok de kater en gromde de kitten.

Daarna ging de kat op de tweede tree zitten van de trap. In een moment van onoplettendheid sloop de kitten op de eerste tree. Toen de kater daar een halve minuut later achterkwam werd het een soort staar wedstrijd zoals je in een western wel eens ziet. Toen de kitten aan de staart van de kater ging ruiken, die half over de eerste treden hing, trok de kater snel zijn staart weg, maar bleef wel zitten.

Het lijkt erop of er vorderingen komen. Ze zitten al de hele tijd in de huiskamer.
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 mei 2010 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie