Ernstige bloedarmoede

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kimms »

Uitgehuild; dus even een berichtje schrijven.
Zojuist DA wederom gesproken en overlegd; onze Kimmy heeft (nog steeds) flinke bloedarmoede. De prednoral moet ik verhogen. Wel opletten dat ze niet meer gaat zwalken. Ze is onvast op haar pootjes. Haar hartje moet zo haar best doen. Fortekor wil ze nog niet geven omdat ze bang is dat Kimmy dan te weinig zuurstof gaat krijgen. Ze ziet het somber in. Ik ook trouwens. Pijn schijnt ze niet te hebben. We gaan haar nu verwennen met roodvlees (hoog ijzergehalte) en moeten zorgen dat ze blijft eten. Kan iemand mij tips geven m.b.t. eten met hoog ijzergehalte? Een multi-vitamine ga ik er ook bijgeven.
Weer verdrietig :-(
Maar dan ook weer boos: 'de kat ging hier gezond weg hoor'. Geld opstrijken, dat wilde ze. Toen ik haar op ging halen heb ik haar kontje, oren, ogen, neus gecontroleerd. Schoon. Ze was mager maar ik dacht: we lappen dat katje weleens even op. Dus ik nam haar mee (nu 6 weken geleden). Waar ik overigens geen seconde spijt van heb! Met heel mijn hart hou ik van Kimmy, meteen!!

Sorry voor het lange verhaal. Moet 't even van me afschrijven. Ga kijken of ik weer iets in huis kan doen.

NB: Kimmy heeft ook bloedonderzoek gehad. De uitslagen waren goed.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Ilone »

Wat een vervelend bericht :-(
Gelukkig is hetbloedonderzoek verder goed, maar nu maar hopen dat de bloedarmoede zich wat op wil laten lossen.
Verwen haar indd maar lekker, ze heeft het nodig!
Ik heb verder geen tips, sorry. Ik hoop dat Kimmy opknapt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Laat plas lopen

Bericht door Kimms »

Kimmetje is ziek. Heel ziek. Ernstige bloedarmoede. Eet en drinkt bijna niet meer. Het eten en drinken komen we bij haar brengen. Ze kijkt rond in het luchtledige. Gister liep ze nog naar de kattenbak voor haar behoeften. Vandaag niet meer. Het kussen op de bank, waarin ze het zich gemakkelijk maakt, was nat. Haar hoofdje hangt naar beneden. Haar pootjes gaan het steeds slechter doen.
Het doet me heel veel verdriet haar zo te zien. Heeft ze pijn? Volgens DA niet. Maar haar zo te zien is geen poezenleven meer.
Ben bang dat we voor een moeilijke keuze staan..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Laat plas lopen

Bericht door Dafpoetser »

Achosj, wat erg...
Als een kat geen katwaardig bestaan meer kan leiden, word je als verzorger vaak gedwongen tot een keuze, al stel je dat het liefst zo ver mogelijk voor je uit.

Heel veel sterkte!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Laat plas lopen

Bericht door Anne82 »

oooh wat ontzettend verdrietig!!

Ik wens je heel veel sterkte...

Liefs, anne
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Laat plas lopen

Bericht door Kimms »

Af en toe heeft ze een moment van opleving. Dat zie je haar kijken: wat doet vrouwtje? Helaas zijn ze van korte duur.
Vanmiddag heeft ze wel gesmikkeld van de tonijn die ik voor haar had klaargemaakt. Toch ben ik super trots op haar.
Maar wat ook erg is: ze is nog maar 7 weken bij ons. Het is niet eerlijk..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kattenbella »

Vind het toch vreemd dat er niets gevonden is in de testen. Wat is er getest en is er ook getest op FIP, heeft ze ook een dik buikje?
Veel sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kimms »

Er is getest op FIV en FIB. Op eiwitten, glucose, nieren, en de andere standaard bloeduitslagen. Het eiwitgehalte was iets verhoogd, ze had bloedarmoede, vlooien en wormen. Een anti-biotica (er waren wat onstekingswaarden) volgde. Al met al zou het beeld bij wormen passen. Ze heeft een aantal wormen-kuren ondergaan.
Waarschijnlijk stoot ze haar eigen rode bloedcellen weer af. Vandaar de ernstige bloedarmoede. Prednoral werd ingezet. De dosis is inmiddels verhoogd. Ook is er een hart-ruisje gevonden in beide kleppen. Haar hartslag is hoog.
De bezoekjes aan de DA levert enorm veel stress bij d'r op. Ze is nog wel steeds onder controle. Heb bijna wekelijks contact met DA. De DA was echter vanaf het begin erg betrokken met Kimmy en mij. Echter, ze ziet het heel somber in voor onze Kimms.
Kimmy is erg zwak. Kwam al heel vermagerd bij ons. Helaas lukt het ons niet om haar er bovenop te krijgen.
Haar buikje vind ik niet abnormaal dik !? Ik voel wel bobbeltjes in d'r buikje. Vraag me inderdaad af of dit kanker is of dat ik de andere organen in de buik voel.
Momenteel ligt ze lekker buiten in het zand in de schaduw. Ze is zo graag buiten..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Adriana »

wat een grote zorgen allemaal, wens je veel sterkte.
als je googelt op 'bloedarmoede kat' dan krijg je een hele riedel aan mogelijke oorzaken, maar die zal je da zelf ook wel kennen.. we duimen voor jullie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kimms »

Ja, ik heb me suf gegoogled! Tot ik vol zat. Heb toen alles op een rijtje gezet, op papier. Dit met de DA besproken. De DA blijft erbij, en hoopt dat ze met de verhoging van Prednoral iets aansterkt.
Toch horen de oortjes van Kimmy nog wel veel. Hoe ze ook op haar plekje blijft liggen, ze probeert het huishouden wel een beetje in de gaten te houden. Zodra de deur van de serre opengaat komt ze in beweging en verteld ze dat ze graag naar buiten wil.
Grote zorgen, ja, voor een klein poezebeest. Maar een poezebeest waar we met z'n allen hier heel veel van houden.
Vind het vervelend om iedere avond een pilletje in haar mond te moeten duwen. Met eten kan ik niet garanderen dat ze het pilletje binnen krijgt. De saus van het natvoer eet ze wel maar het vleesje niet. Ook zal ik haar buikje moeten wassen omdat ze in haar plas heeft gelegen op het kussen.. Och arm, al die toestanden aan haar lijfje..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kattenbella »

He bah meid, wat een toestand :-( Ik wens jullie heel veel sterkte met alles.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Catfish »

Wat een vreselijke toestand... Voor jou en je kat.
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte toewensen.
En ik hoop dat er snel duidelijkheid komt, zodat ze of beter wordt, of dat je die moeilijke beslissing moet nemen, met een duidelijke reden. Ik hoop uiteraard op het eerste...
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Adriana »

Kimms schreef:Vind het vervelend om iedere avond een pilletje in haar mond te moeten duwen.
je weet dat de dierenspeciaalzaak staafjes easypill heeft? dat is soort van stopverf dat je om het pilletje kunt doen, desnoods pilletje in twee (doorknippen) geven. bij Jmbo en AH zijn Vitakraft staafjes te koop, de gele variant met lam is het zachtste, met wat water kun je dat goed kneden om pilletjes heen.
en verder hoop ik dat het n heel klein beetje beter gaat met je kleine meisje met al je goeie zorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Kimms »

Allereerst bedankt voor jullie tips en medeleven.
Dat doet me goed.
(Ouders en schoonouders liggen zelf ook in 'kreukels' (erg genoeg hoor), maar ze zitten niet allemaal te wachten op mijn zorgen over Kimmy.
"Je had haar nooit moeten meenemen", en "Ze doen haar niet voor niets weg".) Zijn uitspraken waar ik niet op zit te wachten nu, en ik heb nou eenmaal een dierenhart..
Maar goed, dat even terzijde... ;-)

De Vitakraft staafjes heb ik in huis. Ik heb het ook geprobeerd met een beetje leverworst. Een paar dagen gaat dat goed. Soms heeft ze gewoonweg geen honger/trek. Ik zal het eens opnieuw proberen.

Opstaan van d'r stoel (eigenlijk 'mijn' stoel :eangel: ) deed ze niet vanochtend. Dan maar het bakje met vleesje bij d'r zetten... Als dank natuurlijk wel even kletsen en knorren. Doet ze eindelijk haar bijnaam weer eens aan: knorrepoes Kimmy :-| :???:

Sowieso donder- of vrijdag controle DA..
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige bloedarmoede

Bericht door Adriana »

heb je een zachte borstel? je zou haar heel voorzichtig kunnen borstelen en op die manier kun je haar stofwisseling wat helpen omdat je met het borstelen gelijk ook masseert. want als ze zo beroerd is zal ze heel weinig bewegen.
zal ze even aan moeten wennen maar het heeft ons met MoMo die een paar keer bijna hemelen was, erg geholpen. hij kon door de neuropathie (soort zenuwverlamming) niet op zijn poten staan en bewoog dus niet, had bovendien een infuus. we zijn om het uur gaan borstelen, eerst een paar minuten en daarna langer omdat hij het prettig vond en heeft hem denk ik ook wel geholpen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie