Angst na bezoek aan de dierenarts

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Angst na bezoek aan de dierenarts

Bericht door Anneke_84 »

Ik ben gister met mijn twee poezen naar de DA geweest. Ik had ze beide bij me, ieder in hun eigen reiskoffer. Ze hebben een inenting gehad (ik heb de poezen nu een aantal weken)ze waren sinds 2004 niet meer geënt of bij een DA geweest. De nagels zijn geknipt en even een kleine check-up. Gelukkig alles goed.
Toen ik naar huis liep (de DA zit een paar straten verderop) waren ze redelijk rustig en miauwden ze maar een enkele keer.
Toen ik ze weer vrij liet in de woonkamer liepen ze ieder een rondje door de kamer en gingen ze op speurtocht. Het duurde echter niet lang voordat Bes begon te gillen, klauwen,blazen en grommen zodra Pieke in de buurt kwam. Uiteindelijk heeft ze zich op de kattenbak verschanst. Daar heeft ze de hele middag zitten grommen en blazen.
's avonds had ze zich onder het bed verstopt. Later zat ze op het bed en kon ik bij haar komen, maar haar zusje nog steeds niet.
Omdat het nog steeds gillen was zodra ze elkaar zagen heb ik ze vanacht apart gehad. Ik had Pieke bij mij op mijn slaapkamer en Bes in de woonkamer. Ieder een eigen kattebak en eten/water.
Vandaag heb ik alle deuren open gehad. Maar Bes heeft zich alweer op de kattenbak verschanst, waar ze nu ligt te slapen (gelukkig is het een schone bak). Ze heeft gister in de keuken geplast en vanacht in de woonkamer gepoept.
ze is dus duidelijk van streek, terwijl ze wel een hele tijd bij me op de bank heeft geslapen toen ik haar bij me had genomen.

Ik heb al geprobeerd om geurtjes over te brengen, kattenmelk enz.... maar het helpt nog niet.
Ik heb vaker gehoord dat wanneer 1 kat bij de DA is geweest de ander hem niet meer accepteerd. maja, ze zijn allebei tegelijk geweest. Pieke probeert ook duidelijk contact te zoeken met haar zus en vind het maar raar dat dit niet oke is bij Bes en dat ze apart heeft gezeten vannacht.

Zal ik ze weer apart zetten, voor de rust van Bes. Of zal ik ze bij elkaar laten, zodat ze met elkaar moeten dealen???
tips zijn welkom ;-)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: angst na bezoek DA

Bericht door ayla »

Helaas kan ik je hier geen tips over geven, maar hoop dat de zusjes elkaar snel weer lief vinden! Ik weet hoe verschrikkelijk het is als 2 familieleden elkaar even niet meer kunnen luchten of zien. Sterkte ermee!

Bij mij heeft de feliwaystekker erg geholpen een paar weken terug toen Garfield zijn broer niet meer zo lief vond. Deze geeft een geur af die katten als veilig beschouwen en katten kunnen hier meer ontspannen van worden. Bij mij heeft het gewerkt in ieder geval.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: angst na bezoek DA

Bericht door Adriana »

ga nog even langs een dierenspeciaalzaak of drogist/apotheek voor valeriaandruppels en probeer dat in de ruimtes waar je katzels zijn te vernevelen. of op een watje en dan wapperen. of paar druppels op de fleece waar ze zit en desnoods wat in de buurt van de kattenbak.
nee, ik zou ze nog wat tijd gunnen en het zeker niet onderling laten uitvechten. dus voorlopig nog maar even beetje apart totdat het normale gedrag weer wat terugkomt. en niet verbieden of onaardig doen. Bes heeft een behoorlijke angst opgelopen en het duurt even voordat ze dat weer kwijt is. kun je beetje met haar spelen? en weet je zeker dat alle vreemde luchtjes uit huis zijn en ze ook de transportkoffers niet meer kunnen ruiken?
ja en indd feliway is een goeie tip maar hoe eerder je wat valeriaan hebt hoe beter en dat lukt vanmiddag missch nog wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: angst na bezoek DA

Bericht door Anneke_84 »

de koffertjes staan beneden in de kelder dus dat zou weg moeten zijn., ook heb ik het al flink laten doorluchten, just in case. Ik zal morgenvroeg meteen valeriaan gaan halen.( de winkel is net om 5 uur dichtgegaan, had nog gebeld) spelen lukt niet echt maar probeer haar regelmatig te kroelen.
nadat ze net bij me waren hebben ze ook flinke ruzie gehad,dagen lang, en toen heeft uiteindelijk ook de feliway wel geholpen, maar wou er nog niet meteen naar grijpen.
de vorige keer ging het geloof ik echt om het bepalen van de rangorde. nu is het duidelijk angst.
ik zal ze vanacht weer uit elkaar zetten en verder hou ik het goed in de gaten.
pfff, verheug me nu al op mijn vervolgafspraak over 3 weken ;-)

bedankt voor de steun :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Angst na bezoek aan de dierenarts

Bericht door Adriana »

maar als het angst is dan zou je kunnen overwegen om haar kortdurend telizen of destress (zijn hier wel paar draadjes over) te geven.
ik kan je wel een paar destressjes om te proberen geven, hier werkt destress het beste bij broer Enzo en telizen bij zus Mies. dat hebben ze tijdelijk gehad om te leren autorijden en zeilen en Enzo om hier wat rustiger te worden naar MoMo toe.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Angst na bezoek aan de dierenarts

Bericht door Anneke_84 »

hoi adriana,

dank voor je aanbieding. ik hou het even in gedachten.
vandaag valeriaan en feliway gekocht. de feliway in de woonkamer. de valeriaan heb ik op verschillende andere plekjes gedaan waar ze graag ligt.
Heb het idee dat de angst iets minder is. Vanochtend hebben ze zelf even samen bij me op bed gelegen. ieder aan 1 kant van me. Bes is toen Pieke sliep even aan haar gaan ruiken, maar meteen weer weg. Ook hebben ze later heel even elkaars neusje aangeraakt, maar Bes begon alsnog te blazen en grommen. Wanneer ze naar me miauwt hoor je nog maar amper iets, ze is helemaal schor van het blazen.
ondertussen is het zo dat ze niet meer helemaal wegduikt voor Pieke, maar wil nog gillen,blazen enz...en ze blijft op haar veilige plekjes, af en toe schiet ze op en neer. misschien zit er nu wat meer woede bij. Ik heb het idee dat de grootste angst verdwenen is, ze trilt niet meer zo en kijkt anders uit haar ogen. Al is ze nog steeds niet heppie.
Ik hou haar goed in de gaten....
Misschien dat die destress wel handig is voor als ik over 3 weken terug moet naar de DA. Bij de dieren speciaalzaak hadden ze relax? ken je dat?pilletjes voor angst, wagenziekte,stress e.d..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Angst na bezoek aan de dierenarts

Bericht door Ilone »

Ik denk dat je het wat tijd moet geven.
Ik ben met alledrie mn katten maandag naar de DA geweest, Muka moest blijven voor sterilisatie, Pluis en Speedy gingen na inentingen en check up mee terug naar huis. Pluis was ook angstig naar Muka toe toen ze weer thuis was. Dit wordt nu al minder, al doet ze nog steeds een beetje afstandelijk.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Angst na bezoek aan de dierenarts

Bericht door Anneke_84 »

hoi ilone,
jah, ik probeer maar geduldig af te wachten. het is nog steeds niet al te best, maar heb het idee dat het met ienie mienie pietsie stapjes vooruit gaat....of misschien verbeeld ik me dat omdat ik dat zo graag wil,haha.
we zullen zien!
jij ook succes met pluis!
Plaats reactie