Hersenbloeding

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gast

Snuitje (was: doof na behandeling dierenarts)

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Nou, ik heb vanochtend dus meteen de dierenarts gebeld en uit wat ik vertelde kon hij in eerste instantie maar 1 ding opmaken, namelijk dat ze waarschijnlijk een hersenbloeding heeft gehad :cry: :cry:
Pfff, dat komt hard aan hoor, maar hij wilde dus niet dat we op het spreekuur kwamen, die 10 minuten die daarvoor staan zijn gewoon veel te kort voor zoiets, hij wilde dat we haar kwamen brengen zodat ze er rustig de tijd voor kunnen nemen om haar te onderzoeken. Ook vroegen ze of ik eventueel toestemming wilde geven dat ze bloed konden onderzoeken en/of röntegnfoto's te maken, ja, daar zeg je uiteraard geen nee op.
Mensen, wat heb ik een pijn in mijn buik hierover zeg, ik hoor haar in mijn hoofd nog steeds klagelijk mauwen in haar vervoersbak :cry: :cry:
Willen jullie alsjeblieft duimen dat ze er weer bovenop komt??
Zelfs al is het inderdaad een hersenbloeding geweest, ik weet dat ze daarna nog rustig oud kunnen worden, en als ze problemen ergens mee heeft om dingen opnieuw moet leren, geen probleem, ik werk niet dus ben er de hele dag voor haar.
Alles wat we willen is dat ze weer gewoon zo gezond mogelijk naar huis mag komen.
Zodra ik meer weet laat ik het uiteraard weten.

Groetjes, Elly.
morena

doof na behandeling

Bericht door morena »

hoi elly,

een hersenbloeding bij een kat kan volledig goed komen hoor, dus hou de moed erin, mijn poes(mieke) van 8j heeft 1,5 jaar geleden ook iets dergelijks voorgehad maar heel erg ,ze lag bijna 2 dagen voor dood bij de da onder een lamp om haar temperatuur op peil te houden, na 8 dagen waren de ergste symptomen voorbij daarna moest ze wel wat revalideren( kon niet meer springen enzo) nu na al die tijd zijn er slechts een paar details van overgebleven,vb. als je ze opneemt en je houdt haar met haar hoofd achterover dan raakt ze even in paniek :roll: ,de da zei dat dat komt door haar evenwichtsorgaan(vocht in het slakkenhuis van het oor die het evenwicht regelt) ,in ieder geval de rest is goed gekomen, lees ook eens het bericht "heeft iemand ervaring met..."

hopelijk houdt je kat er niets aan over

vele groetjes en een dikke knuffel :zwaaien:

morena
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Om te begeinnen even mijn excuses aan Roland, het zal niet meer voorkomen.
Dan hierbij een update over Snuitje.
Ze heeft een milde herseninfarct gehad en is inderdaad doof nu :cry: :cry:
Ook was dat de reden waarom ze niet zelf kan eten al wilde ze dat zelf heel graag, haar reuk is namelijk wel in orde gelukkig.
Het herstel is trouwens al vrij snel gegaan, omdat ze ook een oogje scheef had staan (was ik in de commotie dus vergeten te vertellen) en dat is inmiddels alweer over.
Of ze ooit weer iets zal kunnen horen, het kan, maar we moeten er niet vanuit gaan.
Dus dat doen we dan ook maar niet, alles wat dan nog beter word is alleen maar meegenomen.
Verder krijgt ze medicijnen om op te knappen zodat ze ook weer zelf kan gaan eten, maar tot die tijd zullen we door moeten gaan om het met een spuit toe te dienen.
Dus hopen dat het zelf eten wel weer gaat lukken, dan kan ze nog heel lang hier bij ons blijven.
We gaan haar in ieder geval wel heel erg vertroetelen nu :smile:
Heel erg bedankt aan jullie allemaal voor het meeleven en duimen voor Snuitje :eclap: :verliefd:

Groetjes, Elly :zwaaien:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hoi Elly,

Jullie da heeft al heel snel doorgehad wat Snuitje scheelde. En het heeft dus nix met het schoonmaken van haar oren te maken? Gelukkig lijkt ze zich redelijk snel te herstellen, maar het zal even wennen zijn dat ze niet meer komt als je haar roept, of deed ze dat zo ie zo nog niet?
Als een kat niet wil eten en drinken is dat toch heel vaak een teken dat er iets mis is, wel heel zielig hoor en vandaar dat ze zo miauwde natuurlijk. Ze wilde het jullie duidelijk maken.

Een hele dikke knuf voor Snuitje en sterkt voor jou.

Groetjes, Carol
Gast

Ze eet weer :-))

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Hier weer even een update over Snuitje :lol:
Lag ze gisteren nog heel de dag te slapen op het bed boven, nu zit ze constant om aandacht te bedelen.
Ze wil spelen, ze eet sinds vanochtend weer zelf, als is het nog heel weinig, maar ze eet zelfstandig, dus de voedingsspuit mag meteen achterwege blijven want het zelf eten moet nu natuurlijk zoveel mogelijk gestimuleerd worden.
Maar ze eet weer, oh mensen, wat zijn we hierover in de wolken :lol:
Dat ze waarschijnlijk helemaal doof zal blijven is naar, vooral voor haar, maar ze kan er wel een heel normaal leven mee leiden, en dat is het allerbelangrijkste.
He, we zijn in die 4 maanden zo dol op haar geworden, ik had er niet aan moeten denken om haar nu alweer te moeten verliezen.
Dank jullie allemaal heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg voor het duimen en meeleven, dat soort dingen doen een mens echt heel erg veel goed.
Dus een dikke knuffel van Snuitje en ons voor jullie allemaal :verliefd:

Groetjes, Elly :zwaaien:
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Hier weet een update van Snuitje :lol:
Nou, het gaat met de dag vooruit nu, weliswaar kleine dingen en langzaam, maar het is een verbetering hoor :grin:
Vandaag sprong ze bijvoorbeeld voor het eerst weer via de krabpaal op de vensterbank, dat lukte eerst nog niet, nu weer wel :grin:
Ook het eten en drinken gaat langzaam maar zeker verder vooruit en daarnet was ze zowaar voor het eerst weer haar nagels aan het scherpen aan de krabpaal :grin:
We zijn zooooooooo blij, heerlijk is dit, bij elk klein dingetje wat ze weer doet hang ik dus ook meteen bij Peter aan zijn mobiel, hihi, maar die is daar net zo blij om natuurlijk als ik :wink: :wink: :wink:

Groetjes, Elly :zwaaien:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gelukkig Elly,

We zijn hier allemaal erg opgelucht voor jullie!
Aan de doofheid zal Snuitje wel wennen alleen naar buiten laten raad ik jullie echt niet aan. Helemaal, omdat hij niet zo geboren is en zelfs dan eigenlijk ook niet. Hij hoort het verkeer niet aankomen en zal erg schrikken van onverwachte dingen en bewegingen.
We wonen hier ook met een dove kater Witte de With. Hij zwierf op straat en viel op door zijn onzekere gedrag. Hij liep gewoon te stressen midden op een kruising. Ik heb hem vanuit de supermarkt meegenomen.
We hebben hier een ren voor alle katten, zodat ze lekker naar buiten kunnen zonder gevaar van het verkeer.
Geef Snuit een knuffel van ons!

Groeten Katten en Bella. :wink:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Hoi hoi,

Nieuwe update over Snuitje.
Nou, ze is langzaam maar zeker beter aan het worden, ze eet weer, zij het nog mondjesmaat en ze drinkt weer normaal.
Sinds vrijdag gebruikt ze ook de krabpaal weer en wil ze weer spelen.
Alleen bij sommige dingen is haar evenwicht toch nog niet helemaal in orde, als ze bijvoorbeeld tijdens het lopen met haar koppie schudt, dan valt ze soms (bijna, ze corrigeert wel meteen zelf) naar 1 kant.
Maar inmiddels zit ze zelfs ook weer op de vensterbank naar buiten te kijken, dus daar kan ze zelf weer komen :lol:
En wat betreft het naar buiten gaan, dat kan en mag ze hoor, maar wel in een goed afgesloten tuin :wink: :wink:
Maar ze word in ieder geval al weer zozeer zichzelf dat ze weer heeeel duidelijk aandacht gaat trekken en wee als je niet snel genoeg bent :lol: :lol:

Groetjes, Elly :zwaaien:
Gast

Vraag over Moderin

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie.
Zoals jullie weten heeft onze Snuitje een herseninfarct gehad, dat is iets wat heel zeker is, het zit niet in haar oortjes, die zijn door drie onafhankelijke dierenartsen nageken.
Maar ze heeft sinds het is vastgesteld Moderin gekregen en nu is dus mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee????????
Ik weet dat het ongeveer hetzelfde is als Prednison, en dat is dus een symptoombestrijder.
Aan een herseninfarct kun je tenslotte weinig doen met medicatie.
Sinds ze aan de Moderin zit wil ze alleen de Hills AD maar eten en niets anders, drinken doet ze ook nauwelijks.
Wel is ze verder dus weer behoorlijk opgeknapt, ze waggelt niet veel meer, kan weer omhoog springen, afijn, dat zit dus allemaal goed, maar wij begrijpen niet waarom ze haar oude voer (Hills TD gemengd met Hills Senior) ineens niet meer wil/kan eten?????????
En waarom drinkt ze niet of nauwelijks?????
Uitdrogen doet ze echter niet, misschien ook door het vocht wat in de Hills AD zit, maar goed kan dit volgens mij toch niet zijn.
Bovendien vragen we ons nu echt af wat er straks gebeurt als ze over een tijdje van die Moderin af is.
Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Groetjes, Elly.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Hersenbloeding

Bericht door Kattenbella »

Hallo allemaal,

Vanmiddag ben ik met mijn poes Mimi naar de dierenarts geweest en de diagnose lijkt een hersenbloeding te zijn.
Mijn kater Puck had dit ook en hij is aan een tweede bloeding overleden :sad:

De dignose werd gesteld, omdat Mimi geen afstand meer lijkt te kunnen inschatten en omdat ze niet meer goed lijkt te kunnen zien. Haar pupillen reageerden niet op licht.
Ze heeft een prednisonspuit gekregen en moet vitamine B hebben. Ook mag ze geen te zout voer eten en moet senior of nierdieet voer hebben.

Wie heeft hier nog meer ervaring mee en welke medicijnen zijn er toen voorgeschreven en hoe is het gegaan?

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo allemaal,

Mimi is veel actiever en lijkt meer op het licht te reageren. Ze kijkt ook naar de andere katten als die voorbij lopen en volgt ze met haar ogen.
Ook praat ze nu weeren ze eet en drinkt zelf.
Het blijft wel spannend of er nog een bloeding volgt of niet.

Ik ga straks nog even naar mijn eigen dierenarts omnog wat vragen te stellen en wat voer bij te halen. Zo ben ik benieuwd hoe lang ze die vitamine B moet slikken en of het echt geen kwaad kan in de dosis voor mensen. Volgens de arts van gister plassen ze de teveel aan vitamine B uit, maar ik dacht eigenlijk dat het wel kwaad kan voor de lever.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

fijn dat ze wat beter reageert bella! Ik geloof niet dat het kwaad kan voor de lever maar vraag het inderdaad even aan je eigen da.
sterkte nog even met de onzekerheid, maar Mimi is kennelijk sterk en een tweede bloeding volgt meestal binnen 24 uur (althans, bij mensen) en daarna is de kans weer kleiner.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo,

Puck reeg wel een tweede bloeding na een week of twee. De gevolgen van de eerste waren erger dan bij Mimi. Hij werd onzindelijk en wankelde veel meer.
Het verbaasd mij echt dat Mimi's ogen alweer zo snel opknappen. Ze is ook wat jonger dan Puck. Volgens de dierenarts is ze ook wat jong voor een hersenbloeding. Puck zatmet zijn 13 jaar toendertijd op de grens.
Mede door jullie berichten ben ik wat gerustgesteld, maar ik sluit natuurlijk nog niets uit.
Wel is Mimi altijd in goede conditie geweest en ze gdroeg zich veel jonger dan haar leeftijd. Ze maakte perfecte sprongen en is een tenger mooi zwart meiske.
Ik zal straks een foto van haar plaatsen bij mijn fototopic.

De gevolgen van een hersenbloeding bij katten zijn net zoals bij mensen heel verschillend.
De kat van Liz heeft epileptische aanvallen en is niet meer zindelijk.
Puck kon ook niet meer goed op de bak. Mimi werd (tijdelijk) blind en een beetje wankel. Ook at ze niet meer in tegenstelling tot Puck en de kat van Liz.
Liz heb ik trouwens op de chat gesproken.
Roland, als je het niet goed vind dat ik over haar kat prat zonder het haar te vragen, verwijder deze dan maar. Ik ga het wel tegen haar zeggen als ik haar op de chat spreek.

Jos sprak vanmorgen met iemand hier in het dorp. Zijn kat had ook een hersenbloeding en die was lusteloos en afwezig, net als Mimi.
Die kreeg wel een tweede bloeding en de gevolgen waren ernstig, zodat hij ingeslapen moest worden. De kat was ook ouder (17)
Heel verschillend dus.

Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Ik heb het ook beleefd met Moos vroeger. Ik weet niet meer precies hoe oud hij was toen het gebeurde, maar hij was zeker al goed op leeftijd. Ik bemerkte bij hem van de een op de andere dag dat hij blind was geworden. Bij onderzoek door de DA bleek inderdaad dat hij een herseninfarct had gekregen en helaas bleek zijn blindheid onomkeerbaar. Moos is toch nog bijna 21 geworden. Hij werd helaas ook doof en toen werd het pas echt zielig, want ze zien of horen niets aankomene en schrikken dan ook vaak bij een plotselinge aanraking ofzo.
Met Soepje was het toch een ander verhaal, ik weet het niet meer precies...ook bij haar was de plotselinge blindheid onomkeerbaar, ze had allerlei vlekjes in haar oog. Ze is uiteindelijk aan hartproblemen overleden toen ze ongeveer 15 jaar was. De medicamenten kan ik je helaas niet meer doorgeven ... suffie ben ik ook :roll:

Lieve Mimi, zet hem op zwarte schoonheid...mama Bella zal in ieder geval goed op je passen :wink:

Kussie,
Cis
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He Cis,

Bedankt voor je lieve antwoord. De tranen schieten me in de ogen. Mimi is echte een mooie meid en zo lief.
Ze mag zo'n 10 tot 14 dagen die B hebben en een tweede bloeding weet je noot zei de dierenarts.
Voor nu doet ze het heel goed!

Liz haar kat Skippy is ingeslapen :cry: Ik hoop dat ze straks weer op de chat komt.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten