Oude kat poept in de kamer

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilovemypoesx »

Hoi,
ik heb een geweldige rooie kater van ruim 18 jaar oud. het is een schatje. vroeger erg afstandelijk, wilde niet vastgehouden worden maar wel altijd in de buurt van mensen zijn. sinds korte tijd vind hij het erg fijn als hij vastgehouden wordt (alleen door mij, rest van de familie accepteert hij niet) wat ik natuurlijk erg fijn vind. hij drinkt al een tijdje aardig veel water en eet niet zo veel meer. ook moeten we zijn blikvoer ('s avonds) prakken en met water mengen, anders eet hij het niet op. of hij vermagert is weet ik niet, hij heeft een aardige hangbuik maar of dat vel of vet is weet ik niet. hij slaapt bijna de hele dag, maar als ik hem oppak en mee naar buiten neem om in een parkje de hond uit te laten, loopt hij gezellig mee en tippelt hij achter me aan. actief is hij dus niet echt, maar zodra de zomer aanbreekt is hij wel veel buiten te vinden.

klein probleem: sinds een week poept hij bijna elke dag in de kamer. mijn ouders zeiden meteen; hij heeft zijn tijd gehad. maar ik denk dat het ligt aan het feit dat zijn oude vertrouwde slaap/eet/poep plek even niet toegankelijk is voor hem ivm met een verbouwing. dit is sinds een week en hij is sindsdien begonnen met poepen in de kamer (als wij er niet zijn of het niet zien).

wat denken jullie, heeft het poepen met ouderdom te maken en heeft hij mogelijk nierproblemen voor het vele drinken en weinig eten? verder heeft hij een erg jong koppie en is erg vrolijk, vraagt veel om aandacht en is een lekkere slaapkop.

ik zou het zo jammer vinden als hij er binnenkort niet meer is, hij is er sinds mijn geboorte en weet niet beter dat ik dit mannetje om me heen heb!

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: AUB, help me; oude kat!

Bericht door sandy »

Het poepen in de kamer is volgens mij echt puur omdat er veranderingen gaande zijn in zn omgeving, en hij ook nog is niet op zn vertrouwde plek kan komen.
Dat heeft dus niets met zn leeftijd te maken, er zijn meer katten die zo reageren, vooral een verbouwing brengt voor katten stress mee wat ook deze reactie uit kan lokken.

Hangbuikjes hebben ze hier allemaal :lol: en veel slapen is heel normaal voor zo'n ouwetje, zelfs jong slapen ze meer dan ze actief zijn.

Het vele water kan wel duiden op nierproblemen, daar zou ik wel even naar laten kijken. Dat komt vrij vaak voor bij oudere katten en jeetje wat een leeftijd al! Daar teken ik voor :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: AUB, help me; oude kat!

Bericht door Ilovemypoesx »

bedankt voor je reactie! en vooral zo'n snelle :)
ik was echt heel erg ongerust, maar je hebt me al een stuk rustiger gemaakt hihi.
ja hij is al een opaatje hoor! een echte boerderij kat, lekker oranje dus goed te herkennen.
hij kwam uit een nestje van 3 en zijn zusje is zo'n 2 jaar geleden overleden en zijn broertje (die had mijn oom) is vorig jaar overleden, dus ze waren allemaal al vrij oud.

heel erg bedankt! :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: AUB, help me; oude kat!

Bericht door sandy »

Geen dank hoor, daar zitten we hier allemaal voor en laat ik nou toevallig aan het forumhoppen zijn momenteel :lol:
Mooie leeftijden hoor, ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten.
Als alles weer normaal is zal hij ook wel weer tot rust komen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: AUB, help me; oude kat!

Bericht door Catfish »

Ik herken de problemen ook, en sluit me aan bij Sandy. Ik zou hem zeker even laten testen op nierproblemen, maar ook op blaasgruis! Komt allebei bij oudere katten veel voor. En is met dieetvoeding (helemaal tot grotendeels) op te lossen.

En die hangbuik ken ik ook wel ja... :lol:

Het in de kamer poepen wijt ik in de eerste instantie ook aan de verbouwing. Zeker omdat hij al behoorlijk op leeftijd is. (Waar ik ook voor teken!)
En hij kan nog veel ouder worden, hoor! Weet ik uit ervaring. Eén met blaasgruis, en een ander met nierproblemen! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Katten houden van vaste gewoontes en een verbouwing is stress voor de kat. Zeker nu zijn kattenbak ergens anders staat. Als hij op een vaste plek poept zou ik daar de kattenbak neerzetten, ook als dat midden in de kamer zou zijn.
Ik zou een bloed en urine test laten doen. Een oude kat heeft vaak dieetvoer nodig.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: AUB, help me; oude kat!

Bericht door Adriana »

Ilovemypoesx schreef: ik was echt heel erg ongerust, maar je hebt me al een stuk rustiger gemaakt hihi.
welkom ;-) op het Forum met je oude baasje :pdtold:
heb je inmiddels een afspraak met je dierenarts? zoals in eerdere berichten ook is opgemerkt duidt veel drinken en mager worden, zeker op deze leeftijd, op mogelijk chronisch nierfalen en dat is een veel groter probleem dan poepen midden in de kamer!
snel laten onderzoeken voor duidelijkheid en dan mogelijk medicijnen en dieetvoer om te stabiliseren zodat je nog een tijdje van hem kunt genieten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door tacuma »

Om me even aan te sluiten bij de anderen: welkom op het forum!

De kattenbak (of misschien zelfs een afwasteiltje met grit) op jouw kamer zetten, kan al veel schelen.
Blijkbaar durft je kat niet naar de normale kattenbak te gaan vanwege de verbouwing, en doet hij het
in feite gewoon in zijn broek...

Naast een nierprobleem kan veel drinken en afvallen ook wijzen op diabetes (suikerziekte). Het is niet
bedoeld om je bang te maken, maar een simpel bloed- of urinetestje bij de dierenarts kan dit al snel
bewijzen of uitsluiten. Als het zo zou zijn, is dat geen doodvonnis, hoor, maar daar zou Adriana je dan
veel meer over kunnen vertellen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilovemypoesx »

Nogmaals allemaal, bedankt voor jullie help!
Hij poept niet op dezelfde plekken, hij heeft het tweemaal op de mat gedaan en een keertje op de bank. We doen hem nu extra vaak naar buiten, zodra hij uit zichzelf wakker wordt doen we hem de deur uit! En dit is tot nu toe nog goed gegaan (1 dag, haha).

Ik zal hem zeker naar de dierenarts doen, maar hoop niet dat hij aan dieet voer moet. Hij is erg kieskeurig in zijn voedsel en eet alleen maar wiskas rundvlees!

Nog een ander vraagje; ik geef hem graag melk of kaas omdat hij dat zo lekker vind maar hoor van verschillende mensen dat een kat daar diaree en buikpijn van kan krijgen, is dat zo?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Adriana »

katten zijn niet gebouwd op melk en/of kaas en kaas is bovendien veel en veel te zout, dus onmiddellijk stoppen als het leven van je rooie kater (hoe heet-ie eigenlijk) je lief is.
bovendien, als je bang bent voor nierfalen dan is dat al helemaal uit den boze want te veel en bovendien heel slecht verteerbaar eiwit.
bloedonderzoek bij de dierenarts is de enige manier om erachter te komen hoe lang katermans nog te leven heeft en of hij het met medicijnen en dieetvoer nog een tijdje redt in het geval dat hij chronisch nierfalen heeft. daar merk je een hele tijd bijna niks van en ineens is 70% van zijn nierfunctie onherstelbaar verdwenen..
en dan hebben hij en jij niet veel keuze en zal hij aan voer moeten wennen met laag eiwitgehalte, dat licht verteerbaar is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Cari »

Adriana heeft volkomen gelijk hoor, maar aan de andere kant denk ik: je kat heeft al een mooie leeftijd. Hou hem gelukkig met wat hij lekker vindt en maak er geen halszaak van om hem langer te laten leven. Als ie al zijn leven lang whiskas krijgt, dat bomvol kunstmatige smaakstoffen zit en eigenlijk junkfood is, zal hij van een nierdieet waarschijnlijk niet blij worden. En zijn stukje kaas en slokje melk moet je opa ook gewoon gunnen. Kwaliteit boven kwantiteit!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilovemypoesx »

Oh jee ik wist dit allemaal niet eens zeg! Wat mag je een kat dan wel geven dat hij lekker vind? Stukjes kipfilet of ham? Hij is echt een vreetzak, dus te eten moet ie toch wel hebben. Btw, mijn kat heet Bram (:
Whiskas heeft hij al zijn hele leventje, dus of hij nou op zn oude dag nog whiskas krijgt, maakt volgens mij niet veel meer uit. Met melk en kaas stop ik wel, als dat slecht voor hem is moet hij maar wat anders krijgen.

Ik denk dat hij persoonlijk nog wel een tijdje mee gaat hoor, hij zit er nog wel goed uit voor een ruim 18 jarige kat. Jong koppie, alleen zijn buik hangt bijna op de grond wat erg grappig is. Zijn vacht ziet er ook nog wel glanzend uit, dus daar lijkt ook niet zo veel mis mee. Hij verhaart alleen veel, maar dat heeft elke kat wel, of niet?
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilovemypoesx »

Hoe kun je foto's bij je gebruikersnaam plaatsen? Dan kan ik hem laten zien!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilone »

Ik denk ook niet dat je van voer moet wisselen nu.
Als het een jongere kat had geweest had het natuurlijk een heel ander verhaal geweest ;) Maar hij is al 18 (!!!) Da's een beetje vergelijkbaar met tegen een hoogbejaarde van 94 zeggen dat die moet stoppen met roken terwijl die al 78 jaar rookt ;)
Maar als je wat lekkers wilt geven kan je ook de snoepjes van Whiskas geven. Die in dat doosje in de vorm van een kattekop zeg maar ;) Die vinden veel katten onweerstaanbaar ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oude kat poept in de kamer

Bericht door Ilone »

Ilovemypoesx schreef:Hoe kun je foto's bij je gebruikersnaam plaatsen? Dan kan ik hem laten zien!
Als je rechtsbovenin kijkt, zie je "gebruikerspaneel" staan. Daar moet je zijn,
Als je daar geklikt hebt, heb je links in de hoek "opties". Die klik je aan.
Dan kun je "profiel" kiezen, en daarin weer "wijzig avatar". Als je die hebt aangeklikt, kun je bladeren naar een gewesnte foto.
Je moet de foto alleen wel erg klein maken ;)

Daar zijn verschillende programma's voor, ik gebruik Photobucket (www.photobucket.com) maar er zijn er nog veel meer.
In het volgende topic zie je hoe je op andere manieren je foto kan verkleinen en plaatsen:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=1922

Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie