Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
loek
Jaguar
Jaguar

Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door loek »

Hallo allemaal

Loop me al een tijdje iets af te vragen. Gooi hem dus even in de groep.
Diesel lijkt w.b. eten onverzadigbaar. Nou denk ik dat veel katten dit wel hebben (of vergis ik me?) Maar is er ook een punt waarop je je zorgen moet maken? Zijn er bijv. achterliggende aandoeningen die dit kunnen veroorzaken.
Ik zat zelf te denken, kan het door wormen veroorzaakt worden? (wormenkuur krijgen ze binnenkort weer) Of een stofwisselingsziekte of iets dergelijks?

Allebei mijn katten gedragen zich alsof ze uitgehongerd zijn als ze eten krijgen. Keihard miauwen, aanvallen op het eten, en vervolgens niet meer stoppen totdat het op is. Muis kan soms een korte pauze nemen en ik heb soms het vermoeden dat ze soms toch maar door gaat eten omdat Diesel anders alles opeet. Diesel neemt nooit een pauze...met een enkele uitzondering wanneer hij komt kijken of mijn eten nog lekkerder is.

Daarnaast is Diesel heel vaak op zoek naar eten. Komt 9 van de 10 keer van zijn plekje af als ik naar de keuken loop, om te kijken of er nog iets te vinden is op het aanrecht op in de vuilnisbak. Muis blijft vaak gewoon liggen en als Diesel er niet was geweest was ze waarschijnlijk 9 van de 10 keer blijven liggen.

Maakt niet uit of Diesel nou net (veel) heeft gegeten of niet. ALTIJD zou hij nog veel meer lusten.

Ik geef ze altijd 3 keer per dag eten. Waarvan de derde keer vlak voor het slapen gaan ene beetje, en 's ochtends en 's avonds de andere twee delen.
Ik heb het ze wel eens bij wijze van test allemaal tegelijk gegeven....eten ze allemaal achter elkaar op.

Als ik zeker wist dat dit het probleem is, en dat hij gewoon altijd een gevulde bak voor zijn neus moet hebben. (en dan dus wel ooit stopt met eten...om een obesitas kat te voorkomen) dan zou ik dat doen. Maar vraag is, hoe lang moet je dat volhouden om te weten of dat werkt.....tegen die tijd dan ik concludeer dat het niet werkt heb ik een te dikke kat die bovendien dan helemaal obsessief wordt als hij weer terug moet naar 3 porties per dag.

Waarom is dit nou 'een probleem' voor mij? Nou vooral omdat ik me afvraag of hij inderdaad constant honger heeft of niet. Als hij inderdaad constant honger heeft dan lijkt me dan heel erg, lijkt me niet dat hij daar erg gelukkig van wordt.

Diesel is een vrij slanke kat vind ik, maar is ook nog geen jaar oud. Muis wordt al een stuk voller (dik wil ik het nog net niet noemen). Maar is een stuk minder bezig met eten. En dan heb je een beetje het 'kip-ei' verhaal.

Ik dacht eigenlijk steeds dat het kwam door waar ze vandaan komen. De vorige eigenaar vertelde dat Diesel al zo'n stoertje was, dat hij het zo leuk vond dat hij (als klein hummeltje) het gevecht aan ging met de andere (volwassen) katten om het eten. Dus...denk ik dan....uhm moeten vechten om eten, lijkt me niet echt de bedoeling. Zou hij daardoor altijd nog dat bij zich dragen: 'pakken wat je pakken kan, nu het kan' ?

Maar kan dat, een jaar later nog steeds het geval zijn?

Wat denken jullie?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Onverzadigbaar w.b. eten, wanneer is het nog normaal?

Bericht door Admin »

Het lijkt mij een kwestie van aangeleerd gedrag. Het haastige eten kun je afleren door hem op een andere plek eten te geven, waar hij de ander niet kan zien. Het meelopen naar de keuken kun je afleren door hem consequent te negeren als je in de keuken bent. Zodra hij ook maar iets lekkers krijgt, al is het maar een kruimel van je beleg, dan wordt hij alleen maar gesterkt in zijn gedrag. Na verloop van tijd zal hij niet eens meer naar de keuken komen als je met je eigen eten bezig bent.

Als je zeker bent dat hij met 3 maaltijden per dag voldoende binnenkrijgt, zou ik het niet veranderen omdat hij dat wil. Sommige katten lijken onverzadigbaar en worden dan al snel te dik. Overgewicht eraf krijgen is een stuk moeilijker.

Het schrokken kun je ook verminderen door hem niet teveel op te winden voordat ze eten krijgen. Jouw gedrag beinvloedt dat van de katten en dan versterken ze elkaars gedrag: miauwen, druk rondlopen en tegen je benen wrijven.
Probeer hem eens alleen op een ander plaats eten te geven en kijk hoe dat gaat. En het allerbelangrijkste: wees consequent en geef niet toe. Je kunt het gedrag een heel stuk terugdringen, maar 1x iets geven betekent weer een hele hoop stappen terug.

Je kunt ook eens proberen of hij rustiger eet als je hem zijn voer geeft op een ander moment: doe een paar uur vantevoren alvast voer in een bakje en zet dat apart. Als hij gedurende de dag rustig ligt en een beetje aan het soezen is, kun je geruisloos het bakje pakken en dat voor zijn neus zetten. Kijk dan of zijn gedrag anders is als wanneer hij op de normale tijd samen met de anderen eten krijgt. Zo ja, dan weet je dat je ook iets aan zijn schrokkerige, opgewonden staat kunt veranderen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het klinkt als aangeleerd gedrag... Mocht je nou merken dat hij heel veel honger heeft en daarbij af gaat vallen zou ik het na laten kijken omdat het de schildklier zou kunnen zijn maar wat ik zo begrijp is daar denk ik geen sprake van.
Heb er hier zelf ook 1 zitten die heel vaak met eten bezig is. Als het tegen etenstijd is begint hij te mauwen en is niets meer interessant. Hij schrokt zn eten altijd in een keer naar binnen, het verbaast me nog dat het er niet zo weer uit komt aangezien hij veel te snel eet. Wat ik van zijn achtergrond weet is dat hij ooit ergens in een asiel heeft gezeten en dat zijn vorige eigenaren meerdere katten hadden, dus het kan zijn dat ook hij om z'n eten heeft moeten vechten en zo wordt het dus aangeleerd gedrag om je eten naar binnen te schrokken.
Wat inderdaad vaak kan helpen is ze apart eten geven, zodat Diesel gaat merken dat hij geen 'concurrentie' heeft en dus rustig aan kan doen. geef hem dara wel even tijd voor, hij zal niet van de ene op de andere dag rustig gaan eten.
Wat het ook wel eens minder maakt is bijvoorbeeld de brokjes of een deel van de brokjes in een speelbal doen (kun je bij de dsz krijgen), daar moet ie tegenaan slaan en dan vallen er brokjes uit door een opening waarvan je de grootte zelf in kunt stellen..daar zijn ze meestal wel even zoet mee en ze krijgen in ieder geval niet de kans om het weg te schrokken.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Adriana

Bericht door Adriana »

de ene stofwisseling is de andere niet en katten verteren voedsel allemaal op een andere manier. de ene heeft veel meer behoefte aan ballast dan de andere, sommige katten weigeren pertinent natvoer en andere eten niet anders.
ik bedoel, wat geef je voor voer en wat zit daarin? eiwitpercentages, vet, eventueel zetmeel/koolhydraten, ballast/vezels enz. en geef je verschillende soorten?
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Felix at (lees schokte) regelmatig het voer op van Garfield en ook zijn eigen bakje. Hierdoor schokte Garfield ook zijn eten op, en lag daarna uitgeteld met een dikke buik op de bank.
Ik heb de bakjes nu op een andere plek gezet, ze kunnen elkaar niet zien als ze eten, en Garfield schokt zijn eten nu niet meer op, maar neemt nu pauzes. Ook felix begon pauzes te nemen, en ze hebben nu regelmatig nog wat liggen in hun bakje. ( dit was de situatie een paar weken terug voor ongelukje Felix)

leuk detail: Ze zijn allebei 1 jaar, broertjes, krijgen evenveel eten, maar de een eet langzaam en is de grootste en dikste ( garfield) en Felix is kleiner, eet zo snel mogelijk zijn eten op, en is een stuk dunner dan zijn broer. DA zei ook, ieder mens heeft een andere stofwisseling en dieren ook.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Ik sluit me aan bij hierboven, dat het denk ik aangeleerd gedrag is. Erwin gedraagt zich precies zo als Diesel doet. Altijd zeuren om eten, meerennen naar de keuken, het aanrecht om de zoveel tijd checken en schrokken. Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken en als je het vervelend vindt, kun je de tips hierboven gebruiken.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

He allemaal bedankt voor het meedenken. Daar kan ik wel wat mee.
Admin schreef:Het meelopen naar de keuken kun je afleren door hem consequent te negeren als je in de keuken bent. Zodra hij ook maar iets lekkers krijgt, al is het maar een kruimel van je beleg, dan wordt hij alleen maar gesterkt in zijn gedrag. Na verloop van tijd zal hij niet eens meer naar de keuken komen als je met je eigen eten bezig bent.
Tja da's een goede. Ik heb een slot op de deur van keuken, dus hij komt alleen onder toezicht in de keuken. Anders ligt de vuilnisbak om (o.a.). Maar tja ik laat weleens wat vallen tijdens het koken (favo plek om te kijken is dan ook achter het fornuis) Er staat weleens wat afwas. Meestal ben ik hem te snel af want ik sta er met mijn neus bovenop...maar zelfs dan is hij me ook weleens te snel af. (hij lust ook echt ALLES)
Dus het is wat dat betreft eigenlijk zo simpel als je zegt. Ik moet zorgen dat er nooit iets te vinden is...poeh dat wordt wel een klus (gedragsverandering voor mezelf) maar nu ik het zo lees wordt ik wel met de neus op de feiten gedrukt. Ik moet daar aan gaan werken.
Admin schreef:Het schrokken kun je ook verminderen door hem niet teveel op te winden voordat ze eten krijgen. Jouw gedrag beinvloedt dat van de katten en dan versterken ze elkaars gedrag: miauwen, druk rondlopen en tegen je benen wrijven.
Probeer hem eens alleen op een ander plaats eten te geven en kijk hoe dat gaat. En het allerbelangrijkste: wees consequent en geef niet toe. Je kunt het gedrag een heel stuk terugdringen, maar 1x iets geven betekent weer een hele hoop stappen terug.
Ik heb niet zo'n groot huis dus hoef ze nooit te roepen voor het eten. En omdat ze enorm overdreven opgewonden doen. Doe ik al automatisch heel neutraal. Ik zeg eigenlijk niets...heel soms een 'jaja het komt eraan' (die zal ik ook schrappen). Dus zo neutraal mogelijk...

Ik verder nog je truc geprobeerd, en stiekem wat eten in zijn bakje gedaan. Diesel is alleen altijd allert. Ook als hij ligt te slapen. Hij ligt bij wijze van spreken met 1 oog open te slapen. Dus tot nu toe krijg ik het niet voor mekaar....Hij heeft het meteen door.
Adriana schreef:de ene stofwisseling is de andere niet en katten verteren voedsel allemaal op een andere manier. de ene heeft veel meer behoefte aan ballast dan de andere, sommige katten weigeren pertinent natvoer en andere eten niet anders.
ik bedoel, wat geef je voor voer en wat zit daarin? eiwitpercentages, vet, eventueel zetmeel/koolhydraten, ballast/vezels enz. en geef je verschillende soorten?
Da's weer een andere invalshoek. Ik geef ze hills (indoor) droge brokjes gemengd met een beetje one (indoor) van purina. Daarnaast krijgen ze op dit moment iedere avond natvoer. Slechts een heel klein beetje vermengt met veel water. Daarvoor gebruik ik goedkoop natvoer van de Aldi, afgewisseld met soms hills natvoer. Soms geef ik ze royal canin droge brokjes.

Maar hoe kom je erachter waar de ene kat behoefte aan heeft en de ander niet?

Wat wel opvalt is dat Muis voorkeur heeft voor de droge brokjes en Diesel duidelijk voorkeur voor het natvoer. Diesel begint niet aan de brokjes totdat het natvoer op is. Muis wisseld het af maar eet het het meeste van de tijd de brokjes.

In de droge brokjes zitten natuurlijk veel meer voedingstoffen. Het natvoer is bijna alleen maar vocht. Hoewel Diesel ook echt wel droge brokjes binnenkrijgt. Zal Muis misschien in verhouding meer binnenkrijgen.

Goed punt dus wat me aan het denken heeft gezet.

Het apart eten kan dit laatste ook veranderen. Dus dat ga ik zeker proberen! Zojuist poging 1 een beetje mislukt. Ik had Diesel in een aparte kamer maar wel met de deur op en kier. Waardoor hij een stuk of vier keer plotseling de kamer binnenstormde (waar Muis zat te eten) gevolg was dat Muis schrok (haren overeind, dikke staart etc..) Diesel weer terug gezet.
Nog duidelijker was nu te zien dat Muis eerst al haar droge brokjes op had (af en toe wat snuffelde aan het natvoer maar er niet aan begon) En Diesel at eerst al zijn natvoer op en ging toen kijken bij het eten van Muis. Toen ik hem terugzette begon hij toch maar aan de droge brokjes.

Nou morgen weer een dag, en dan zet ik ze apart met de deur dicht. (kan ik alleen niet gluren wat Diesel doet...)

Ik ben benieuwd. Heb opzich wel goede hoop als ik het succesverhaal van Ayla lees! Misschien gaat het dubbelop werken. Want misschien heeft Diesel dus inderdaad minder (voedingstoffen) binnengekregen dan Muis. En dat is op deze manier dan ook opgelost.
Ayla, heb je ze ooit weer samen gezet? Of laat het altijd zo, apart eten?
Adriana

Bericht door Adriana »

"Maar hoe kom je erachter waar de ene kat behoefte aan heeft en de ander niet? "

...... tja, een tijdje uitproberen en hier mogen ze zelf kiezen.

sinds ik twee katers in huis heb, die totaal van elkaar verschillen, heb ik gemerkt dat hun voedingsbehoeften ook heel erg verschillend zijn.
ik weet dat hun nierwaardes niet denderend zijn en van de ene doet de alvleesklier het matig (dat is Mo de ex-diabeteskater). Enzo heeft prima bloedsuikerwaardes maar een te hard werkende schildklier.

Mo krijgt voer dat voor zijn diabetes en nieren 'veilig' is: laag en alleen dierlijk eiwit en heel laag koolhydraten.
Enzo heeft af en toe giga behoefte aan hamstervoer met veel graan.... en wordt van veel eiwit beetje adhd.
hij moet ook veel meer ballast in zijn voer hebben, vezels en zo.
ik heb hier nu 5 soorten droogvoer: Orijen, Sanabelle urinary, Hills indoor, Almo holistic en kittenvoer. dat zit in jampotten en ik maak er een spelletje met mezelf van wat Enzo zou willen eten. en vaak is dat voer met veel ballast/vezels en wat meer graan, daarop blijft hij rustig en heeft hij goede ontlasting en urine die niet sterk ruikt. en soms zit ik er helemaal naast, dan moet het Orijen zijn in plaats van Hills indoor en graag nog wat Almo toe. droogvoer met een eiwitpercentage van boven 35% geeft hier problemen, dwz erg veel onrustig gedrag.

eea is indd. een beetje bewerkelijk want ik kan hier geen droogvoer laten staan ivm Mo zijn kwalen. k heb ongeveer drie voermomenten overdag en dan krijgen ze droogvoer en ik heb ooit een overzichtje gemaakt van de analyses van de verschillende droogvoeren om te zien wat waar in welke vorm in zit en dat helpt.
beide krijgen ze sinds kort als natvoer Yarrah paté in tinnetjes en ik ben daar erg tevreden over en de katzels ook. bij Mo geen allergie-gekrab meer en ook Enzo eet het graag. daar kunnen ze het hele etmaal door beide van eten en dat gaat in vlagen, vooral s morgens en s avonds in de schemering wordt er gebunkerd. en op die manier heb ik geen kat met een lege maag rondlopen, want dat geeft onrustig gedrag, ook naar elkaar toe. en van overwicht hebben we hier tot dusver geen last.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Het meelopen naar de keuken kun je afleren door hem consequent te negeren als je in de keuken bent. Zodra hij ook maar iets lekkers krijgt, al is het maar een kruimel van je beleg, dan wordt hij alleen maar gesterkt in zijn gedrag. Na verloop van tijd zal hij niet eens meer naar de keuken komen als je met je eigen eten bezig bent.

Tja da's een goede. Ik heb een slot op de deur van keuken, dus hij komt alleen onder toezicht in de keuken. Anders ligt de vuilnisbak om (o.a.). Maar tja ik laat weleens wat vallen tijdens het koken (favo plek om te kijken is dan ook achter het fornuis) Er staat weleens wat afwas. Meestal ben ik hem te snel af want ik sta er met mijn neus bovenop...maar zelfs dan is hij me ook weleens te snel af. (hij lust ook echt ALLES)
Dus het is wat dat betreft eigenlijk zo simpel als je zegt. Ik moet zorgen dat er nooit iets te vinden is...poeh dat wordt wel een klus (gedragsverandering voor mezelf) maar nu ik het zo lees wordt ik wel met de neus op de feiten gedrukt. Ik moet daar aan gaan werken.
die van mij gooiden ook de prullenbak om, tot ik een keer hun kattenbak boven in de bak heb geleegd, ze doen het nu niet meer....
ow en een plantenspuit heeft bij mij wonderen verricht. een spuit water in de richting van de kat op het aanrecht of prullenbak en een NEE, ik hoef nu alleen nog maar "nee" te zeggen en ze zijn van het aanrecht af. Plantenspuit gebruik ik helemaal niet meer, sterker ik weet geeneens meer waar ik die gelaten heb :lol:
Ik ben benieuwd. Heb opzich wel goede hoop als ik het succesverhaal van Ayla lees! Misschien gaat het dubbelop werken. Want misschien heeft Diesel dus inderdaad minder (voedingstoffen) binnengekregen dan Muis. En dat is op deze manier dan ook opgelost.
Ayla, heb je ze ooit weer samen gezet? Of laat het altijd zo, apart eten?
ik heb ze wel in dezelfde ruimte gelaten, maar met een kast ertussen, en dat werkt hier erg goed. Bij mij is nu de hele situatie even anders omdat Felix in een bench zit, ze zien elkaar dus nu wel met het eten, maar ja Felix kan niet bij het eten van Garfield....

Als Felix weer gezond is en rond loopt, zal ik zijn bakje weer op een plek zetten waar ze elkaar niet zien. Ik heb echt de indruk dat dit de heren beide meer rust geeft tijdens het eten.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Adriana

Begrijp ik het goed dat je 5 jampotten hebt die open maakt, en waar hij van begint te eten dat krijgt hij en de rest gaat weer dicht(?)
Ik kan eens kijken maar volgens mij heeft Diesel echt totaal geen voorkeur (misschien is z'n smaak verstoord ofzo ;-)) Ik heb weleens van royal canin een proefpakketje gehad, warbij je drie soorten kon laten proeven en kijken welke de voorkeur had, ik heb daar nog hills bij gezet...en het werd gewoon allemaal 'tegelijk' opgegeten, totaal geen voorkeur te bespuren.

Hoi Ayla,
Plantenspuit werkt tot op zekere hoogte bij Diesel. Bij Muis heel goed, dus bij Muis hoef ik hem ook niet meer te gebruiken. Maar Muis heeft ook nog nooit zelfs maar een poging gedaan om op het aanrecht te springen....Ik heb ervaren door deze twee beestjes dat het ook zo afhankelijk is van het karakter van de kat, in hoeverre je kunt 'opvoeden'. Bij Muis is dat dus eitje, bij Diesel juist niet...
(en da's dan juist ook wel weer heel leuk natuurlijk, echt een eigen karakter)

Eten geven met alleen een kast ertussen werkt zeker niet...dat wordt op en neer hollen, vooral door Diesel.
Vandaag poging twee, (alleen met het avondeten uitgeprobeerd). Muis in een andere kamer gedaan, deur dicht. Ik kon op het balkon door het raam gluren. Ze at wel een stuk rustiger. Diesel nog net zo snel als normaal. Maar ik vond Muis echt een beetje zielig. Ze liep af en toe naar de deur, oh deur dicht, even verwerken' 'Nou dan ga ik maar weer eten'. Toen zag ze me plotseling voor het raam staan, en bleef me stokstijf aanstaren, wel minutenlang voor mijn gevoel, ben maar even weggelopen.
Ze wilde uiteindelijk echt weg, en heeft niet al haar eten op. Diesel heeft haar restje toen opgegeten.
mmm ook niet helemaal naar wens dus. Morgen ga ik Diesel toch maar weer in die kamer zetten. met de deur dicht. Hij kan altijd zelf de deur nog open maken als hij het echt vervelend vind (dat kan Muis niet). Diesel is eigenlijk nooit opgesloten op deze manier. En interesseerd het waarsch. weinig als hij maar eten heeft.

Sterkte met Felix!!!
Adriana

Bericht door Adriana »

Enzo is een erg moeilijke eter, beetje stress en hij weigert acuut.
bij toeval kwam ik erachter dat wanneer ik hem dan andere brokjes geef en soms zelfs op een andere plek, hij vaak wel gaat eten.
soms probeer ik te raden en dan is het geen Hills indoor maar ja graag veel Orijen. af+toe krijg ik daar hangoren van en dan zet ik een paar potjes open voor zijn neus. in het begin probeerde hij z'n favo's van dat moment eruit te hengelen maar tegenwoordig gooit hij gelijk het potje om.
dat speelt bij jullie zo te lezen gelukkig niet. k heb er wel eens over nagedacht, in de natuur zoeken ze uiteindelijk ook waar ze behoefte aan hebben naast wat ze kunnen vangen, dus zo gek is het niet..
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Nee dat speelt hier inderdaad totaal niet. Als hier ooit eten wordt geweigerd (wat dan ook) dan is er ECHT iets aan de hand. Diesel heeft dat 1 keer gehad...toen was hij net van 2 hoog uit het raam gevallen...dus toch wel erg uit z'n doen (zacht uitgedrukt). (oh vreselijk als ik er weer an terug denk maar goed weer on topic)

Nee wat dat betreft heb ik ook eigenlijk geen klagen. Lijkt me heel vervelend als je kat niet eet. Poeh, da's toch echt een probleem.

Ik weet eigenlijk niet hoe dat in de natuur zit. Ik zou zeggen dat ze gewoon blij zijn met wat ze kunnen krijgen (?) Wel interessant ja. Ik denk dat mijn katten alleen zo ver van de natuur af staan, dan ze dus inderdaad gewoon alles eten wat ze kunnen krijgen. Net als mensen eigenlijk in deze tijd (in de westerse landen dan), eten ook niet meer om te overleven...Veel te makkelijk om aan eten te komen...ook voor katten.
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Het gaat redelijk met mijn nieuwe plan. Ze eten allebei iets langzamer heb ik het idee. Maar Diesle blijft denken dat Muis lekkerder eten krijgt ofzo. Want hij laat zijn eigen eten achter en gaat dan naar Muis haar bakje. Ik zet hem steeds terug, maar hij blijft komen. Ik probeer het nog even vol te houden en hoop dat dat over gaat.

Maar vraagje, wat doe je als de 1 het op heeft maar de ander nog niet? Ik kan Diesel toch moeilijk blijven opsluiten omdat Muis nog eten heeft liggen?? Iemand een slim idee?
Adriana

Bericht door Adriana »

hihihi, dat heb ik hier ook, Mo weet zeker dat Enzo veel lekkerder eten krijgt en wacht zelfs tot ik beide schotels heb neergezet en speert dan richting Enzo om ..... daar zijn eigen eten op te eten hihi, want ik ben ook niet gek en beduvel hem gewoon! daarna heeft hij zijn buik vol en is wat minder gretig richting voer Enzo.
Enzo is erg laconiek en eet de restjes op en ik zorg dat hij heel veel restjes tegenkomt. vleesjes geef ik apart en ook met medicijnen blijf ik er even bij.
Enzo wil veel meer brokjes en heeft moeite met zijn zachtvoer. ik leg een paadje op de vloer met een paar brokjes en dan stukje verder weer paar brokjes enz. tot aan zijn schoteltje met zachtvoer. hij is dan in the mood om te eten en loopt er al etend naar toe en als hij bij zijn zachtvoer aankomt gaat dat doorgaans gelijk mee naar binnen.
Mo houd ik met het laatste vleesje, waar hij niet bij kan maar wat hij wel ruikt op mijn schoot en als meer dan de helft bij Enzo op is, zorg ik dat Mo zijn vleesje kan opgraven. en daar is ie dan nog wel even mee bezig..
en ja, af en toe moet ik heel erg om mezelf lachen maar dat geeft niet, het is voor een goed doel!
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Jeetje Adriana
Klinkt ingewikkeld allemaal. Poeh vond deze taak al ingewikkeld, (steeds Diesel terugzetten). En daarna hem proberen zo lang mogelijk op te sluiten totdat Muis ook het grootste gedeelte op heeft. Maar op een gegeven moment vind ik het echt zielig worden dat hij opgeloten zit (miauwend en krabbelend aan de deur). Maar hoe het er nu naar uit ziet is Muis dus eigenlijk een kat die het even wil laten liggen tussendoor en het helemaal niet in 1 keer op wil schrokken.
Ik heb Diesel er vandaag dus toch maar bij gelaten op een gegeven moment. En dan gaat Muis ook maar weer eten (bijna met lange tanden..maarja Diesel het allemaal op laten eten is toch ook geen optie voor haar blijkbaar)

Bij mij is het dus niet zo dat Diesel minder gretig wordt naar Muis haar eten als hij zijn eten op heeft...
Misschien moet ik Muis sowieso wat minder geven? Misschien wil ze niet wachten met eten maar heeft ze gewoon zelf echt genoeg op een gegeven moment? Vind het maar lastig...voelt zo oneerlijk om Muis minder te geven. Maar misschien heeft ze ook echt minder nodig want ze is wel het 'dikkertje' van de twee.....

Wat me niet helemaal duidelijk is uit je verhaal: eet Mo nou uiteindelijk dus ook wat eten wat Enzo op?
Plaats reactie