Vacht blijft lelijk en kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
thimotheeyy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2010 17:14

Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door thimotheeyy »

Hallo beste kattenliefhebber,

Mijn kat rond de 6 jaar oud heeft er eigenlijk altijd al goed uitgezien. Nooit geen problemen met het voer. Hij eet altijd nog goed. Maar de laatste tijd werd hij als maar kaler. Ook sprong hij soms raar op. Alsof hij ergens last van had.

Mijn vermoeden was niet onjuist want de dierenarts zei dat hij last heeft van zijn anaalklieren. De arts gaf ons medicijnen en kneep de anaalklieren uit. De medicijnen sloegen aan en het ging weer wat beter met onze geliefde viervoeter. Echter merkte ik dat hij trager werd en meer sliep dan normaal.

Dit is nog steeds het geval mijn moeder knijpt de klieren nu elke week uit en de pilletjes zijn slecht voor zijn nieren dus proberen we het gebruik hiervan te beperken. Nu blijft zijn vacht lelijk en kaal. De enigste plek waar hij niet bij kan is zijn kop en daarom ziet dat er nog wel goed uit. Ik zie hem niet eens knagen of kauwen en toch lijkt zijn conditie te verslechteren.

Ik vraag me af wat ik hier kan doen. Als ik informatie nog wat moet aanvullen stel dan alsjeblieft de vragen. Ik vind het jammer dat onze mooie kat met de dag lelijker word en dat hij zich niet goed lijkt te voelen.

Bij voorbaat bedankt!

Vriendelijke groet,

T. Vogelaar
Laatst gewijzigd door Admin op 21 apr 2010 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door Umimeis »

Wat voor voer geef je je kat? Het kan zijn dat hij in de loop der jaren toch een allegie daarvoor heeft opgebouwd. Ik zou toch nog maar weer even met hem naar de dierenarts gaan voor nader onderzoek.
Dit klinkt niet goed.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door Dafpoetser »

Heeft ie wellicht een vlooienallergie?

Van slechts 1 vlo kan het beestje kaal worden.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Boheme

Re: Ik weet het niet meer...

Bericht door Boheme »

Welkom op het forum, ik hoop dat je veel goede tips krijgt, want het lijkt me heel vervelend voor jou, maar vooral voor je lieve kat.

Mag ik vragen wat voor voer je geeft? Wat voor medicijnen je hebt gekregen? En wat voor onderzoeken heeft de dierenarts gedaan, behalve dat hij geconstateerd heeft dat hij last van zijn anaalklieren heeft?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Catfish »

Welkom op dit leuke en informatieve forum!
Ik sluit me aan bij de bovenstaand ereacties. Ik denk aan een voedsel- of vlooienallergie. Maar ik ben geen dierenarts, en misschien is het toch verstandig om deze nog een keer te raadplegen.
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een kat, zij het in mindere mate. Dat bleek een voedsellergie te zijn.
Veel sterkte voor jou en je kat!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
thimotheeyy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2010 17:14

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door thimotheeyy »

Zo :D

Ik had niet zoveel reacties verwacht. Wat super dat iedereen me (en rocky) zo goed probeert te helpen.
Ik heb nog niet gehoord van de vlooienallergie. Rocky is vaak buiten dus kan hier rustig vlooien tegen het lijf lopen.

Het medicijn wat hij heeft gekregen is "Alopectyl" Mijn moeder zegt dat het een hormoon is. De pilletjes werkten aan het begin wel goed en knapte hij er wel van op. Wij hebben toen de dosis aangepast omdat het een soort stootkuur is. Nu krijgt hij het één keer per week.

Hij heeft eerder jaren iams voer gehad. Nooit geen problemen. Toen de problemen kwamen hebben we hem royal canin exigent gegeven hij is hier verzot op en dat mag ook wel voor het geld. Het is kwalitatief hoogwaardig voer.

We geven hem keurig een wormkuur om de zoveel tijd en we hebben hem ook altijd ingespoten met frontline. Nu hebben we dat al heel lang niet gedaan omdat we dachten dat het ergens anders aan lag.

De vlooienallergie klinkt enigsinds logisch omdat we dat dus een tijdje hebben verwaarloost. Ook wisten we niet dat een kat daar zo heftig op een vlooienbeet kan reageren. Mijn vraag is nu. Hoe kom je er weer van af.

SUPER BEDANKT TOT ZO VER MENSEN ;)

Vriendelijke groet,

T. Vogelaar
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Dafpoetser »

ontvlooien en binnenhouden!
nu ik je antwoord lees weet ik bijna zeker dat dat het is!
Succes en een knuf voor Rocky!

SUPER dat dit forum er is om elkaar en onze poezebeestjes te helpen, dat wilde ik nog even zeggen!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij Rob!
In beide gevallen. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Dafpoetser »

lieve Catfish, ik wil je ff mailen!!

(variomatic@gmail.com)
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum,
er zijn al heel veel zinnig vragen gesteld, vooral ook over die onderzoeken van de dierenarts.
het kan naast de vlooien-ellende ook nog zijn dat je lieve katzel zijn nieren niet meer zo goed werken, dan verzwakt hij, gaat steeds slechter eten en dus ook steeds voddiger uitzien.
is daar naar gekeken??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
thimotheeyy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2010 17:14

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door thimotheeyy »

Rocky eet goed en misschien iets teveel. Hij is niet echt dik en het lijkt me stug dat hij last van zijn nieren heeft. Hij slaapt de laatste tijd wel meer dan nodig maar hij heeft wel vaker zijn "luie" periodes. Ik merk wel dat hij trager en minder speels is geworden sinds dat hij alopectyl gebruikt.

In de bijsluiter van alopectyl stond dat bij overmatig gebruik je zijn nieren kan schaden. Vandaar dat ik het zo noemde. @ bellabeest

Ik heb gelezen dat vlooien resistent zijn voor frontline. Toch is dit een redelijk duur middel. Ik zal tegen me ma zeggen dat ze nog eens naar de dieren arts moet gaan om te kijken voor een beter vlooien middel. Is er misschien ook medicatie tegen de reactie. Je hebt dus middelen die voorkomen dat de vlooien de kat gaan bijten. Dit is dus waarschijnlijk al gebeurt dus vandaar misschien een middel tegen de reactie. We zijn sinds gister weer begonnen met frontline en willen de kat om de maand volledig inspuiten.

Groetjes,

T. Vogelaar
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Dafpoetser »

Ontvlooien kun je het best doen op de ouderwetse, conventionele manier...met een ouderwets kammetje, en daarna de vacht in de vlooienpoeder (vacht tegen de richting inaaien, en dan aanbrengen)

Groetjes,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door Adriana »

Rocky eet goed en misschien iets teveel. Hij is niet echt dik en het lijkt me stug dat hij last van zijn nieren heeft.
nee, je hebt gelijk, een goed etende kat heeft doorgaans geen nierproblemen. k ben het eens met dafpoetser en ook camoth heeft dat advies onlangs ergens gegeven: afwasteiltje met wat heet water en sop en kat en lamp (halogeen is daar heel erg geschikt voor) en dan iedere avond lamp aan en dan kammen. vlooien komen op de warmte van de lamp af en als je die op zijn rug laat schijnen dan hoef je zijn buik eigenlijk niet zo goed te kammen, daar zitten ze vaak in de oksels van de voorpoten. als de vlooien niet in de tanden van de kam blijven zitten, duim erop en in het sopwater, dan zinken ze gelijk. als je dat volhoudt totdat ook alle kleintjes zijn gevangen dan ben je ze kwijt zonder gif. tenzij hij iedere keer buiten weer vlooien krijgt....
de meeste katzels vinden dit geklooi geweldig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
thimotheeyy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2010 17:14

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door thimotheeyy »

Met alle respect voor jullie reacties. Mijn moeder zegt dat als rocky vlooien heeft dat ze dat wel weet. Want dan hebben wij er zelf ook last van. Ik ga in ieder geval met een kammetje die plekjes langs die jij noemt Adriana.

Maar zodra ik een teil met water erbij haal krijg ik hem niet meer te pakken. Want hij liep eens op de rand van de badkuip (vol water) toen is hij er per ongeluk ingevallen:p Grappig gezicht alleen rocky kon er niet echt om miauwen :)

En wat nou als ik geen vlo kan vinden. Dan heeft hij toch die reactie waar hij kaal van wordt. Eerder vroeg ik of er daar een middel voor is. Rocky is niet gewent om in de kattenbak zijn behoefte te doen dus ik kan hem ook niet echt binnenhouden ofzo.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Vacht blijft lelijk en kaal

Bericht door ktje »

Wij hebben een hond(labrador) deze kreeg de laatste paar weken ook een doffere huid en begon ze meer te krabben. Uiteindelijk leiden dit tot dat ze haar achterpoten kaal begon te bijten. Ik heb meerdere keren gekeken voor vlooien, behandeld tegen vlooien enz. Geen vlo te bekennen. Het werd ons toch te veel en zijn naar de DA gegaan. Het bleek dat ze oude poepresten van vlooien had en die jeukte heel erg. Hiervoor heeft ze een antibioticakuur gehad en nu is het over! Ze is een weekje aan de kuur geweest. Misschien heeft jou kat hetzelfde. De vlooien zijn weg maar ze heeft een allergie opgebouwd tegen de achtergebleven poepjes...
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Plaats reactie