Advies gevraagd: hoeveelheid voeding/diarree

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Advies gevraagd: hoeveelheid voeding/diarree

Bericht door Cindy77 »

Hallo,

Toen Pippi nog in het asiel zat, heeft ze een tijdje diarree gehad. Dat was volgens de DA van de stress. Nu ze hier is, heeft ze ook last van diarree. Het is niet superdun, meer brij-achtig. Eigenlijk dus zachte ontlasting, maar het is niet vloeibaar of zo. Verder geen symptomen als koorts of braken of krampen o.i.d. Ze zit aan de prednison, maar plast en drinkt niet extreem veel. Maandag moet ik met haar naar de DA van het asiel, voor een huidcontrole, dus hopelijk mogen we dan stoppen met die prednison.

We zijn inmiddels vanwege de diarree aan het overstappen van supermarktbrokken naar Hill's Indoor, op advies van de dierenwinkel. Ze weegt 4,5 kilo en mag volgens de Hill's-verpakking dus 55-75 gram per dag hebben.

We zijn eens begonnen met 55 gram per dag, bestaande uit een mengsel van oud en nieuw voer. Maar ze heeft nu steeds haar bakje al heel snel leeg en komt dan weer bedelen om meer. Ik durf haar niet teveel te geven, maar wil haar natuurlijk ook niet ondervoeden. Plus dat ik me afvraag of die diarree niet te maken kan hebben met de hoeveelheid voer die ze krijgt: teveel = diarree?

Mijn vragen even op een rijtje:
- Hoeveel kan ik haar nou het beste geven? Ik geef haar nu meerdere keren per dag een afgewogen hoeveelheid, in totaal niet meer dan 55 gram. Maar ik lees ook wel eens dat een kat altijd voldoende brokjes moet hebben, dus dat je het voerbakje beter gewoon tot de rand kunt vullen en dat ze er dan steeds een klein beetje van eten op het moment dat ze trek hebben.
- Kan die diarree ook een bijwerking zijn van de prednison?
- Kan die diarree veroorzaakt worden door een teveel aan voer? Toen ze nog alleen supermarktbrokken kreeg, gaven we haar namelijk meer, mijn vriend deed het bakje 's ochtends helemaal vol en daar deed ze dan tot het begin van de avond mee, waarna ze een half bakje vol kreeg voor de rest van de avond en nacht. 's Ochtends was het bakje dan meestal nog niet leeg.
Adriana

Re: Advies gevraagd: hoeveelheid voeding/diarree

Bericht door Adriana »

-k hoop dat je snel, erg snel van die prednison af bent;
-k zou zelf stoppen en een ander middel vragen als de da vindt dat je door moet gaan, anders krijg je tig kwalen van de bijwerkingen van pred.;
-(kijk even bij http://www.huisdierendokter.nl links naar middelen bij huidproblemen);
-soort van diarree van alleen harde brokken lijkt me niet in orde;
-kijk bij de bijwerkingen van pred even of diarree daar bij staat;
-overleg hierover met je da, desnoods eerder via telef spreekuur;
-nee, een teveel aan voer geeft kotsen en vrijwel alle katten stoppen als ze genoeg hebben;
-de werking van de stofwisseling bij iedere kat is verschillend, de ene kat heeft meer nodig, verbrandt meer, heeft een snellere doorloop, neemt meer voedingsstoffen op etc dan de andere, dus ik zou die aanwijzingen met een korrel zout nemen en gewoon nog wat extra geven, ze is toch niet te zwaar?
-stress kan allerlei vage klachten geven, daar horen darmproblemen ook bij, missch ligt daar de oorzaak;
-als deze kat ooit langdurig honger heeft gehad, dan is een leeg voerbakje reden om erg gestresst te raken..
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Hoi Adriana,

Bedankt voor je antwoorden, ik zal haar straks weer wat eten geven (ze ligt nu even lekker te soezen in de zon).

Weet eigenlijk niet of ze ooit lang zonder voer heeft moeten doen. Haar vorige baasje is overleden in juli, volgens het asiel, en het kan dus zijn dat dat pas ontdekt is toen haar bakje al een tijdje leeg was (ach gut :( ). Maar dat hebben ze er niet bij verteld. Ik weet wel dat ze in het asiel op een dieet zat vanwege die diarree die ze daar had, dus de keren dat wij bij haar gingen kijken was haar bakje wel steeds leeg, omdat ze afgepaste hoeveelheden kreeg.

Zal morgen de da even bellen, voor de zekerheid.
Adriana

Bericht door Adriana »

... ze is toch niet te zwaar ???
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Nee, ze weegt 4,5 kilo (is 4 jaar oud) en ziet er slank, zelfs een beetje mager uit (niet ongezond mager hoor). Volgens de DA van het asiel was het stress, ze had ook likplekken omdat ze gestrest was. Vandaar ook de huidcontrole maandag. Denk zelf ook dat het vooral met stress te maken heeft, ze is tenslotte nog geen twee weken hier. Lijkt me dat het toch allemaal nog even nieuw en wennen is voor haar. Hoewel ze verder ook geen extreem gespannen indruk maakt of zo, ze is gewoon levendig en speels, maar ligt regelmatig ook lekker lui en ontspannen in de zon of op mijn schoot.
Adriana

Bericht door Adriana »

maar waarom laat je haar dan niet gewoon eten?
desnoods doe je er per etmaal een foliezakje natvoer bij,
daar zit veel water in en dan krijgt ze dus minder binnen maar heeft wel het gevoel dat ze gewoon kan eten.

en wat betreft stress: na twee weken moet ze toch langzamerhand wel op haar gemak zijn, denk ik.

http://www.dapvandermark.nl/html/diarreeKat.htm
http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... Darmen.htm

http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_o ... iarree.php

vooral de laatste link heeft een uitgebreid overzicht van oorzaken voor diarree.
t lijkt me dat je toch zou moeten proberen de oorzaak op te sporen want langdurige diarree is niet geweldig voor de gezondheid van je pluizebol!
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Tja, waarom laat ik haar niet gewoon eten... Omdat ze dus niet de hele tijd diarree heeft gehad, in het asiel was ze er op een gegeven moment van af. Toen ze hier kwam, hebben we de eerste tijd steeds haar bakje gevuld gehouden, zodat ze genoeg te eten had. En nu heeft ze dus weer diarree (dus niet al twee weken achter elkaar, maar sinds eergisteren). Vandaar ook mijn vraag over teveel eten en diarree. In jouw link staat 'Overeten' trouwens ook als een van de eerste oorzaken genoemd.

Vandaar dat we hebben besloten om 1) over te stappen (geleidelijk) naar ander voer en 2) de hoeveelheid onder controle te houden, zoals ze in het asiel ook deden. Daar heeft het namelijk blijkbaar geholpen, gezien het feit dat ze van haar diarree af was toen we haar gingen ophalen.

Natvoer: het asiel zei dat katten dat niet mochten hebben, aangezien ze daar juist diarree van krijgen. Ik weet nu dus ook niet meer wie ik moet geloven, want hier op het forum lees ik dat natvoer met mate gewoon kan, als extraatje.

Nou ja. Ik gooi haar bakje wel weer vol en bel morgen de da. Natuurlijk wil ik weten wat de oorzaak is en ik snap ook dat diarree niet fijn is. Dat vind ik zelf tenslotte ook als ik buikgriep heb.

Bedankt voor je hulp!
Adriana

Bericht door Adriana »

k wist niet dat het nog maar twee dagen was, dacht al veel langer;
veel baasjes geven een foliezakje natvoer per etmaal om voldoende vocht binnen te krijgen,
katzels willen nog wel eens blaasgruis ontwikkelen op alleen maar bepaalde kwaliteit droge brokjes (met veel graan) en vooral voor katers is dat dramatisch, bovendien is de kans op blaasontstekingen ook vrij groot en de da-rekeningen hoog;
dat katzels van natvoer diarree krijgen is nieuw voor mij;
vrees dat het een kwestie van goed zoeken wordt en alle oorzaken van diarree (en dat zijn er indd vrij veel) nalopen en medicijnen staan ook bij de mogelijke oorzaken;
maar ze kan dus zonder zoals in het asiel, dus missch over als ze van de pred af is..
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om op beter voer over te stappen en haar voer afgepast te geven. Teveel eten geeft inderdaad bij sommige katten halfzachte ontlasting. Natvoer is in principe heel goed, maar ik heb er hier ook eentje die daar zachtere ontlasting van kreeg. Die krijgt nu, i.p.v. blikvoer, carnibest of ander vers vlees en dat gaat wel goed. Eendagskuikens zijn ook heel goed.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Inmiddels de da gebeld, die zag geen reden tot bezorgdheid. Volgens haar kon een nader onderzoek tot maandag wachten, aangezien Pippi verder geen klachten heeft en de ontlasting niet echt vloeibaar is.

Ik ben wel gestopt met het bijmengen van de supermarktbrokken, aangezien mevrouw die gisteren de hele dag links liet liggen en alleen de Hills-brokken uit haar bakje haalde om op te eten (met haar pootje, zag er erg lief uit). Vanmorgen heb ik 50 gram in haar bakje gedaan en dat is nog steeds niet op, hoewel ze er wel regelmatig van eet. Mocht het bakje vanavond leeg raken, dan krijgt ze voor we naar bed gaan nog 25 gram. Wat daarvan eventueel morgenochtend nog over is, zal ik wegen om te kijken hoeveel ze dan in 24 uur dus werkelijk gegeten heeft.
Adriana

Bericht door Adriana »

mevrouw weet vast wat goed voor haar is en heeft zachtjes zitten mopperen :roll:
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ja, maar de diarree is helaas nog niet over. Lijkt zelfs of haar ontlasting nog wat dunner is geworden. Nou ja, om 16.15 moet ik bij de da zijn, heb al een beetje ontlasting in een klein tupperwarebakje zitten zodat ik dat aan haar kan laten zien. Kunnen ze eventueel testen voor parasieten of zo (en anders mogen ze het daar weggooien, ik ben liever voorbereid dan dat ik morgen alsnog terug moet komen met een ontlastingsmonster - moet bijna een uur reizen om bij de praktijk te komen). Nou maar hopen dat het niet al te erg gaat stinken in de bus. Zullen mijn medepassagiers leuk vinden... ;)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Misschien verstandig om haar even op giardia te laten testen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

Ja, dat had ik al begrepen tijdens het googelen. Maar bedankt voor de tip :)
Cindy77
Huiskat
Huiskat

Bericht door Cindy77 »

De da kon in Pippi's ontlasting niets vreemds vinden en houdt het op de prednison i.c.m. teveel eten. Het schijnt dat ze van de prednison meer eetlust kreeg, wat wel klopt, want ik heb nog nooit zo'n hongerig katje gezien. Maar daardoor zou het dus kunnen dat ze de afgelopen 2 weken teveel gegeten heeft. In elk geval hoeft ze nu geen prednison meer en zou die eetlust dus binnen een paar dagen weer normaal moeten zijn. Ik heb het advies gekregen om Pippi niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid voor een kat van 4 kilo te geven, ook al weegt ze 4,5 kilo. De da vond haar namelijk toch iets te zwaar voor zo'n slank ogend katje.

Verder heb ik speciaal aanvullend dieetvoer meegekregen, Diarsanyl. Dat is bedoeld om de darmflora weer op te bouwen. Pippi moet daar elke dag naast het gewone voer 1 maatstreepje van hebben. Het zit in een soort miniatuur 'kitspuit' en ik moet het in haar bekje spuiten. Nou, ga er maar aan staan... Ze vindt het helemaal niet lekker en tot nu toe is het me dan ook niet gelukt iets bij haar naar binnen te krijgen. Ik heb vanmorgen een klein druppeltje op haar neus gedaan en dat likt ze dan wel af, maar no way dat ik haar dat spuitje in haar bekje kan duwen. Ze houdt haar kaken gewoon stijf op elkaar geklemd. Ik probeer het via de mondhoek, zoals in de gebruiksaanwijzing staat, maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb zelfs geprobeerd er iets van in haar voerbakje te doen, maar ook daar was ze niet van gediend.

Overigens zie ik nu op Medpets dat Diarsanyl gegeven wordt bij waterdunne ontlasting. En daar heeft Pippi dus geen last van, ik vond vanmorgen zelfs een wat hardere keutel in haar kattenbak (helaas ging ze direct na het uitscheppen van de klonters weer op de bak en ben ik toen meteen weer even gaan kijken, maar toen was het weer zacht).

Maar goed, die da zal het niet voor niets meegeven, dus heeft iemand tips over hoe ik haar dat spul toch kan laten eten? Het liefst met zo min mogelijk strijd en stress?

De da verwacht trouwens dat de diarree binnen een week tot tien dagen weer weg zou moeten zijn, zo niet dan moet ik weer even bellen.
Plaats reactie