Kat wil graag uit tuin ontsnappen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
ankenellie
Huiskat
Huiskat

Kat wil graag uit tuin ontsnappen

Bericht door ankenellie »

Hoi allemaal,

ik heb al veel gelezen op deze site over het dilemma om een kat buiten te laten of toch binnen te houden. Ik heb Beer (poes ongeveer 3 jaar) nu sinds 2 weken, ik heb haar van een asiel. Nu woon ik redelijk klein en daarom besloot ik om haar na een weekje mijn tuintje in te laten. Aan een tuigje en waslijn wel te verstaan. Dit ging prima ook al kwam ze nog wel eens vast te zitten in de struiken e.d :-P . Maar in de tussentijd is ze steeds avontuurlijker geworden en is al één keer uit haar tuigje ontsnapt en hup het tussenmuurtje op gesprongen naar de tuin van mijn buurman. Heb haar toen weten te vangen want ze was denk ik zo onder de indruk van haar sprong en de nieuwe omgeving dat ze rustig bleef zitten. Nu laat ik haar zonder tuigje los in de tuin en ga ik zelf ook buiten zitten vlak bij dat muurtje om haar elke keer als ze daar in de buurt komt haar ergens anders in de tuin neer te zetten. Ze is namelijk de hele tijd driftig op zoek naar een uitweg... :???:

Ik woon in een woonwijk, auto's mogen hier maar 15 km per uur, maar er zit wel een snelweg op 5 minuten loopafstand. Omdat ik bij haar zo duidelijk zie en hoor dat ze mijn tuin niet groot genoeg vindt denk ik erover om haar over 2 weken de wijk in te laten. Dan zou ik bijvoorbeeld nu al kunnen beginnen om samen met haar de wijk te verkennen. Ze is gesteriliseerd en gechipt trouwens. Het enige waar ik me zorgen om maak is de snelweg en uberhaupt het verkeer hier in de buurt en dat ze er zo aan gewend raakt om buiten te zijn dat als ze eens een weekendje logeert bij een flatgenoot ze gefrustreerd raakt dat ze 2 à 3 dagen niet naar buiten kan. Over kattenhaters maak ik me hier niet zo'n zorgen, er lopen hier erg veel katten in de wijk en dan zou er al wel eens een melding moeten zijn geweest denk ik.

Zouden jullie hardop met me mee willen denken?

Alvast bedankt!

xxx en een neuskus van Beer
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: kat wil graag uit tuin ontsnappen

Bericht door castratenkoor »

Het is altijd een afweging. Het besluit of je de risico's van los laten kan alleen jij nemen.
Ook in een woonwijk kan ze doodgereden worden.
Ikzelf heb een kattenren van 10 meter waar ze via een luikje 24 uur per dag in kunnen.
Ik hoef me nooit zorgen te maken dat ze niet thuis komen.
Mij bevalt dit heel erg goed

Succes met het nemen van een besluit.

Dinie
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
ankenellie
Huiskat
Huiskat

Hoi Dinie,

dankjewel voor je antwoord. mijn tuintje is helaas te klein voor een kattenren anders had ik die zeker genomen want er zijn erg mooie te krijgen! Het blijft natuurlijk een afweging in hoever je moet gaan in je kat geven wat die wil en de vergroting van gevaar. Ik denk dat ik het gewoon nog even 2 weken moet aanzien en als ze echt zo door blijft gaan met steeds actiever en avontuurlijker worden dat ik het dan wel doe. Maar stiekem hoop ik gewoon dat ze blij genoeg gaat zijn met het tuintje want ik denk dat ik me erg ongerust zou maken elke keer als ik haar vrij laat. Ik ga ook meer eens rondvragen hier in de buurt omdat hier zoveel mensen met katten wonen die vrij buiten kunnen rondlopen.

xxx Anke en Beer
Adriana

Bericht door Adriana »

er zijn grote benches die opvouwbaar zijn.
als Beer zo avontuurlijk is kun je er donder op zeggen dat ze snel de hort op gaat.
en t hoeft maar één keer fout te gaan en half fout is ook al een drama hoor! en errrg duur!
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Claudia007 »

Tja ik kan je geen advies geven ik ben er op tegen dat een kat op straat loop.
Gezien de gevaren heb je ook een aantal ziektes oa aids waar ze dus ook aan dood gaan.
Er zijn maar weinig mensen die daar bij stil staan.

Die van mij mogen alleen met tuigje op het balkon komen.
En als we verhuisd zijn gaan we een ren voor ze maken.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
ankenellie
Huiskat
Huiskat

@ Adriana
Ik zal daar eens naar zoeken want daar had ik nog niet van gehoord, en anders moet ik misschien een soort afscheiding voor dat tussenmuurtje zoeken want dat is het enige plekje waar ze naar een uitweg zoekt...

@Claudia
Ja daar heb ik inderdaad van gehoord! Helpt het dat ze al haar vaccinaties heeft en dat ik dat eens in het jaar ga herhalen of zijn sommige ziektes gewoon niet te voorkomen met vaccinaties?

xxx Anke en een neusje van Beer
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Claudia007 »

Aids is helaas niet te voorkomen en het leverd een hoop verdriet op dat heb ik gezien bij een vriendin van me.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
ankenellie
Huiskat
Huiskat

Oef dat is natuurlijk een groot risico, vooral met al die katten hier in de wijk.
Dan ga ik eens werk maken van een degelijke omheining waar zelfs Beer niet uit kan ontsnappen ;)
Dankjewel!

xxx Anke
Adriana

Bericht door Adriana »

voor dat tussenmuurtje zoeken want dat is het enige plekje waar ze naar een uitweg zoekt...
http://www.zooplus.nl/shop/honden/benches

http://kopen.marktplaats.nl/dieren-en-t ... c1356.html

brr, k zou het risico ( :automobiel: ) niet nemen, zeker daar je weet dat je lieve Beer popelt om de wijde wereld in te gaan...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou absoluut adviseren een bench te nemen, waar ze via een luikje in kan. En dat hoeft er echt niet een van 10 meter te zijn zoals die 8 van mij hebben. Iets voor het muurtje zetten helpt misschien even. Maar katten zijn vindingrijk. met een bench met luikje kun je haar haar gang laten gaan. Een tuin met afscheiding, dat kun je haar dus alleen buiten laten als je erbij bent. En katten houden nou juist van zelf kiezen.

Afbeelding

Dinie
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Wel of niet loslaten dat moet ieder voor zich bepalen aan de hand van voors en tegens.

Is er iets in je huis wat nieuw is voor haar ( en dan bedoel ik niet alles ;-) )maar ik bedoel is er een hond of een kind, sommige katten zijn bang voor mannen of noem maar op?
Het kan zijn dat ze wegwil van iets waar ze nog even aan moet wennen en/of achterkomen dat het veilig is.
Soms zie je het niet 1-2-3 dat ze bang is, Lizzy was niet gewend aan honden maar eerst leek het erop dat ze haar vrouwtje wel stond...eenmaal naar buiten bleek dat niet het geval te zijn. Ik was veel te vroeg met haar eruit te laten, nu is ze heel veel buiten, komt thuis om te eten.

Als het kan zou ik haar nog een paar weken binnenhouden, zorgen dat ze echt goed is gewend.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Je kan proberen dat muurtje zo te maken, dat ze er daar niet meer uit kan. Als ze het dan tóch nog voor elkaar krijgt ergens te ontsnappen, zou ik haar gewoon laten gaan, dan heb je een echte vrijbuiter in huis en die moet je niet opsluiten. Een 15km-wijk is natuurlijk relatief veilig en 5 minuten lopen naar de snelweg is best ver voor een poes die heel veel te beleven heeft in de ruimte tussen jouw huis en die vreselijke weg.
Voor aids zou ik niet bang zijn. Dat wordt overgedragen door bijtwonden en gecastreerde poezen zijn geen notoire vechtjassen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
ankenellie
Huiskat
Huiskat

Re: Kat wil graag uit tuin ontsnappen

Sja alles in mijn huisje is natuurlijk nog redelijk nieuw voor haar omdat ze hier nog maar 2 weekjes zit maar ze was wel erg snel gewend hier. Ik ben sowieso van plan om haar nog zeker 2 weken binnen te houden omdat dat vaak ook wordt aangeraden, anders kunnen ze geloof ik later hun huis niet meer terugvinden, en tegen die tijd weet ik natuurlijk haast zeker dat ze voor niks hier meer bang is.

Beer is nu trouwens zover dat ze van mijn ladekast op mijn boekenkast springt, 1,5 meter vooruit en 1 meter omhoog zodat ze aan de hor kan krabben van het raampje... :S Voor mij toch wel een teken van "ik wil naar buiten!"

Ik kan wel een foto sturen denk ik van mijn tuintje want ik denk dat een bench amper te doen is, bijna alles in mijn tuintje is onbetegeld en er staan allerlei planten in. Alleen het eerste stukje en een middenpad bestaat uit tegels. En zonder bench moet ik er inderdaad altijd bij zijn in de tuin, nu doe ik haar aan een tuigje met waslijn maar dan kijk ik wel erg vaak even uit het raam of ze er nog is en niet vastzit.

In mijn situatie is het voor Beer misschien veel fijner om ook buiten los te kunnen lopen omdat ik redelijk klein woon en Beer er echt om vraagt.
Zou ik dan nu moeten beginnen met samen met haar door de wijk lopen en hoe zou ik dat dan moeten doen? Met of zonder tuigje en moet ik haar dan geregeld terugroepen?

xxx Anke
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hallo Anke
Wat is de achtergrond van Beer? Komt ze rechtstreeks uit een gezin, was ze daar binnen of buiten? Of was het een 'zwerfkatje'? In dat laatste geval zou ik haar denk ik niet naar buiten doen (los). Misschien over een jaar een keer.

Als ze gewend is buiten te zijn (maar ook als ze altijd binnen was..want ze geeft nu wel aan naar buiten te willen) maar geen 'zwerfkatje' was, zou ik het wel doen.

Ik denk dat het nooit verkeerd is om haar eens aan een tuigje de beurt te laten zien. Of het ook echt nodig is? geen idee eigenlijk. Maar nooit verkeerd.

Ik zou denk ik nog wel even wachten. Zodat het nog duidelijk voor haar is dat ze nu bij jou hoort.
En dus ook terug zal komen.

succes.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
ankenellie
Huiskat
Huiskat

Hoi Loek,

over de achtergrond van Beer is niet veel bekend, ze komt wel uit een gezin met als het goed is een andere kat waar ze het niet zo mee kon vinden of omgekeerd. Ze is in ieder geval geen zwerfkat. Verder weet ik dus niet of ze bij het vorige gezin buiten kon komen of niet maar misschien heb ik wel iets in haar losgemaakt door haar in de tuin te laten... Ik zal haar in ieder geval nog niet loslaten dan, ik wil haar echt niet kwijt! :)

xxx Anke
Plaats reactie