Julia

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Simrock
Kitten

Julia

Bericht door Simrock »

Hoi allemaal,

Ik zal me in het kort even voorstellen: naam Stephanie, 29, woont samen met Dalmatier Gijs (1,5) en vriend in de polder van Zuid-Holland.

Ik ben al 1,5 j heel gelukkig met hij-die-gespikkeld-is. Zes maanden geleden is mijn vriend erbij gekomen. Hij heeft vroeger veel goede ervaringen opgedaan met poezebeesten, en omdat ik ook graag wil dat hij zelf zo'n knuffelkont heeft ben ik gaan nadenken over de introductie van zo'n lekker dier in ons huishouden.

Mijn ouders waren meer hondengek, en ben dan ook zonder poezen opgegroeid. Vriendinnen hadden wel katten, en ik merkte dat ik bijzonder allergisch ben voor de zwartharige variant, dus bij mij is er ook nooit de wens geweest om een eigen kat te hebben.

Ik ben helemaal bijgedraaid door de siamesen van een kennis: wat een lieve, nieuwschierige en eigenwijze monstertjes! Bij deze katten was er ook geen nies of tranige ogen te bekennen.

Vandaar dus dat ik ons in heb geschreven bij het asiel voor het kitten seizoen in april/mei en ze zullen ons laten weten wanneer er een rode kater kitten binnenkomt. Daar is de keuze uiteindelijk op gevallen, vanwege de allergie voor zwarte, en mijn vriend wil graag een kater en we vinden de rode allebei heel grappig.

Nu was ik weer eens aan het surfen op de site van het asiel en kwam daar op de foto en beschrijving van een heel mooi en snoezig grijs getijgerd dametje: Julia, van 1 jaar. Dit is haar beschrijving:

"Julia is een lieve meid van bijna 1 jaar. Deze jonge dame is dol op honden, die vindt ze echt helemaal geweldig. Ze wil graag met ze kroelen en komt ook helemaal uit haar schulp als ze een hond ziet. Die mag groot of klein zijn, dat maakt voor Julia niets uit. Bij Julia moet je eerst haar vertrouwen winnen, en dan is ze erg aanhankelijk en lief. Ze kan ook prima met andere katten. Een druk gezin is niet wat Julia wil. Kinderen vind ze prima maar als het te druk is trekt ze zich erg terug, dit vind ze niet fijn."

Nu hebben wij een rustig huishouden, ook Gijs vindt katten prima, zolang ze maar niet wegrennen. Wij dachten: een kitten, dat gaat wellicht wat makkelijker samen met de hond.
Maar als ik de foto van Julia zie, en haar beschrijving lees, dan val ik helemaal voor haar.

Ik ben heel benieuwd wat jullie meningen hierover zijn; is het makkelijker, een kitten bij een hond, wat zijn de voordelen van een al wat volwassener kat t.o.v. een kitten, vrouwtje t.o.v. een mannetje, en hoe ga ik mijn vriend overhalen? :grin:

Alle advies wordt bijzonder op prijs gesteld!
Love to eat them mousies
Mousie's what I love to eat.
Bite they little heads off
Nibble on they tiny feet.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Julia

Bericht door Nyncke »

Om te beginnen W E L K O M ! ! !
Als hond katten kent en volwassen kat dol is op honden, dan zie ik geen bezwaar.
Alleen even vragen of ze niet wegrent voor vreemde honden, anders zal je haar heelheel erg rustig moeten introduceren.

Kittens zijn zo gewend aan honden, Salsa en Mambo waren geen honden gewend maar binnen 2 dagen lagen ze bij Cadiz mijn newfoudlander.
Kittens die wel honden zijn gewend kruipen er gewoon gelijk bij.

Voordeel van de laatste kittens is dat het ws meteen koek en ei is.

mbt allergieen; mocht je onverhoopt toch een allergie op gaan bouwen, trek dan meteen aan de bel bij een klassieke homeopaat. Die kan je helpen eroverheen te groeien.
Daarnaast kan hele goede en uitgebanceerde voeding je allergieen tot 95% beteugelen.
Simrock
Kitten

Bericht door Simrock »

hoi Nyncke,

bedankt voor je antwoord en je welkom. Ik heb inmiddels gemaild met het asiel en we waren welkom om te kijken, maar ze zei er wel bij dat het gedrag dat in de omschrijving staat bij het pleeggezin waar ze opgevangen werd was, en dat ze in het asiel heel erg uit haar doen is. Wat ik graag wil doen is deze woensdag langs gaan, met dalmatier Gijs, en kijken of ze het aandurft om uit haar schulpje te komen.

nogmaals dank!

Stephanie
Love to eat them mousies
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Spannend ! ! ! :eshifty:
Boheme

Bericht door Boheme »

Allereerst natuurlijk welkom hier op het forum...
En wat leuk dat je al zo snel voor een leuke poezedame bent gevallen.

Wat ik me afvroeg, kan je allergisch zijn voor de kleur van een kat :shock: ? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord.

Wat betreft het asielbezoek, ik denk dat ik zelf eerst alleen zonder hond zou gaan kijken, helemaal nu het asiel aangeeft dat ze toch wel wat gestrest is. Mocht het nou geweldig zijn, zou ik pas bij het tweede bezoek de hond meenemen. (als ik dat al zou doen, wat ik betwijfel).

Mijn vorige kat was ook honden gewend, bij de fokker zat een grote New Foundlander, toen hij hier thuis kwam heeft hij eerst twee weken onder de kast gezeten, alvorens hij onze hond uberhaupt aan wou kijken. ;-)
Simrock
Kitten

Bericht door Simrock »

Hoi Boheme,
Ja, typisch he, ik weet ook niet hoe dat komt. ik weet wel dat allergie voor katten te maken heeft met de huidschilfers van de kat; wellicht dat ik alleen de huidschilfers van een zwarte kat niet kan verdragen. Dat heb ik er zelf in ieder geval maar van gemaakt ;)

We zijn eigenlijk direct vandaag gaan kijken, maar we konden op geen enkele manier contact met Julia krijgen en toen mijn vriend te dichtbij kwam, wat in haar ogen natuurlijk bedreigend is, haalde ze flink naar hem uit. Ik krijg het gevoel dat mijn vriend toch liever voor een kitten gaat, maar ik heb de dame van het asiel gevraagd of ze ons op de hoogte houdt van de vorderingen die Julia maakt.

In ieder geval bedank voor het welkom!
Love to eat them mousies
Boheme

Bericht door Boheme »

Wat jammer dat het niet gelukt is met Julia, had je trouwens je hond nog meegenomen?

Wat betreft de allergie voor haarkleur, ik denk zelf dat het toeval is geweest, dat betreffende zwarte kat toevallig het gen, waar jij allergisch voor bent niet droeg. Het is wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een kat. Heb je al eens een allergietest laten doen? Dan krijg je misschien wat meer duidelijkheid over de mogelijkheden die er zijn. Het kan zijn dat je alleen allergisch bent voor bepaalde schilfers of juist voor haar.

Bij kattenallergie reageert het afweersysteem van het lichaam wanneer het in contact komt met kattenallergeen. Het belangrijkste allergeen bij de kat is het Fel d 1 eiwit. Dit eiwit wordt geproduceerd door de talgklieren in de kattenhuid.
Ook wordt Fel d 1 gevonden in het speeksel van de kat.

Sommige kattenrassen zouden minder van het Fel d 1 eiwit aanmaken dan de gemiddelde kat. Onder andere de Russische Blauwe en de Devon Rex zouden tot deze rassen behoren. Voor zover bekend zijn deze claims nog niet wetenschappelijk bewezen. Ook worden pogingen ondernomen om door specifiek fokken een kattenras te produceren dat geen Fel d 1 meer aanmaakt. Enkele jaren geleden heeft een Amerikaanse firma een dergelijke hypoallergene kat op de markt gebracht. Ik meen dat dit in 2008 bekend is gemaakt, maar kon er verder weinig over vinden.
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Leonie89 »

welkom!!

verwacht je dat je gelijk goed contact met julia hebt? je schrijft zef als dat ze je vertrouwen moet winnen..
bij de introductie van een nieuwe kat moet je de kat (vind ik) een week met rust laten en gewoon in je huis laten rondlopen met alles wat daarbij hoort (andere gezinsleden, stofzuigen enz) laat de kat het tempo bepalen in het contact met jullie.
je mag pas na een week oordelen of het werkt of niet.
verder kwamen jullie als vreemden in haar omgeving.. natuurlijk komt ze dan niet spontaan op jullie af gehuppeld..
als julia een kat is die met honden kan en als ze aanhankelijk is zogauw ze je vertrouwd zou ik er gewoon voor gaan, want dat klinkt prima!! geef haar de tijd bij jullie thuis, dat komt ze vanzelf uit haar schulp..
Simrock
Kitten

Bericht door Simrock »

hoi elvedinenleonie,
bedankt!
ik had het niet verwacht, maar je hoopt natuurlijk altijd wel dat de klik wederzijds is. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze helemaal uit haar doen is in het asiel, en dat wij hartstikke bedreigend overkwamen. Ik vond haar gelijk eigenlijk superlief, en wil haar het liefst alle ruimte geven die ze nodig heeft, maar ik moet goed denken aan waar het om is begonnen: een knuffelkont voor mijn vriend. Als hij niets met Julia heeft, dan kan ik alleen hopen dat ik op termijn zelf julia bij ons huishouden kan halen. Daarom heb ik ook gevraagd aan de dame van het asiel of ze me op de hoogte wil houden over Julia. Nu ja, ik geef het gewoon niet op, en dan hopen we op het beste.

Bedankt boheme trouwens, voor alle goede informatie over allergieen. Ik ben nog nooit echt getest, denk dat ik er ook een beetje over heen aan het groeien ben. Ik had na het bezoek aan het asiel wel last van prikkende ogen, maar tijdens het bezoek nergens last van. Je schijnt met homeopathie en reguliere geneeskunde tegenwoordig best een eind te kunnen komen.

Had Gijs inderdaad meegenomen; die vond het allemaal machtig mooi, maar was volgens mij ook wel weer blij dat we hem meenamen en niet achterlieten ;)

Bedankt nogmaals en ik blijf posten!
Love to eat them mousies
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Ik sluit me helemaal aan bij elvedinenleonie. Hoe de kat in het asiel is, betekent niet dat de kat ook zo bij jullie thuis is. De kat zat eerst in een pleeggezin, een veiligere omgeving waar ze meer haar ware aard kon laten zien. In het asiel is het natuurlijk eng, met veel vreemde mensen en andere katten. Je zou het met haar kunnen proberen, en als het niet werkt kun je haar altijd terug brengen en alsnog voor een kitten kunnen gaan. Goed dat je niet opgeeft! Je zou ook alvast een aantal keer extra bij haar kunnen gaan kijken, misschien dat ze je herkent en dan wel wat meer durft.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Jammer dat je vriend het niet aandurft met Julia. Ze klinkt als de perfekte poes voor jullie. Een kitten kan je altijd aan een hond laten wennen, maar grote vrienden hoeven het niet te worden. Een kat die dol is op honden, is een stuk zeldzamer en heel erg leuk als je beide dieren in huis hebt. In de beschrijving staat ook dat ze, als ze gewend is, heel knuffelig en lief is, dus je vriend zou ook volop aan zijn trekken komen.
Het asiel brengt vaak het slechtste in een kat naar boven. Het enige wat je hieruit op kan maken, is dat Julia een gevoelig poesje is en daar is helemaal niets mis mee ;-) . Ze lijdt in het asiel, wat ikzelf (maar dat is persoonlijk en geen aanrader ;-) ) reden temeer vindt om haar een kans te geven. Een poesje als Julia verkoopt zichzelf niet en daar moet je doorheen kijken. Ze is een poesje dat zelf het initiatief tot vriendschap wil nemen. Dat duurt iets langer, dat is alles.

p.s.: Waarom heeft ze in een pleeggezin gezeten?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Wat jammer dat de klik er niet was, je zou eens kunnen vragen of ze willen waarschuwen als er een nestje kittens is binnengekomen. Als het gastgezin in de buurt zit, kunnen jullie het misschien zien opgroeien.
Bij Binkie ben ik iedere week 1x langs gegaan ( durfde niet iedere dag langs te komen ;-) het is zo lief als je ze ziet opgroeien.
Mijn ervaring is dat kittens die honden zijn gewend erg knuffelig met honden zijn. Van jongs af aan is goed, maar Salsa en Mambo waren 6 weken, die kropen bij Cadiz ( newfoundlander ) om te liggen slapen en Salsa om op te trappelen.

Er moet ergens een filmpje rondzwerven van Salsa die bovenop Cadiz ligt te " buiktrappelen " en haar kittens liepen in het nieuwe huis eerst naar de hond toe om bij te schuilen.
Simrock
Kitten

Bericht door Simrock »

heel prettig om jullie kijk er op te horen, zeker aangezien ik geen kenner van poezen ben.
het 'pleeggezin' was de dame van het asiel zelf; ik weet ook niet precies waarom ze julia na een tijdje toch naar het asiel heeft gebracht... toch maar eens naar vragen...

Dat had ik nou ook precies toen ik Julia zag zitten in haar kooitje: die moet ik zelf het initiatief laten nemen. Ik voelde zo erg met haar mee.... maar wie weet: wat niet is kan nog komen.

Ik ga het gewoon bij mijn vriend 'in de week leggen' en de dame van het asiel nog eens mailen. Zeker dat ik nog een keer langs ga bij Julia!

nogmaals dank!
Love to eat them mousies
Plaats reactie