Kittens 7 weken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
mcfleurry
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2010 13:31

Kittens 7 weken

Bericht door mcfleurry »

Hallo!

Ik heb een paar weken geleden 2 kittens "besteld", een rode en een grijze tyger ze zijn half pers.
De eigenaresse vertelde mij in een mail dat ik ze aankomend weekend waarschijnlijk kan komen halen, ze zijn dan 7 weken. De dierenarts van de eigenaresse zei dat ze met ongeveer 6 ons wel uit huis mogen.
Ze waren afgelopen zaterdag 430 gram en 390 gram en 6 weken oud, en zijn gisteren ontwormd voor de 3e keer. De kittens spelen goed met de andere katten in huis en komen regelmatig op schoot zitten.
Ze eten hardvoer en blikvoer en gaan al zelfstandig op de kattenbak.
Is die 7 weken niet te vroeg?
wat denken jullie? kan het al of moet ik nog even wachten?
Weet iemand ook nog leuke namen?! :grin:
Groetjes, Fleur
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: kittens 7 weken

Bericht door Camoth »

Hoi naamgenoot (heet ook Fleur ;))

Kittens met 6 weken bij mams weghalen is bij wet verboden, dus ik zou dat advies van die DA maar niet opvolgen.

7 weken is eigenlijk ook nog veelste jong. Beter is vanaf 13 weken pas weg. Dus als je het kan rekken tot die tijd met de huidige eigenaars zou mooi zijn.

Met leuke namen kan ik je niet echt helpen, ben niet zo creatief, haha.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: kittens 7 weken

Bericht door Rowena »

Wat leuk zeg! Alleen is 7 weken echt te vroeg. Ik zou zo lang mogelijk wachten als ik jou was..probeer het zo lang mogelijk te rekken, als dit mogelijk is. Uiteindelijk is het alleen maar beter voor de katjes, en voor jou ook!

Als ze er zijn willen we wel fotos natuurlijk :lol: (maar daar kunnen we nog wel een weekje of 2 op wachten hoor ;-) )

Ik vind Peach trouwens wel een leuke naam :smile:
Laatst gewijzigd door Rowena op 15 mar 2010 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kittens 7 weken

Bericht door sandy »

Kloppen die gewichten wel?
Kittens van die leeftijd horen toch wel redelijk zwaarder te zijn dan wat jij nu aangeeft. Ze horen met 6 weken toch wel tussen de 600 en 700 gram te zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: kittens 7 weken

Bericht door Nyncke »

Met 7 weken uit het nest ( ook als ze aan de kleine kant zijn ) dan krijg je van die poezen die veel " buiktrappelen " dat kneden met de pootjes en sabbelen. Daarnaast hebben ze vaker gedragsproblemen.
Wettelijk moeten jonge dieren minimaal 7 weken bij de moeder blijven
Vroeger zei de DA 8 weken, toen is een tijd 6 weken geweest. Maar ze zijn echt te jong, ze leren nog zoveel bij de moeder en van hun broers en zussen.

Minimaal 10 weken dat is het absolute minimum.
mcfleurry
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2010 13:31

Re: kittens 7 weken

Bericht door mcfleurry »

Hoi!
bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb de huidige eigenaar gevraagd of ik ze 1 april kan komen halen, dan zijn ze 8 weken en 4 dagen.
Als ze er zijn maak ik zeker leuke foto's! :D

groetjes, Fleur
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: kittens 7 weken

Bericht door Camoth »

Kan je niet vragen of het later kan? 8 weken is nog erg jong namelijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kittens 7 weken

Bericht door sandy »

Word er gewoon over mijn vraag heen gelezen ofzo?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
mvg83
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2009 18:18
Locatie: Zevenhoven

Re: kittens 7 weken

Bericht door mvg83 »

Ik had mijn katjes net na 7 weken in huis. (Weet nu dat 't beter zou zijn geweest om ze langer bij mamapoes te laten) Maar ik heb nooit problemen daarmee gehad. Ze waren al direct zindelijk en hebben nooit iets buiten de bak gedaan. Verder heel aanhankelijke en lieve poezen geworden.
@ Sandy: Mijn katjes hebben we in de eerste periode wekelijks gewogen (op de keukenweegschaal) en waren in het begin ook zo licht. Ze hebben een kleine moeder, maar namen elke week goed in gewicht toe.
Ze zijn gezond, superactief en lief. Elke kat(tensituatie) is toch anders...
***Nibby & Coco***
mcfleurry
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2010 13:31

Re: kittens 7 weken

Bericht door mcfleurry »

Hoi,

Als het goed is kloppen de gewichten, ze weegt ze elke week, en ik krijg dan ook elke zaterdag een update hoe het met ze gaat.

Mijn moeder heeft haar kat uit een dierenwinkel in Antwerpen(heel stom achteraf:P) en die was toen volgens hun 7 weken maar volgens de dierenarts net 6 weken, laat staan wanneer hij bij de moeder weg was. Hij kan inderdaad soms iets ver gaan maar is verder een lieve kat.

Maakt het niet uit dat ik er 2 krijg? broer en zus? dat ze elkaar nog kunnen corrigeren?

Groetjes, Fleur
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kittens 7 weken

Bericht door JLC »

Ik kreeg mijn kittens toen ze 8 weken waren en bij mij is dat goed gegaan. Dat wil niet zeggen dat het bij iedere kitten goed zal gaan. Inmiddels heb ik begrepen (voortschrijdend inzicht) dat het verstandig is om kittens tot 16 weken bij de moederpoes te houden. Dus hoe meer uitstel je kunt krijgen, hoe beter.
Wat leuk dat je een broer en een zus krijgt; mijn katten zijn ook broer en zus. Denk er in ieder geval aan om ze op tijd te laten castreren/ steriliseren. Je wilt zeker geen inteelt-nestje.
Over de namen van mijn katten heb ik lang nagedacht. Ik heb besloten om voor twee
" mensennamen" gaan, Jaap en Lizzie. Een vriendin van mij heeft haar kater Arjan genoemd. Misschien vind je hier nog inspiratie in.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kittens 7 weken

Bericht door Camoth »

Zou wel iets moeten uitmaken, maar is toch niet hetzelfde als een correctie van mams wanneer eentje te ver gaat ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kittens 7 weken

Bericht door Cari »

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die wachten met plaatsen van kittens tot ze 16 weken zijn. Dat heeft trouwens niet allleen voordelen. Kittens van 8 weken hebben doorgaans een groter aanpassingsvermogen dan kittens van 16 weken. De plaatsingsleeftijd geeft echt geen garantie wat betreft latere gedragsprolemen. Ik ben ook geen voorstander van te jong plaatsen, maar asielkittens gaan doorgaans met 8 weken de deur uit en dat geeft voor zover ik weet geen problemen. Ik hou ze zelf altijd iets langer vast, maar dat is eigenlijk vooral omdat ik het zo sneu voor ze vindt om al zo snel die totaal zorgeloze tijd bij mams vaarwel te zeggen. En ja, ik geniet zelf ook zo van ze ;-) .
Ook flessekittens kunnen geestelijk volkomen gezond opgroeien. Ik heb zelf ooit een kitten met 6 weken in huis gehaald. Oke, hij sabbelt af en toe eens aan mijn oor, maar hij heeft nooit problemen gegeven. Ik denk dat ook hier weer veel afhankelijk van het karakter is en hoe de eigenaar met de kat omgaat.

Ik vind voor de 3e keer ontwormen met 6 weken trouwens wel een beetje veel.

@Sandy: gewichten kunnen enorm variëren, afhankelijk van ras en bouw. Om een idee te geven:
http://www.kruimelhuis.nl/flessekittens/gewichten.htm
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kittens 7 weken

Bericht door JLC »

Ik had vorig jaar in de Majesteit gelezen dat 16 weken bij de moeder goed zou zijn. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Het enige wat ik weet dat mijn katten 8 weken waren toen ik ze kreeg en dit is goed gegaan. Ieder katje is weer anders.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Kittens 7 weken

Bericht door Maureen »

Ik mag niks zeggen over leeftijd :???: Sloefke kwam hier met 5 weken, wel met een andere reden......... waarschijnlijk was ze anders verzopen geweest :evil:
Het geluk dat ik op dat moment had, was dat ik een nestje puppies had liggen die net iets jonger waren dan haar. Ze is dus tussen de pups groot geworden.
Zie viewtopic.php?f=29&t=19556
Als het anders kan, zou ik het zeker doen om problemen te voorkomen, ze hebben de mama nog zo hard nodig!
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Plaats reactie