Mijn huis katproof maken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Anneke_84
Huiskat
Huiskat

Mijn huis katproof maken

Bericht door Anneke_84 »

hallo allemaal,

volgende week vrijdag heb ik de grote eer om mijn twee nieuwe huisgenootjes in ontvangst te nemen ;-) .
Nu was ik even alles op een rijtje aan het zetten van wat ik nog moet aanschaffen en rekening mee moet houden.
En ik kijk zo mijn woonkamer rond en zie een heleboel planten staan....nu begin ik me ineens af te vragen of er planten zijn die echt giftig zijn voor katten. vast wel, weet iemand welke dat zijn? Ik heb verschillende ficussen en o.a. een palm. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik was gister naar de poezen gaan kijken en ik zag dat ze in hun huidige huisje helemaal geen planten hebben, dus ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
alvast bedankt!
Camoth
Tijger
Tijger

Re: mijn huis katproof maken

Bericht door Camoth »

Hier staan veel giftige dingen voor katten: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=giftig

Wat heb je nodig:
- Kattenbak (liefst 2 a 3 met twee katten, maar 1 kan vaak ook)
- Voerbakje en drinkbakje (geen plastic, daar kunnen ze uitslag van krijgen)
- Goed voer (geen whiskas of andere supermarkt merken, maar bijvoorbeeld Royal Canin, Hills of Orijen, haal je bij de speciaalzaak of internet)
- Krabpaal (eentje waar ze zich als volwassen kat ook helemaal rechtop uit kunnen strekken, dus niet zo'n mini dingetje)
- iets van speelgoedjes (om ze af te leiden als ze stout zijn)
- Kabels afschermen (kunnen ze anders op knagen)
- (Kantel)ramen beveiligen (hordeuren zijn ideaal)
- Anti vlooienmiddel (bij de dierenarts kopen, geen Frontline of Exil)
- Ontwormmiddel (wederom bij dierenarts halen, geen Exil)

Dat is waar ik zo snel op kan komen. Maar misschien weten anderen nog meer?

Leuk dat je twee katjes neemt trouwens. Waar heb je ze vandaan?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Niet vergeten dat ze wel moeten wennen aan eventueel nieuw voer dus eerst mengen met het oude voer.
Het is niet te zeggen dat ze je planten gaan opvreten of slopen maar het is wel handig als je thuis bent om een plantenspuit bij de hand te hebben ;)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Anneke_84
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anneke_84 »

bedankt voor de snelle tips!
vooral dat forum is erg handig, ik ga even met mijn plantenboekje alles opzoeken, want daar wil ik zeker geen missers bij maken!
Ik had een advertentie op marktplaats zien staan, en daar heb ik op gereageerd. ze zijn 5 jaar lang bij dezelfde eigenaar geweest maar deze moest wegens tijd en ruimte gebrek nu kiezen om ze weg te doen. met pijn in zijn hart merk ik.
Ik krijg van hem alle spullen, dus daar ben ik heel blij mee. vooral omdat ze dan hun eigen geurtjes e.d. bij zich hebben. ze zijn gewend om op 1 kattenbak te gaan, dus dat is ook erg handig.
De huidige eigenaren vertelde dat ze veel met voer hebben geëxperimenteerd, de katten hebben een duidelijke voorkeur voor bepaalde brokjes e.d.. haha, heerlijke eigenwijze beesten. Ik krijg van hen een lijstje met merken wat ze lusten,dus daar ga ik me dan voornamelijk op richten, en als ik voor mijn gevoel ander (beter) voer zou moeten geven dan inderdaad ff mengen met het voer wat ze nu krijgen.
de kabels inderdaad! daar had ik nog niet aan gedacht. En de hordeur is ook een goed idee, vooral voor als het weer wat mooier weer wordt, dan kan de balkon deur toch open.
ik ben gister bij de poezen gaan kijken en het grappig is dat ze behoorlijk goed zijn opgevoed, ze komen niet op het aanrecht en op de tafels e.d., maar je zal natuurlijk zien dat ze dat bij mij weer lekker gaan uitproberen ;-) en dan komt die plantenspuit vast ook wel van pas :smile:
thanks!
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Oja, een borsteltje is ook altijd wel handig. Vooral als ze in de rui zijn ;)

Leuk hoor! Zijn ze gecastreerd?
who knows where it's at.

Anneke_84
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anneke_84 »

owja! das handig, de huidige eigenaar nu vertelde dat hij ze nooit borstelde maar dat eentje wel vaker last had van haarballen die ze niet kwijt raakte, dus dan lijkt me dan borstelen misschien toch wel handig.en toen ik bij ze was gaan kijken had ik inderdaad mijn jas al onder de haren zitten,haha.
ja, ze zijn gesteriliseerd, geënt, ontvlooid en ontwormd. alleen niet gechipt, omdat ze nooit buiten komen. maar ik ben erover t denken om dat wel te gaan doen, er hoeft er maar eentje zo snel te zijn om ertussen uit te glippen. Weet je toevallig hoeveel het kost om ze te laten chippen? Ze hebben beide een paspoort, weet niet of dat noodzakelijk is daarvoor, maar het is aanwezig.
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Volgens mij is chippen ongeveer 35 euro. Ik zou het ook doen inderdaad hoor. Is wel beter, inderdaad mochten ze een keer ontsnappen.

Als ze last hebben van haarbellen is borstelen inderdaad goed.
who knows where it's at.

Anneke_84
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anneke_84 »

dank je wel voor alle tips!
ik had even in je fotoalbum gekeken want was ondertussen wel benieuwd geworden naar jouwn poezenbeesten.
wat een schatten! ik moest trouwens erg lachen om de poes van je ouders die op de bank ligt te slapen. mafkees ;-)
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Haha ja, Cheetah is een beetje maf. Maar wel een lievie :D
who knows where it's at.

Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Anneke_84 schreef:ik ben gister bij de poezen gaan kijken en het grappig is dat ze behoorlijk goed zijn opgevoed, ze komen niet op het aanrecht en op de tafels e.d., maar je zal natuurlijk zien dat ze dat bij mij weer lekker gaan uitproberen ;-) en dan komt die plantenspuit vast ook wel van pas :smile:
thanks!
Oh dat is erg fijn, vraag even hoe zij het ze hebben aangeleerd, dan kun jij het precies nadoen...weten ze meteen wat ze aan je hebben!
Sannie_xx
Panter
Panter

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Sannie_xx »

Wat leuk dat je twee oudere katten overneemt van iemand die er niet meer voldoende tijd en ruimte voor heeft! En ook super dat je je er zo goed op voorbereidt.

Ik ben weinig verdere aanvullingen, alleen nog even m.b.t. de brokjes: ga niet alleen af op de voorkeur van de katten. Een voorbeeld dat je hier veel leest: kinderen hebben ook de voorkeur voor friet, pizza en pannenkoeken maar dat geef je ze toch ook niet iedere dag :)
Juist in veel voer dat eigenlijk niet zo goed voor ze is zit veel zout, smaakversterkers, kunstmatige smaak- en geurmiddelen. Daarom hoor je veel mensen jubelen; mijn kat vind juist die allergoedkoopste brokjes zo lekker!

Let op de ingredienten: er mag geen suiker in zitten, en heel belangrijk is dat het éérste ingredient op de verpakking vlees of vis is. Als granen als eerste ingredient staat is het geen goed voer. Granen hebben ze niet zoveel aan dus dat komt er allemaal uit op de kattenbak (=meer stank en meer gritverbruik), het is overbelasting voor de organen, en ze moeten veel meer van de brokjes eten om aan hun voedingsstoffen te komen. Dat heeft tot gevolg dat ze dik kunnen worden, maar ook dat je veel meer van dat voer moet kopen dus in de praktijk kom je met het 'duurdere' voer eigenlijk rond dezelfde prijs uit omdat je dat heel geconcentreerd kan geven.
Just my two cents :)

Veel plezier met de doerakjes! Krijgen we foto's als ze er zijn? :D
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Leuk dat je voor een iets ouder 2e-hands koppeltje gaat :eclap: . Alles is denk ik al zo'n beetje gezegd. Ben benieuwd naar de foto's!
Wat betreft het afschermen van kabels: dat katten hieraan gaan knagen, is heel zeldzaam. Ik heb heel wat katten langs zien komen, maar ben er nog nooit eentje tegengekomen die dit als hobby nam ;-) .
Wens je alvast veel voorpret deze week :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Dan zal ik je wat vertellen Cari: mijn Erwin is gek op kabels! Inmiddels heeft ie de oplader van de laptop gesloopt, driemaal mijn oordopjes en ook driemaal de sensorbalk van de wii. Het heeft me ruim 150 euro gekost aan nieuwe kabels (dit houd ik in van z'n zakgeld ;-) ). Ik heb nu zo goed als alles afgeschermd, behalve de nieuwe oplader van m'n laptop, maar dat is vrij onmogelijk. Er zijn dus uitzonderingen.

En heel veel plezier Anneke! Supertof van je dat je voor 2 oudere katten bent gegaan. Ik ben erg benieuwd naar de foto's.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Bindi is ook gek op kabels en oordopjes van Ipods. Dus het is echt geen uitzondering.

Al denk ik dat het meer kittengedrag is dan volwassen katten gedrag.
who knows where it's at.

Biny
Lynx
Lynx

Bericht door Biny »

Luna wil hier alleen de kabels van de pc-muis hebben, gelukkig komt ze daar niet als wij er niet zijn. Doet ze ook alleen als ze met dr neus daar gaat liggen en 'm ziet bewegen hihi.
Verder: Bij ons in 't noorden (wonen in Assen) is het chippen rond de 20 euro. Hangt dus af van waar je woont en naar welke da (dierenarts) je gaat. Scheelt ook per DA. Ik vraag dat altijd een beetje na bij verschillende dierenartsen maar heb als vaste dierenarts gewoon de arts die vlakbij is. Die is niet overal het goedkoopst maar wil er liever snel zijn dan dat ik heel ver moet rijden in een noodgeval.. Ze is ook erg fijn met de katjes, heel lief en geeft ze aandacht. Vind ik zelf wel belangrijk. Maar wie weet heb je al lang een dierenarts in gedachten of heb je meer dieren waardoor je al een hebt.
Verder is heel veel wel gezegd denk ik inderdaad.
Mocht je besluiten ze naar buiten te doen (ik doe het nog niet, hebben ze vanaf dat ze klein waren en zijn nu 9 maand) dan moet je ze niet gelijk naar buiten doen maar er een aantal weken overheen laten gaan..! Weet zo niet hoeveel, zijn hier vast mensen die dat wel weten :) !
Zelf twijfel ik nog om ze naar buiten te laten, zijn nu wel gesteriliseerd deze week, maar vind zelf de gevaren zo eng.. maar dat is een keuze die je moet afwegen :)
Als ik het ooit wel ga doen dan doe ik ze op een lege maag naar buiten 's ochtends vroeg en niet elke dag.. Maar dat moet ik dus nog zien.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie