Muizenvanger op een hondenschool

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

dag Joost en wat fijn dat je even terugmeldt!
jullie zijn intussen verhuisd naar de verbouwde muizenboerderij met grote lap grond en hondenschool. en hebben een boxerhond van 5 maanden en sinds 5 maanden twee katzels, kater en poes, die de muizen op afstand moeten houden.
hebben ze de eerste muis gedood en opgegeten of alleen gedood?
en ik raad dat Lotte de muizenvanger was..
en als jullie geschoolde hondentrainers zijn, zijn er dan overeenkomsten in het trainen/aanleren bij honden en katten? of is je ervaring dat je voor katten andere uitgangspunten moet hanteren?
je geeft zelf aan dat de karakterverschillen tussen DIrk en Lotte vrij groot zijn.. maakt dat nog verschil?
bv Lotte zal veel moeilijker uit de keuken te bannen zijn dan Dirk..
bij beide soorten zijn de individuele verschillen groot, de ene kat leert sneller, is brutaler en dwarser/eigenzinniger dan de andere en dat is bij honden ongetwijfeld ook zo.
katten leren trouwens vrij veel van elkaar.. begrijp dat het tussen Lotte en Dirk erg goed gaat, komen ze buiten en is het verkeersprobleem inmiddels opgelost?
kortom, ben best wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen/oplossingen bij een aantal vraagpunten uit het begin van deze topic..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Miranda »

Hallo,

Leuk om te lezen wat voor veranderingen er inmiddels hebben plaatsgevonden en dat alles goed gaat.

Ik ben het ermee eens dat je katten goed kan leren wat wel en niet mag. Hier springt één van de twee ook nog wel eens op het aanrecht, maar pas wanneer je even wegloopt bijvoorbeeld, net als een hond of kind ook kan doen (uit het zicht).

Heb je ook een foto van jullie tweetal? ;-)

Groetjes Miranda
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door nellebel »

katten kun je veel leren. Die van ons geven pootjes voordat ze hun natvoer en snoepjes krijgen. Anders ben ik mijn vingers al kwijt voordat ik het bakje heb neergezet. Dit brengt wat rust. Ze krijgen het pas als ze een pootje geven en gaan dan rustig zitten wachten. Nou, dat was wel anders toen flippie bij ons kwam, eerste dag al meteen met 4 poten zo op mijn bord gesprongen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Miranda »

Haha, hier ook zoiets.
De kater krabt altijd aan de paal voordat ie brokjes krijgt. Heb het nu zover dat ie niks krijgt als hij niet krabt en na stimulatie (zelf krabben aan het plankje), zie je hem nu zelf terugkomen, krabben en naar zijn bakje lopen. Zo grappig! :grin:

En met snoepjes gaan ze nu netjes zitten en dan om de beurt op de achterpoten op het snoepje voorzichtig te pakken.

Katten, zo eigenwijs, maar ook zo slim! :-P
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Het trainen van Lotje en Dirk gaat eigenlijk op dezelfde manier als hoe je met honden omgaat. In de basis is er geen enkel verschil: je beloont wat goed gaat (met een brokje of een aai of gewoon met aandacht), je negeert wat fout gaat en wat je niet kunt negeren vereist ingrijpen. Dat gaat dan kort en duidelijk maar vooral consequent!

Zeker nu we Dorus er bij hebben, met haar vijf maanden de jongste telg van de beestenboel, zijn we eigenlijk 24x7 in trainingsmodus ;-)

Er zijn zeker wel verschillen tussen honden en katten. Zo is het springgedrag van katten een extra uitdaging voor ons. Ze zitten natuurlijk zo op een tafel of het aanrecht. Dus regel 1 is dat daar niets te halen mag blijven liggen. Lukt niet altijd maar we zijn ook nog niet klaar...

Omdat het op heterdaad betrappen soms een uitdaging is werkt een plantenspuit goed om de afstand te overbruggen. Zo weten ze inmiddels dat de kerstballen in de boom horen en de planten op de vensterbank geen eten zijn. Verder reageren zowel Dirk als Lotje goed op voer, dus dat werkt ook prima als beloning. Dus het aanleren van leuke dingen werkt perfect.

Over het verschil in karakter kan ik veel vertellen, maar ik zal het kort houden. Dirk is een flinke kater aan het worden. Kwam als een scharminkeltje uit het asiel nog met niesziekte maar hij weegt al bijna 4,5 kilo en ziet er toch nog goed uit. Hij houdt erg van mensen. Hij komt regelmatig op je schoot liggen, loopt als hij de kans krijgt over het toetsenbord heen en hij heeft echt een "verzorgende" kant. Laat ook veel over zich heen komen (o.a. Dorus) en heeft een nieuwe hobby: snel voor je langs rennen als je loopt.

Lotje is meer een denker. Die ligt graag ergens hoog op een stapel dozen (we zijn nog steeds aan het inruimen) en bekijkt zaken graag van een afstandje. Als er mensen zijn is zij weg. Ligt dan ergens in een kamer waar niemand is of ze kruipt weg in een doos of achter een kast. Ze werkt samen met Dirk als het gaat om kattenkwaad. Zo hebben ze de afspraak dat als Lotje op het aanrecht zit Dirk ergens gaat liggen waar hij mij kan zien. Sta ik dan op omdat ik wat hoor gaat Dirk lopen en springt Lotje heel onschuldig tevoorschijn...

Over het buitenverhaal kan ik vrij kort zijn: we hebben besloten dat we ons houden aan regel 254: honden gaan mee naar buiten, katten mogen op de bank :grin:

Er wordt hier gewoon te hard gereden voor het huis om met een gerust hart die gasten naar buiten te laten. We hebben wel twee tuigjes gekocht en daar mogen ze af en toe mee naar buiten. Vinden ze nog leuk ook, al had Dirk de eerste keer zoiets van: "Leuk baas, maar we gaan NU weer naar binnen. Ik vind het hier NIET leuk!".

Ben nu bezig om een krab"paal" te bouwen, wat je zo kunt kopen in de winkel vind ik maar (erg duur) prut spul. Zeker als je weet dat een boxer van 5 maanden en bijna 20 kilo ook wel eens wil kijken waar haar maatjes naar toe gaan... Maar die ligt nog in onderdelen in de hal, is hoop ik dit weekend klaar.
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

heb je al eens naar een buitenren voor de katzels gekeken?
bij Dinie/castratenkoor op de topic staan wel foto's en anders even zoeken op 'ren'.
wat is viervoeter Dorus?
en als je katten aan de planten knagen dan hebben ze toch een soort van groenbehoefte: graspol uitsteken en in pot binnen zetten en kijken wat er gebeurt!
katten eten ook gras omdat ze die belangrijke levende stofjes nodig hebben, niet alleen maar om haarballen over te geven..
en ja sommige katten kunnen heel 'slim' gedrag hebben en dat elkaar helpen zie ik hier ook gebeuren. ik heb een zacht lig/soesplekje ingericht naast de rechterpoot van het aanrecht en dat is zo comfortabel dat Bolle meestal daar gaat liggen als hij in mijn buurt in de keuken wil zijn..
en niet op t koude, vaak natte aanrecht en Maks ligt het liefste op de afzuigkap...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Cari »

Leuk te horen over je muizenvangers, Joost. Lekker stelletje dat elkaar goed aanvult ;-) .
Zolang je geen ren hebt, lijkt regel 254 me de beste optie. Ben benieuwd naar foto's van je koppeltje en de krabpaal die boxer-puber bestand is :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Een buitenren staat zeker nog op het projectenlijstje, maar ik moet nog even mijn hoofd breken over het waar en hoe. De enige geschikte plekken liggen pal op het zuiden en dat is weer niet zo'n goed idee vind ik...

Ik zet regelmatig een bak kattengras neer, die blijft dan een tijdje "leven" en eindigt dan op de vloer. Maar ik denk dat de planten gewoon leuk zijn omdat ze zo leuk bewegen 8-)

Een foto van het topoverleg wat de dames en heer regelmatig voeren:

Afbeelding

Lotje links, rechts Dirk en die grote witte is Dorus een paar weken geleden (nu is ze al weer groter...)
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Peet »

Ik zou ook voor een ren gaan, veilig en wel.

Hier ook 12 jaar honden gehad en nu toch 2 katten.
Honden begreep ik wel, katten toen nog niet.
Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat een kat een heel ander wezen is, die veel zelfstandiger is, die je niet zomaar iets kan leren.
En met dat uitgangspunt is het super leuk om katten te hebben.
Van de honden (3 mechels die buiten wonen) verwacht ik dat ze luisteren, zo niet dan merken ze het.
Van m'n katten verwacht ik dat ze gelukkig zijn samen. En hopelijk niet te veel slopen.
Hier zijn alleen de salontafel en de schouw verboden terrein..... áls wij erbij zijn. Want ben ik dat niet.... dan zullen ze er met alle liefde op gaan zitten denk ik zomaar.

Eerst mochten ze niet op de aanrecht. Maar dat heb ik al snel laten varen. Ik heb een raam in de keuken en dat is gewoon erg verleidelijk, dus ze doen maar. Doekje erover voordat we gaan koken en klaar.
Ik ben er dus vrij makkelijk in allemaal. Het zal misschien best te leren zijn. Heb hier ook een paar keer de plantenspuit gebruikt, maar die staat nu in de kast. Ik zet ze er gewoon af of ik roep als ze op de salontafel willen.
Zo vind Dodge het leuk om aan het spachtelpoets zijn nagels te scherpen. Ik roep en hij stopt. De muur zal er niets van overkomen, maar ik vind het niet nodig, palen genoeg. Op den duur zal hij het wel gaan begrijpen.... of niet. Ben ik er niet bij zal hij het toch wel doen.

Waarschijnlijk is een kat met heel veel consequent zijn veel te leren, maar ik heb die behoefte niet. Met m'n honden daartegen weer wel, (knpv) daar geniet ik met hun van.

Het heeft allebei z'n charmes ben ik achter!!!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Peet »

Oh, ik las alleen het eerste berichtje, daar reageer ik op, hihi.
Lees ff verder en zie dat er al gezindsuitbreiding is! Leuk! Gezellig samen met een pup, lijkt me best grappig zo samen in huis.

Welke cursussen geven jullie op de hondenschool?
Als ik zo lees zul je wel niets met africhting hebben vermoed ik? :oops:
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Miranda »

Jammer, ik kan de afbeelding niet zien. Is denk ik iets niet helemaal goed gegaan. ;)
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

De afbeelding gaat inderdaad niet helemaal goed. Komt waarschijnlijk vanwege de locatie maar dat check ik vanavond wel even.

Even over onze hondenschool:
Kei veel groeten

Joost
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

De afbeelding gaat inderdaad niet helemaal goed. Komt waarschijnlijk vanwege de locatie maar dat check ik vanavond wel even.

Even over onze hondenschool: we trainen bazen zodat zij hun hond kunnen laten doen wat zij willen. Dat varieert van een lekkere huishond tot mensen die vol voor G&G gaan. Wat Peet zegt kan ik wel begrijpen maar dat is niet helemaal mijn manier. Misschien ook omdat onze honden ook gewoon binnen zijn en deel uitmaken van het huishouden. Neemt niet weg dat onze honden zich te houden hebben aan de regels die wij hebben opgesteld. Die regels gelden voor het grootste deel voor alle viervoeters dus dat maakt het ons makkelijk.

Ieder natuurlijk zijn eigen ding maar mensen die katten hun gang laten gaan "omdat ze het toch niet leren" doen hun kat toch echt te kort en zichzelf ook vind ik. Katten hebben onderling ook regels en ze voeden elkaar en de rest prima op. Dat ze niet redeneren en doen zoals wij mensen dat doen is logisch. Maar dat geldt ook voor honden. Daar piken we het niet van als ze de muur of bank bekrassen en van katten accepteren mensen dat vaak wel. Dat is toch krom?

Overigens is het "trainingsplan" een meerjaren plan. Net als bij de hond verwachten we geen instant succes. Dus over een paar jaar weten we meer ;-)
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat niet zo krom...

Ik vind ook niet dat je een kat niets kan leren, maar als je ze evenwichtig wil houden mag je ze wel niet hetzelfde behandelen als een hond. Ze zijn namelijk helemaal anders!
Katten voeden elkaar op in die zin dat ze leren rekening houden met elkaar, dat ze op hun donder krijgen als ze ruzie zoeken en hun plaats moeten kennen.
Honden daarentegen leren complete onderwerping. Ze hebben een baas nodig die hen vertelt wat ze moeten doen en wat ze niet mogen. Altijd... (Anders gaan ze jou domineren en zeggen wat je moet doen).
Een kat is dat niet gewend en zal daar niet mee om kunnen!!! Zo werkt de sociale structuur van een kat nu eenmaal niet. Volwassen katten hebben een rangorde en zolang iedereen zich aan zijn plaats houdt kan iedereen gaan en staan waar hij wil. Niemand haalt het in zijn hoofd een andere kat te vertellen wat hij moet doen (eventueel eens dat hij daar niet aan mag komen maar dat is ook zelden). Als je een kat steeds zaken laat doen, zal hij dat leuk vinden omdat hij beloningen krijgt, maar op een keer heeft hij geen zin meer, en als je hem dan verplicht is dat tegen zijn natuur en daar zal hij niet mee om kunnen !!! ( hij zal protesteren of ongelukkig worden)
Daarom moet je een kat meer vrijheid laten en zijn eigen leven laten leiden.
Een hond heeft je nodig als baas, een kat enkel voor zijn eten en knuffels!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Een hond leert complete onderwerping of zou dat nodig hebben? Meen je dat serieus?

Dan ben ik benieuwd waar je dat op baseert. Want dat idee onderschrijf ik namelijk helemaal niet en ik denk dat ik redelijk veel weet over hoe honden in elkaar zitten en wat hun drijfveren zijn. Een hond werkt voor je net zoals jij voor een "baas" werkt. Zorgt die baas er voor dat jij op tijd je loon krijgt en vindt jij dat loon voldoende dan blijf je voor die baas werken. Een hond denkt niet veel anders. Kan hij het ergens beter krijgen dan vertrekt hij zodra hij de kans krijgt.

Natuurlijk kun je een hond en een mens als slaaf behandelen, ze vastzetten aan een ketting en stokslagen geven als ze niet doen wat jij wilt en de sleutel van de deur/poort of wat dan ook verbergen maar ooit keert de mens/hond zich dan tegen zijn baas.

Een hond heeft net als een kat een sociale structuur nodig als hij in een groep leeft, dat ben ik met je eens. Honden en katten voeden elkaar op en leren elkaar wat hun plaats is. Daar zit weinig verschil in voor zover ik tot nu toe heb gezien. Sterker nog: de honden en katten bij ons thuis bepalen onderling ook hun rangorde. Nirak (helaas half december overleden) was heel duidelijk de leider van het stel. Alles ging voor haar aan de kant. Lotje heeft nu te toppositie op de dierenladder overgenomen. Dirk en Dorus bungelen daar nu onder.

Dat er verschillen zijn tussen honden en katten klopt ook maar ondanks dat ik natuurlijk nog geen jarenlange ervaring heb met katten zie ik op basis van de verhalen over "onopvoedbare" katten grote overeenkomsten met eigenaren van kleine hondjes (niet puppies maar kleine rassen). Voor beide dieren geldt namelijk dat de menselijke behoefte om het gedrag naar hun maatstaven te vormen niet zo groot is. Een klein blaffend hondje is schattig. Een boxer die blaft is vals. Een kat die af en toe in je broekspijpen hangt is te "negeren" een herder die hetzelfde doet niet.

Voor katten geldt hetzelfde. Hoe erg is het dat een kat boven op je komt liggen? Nah, dat is leuk en "gezellig". Dat de kat jouw schoot uitkiest als ligplaats zou je ook uit kunnen leggen als een vorm van sociale communicatie. "Jij doet maar wat ik wil mens". Uit onze eigen praktijk ken ik mensen die niet meer van de bank op konden staan omdat hun Yorkshire terrier (jawel, kleiner dan een gemiddelde kat) dat niet toe stond.

Net zoals voor honden naar de wolven wordt gekeken kun je voor katten naar de grotere neven en nichten kijken. En dan zie je ineens dat die wel een duidelijke rangorde hebben en een structuur in hun samenleving hebben die erg overeenkomt met wat honden en wolven hebben. Studies naar grote groepen wilde katten laten zien dat daar ook een vergelijkbare, wel minder duidelijk zichtbare, structuur bestaat.

Dat een kat niet "gewend" is om voor een baas te werken betekent dat je een kat er wel aan kunt laten wennen. Gewenning is een vorm van leren, genetisch bepaald is veel moeilijker mee te werken. Een dier dat in staat is sociale verbanden aan te gaan met niet soortgenoten, zoals de mens, betekent dat ze in staat zijn met elkaar zaken te doen.

Zowel voor de hond als voor de kat blijft gelden dat er aan die acties positieve gevolgen moeten kleven. Zijn die er niet dan kan het dier zich schikken in de situatie of zich tegen de "baas" keren als ze de relatie niet op een andere manier kunnen verbreken.

Ik wil afsluiten met een knuppel die ik waarschijnlijk in het hoenderhok gooi, misschien maak ik me hiermee hier niet erg geliefd maar ik heb het idee dat de manier waarop veel mensen met hun kat omgaan aan verwaarlozing grenst. Zeker de zogenaamde "buitenkatten". Ze worden aan hun lot overgelaten, moeten in dichtbevolkte gebieden soms letterlijk voor hun leven vechten omdat ze met teveel katten op een te klein oppervlak leven en worden dan ook nog eens blootgesteld aan gevaren als verkeer en misselijke mensen die met gif hun "probleem" op willen lossen. Voor binnenkatten zie ik mensen die alleen de kat van water en voer voorzien met een minimale verdere aandacht. Neem dan geen huisdier denk ik dan...

Een dier (kat, hond, goudvis) kiest er niet voor om bij ons in huis te komen, dus als je een huisdier neemt heb je de verplichting er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Omdat ik het originele bericht niet aan kan passen hierbij nog even de foto op een andere manier:

Afbeelding

Lotje links, rechts Dirk en die grote witte is Dorus een paar weken geleden (nu is ze al weer groter...)
Kei veel groeten

Joost
Plaats reactie