Angstige katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Nadine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 20:28

Angstige katten

Bericht door Nadine »

Ik heb me net op het forum aangemeld omdat we wat onzeker zijn na de komst van 2 katten.

Wij hebben gister 2 katten in huis gekregen, een kater van 8 jaar (Mood)en een poes van 4 jaar (Mellow). Na de tragische dood van onze kater was het stil en leeg in huis. Ons oog viel op deze dame en heer en vonden dat we hen een kans moesten geven. Een kater van 8 herplaatsen is best kansloos en deze 2 moesten wel samen blijven.

Ze zijn ontzettend uit hun doen, logisch natuurlijk. Maar we willen het toch wat makkelijker voor ze maken. momenteel mogen ze alleen in de woonkamer en keuken komen. Dat is meer dan 3 keer de ruimte die ze gewend zijn. Mellow ligt sinds we thuis zijn gekomen achter het gordijn en verroert zich niet. Wat me het meeste zorgen baart is dat ze op die plek ook plast en er gewoon in blijft zitten. Katten doen dat niet. We hebben haar nu wat bach rescue remedy gegeven en ze is nu wat uit haar schulp gekropen. Ze is naar de kattenbak gelopen en in de poezenmand gaan liggen. Heeft iemand ervaring met bachremedy's bij katten? Ik gebruik het regelmatig succesvol bij konijnen.

Hoe kunnen we zorgen dat ze zo snel mogelijk lekker in hun vel komen te zitten? Mood zoekt al geregeld contact, dat is natuurlijk super. Maar je merkt aan alles dat hij heel bang is. hij wil heel graag maar durft het (nog) niet.
De plek waar Mellow geplast heeft hebben we schoongemaakt en daar de kattenbak neergezet. Alleen kan dat niet de vaste plek gaan worden.
Doe we er goed aan om de plek die ze hebben te beperken? Zouden ze nog minder plaats moeten krijgen tijdelijk, het lijkt namelijk ook dat ze zich geen raad met de ruimte weten...
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Angstige katten

Bericht door Henri »

Hopelijk is Mellow gezond? :?: :?:
Heb ooit eens een hondje overgenomen, enkele dagen erna doodziek!!! :esick:
Anderzijds wel een week of drie geduld uitoefenen volgens mij, katten zijn toch gewoontedieren.

groetjes :grin:
Boheme

Re: Angstige katten

Bericht door Boheme »

Welkom hier!

Net wat Henri zeg, geduld hebben. Boheme heeft hier ook een week onder de bank gezeten. Ik zorgde wel dat voer en drinken vlakbij waren. Ik heb wel eens gehoord om de ruimte eerst te verkleinen, aangezien ze zo'n grote ruimte niet gewend zijn. Ik heb dat toen niet gedaan en bij mij is het ook best groot. Dat plassen is toch wel vreemd, net wat je zegt, dat doen ze normaliter niet. Ik zou toch even een check doen bij de DA, maar dat kan je zelf beter inschatten. Niet elke kat is gelijk en als de kattenbak dichterbij staat en het is opgelost zou ik het niet doen, de kat krijgt dan alleen maar meer stress.

Met bach kan ik je niet helpen, maar er zijn er vast wel die er ervaring mee hebben.
Succes!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Angstige katten

Bericht door Nyncke »

Om te beginnen bachremedie kan prima, ik zou zelf ook nog een drupje crab apple toevoegen, deze link gaat naar een stukje daarover, helemaal onderaan staat voor dieren.

http://www.marjanka.nl/bach/crabapple10.html

Daarnaast zou ik inderdaad de ruimte verkleinen zodat deze overzichtelijk voor hun is.
Als dat tenminste kan, de ruimte verkleinen.

Ik zou haar na laten kijken maar...ik zit me af te vragen wat nu slim is, haar meenemen naar de DA is wel een hele grote stap met veel stress. Of vragen of de DA kan komen. Maar dan is de stress in het nieuwe huis, wat al zo stressvol is.
Daar heb ik geen pasklaar antwoord op.

Verder, geduld, geduld, geduld.....

Kun je nog contact opnemen met de oude eigenaren voor advies?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Angstige katten

Bericht door Cari »

Hai Nadine, welkom! Fantastisch van je om voor een wat ouder stel te kiezen :eclap: ! Gaat het al wat beter met Mellow? Dat ze geplast heeft waar ze zat en daar is gebleven kan echt vanuit pure angst en onzekerheid zijn, maar dan moet dat vandaag niet meer gebeuren. Ze heeft nu de kattenbak daar, op een voor haar veilige plek. Als ze haar eerste ergste angst overwint, kan je die kattenbak gewoon weer gaan verplaatsen richting de plek waar jij 'm wilt hebben. LIefst niet in 1 keer, maar stapsgewijs.
De ruimte verkleinen kan geen kwaad, maar een woonkamer + keuken lijkt me nog vrij overzichtelijk ;-) .
Waar heb je het stel vandaan? UIt het asiel of van een particullier? Weet je iets van hun geschiedenis?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nadine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 20:28

Re: Angstige katten

Bericht door Nadine »

Ik heb niet het idee dat er lichamelijk iets is met Mellow. Ze is echt heel erg bang. s'avonds als er niemand in de kamer is kruipt ze voorzichtig uit haar schulp. Mijn man was op de bank in slaap gevallen en ineens werd hij ergens wakker van. was dat Mellow die aan hem aan het snuffelen was! Echt een vooruitgang.
We geven haar nu 3 keer per dag 1 druppel rescue en ze is wel al iets meer ontspannen. Ze gaat nu naar de kattenbak, eten en drinken heb ik nu ook achter het gordijn gezet. Bij de vorige eigenaar stond hun eten achter de bank ivm met de hond die het anders op zou eten.
We hebben ze particulier, hier in het asiel zaten geen (oudere) katten die hier zouden passen. Een jongere kat vind wel een plekje, wij wilde nu echt katten een kans geven die niet makkelijk te plaatsen zijn.
Geduld hebben we gelukkig heel veel. Maar soms is er net die goude tip die het voor de dieren makkelijk maakt.
Mood vind het inmiddels ook fijn om nar boven te gaan en gaat daar op het stapelbed van de kinderen liggen. als je hem roept komt hij weer naar beneden. Hij loopt ook al best veel rond. Maar mijd drukke tijden... Heel begrijpelijk!
In ieder geval alvast bedankt voor de tips, ik ga zo even de link over de bach lezen, ben heel bennieuwd!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Angstige katten

Bericht door JLC »

Katten vinden een slapende mens minder eng. Mijn kater Jaap komt ook liever bij mij als ik slaap op bed.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nadine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2010 20:28

Re: Angstige katten

Bericht door Nadine »

inmiddels weer een paar weken verder, Mood & Mellow zijn al redelijk gewend. Hoewel Mellow nog steeds erg angstig is. Je kunt haar bv niet op het hoofd aaien, dan duikt ze ineen met de ogen dicht en rent als ze de kans heeft meteen weg. uiteraard heeft ze die kans ook altijd. Ook schrikt ze altijd als je de kamer in komt. Maar ze liggen nu geregeld boven op bed en komen op hun eetbakje af. We zijn de afgelopen weken erg voorzichtig met ze geweest maar langzaamaan komen we op een punt dat we ze toch moeten leren wat wel en niet mag. Maar hoe kun je dat nu het beste aanpakken. De plantenspuit kennen ze in elk geval, die hoef je maar te pakken en ze schrikken al.
Er is 1 ding dat ze af moeten leren dat is het kapot krabben van de eetkamerstoelen. nu zet ik die s'avonds op de kop op tafel.
Ze hebben 3 krabpalen (door de hele kamer) staan die ze naar hartelust gebruiken. Wat kan ik doen om ze duidelijk te maken dat het niet mag zonder dat ze nog meer in de stress schieten?
Boheme

Re: Angstige katten

Bericht door Boheme »

Goed om te lezen dat het toch een stuk beter gaat met Mood & Mellow, en wat betreft het angstige gedrag, misschien heeft ze gewoon wat meer tijd nodig om het vertrouwen te winnen.... maar aan de andere kant, het kan ook haar karakter zijn... wij mensen zijn ook niet allemaal even stoer.

Wat betreft een plantenspuit, deze helpt niet, zodra je uit zicht zullen ze evengoed aan je stoelen gaan krabben. Ik zelf ben geen voorstander van de plantenspuit, deze is voor planten bedoelt, niet voor dieren. Het is een kwestie van consequent "nee" zeggen, dus vooral veel opletten. Ik heb het zelf inmiddels opgegeven ;) Mijn stoelen zien er niet meer uit.... en aangezien ik straks ook weer kittens heb lopen maak ik me er maar niet meer druk om.
Plaats reactie