Loekie plast niet meer

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

hallo,

Gisteravond had Loekie een beetje bloed bij zijn urine en nu kan hij niet meer plassen...

Hij gaat wel 3x in 10min op de bak, maar er komt niks uit.
Verders lijkt hij nergens last van te hebben.

vanmiddag om 14.00 uur mogen we bij de spoed-DA langskomen... (daarna krijgen jullie n up-date)

ik vind hem zo zielig, maar hij gedraagt zich wel normaal.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Loekie plast niet meer...

Bericht door Adriana »

typisch geval van waarschijnlijk blaasgruis-kater.
dus catheter en spoelen en veel gedoe...
en toch wel pijn bij de kater en hardstikke gelukkig dat je vanmiddag al terecht kunt want dit soort situaties zijn gevaarlijk
en katers hebben een nauwe plasbuis, dus die steentjes kunnen daar niet door en blokkeren
vraag even of het struviet of oxalaat is... dat kan je da onder de microscoop zien
Laatst gewijzigd door Adriana op 14 feb 2010 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Loekie plast niet meer...

Bericht door Nyncke »

Ja, blaasgruis, arme Loekie geef hem een dikke knuffel van me.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

okeej, nou ik ben benieuwd...
we zitten hier echt met zn tweeen op de bank een beetje te wachten tot we daarheen kunnen. (leuke valentijnsdag ;))

we hebben geen ervaring met blaasgruis etc...
weet wel dat katers daar gevoeliger voor zijn, maar niet dat ze dat met 1,5 jr al konden krijgen. Ik had altijd het idee dat een kat met nierproblemen 5+ ofzo zou zijn...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Adriana »

nierproblemen is iets heel anders dan blaasgruis.
blaasgruis kan komen door verkeerde ph-balans in urine en mogelijk verkeerde brokjes met teveel ... (durf het woord niet meer te noemen)... dat is dus vaak een voedingskwestie, te weinig vocht, slecht drinken .. kan ook met aanleg te maken hebben, de ene kat is gevoeliger dan de andere en katers lopen vast terwijl poezen vaak dan aan blaasontstekingen gaan doen

bij nierfalen is nierweefsel kapot en tot aan 2/3 functieverlies merk je niet zo veel. dat zit dus in de nieren en ook daar is aanleg belangrijk en toch ook wel verkeerd voer en weinig drinken/plassen. nierfalen is onomkeerbaar, blaasgruis niet.nierfalen is er in twee soorten, chronisch en acuut.
beide kwalen kunnen vanaf vrij jong voorkomen, blaasgruis vaker dan nierfalen. belangrijkste oplossing: ander voer qua samenstelling en meer vocht.

succes bij de da en knuff voor het geteisterde katerbeest
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Nyncke »

daantje_xxx schreef:we hebben geen ervaring met blaasgruis etc...
weet wel dat katers daar gevoeliger voor zijn, maar niet dat ze dat met 1,5 jr al konden krijgen.
Heb vroeger een kater, Rooie Gerrit, gehad, die had het al met 8 maanden.
Dat was toen er nog brokjes gevoerd werden.
Ik zal je even niet vermoeien met meer details. Wacht maar even het onderzoek bij de DA af.

Veel sterkte ...grrr dat wachten duurt altijd te lang !!
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

we zijn terug, met Loekie!!!

moesten daar nog een half uur wachten voordat we aan de beurt waren.

Ze ging aan z'n buik voelen en hij had een kleine blaas, want ze wilde wat plas van hem hebben, maar dat kwam dus niet. Ik vond het al een beetje vreemd, want als hij niet kon plassen, waar liet ie het dan? (in zijn reismandje, bleek dus toen we thuis kwamen en het kussentje eruithaalden)
Maar ze zei ook dat hij beter een kleine blaas kon hebben dan een volle, want dan moest hij gecatheteriseerd worden (schrijf ik het goed :S) en daar blijven.

Hij heeft een injectie gehad zodat hij makkelijker kan plassen en met pijnstiller erin. En we moeten dit nog 7 dagen aan hem geven (vanaf morgen).
Voor de geïnteresseerden: Novacam, 0,5mg/ml. Orale meloxicam suspensie voor katten.

En we hebben van die speciale korrels gekregen (nouja gekocht) voor in de kattenbak, zodat we zijn plas op konden vangen.
De DA zei dat we hem vannacht op moest sluiten met die korrels in de bak en dan morgenochtend een plasje zouden moeten vinden en deze morgen bij onze eigen DA in leveren.
pff... ik zie ertegen op om Loekie apart te zetten van Saartje. (vriendlief had Saartje een keer per ongeluk 'snachts opgesloten, en ik werd wakker van de gemiauw en gekrab aan de deur)

Wij thuis meteen de korrels in de bak gedaan, hopen dat Loekie erop ging. En ja hoor, na 3 pogingen (wat een rare korrels, zou ie gedacht hebben) heeft hij een klein plasje gedaan (weer met bloed erbij). Meteen in pipet/opvangding gedaan, en dit gaan we morgen dan inleveren bij onze eigen DA. Nu dus maar weer de gewone korrels in de bak gedaan, vinden ze toch prettiger (en Saartje moet er ook op). Gelukkig maar, want daarna ging hij nog een keer. Wij nieuwsgierig afwachten... maar dit was zijn grote boodschap. Ik blij dat de korrels er al uit waren :P

Dus we hoeven hem ook niet op te sluiten vannacht... en we moeten hem meer natvoer geven.

Ben blij dat hij niet hoefde te blijven.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Adriana »

gelukkig viel het mee en wordt vervolgd dus..
en gelukkig plast Loekie nog wel want anders catheterisatie en gedoe/gedoe
en ja, meer natvoer, maar dat lustte hij geloof ik niet als ik me goed herinner..
hier is de Sheba paté zalm in een tinnetje een absolute hit en Mo en Zo waren ooit beide blaasgruizers, maar al lang niet meer.
en als je ooit nog een keer urine moet opvangen.. een pollepel onder zijn staart of anders maatschepjes van wasmiddelen,
ik heb er eentje standaard bij zijn bak liggen voor 'je weet maar nooit'.. jullie zullen wel opgelucht zijn en morgen maar weer verder!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

inderdaad: wordt vervolgd.

bedankt voor de tip, maar die korrels kun je opnieuw gebruiken. dus ik ga ze afwassen, drogen en bewaren voor als t weer nodig is.

En je hebt het wel onthouden, maar dan verkeerd om: Saartje is niet heel erg dol op natvoer. Loekie daarentegen eet alles wat los en vast zit. Nouja van eten dan hè ;)
En we wilden toch al kvv gaan geven, nu dus een extra reden om dat te gaan proberen. en vanaf nu maar elke dag natvoer (met wat extra water voor Loekie)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Nyncke »

Wat een gedoe hè met die korrels enzo.
Goed van je om meteen kvv te gaan geven!
Met die pijnstiller erin plassen ze vrij snel weer gewoon.

Als hij de kvv niet eet met water erbij zou je kunnen proberen om waterspelletjes met hem te doen bij de kraan.
Vergis je verder niet, katten drinken erg weinig. Je kunt snel het idee hebben dat ze te weinig drinken.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

Ik denk dat hij wel kvv lust. Kip en rundergehakt gaat er ook in.

We hebben vanmiddag urine ingeleverd en het is onderzocht: blaasonsteking.
Er zitten geen kristallen in. Dus gelukkig geen blaasgruis.

Loekie heeft nu antibiotica gekregen en moet dat 10 dagen volhouden.

Weet iemand hoe groot de kans is dat blaasontsteking weer terug komt?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Adriana »

vrij groot en er is ook nog zoiets als idiopathische cystitis, dat is een non-bacteriële blaasontsteking.
er is een prima middel voor, of zo je wilt tegen: cystease.
medpets heeft het geloof ik, anders even googelen. k weet niet of je da het kent en levert/wil voorschrijven.
mijn ervaring is dat da's vrij lang met antibiotica in de weer blijven en dat is vaak niet nodig, nogal prijzig en voor het beest niet zo handig.
k neem aan dat je binnen de Kattensite via 'zoeken' hebt gezocht op blaasontsteking en anders missch ook even bij de collega's van barfplaats zoeken, gaat een wereld voor je open! t is een breed voorkomend probleem en heeft toch ook wel veel met voer/vocht te maken...
(rundergehakt is vrij vet, probeer eens of je slager diepgevroren lamshart heeft, anders even vragen bij een islamitische slager, vet eraf snijden en rauw geven)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Nyncke »

Wat een opluchting, geen blaasgruis!!!
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door Claudia007 »

Ik wilde net gaan zeggen dit klinkt als blaasontsteking.
Wij hebben het hier ook aan de hand gehad met het zelfde ritueel.
Gelukkig gaat sting gelijk op de bak als je er maar met een vinger naar wijs dus binnen een half uur was mijn vriend al weer bij de DA en vijf dagen novacam en binnen een dag ging het al weer beter.

Sterkte met je katten kind.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Loekie plast niet meer

Bericht door daantje_xxx »

Hij plast nog steeds, maar het zijn kleine plasjes, tot soms maar een paar druppels.
Ook druppelt hij na. Door het hele huis liggen kleine drupjes urine met bloed. (lijkt net een loopse hond ;-) )

Ik kan niet zien of hij minder pijn heeft: dat was zondag ook niet aan hem te zien.
We wachten af tot het nog beter wordt.

Wat mij trouwens opgevallen was (ik heb geen idee of het hiermee te maken heeft):
Loekie die had zondag dus dat hij niet kon plassen en de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag was Saartje aan het begin van de nacht aan het mauwen. Als wij naar bed gingen dan hoorde ik haar een paar keer mauwen vlak voordat ik in slaap viel. Iets wat ze normaal nooit doet. En na zondag is het ook niet meer gebeurd. Dus ik dacht misschien wist zij dat Loekie zich niet lekker voelde en probeerde ze dat aan ons te 'mauwen'.
Plaats reactie