Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Claudiaw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 13:47

Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Claudiaw »

Ik heb 1 poes en 3 katers. 8 en 7 jaar en 2 van 8 maanden. Allen zijn gesteriliseerd en gecastreerd.
Twee oudsten rook je nooit. Waarschijnlijk is een van de kleintjes de sproeier. Een heeft er ook een hormoonbehandeling gehad.
Voor de twee kleintjes hebben we een half jaar een andere kat opgevangen. Die komt nu na een half jaar ineens weer langs. Komt ook binnen en dat is ruzie.
Deze is niet gecastreerd, en ik heb hem in de tuin zien sproeien.
Wij sturen hem steeds weg nu omwille van de kleintjes.
Nu wordt er dus dagelijks tegen het kattenluikje en de ruimte er om heen gesproeid.
De geur dringt heel het huis in. We hebben geprobeerd het luikje op slot te doen 's nachts. Maar ze beuken het gewoon open.
Ik heb de bak met brokjes naast het luikje staan. Maak alles dagelijks schoon.

Nu vraag ik me af kan het ook zo zijn dat die 5e kat bij ons sproeit? Het klinkt logisch dat die van ons het doen om hun domein te beschermen natuurlijk.

Wat kan ik nu nog doen. Dit maakt mij echt niet blij!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Camoth »

Toevallig ben ik net een boek aan het lezen van Vicky Halls (kattengedragskundige).

Zij is tegen het gebruik van kattenluikjes en zij vergelijkt het met hoe het voor jou zou zijn als je een schuifdeur had in plaats van een normale voordeur met slot, waardoor jan en alleman zomaar jouw huis in kan lopen, in jouw bed kan gaan liggen en jouw eten op kan komen eten. Dat zou jij ook niet leuk vinden (zelfs eng vinden).

De kat die sproeit is dus geen kat van jou, maar van (inmiddels) een ander? Ik denk dat de betreffende kat nog altijd jouw huis als zijn huis ziet en de katten die er nu leven zijn wat hem betreft indringers. Daarom sproeit hij tegen het luikje. Om hun te waarschuwen dat ze in zijn huis zitten.

Ik zou gewoon tijdelijk twee houten planken (als dat kan) voor het luikje timmeren en voor portier spelen voor je katten. Is voor je eigen katten denk ik ook prettiger, want die ruiken de geur van die kater ook bij hun "voordeur". Waarschijnlijk zal de kater doordat het luikje weg is het niet meer als "deur" zien en ergens anders zijn heil gaan zoeken.

Veel succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Cari »

Vervelend probleem. Ik heb het ook gehad met een ongecastreerde kater die tegen het luik sproeide. DIe geur gaat inderdaad je hele huis door. Er is een groot verschil in geur tussen een gecastreerde of ongecastreerde kater, dus wie het doet, is makkelijk te bepalen. Het feit dat de kater ooit bij jou heeft gewoond, doet niet zoveel terzake. Ook een vreemde kater gaat sproeien. Als je weet van wie de kater nu is, zou ik die mensen er eens over aanspreken, dat ze hier iets aan moeten doen. In mijn geval ging het om een doorgewinterde zwerfkat. Ik heb toen, via een stichting die zich met zwerfkatten bezighoudt, een vangkooi geleend en die binnen direkt achter het luik gezet. De volgende morgen zat meneer erin, is door de stichting opgehaald, gecastreerd en later weer teruggezet. Nooit meer problemen meer gehad.

Ik zou dat luikje lekker openlaten voor je katten. Volgens mij hebben katten, voor zover de geschiedenis meldt, nooit sloten op hun schuilplaatsen gehad ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Claudiaw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 13:47

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Claudiaw »

Heel erg bedankt.
Ik heb twee planken voor het luikje gezet, en het is over.
De ex-kat die overigens al een half jaar niet meer hier woont jagen we weg als we hem zien.
Misschien zielig, maar onze kleintjes gaan nu voor hoor.

groetjes Claudia
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Nyncke »

Fijn dat het is opgelost, wel zielig voor de kater maar ja, je hebt niet veel keuze.
Willen de nieuwe eigenaren hem niet laten castreren?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Cari »

Ik vind het fijn dat jouw probleem is opgelost, maar die kater loopt intussen ongecastreerd rond...
Jij heb die kat een half jaar in huis gehad en ik begrijp eerlijk gezegd niet goed dat de kous voor jou daarmee af is. Als je die kat herplaatst hebt, weet je dus van wie hij is. Waarom spreek je die mensen hier niet op aan? Of heb je hem niet herplaatst? Hoe dan ook, die kater gaat nu ergens voor nageslacht zorgen. Ik vind dat je je best nog een beetje verantwoordelijk mag voelen voor deze kater..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Nyncke »

:pdtbis:
Trouwens welkom nog op het forum.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Camoth »

Fijn dat het probleem is opgelost. Heeft iemand er toch nog wat aan dat ik die boeken zit te lezen :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Nyncke »

Vind het trouwens erg intressant wat je schrijft over die kattenluikjes en de voordeuren ed.
Gaaf dat het werkt.
Heb je dat boek uit de bieb ofzo?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Camoth »

Nee, gekocht bij bol.com. Ik had het uit Cat Confidential. Is trouwens niet duur ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Nyncke »

Als je binnekort herkenbare tips leest ;-)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Krijg sproeiprobleem niet opgelost

Bericht door Camoth »

Haha! Het zijn echt hele verhelderende boeken. Als je het leest denk je: joh, eigenlijk heel logisch, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie