Hij blijft maar proberen om op de tafel te komen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hij blijft maar proberen om op de tafel te komen

Bericht door pearlsofpassion »

Ach ja, het is inderdaad maar wat je jezelf oplegt.

Vroeger mochten mijn katten ook niet op tafel en niet op het aanrecht.
Nu ik verhuist ben en ze heel klein wonen, vond ik niet dat ik ze nog ruimte kon afnemen en dus mogen ze overal op.
Ale, overal is relatief natuurlijk, over mijn stereo lopen zie ik het nut niet van in, dat kan evengoed ernaast, en daar gaat de lade van open. Dat vind ik gevaarlijk, en dat mag dus niet. En verder is mijn nachtkastje verboden terrein omdat Luis de lamp steeds eraf stootte en ik mijn gsm daarop laat liggen waar hij niet moet mee gaan meppen.
Maar het punt is dus, dat ik mezelf vroeger steeds lastig maakte door hen steeds van tafel af te halen en 'nee' te zeggen. En ik weet eigenlijk niet meer waarom nu net.
Voor het eten was het niet, dat is niet zo'n probleem en moeten ze op andere plaatsen waar ze wel mogen komen, ook vanaf blijven.
Ik vraag me nu, nu ze overal op mogen, af of ik het in de toekomst nog wel verbied om over tafel te lopen. Ze doen daar eigenlijk niets verkeerds mee en het vergroot hun ruimte... Bovendien lukte het toch niet om af te leren (Kleintje heeft het nooit gedaan, niet echt iets afleren dus... )
En het is toch wel een stuk aangenamer voor beide partijen... Dus, waarom verbieden we dat eigenlijk? :eeh:
Iets om over na te denken.

;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Hij blijft maar proberen om op de tafel te komen

Bericht door Peet »

Hier mogen ze niet op de schouw en op de salontafel. Waar ze verder allemaal lopen... ik vind het prima.
Ze willen wel eens op de salontafel springen.
In het prille begin met een plantenspuit bij Chevy bezig geweest, maar dat was maar kort. Kwam er al heel snel achter dat het met stem ook gewoon gaat. Even 'Kssst' en ze is eraf.

Maar goed... ben er wél van overtuigd dat als wij er niet zijn dat ze vast en zeker wel eens een rondje over tafel doen hoor. Al vermoed ik dat het niet veel gebeurt want er ligt namelijk bijna nooit iets af.
En wat gevaarlijk is of eetbaar laten wij gewoon niet liggen als we er niet zijn, best simpel.

Op de schouw heb ik hetgene wat dicht bij de krabpaal staat vast gezet met dubbelzijdige tape, kan er ook niets gebeuren. En wat los staat heeft er nog nooit naast gelegen als we thuis kwamen.

Nu moet ik zeggen dat ik best hele makkelijke katten heb. Of ze mogen gewoon té veel, kan ook nog.
Ik zou gewoon volhouden met 'Nee' en hem eraf zetten. De volhouder zal misschien wel winnen. Al wil ik met alle liefde geloven dat katten gewoon lekker hun eigen ding doen als de baas van huis is... en eigenlijk mag ik dat wel.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hij blijft maar proberen om op de tafel te komen

Bericht door Adriana »

mijn ervaring hier is dat ze zelf hun favo plekjes uitzoeken en dan desnoods de situatie verbouwen totdat het naar het zin is.
ze hebben besef van gevaar en per kat verschilt het of er daadwerkelijk een poot op een hete broodbakmachine gezet moet worden om het af te leren of dat de nabijheid van zo'n warmtebron al voldoende is. 'nee' kan voor sommige katten een vorm van aandacht zijn, dus acties juist uitlokken.
voor Maks is het genoeg als hij het dichtbij voelt, Bolle moest een keertje met een poot van 'au' om het af te leren. maar afgelopen week op de volkstuin was hij stukken voorzichtiger met de brandende houtkachel. die heb ik pas aangestoken met hem in de buurt om te zien hoe hij ermee om zou gaan. en dat was met ontzag.
ik verbied hier niks, dat heeft geen zin. als ik zie dat er situaties zijn die gevaar op kunnen leveren, dan zorg ik met aanpassing dat dit niet meer kan, katveilig maken van je huis.
dus geen theelichtjes/kaarsjes en favo boekenplank maar deels ontruimen anders regent het boeken en cd's..
en kattenharen zweven overal in de lucht dus het is onzin om te proberen ze ergens weg te houden.
van een wat luchtiger houding knapt de sfeer in huis enorm op en het scheelt heel veel tijd, die je aan leuke dingen met je katzels kunt besteden in plaats van proberen ze 'op te voeden/dresseren/drillen'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hij blijft maar proberen om op de tafel te komen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb vanmorgen om 6 uur foto's genomen van Thijs op een hoog plankje. Ik zal ze na mijn werk plaatsen. Toen we dit huis kochten heb ik de klusjesmannen gevraagd in die hoek 4 plankjes te maken voor grote spullen, zoals citrusper en frituurpan. De katten dachten er anders over, dus de bovenste is nu leeg. Daat stond een grote tupperware bak waar we aangebroken zakken chips in bewaarden, de trog noemden we die.......jajaja kinders en chips, net varkens. De trog staat nu in de kelderkast, die werd er wekelijks afgeknikkerd. Dan kon ik kiezen of de katten hun zin geven, de plank voor hun vrijmaken of iedere keer als politie-agentje achter die katten aan die de trog eraf mieterden.

Nou persoonlijk weet ik wel waar ik blijer van word - de katten hun zin geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie