Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
bamboe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:11

Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door bamboe »

mijn kitten is heel druk en soms een beetje gek.

als hij wilt spelen, dan gaat hij soms in je hand bijten en je hand grijpen. dan laat ik duidelijk merken dat ik er niet van gediend ben en dan houd hij op.

dan gaat hij gewoon naast me zitten op de bank en van uit het niets hapt hij ineens heel hard in mijn arm en rent weg.

wat is dit nou weer? en wat moet ik hier aan doen?

is dit agressie of gewoon een beetje uit de hand gelopen speel gedrag?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door JLC »

Mijn kat Lizzie wil ook wel eens happen. Bij haar weet ik dat het speelgedrag is.
Ik weet niet hoe oud je kat was toen hij bij zijn moeder en nestgenootjes is weggehaald, maar het kan zijn dat dit te vroeg (volgens mogen kittens volgens de wet pas minimaal bij 7 weken oud bij de moeder weg) is geweest en dat hij daardoor corrigerend optreden van zijn moeder en nestgenootjes heeft gemist. Ik denk dat je je kitten het beste een tijdje kunt negeren als hij hapt in je arm. Dus stoppen met spelen of aaien als hij hapt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Nyncke »

Door Binkie ben ik vaak toegetakeld, die hakte zich met alle poten in je arm.
bamboe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:11

Re: mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door bamboe »

hij was 8/9 weken toen ik hem meenam. ik denk dat het inderdaad speelgedrag is. hij hapt wel maar hij bijt niet met de intentie om je pijn te doen denk ik. hij bijt niet door.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door loek »

Diesel heeft als kitten ook zo'n periode gehad. Ik negeerde dit, stond op of ging op mijn hand zitten, allemaal op een heel rustige manier dus. Hij doet dit nu nooit meer.
(en niet met je handen laten spelen he!)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Tember »

Ook Erwin was in het begin nogal handhandig met het spelen. Hij wilde me ook wel eens bijten. Ik zei toen corrigerend NEE en haalde m'n hand rustig weg. Nu doet ie het heel af en toe nog en dan hoef ik hem alleen maar aan te kijken en dan zie je al zo'n denkballonnetje verschijnen: 'Oh ja, dat mocht ik niet doen.' en stopt ie.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Lana »

Volgens mij is het gewoon kitten gedrag! Lana deed het ook heel vaak. Nu eiegnlijk nooit meer, gewoon laten merken dat je er niet van gediend bent. Ze moeten natuurlijk ook leren dat het niet mag!

Ik had trouwens laatst een gesprek met iemand hierover.
Het schijnt te werken dat als een hond bijt, je terug moet bijten om te laten voelen dat het pijn doet.

Ik heb het nooit uitgeprobeerd hoor! haha
Lijkt me ook niet zo lekker, die haren in je mond..
The good, the bad and the pussy!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Nyncke »

Ik had trouwens laatst een gesprek met iemand hierover.
Het schijnt te werken dat als een hond bijt, je terug moet bijten om te laten voelen dat het pijn doet.
Heb ik ook wel eens gehoord, trouwens ook iemand die dat bij zijn kat heeft gedaan, ook bij de kat werkte het. En trouwens ook bij een kind....

Ik denk dat het werkt omdat je het vanuit een impuls doet en daarmee aangeeft dat je het zat bent, en dat het menus is.
Zo'n gevoel dat uit je tenen komt dat komt bij ieder levend wezen aan.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Uumie »

Het kan zijn dat je kitten je wil uitdagen om te komen spelen. Ons kitten Charlie deed exact hetzelfde bij ons. (Nu doet hij het bij onze oude kater George als die in zijn mand ligt te slapen - een tik op George's kop en dan heel hard wegrennen haha). Vervolgens komt Charlie even terug om te kijken of George eraan komt. Dus volgens mij is het speelgedrag.

Laat wel duidelijk merken dat je hier niet van gediend bent, anders zou je kitten dit als normaal kunnen gaan zien en het vaker (en wellicht harder) doen. Ik zou niet direct terugbijten (haha, ik zie het voor me), maar duidelijk NEE zeggen, je hand wegtrekken en/of het kitten wegzetten. Zo hebben wij het Charlie afgeleerd.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Mijn lieve kitten hapt ineens in mijn arm

Bericht door Claudia007 »

Lana schreef:Ik had trouwens laatst een gesprek met iemand hierover.
Het schijnt te werken dat als een hond bijt, je terug moet bijten om te laten voelen dat het pijn doet.

Ik heb het nooit uitgeprobeerd hoor! haha
Lijkt me ook niet zo lekker, die haren in je mond..

Klopt ik deed dat bij mijn paard als hij beet en die heeft toen met zijn hoofd staan schudden en heeft nooit meer gebeten :edoh: moet wel zeggen dat het niet echt lekker was al dat haar maar goed.
Bij een kat is het wel wat moeilijke om het te doen. Sting kauwd op mijn hand maar bijt niet door ik heb ooit ook eens ergens gelezen dat het een vorm van liefde is maar of dat waar is.
En het lig er ook aan hoe hard ze bijten want soms bijt ze ook echt en dan zeg ik heel hard nee.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Plaats reactie