Tweede kat verstandig?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Tweede kat verstandig?

Bericht door Roosje »

Rosa is een kat die in het asiel helemaal niks met andere katten had. Daarom dachten we dat het prima was om haar alleen mee te nemen, maar inmiddels hebben we het idee dat ze toch best wel eenzaam begint te worden. Nu zitten we er aan te denken om een tweede kat te nemen, alleen doen we haar daar wel een plezier mee? En wat voor karakter zou de tweede kat moeten hebben?

Rosa is een rustig, nog vrij bang poesje, al moet ik zeggen dat het al veel beter is dan in het begin. Wel is ze heel aanhankelijk, als je haar naar niet te snel benadert of niet op wil pakken. Ze is nog best wel speels, maar omdat ze snel benauwd is houd ze dit nooit lang vol.

Wat zou beter voor haar zijn, een sociale kat of juist ook een verlegen kat? Kan ze het sociaal zijn van een andere kat leren of word het dan alleen maar moeilijk voor haar om ook onze aandacht te (durven) trekken?
Moet het een jongere speelse kat zijn of juist een wat rustiger oudje, aangezien ze wel wil spelen maar het niet echt goed kan? En omdat ze niet superveel speelt, is het dan genoeg als ze alleen met ons speelt of moet dat ook met de andere kat kunnen?
Mannetje of vrouwtje maakt niet zoveel uit toch?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: tweede kat verstandig?

Bericht door sandy »

In een asiel gedragen dieren zich altijd anders als bij iemand thuis, dus een maatje voor haar zou wellicht best kunnen.
Gezien haar gezondheid en het feit dat ze nog angstig is zou ikzelf kiezen voor een volwassen rustige sociale kat, mannetje of vrouwtje maakt in principe niets uit, maar katers zijn volgens mij over het algemeen wat relaxter.
Enige probleem met veel katers is dat ze tegen de lente, geholpen of niet vaak heel vervelend gedrag vertonen naar de poezen toe. Hoeft niet persé ,maar het kan wel.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: tweede kat verstandig?

Bericht door Roosje »

Ik denk zelf ook dat een rustigere kat inderdaad beter is, maar ik ben altijd even benieuwd naar jullie mening. ;)
Ik wil gewoon absoluut voorkomen dat het helemaal mis gaat en dat het voor Rosa alleen maar een achteruitgang zou zijn.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: tweede kat verstandig?

Bericht door Nyncke »

Rustige kat, ik zou de tijd nemen om te zoeken naar een wat oudere kat waarvan zijn supersociale karakter bekend is.
Hoorde eens van een wat oudere kater die met een grote groep gered was, hij stelde de nieuwelingen op gemak en was een superverzorger voor kittens.

Zulke katten vind je niet 123 maar met wat geduld.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: tweede kat verstandig?

Bericht door Roosje »

Ik heb op internet een kat gevonden die eigenlijk de perfecte omschrijving had, maar niet bepaald in de buurt dus dat zorgt ervoor dat we nog even twijfelen. En m'n vriend vind dat ik iets té enthousiast ben sinds hij heeft gezegd dat er toch wel een tweede bij mag, die wil volgensmij ook sowieso rustig aan rondkijken.

"Nacho is een lieve dame op leeftijd, alhoewel niet iedereen 9 jaar al oud vindt natuurlijk! Ze is hier erg gesteld op de aandacht van mensen en andere katten. Ze is de eerste die op je af komt voor een knuffel en een aai. Als ze die niet van mensen krijgt dan wil ze die net zo lief ontvangen van een aardige kat.

Nacho heeft witte oortjes en die zullen in de zomer ingesmeerd moeten worden met zonnebrand, anders verbranden ze. Haar oortjes zijn al wat raar maar op dit moment hoeft er verder niets aan te gebeuren. Het kan zijn dat ze er in de toekomst wel af moeten."
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Maureen »

Amy is hier ook een jaar alleen geweest voordat Sloefke erbij kwam. Amy is 3 weken niet binnen geweest, alleen in de berging waar het hondenvoer staat en een mand staat.
Na 3 weken kwam madame toch eens kijken en blies en sloeg naar Sloefke, ze moest er niks van hebben. Nu bijna een jaar later gaan ze samen op jacht, zijn samen binnen en eten samen uit dezelfde bak :grin:

Ik zal morgen even een foto plaatsen, staan op mijn laptop en die is nog op het werk.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Roosje »

Foto's zijn altijd leuk natuurlijk. ;)

Ik denk dat het wel goed gaat komen, we gaan die kat die ik hierboven had beschreven niet meer ophalen, toch te ver weg. Maar we gaan binnenkort wel wat asielen langs. :)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Roosje »

Nu alweer bijna twee week geleden hebben we een tweede kat uit het asiel gehaald! :) Een heel lief rustig mannetje van een jaar of 7. Als zwerver binnengekomen in het asiel, maar duidelijk een huiskat geweest aan z'n gedrag te zien. De eerste paar dagen werd er af en toe wat naar elkaar geblazen maar het ging al heel snel goed. Ze liggen nu al regelmatig samen op bed te slapen. Alleen als Rosa speels achter hem aanrent kan hij er nog wel eens bang vandoor gaan.
En hij heeft echt een positief effect op Rosa, hij komt vaak langs voor een knuffel en zij begint opeens ook steeds meer naar ons toe te komen, eerst moesten we altijd naar haar toekomen. En ze wil veel minder aandacht als we thuiskomen na een dag werk/school, dus ze is duidelijk minder eenzaam! :D
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Adriana »

;-) wat een goeie berichten over jullie en het ziet ernaar uit dat het een gelukstreffer is, je nieuwe huisgenootje - hoe heet-ie? en onderschrift dus aanpassen hè?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Catfish »

Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat! :grin:
Altijd leuk als katten 'matchen'.
Goed van je dat je haar een vriendje hebt gegeven!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: Tweede kat verstandig?

Bericht door Dieneke »

Goed zeg :edance: Blij dat het allemaal zo goed gaat. Dat heb je dan dus goed opgepikt :eclap: Geniet maar lekker van ze!
Plaats reactie