Drukke weg, kat buitenlaten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Ik heb nu al ongeveer 3 maanden mijn Toulouseke zoals je ziet op de foto. Ze is 4 maand oud. Ik zou haar graag buitenlaten maar het is hier zo een drukke weg en ben bang dat z wordt overreden. We hebben echt al veel katten gehad en die lieten we al buiten maar vaak werden ze doodgereden en dat wil ik echt niet! Ik dacht om te wachten tot ze gesterilliseerd is, want dan zijn ze vaak veel rustiger en niet zo avontuurlijk meer. Dat heb ik al veel ondervonden. Ik heb namelijk nog 2 katten die al groot zijn en die zijn gecastreerd en gesterilliseerd en die gaan niet veel op de grote weg en leven echt al lang(er) in vergelijking met de andere. Wat zou ik doen? Wachten of niet?

xx
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Roosje »

Als het al meerdere keren is gebeurd dat er katten zijn doodgereden op die weg zou ik het risico absoluut niet willen lopen als ik jou was! Kun je je kat met een gerust hart naar buiten laten als je weet wat de risico's zijn? Misschien moet je met haar aan een tuigje naar buiten, dan weet je zeker dat er niks gebeurd en kan ze toch naar buiten. :)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Neen dat doe ik liever niet. Ik vind niet dat je met een kat aan een leiband moet lopen, maar dat is een eigen mening hé ;-)

(btw de foto is mislukt, te groot)
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Roosje »

Je kat is nog jong en kan dus nog overal aan wennen. In deze situatie zou ik er voor kiezen om haar dan gewoon binnen te houden, zodat ze niet het risico loopt om overreden te worden. Wil je persé dat ze naar buiten kan, zou ik het toch aan een tuigje doen, ze heeft dan wel wat minder vrijheid buiten maar het is in ieder geval veilig. Ik zou zelf nooit de keuze maken om haar buiten te laten als ik weet dat dat gevaarlijk is. Ik kan me haast niet voorstellen dat je er bewust voor kiest om haar zo'n risico te laten lopen. En als ze nog nooit buiten is geweest weet ze ook niet wat ze mist.

PS. ff benieuwd, hoe oud zijn je andere katten dan?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

dag magalie en welkom op het Forum,

je hebt alle antwoorden zelf al gegeven,
je hebt ervaring met :pdtminzdr: dood- dan wel platgereden :brancard: katten, zo feestelijk is dat dus niet, :

en zoals Roosje zegt: we kunnen ons haast niet voorstellen dat je er bewust voor kiest om haar zo'n risico te laten lopen,
het ene baasje is het andere niet en de ene kat loopt makkelijker aan een leiband ( die drie van ons nl.) dan de andere,
een gesloten serre / kooi / in de tuin is kennelijk geen optie,

wat verwacht je nu van ons?

dat we die drukke snelweg :automobiel: laten afsluiten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Moest dat een mogelijkheid zijn ja. Maar dat kan jammer genoeg niet :grin:

Wel roosje, je hebt wel gelijk. Maar ik ga dan gewoon wachten tot ze 6 maand is en haar laten sterilliseren. Dan wil ik ze gerust buiten laten omdat ik weet dat ze dan minder rap de baan zal oversteken en het toch wel wat veiliger is voor haar. Mijn andere katten overleven het ook al een tijdje. Ik heb haar al eens een paar minuutjes buitengelaten en ik popel al om haar de wijde wereld in te laten gaan. En daarbij vind ik dat een katje een buitendiertje is. Het zou namelijk ook niet handig zijn om in de zomer enzo de deur te moeten dichthouden voor haar en terwijl ze constant vliegende vogels en andere katten ziet. Hehe :grin: Mijn andere katten zijn ongeveer 3 jaar.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Roosje »

Ze moet inderdaad sowieso gesterilliseerd worden voor ze naar buiten gaat. Je wilt natuurlijk niet dat ze zwanger thuiskomt. Als ze dan naar buiten gaat is misschien wel veiliger, maar wat mij betreft nog steeds niet veilig genoeg. En wat ik al zei, zolang je kat het niet gewend is om buiten te zijn is het ook niet erg als hij helemaal niet buitenkomt, hij kan er prima aan wennen om binnen te blijven.

Wat ik ook niet zo goed snap is dat je vind dat katten buitendieren zijn, en dat je weet dat katten bij jou buiten niet veilig zijn, en dat je dan toch katten neemt... Ik heb geen mogelijkheid om onze kat naar buiten te doen en als ik dat al had, had ik het ook niet gedaan omdat ik ook aan een drukke weg woon, daarom heb ik bewust een binnenkat uit het asiel gehaald.

Je andere katten zijn pas 3, dus ze hebben het pas 2,5 jaar ofzo buiten overleeft, dat is niet zo heel erg lang als je je bedenkt dat katten wel 20 kunnen worden.

Heb je ook een tuin die je eventueel af zou kunnen zetten?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

Magalie, dit is mijn laatste reactie

"Mijn andere katten overleven het ook al een tijdje..."

hier word ik dus absoluut niet goed van!

je bent soort van Russische roulette aan het spelen met het leven van je katten en nog iets:

stel dat een automobilist uit de bocht vliegt omdat jouw kat zo nodig moet oversteken om de wijde wereld in te gaan
en het blijkt dat jij de eigenaar bent van die kat, dan zou je wel eens aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade..

heb je, naast al het kattenleed, daar wel eens aan gedacht????

ben je serieus of ook weer zo'n leuke trollllebol, die ons een partijtje aan het bezighouden is?...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Claudia007 »

Mijn mening is dat je, je kat gewoon niet op straat gooit.
of je moet op het platte land wonen of een erf maar in mijn geval dan nog niet.
Katten zijn niet zo slim dat ze snappen wat gevaarlijk is tenslotte gooi je ook een kind van 1 jaar niet op straat.

Maar dat is mijn mening en niet omdat ik een maine coon heb (dat krijg ik vaak te horen) maar gewoon omdat ik niet zou willen dat ik mijn lieverd dood terug zou krijgen.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Eerst en vooral vind ik dat er hier niet erg vriendelijk wordt gepraat. Ik heb een mening en jullie ook. Ik heb al twaalf katten gehad en heb dus genoeg ervaring. Katten binnenhouden doe je gewoon niet,dat is pas erg. Je kan moeilijk alle katten binnenhouden als je aan een drukkere weg woont. Een kat moet buitenkunnen en of er nu een drukke weg is of niet. Ik woon niet in de stad ofzo hoor. Ik woon op de buiten. Het is tenslotte geen snelweg ofzo ! Mijn kat staat tegenwoordig elke dag aan het raam te miaauwen en te springen dus ik hou ze echt niet binnen hoor. Als je een kat binnen wil houden koop je er gewoon geen. Zo simpel is het. En ik vind het echt absurd dat sommigen onder jullie zo zitten te snakken. Ik zocht gewoon wat meningen geen afgeblaf

Er is maar an één kant van mijn huis een weg waar wat meer auto's rijden. Aan de andere kant is het gewoon een rustige straat met velden enzo. Ik wil ook mijn kat niet dood haar ! Ik wil enkel het beste voor haar. En jullie nemen misschien wel de dingen verkeerd op.

(btw: niet op jou hoor roosje, maar adriana is wel wat grof !)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

ik grof ??

hieronder een paar letterlijke citaten uit jouw voorgaande berichten:

"maar het is hier zo een drukke weg en ben bang dat ze wordt overreden.....
Mijn andere katten overleven het ook al een tijdje....
Ik heb al twaalf katten gehad en heb dus genoeg ervaring.....
We hebben echt al veel katten gehad en die lieten we al buiten maar vaak werden ze doodgereden"

hoe wil je anders dat ik reageer?
mag ik misschien opkomen voor het welzijn van je katten? daar is dit forum voor hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Camoth »

edit: lees nu dat dit niet kan.

Ik heb twee katten op 20m2. Gaat prima. Willen niet eens naar buiten toe. Ik heb een balkon wat ik heb afgezet. Bindi (de kleine) zit daar dagelijks lekker vogeltjes te kijken. Coco vind het inmiddels te koud, die wil niet eens dus meer op het balkon zitten.

Ik vraag me inderdaad ook af wat je eigenlijk van ons wilt horen? Als je al katten bent verloren door ze buiten te laten, dan snap ik niet waarom je dan nog je kat naar buiten wilt hebben? In tegenstelling tot jou ben ik van mening dat katten juist NIET los buiten horen. Je laat je hond toch ook niet gewoon los de deur uit wandelen? Waarom is het zielig een kat aan een tuigje uit te laten en een hond niet?

Katten horen niet (meer) buiten omdat:
- Ze overlast veroorzaken bij buren (graven, poepen etc)
- Je zo niet snel doorhebt wanneer ze iets mankeert (blaasgruis, etc. Vanwege dat ze niet of minder op de bak gaan)
- Ze kunnen worden overreden
- Ze per ongeluk opgesloten kunnen raken (schuurtjes e.d.)
- Ze rotzooi kunnen eten (muizen die gif hebben gegeten, mensen die slakkengif in de tuin gooien waar de katten aan zitten)
- Dierenbeulen ze te pakken kunnen krijgen
- Ze het ecosysteem kunnen beschadigen (zeldzame vogels doodmaken bijv)
- Ze als ze een bandje dragen zichzelf kunnen ophangen (ook bij veilige bandjes)
- Ze kunnen verdwalen c.q. iemand denkt dat het een zwerver is en neemt de kat in huis
- Ziek kunnen worden/gewond raken door vechten met andere katten of honden

Ik hou mijn katten dus veilig binnen. En ik raadt jou aan hetzelfde te doen of toch een veiligere mogelijkheid te zoeken door een balkon/tuin af te zetten of een tuigje te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Camoth op 12 jan 2010 17:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Claudia007 »

Lees eerste even je eerste bericht en denk er dan eens over na hoe mensen kunnen reageren.
Als je zelf aangeeft dat er meerdere katten dood gereden zijn en dat je dat nu niet wil dan is er maar 1 antwoord. Binnen houden of een andere oplossing.

Iedereen moet weten wat hij of zij doet.

En ik merk weinig aan mijn kat dat ze diep ongelukkig zou zijn dat ze niet op straat komt.
Er zijn genoeg andere manieren denk aan een ren of een afzetting op het balkon.

Daarnaast was mijn bericht niet bot bedoelt want als ik echt mijn mening zou geven dan zou het pas bot zijn.
Maar ik probeer er deels rekening mee te houden dat we niet allemaal het zelfde zijn en al helemaal niet het zelfde denken.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door sandy »

Als je een kat binnen wil houden koop je er gewoon geen?
Wat is dat voor opmerking dan? Wie ben jij om te stellen dat wij geen recht hebben op een kat in huis omdat jij dat zielig vind?
Ken jij mijn dieren? Weet jij wat voor leven ze hebben hier?
Ik heb ervoor gekozen ze binnen te houden vanwege alle redenen die camoth heeft opgesomd, maar volgens mij wil jij dat gewoon niet horen.
Je staat alleen open voor meningen die zeggen dat het ok is om je kat buiten te laten met het zeer grote risico dat ze doodgereden word.
Dus waarom doe je dan nog de moeite om die vraag te stellen?
Btw, een gesteriliseerde kat is geen garantie dat ze niet gaan zwerven en dus ook niet onder een auto terecht komen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door rieneke »

magalie, je stelt hier een vraag, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom.
het komt op me over of je sowieso van plan bent je poes buiten te laten.
30 jaar terug dacht iedereen zo als jij; een kat hoort buiten.
de inzichten zijn inmiddels aan het veranderen.
een kat binnen is alles behalve zielig.
wel moet je in zo'n kat meer energie stoppen als in een kat die altijd buiten is, dat is logisch.
denk er nog eens over na.
bedenk dat je poes, ook na sterilisatie, nog een kitten is.
stel zij wordt ook weer overreden, zou je je dan niet voor je hoofd slaan?
Gesloten