Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Ik heb een gecastreerde kater van ongeveer 6 a 7 maanden. Hij heeft genoeg speeltjes, een grote krabpaal en momenteel heb ik een speelbal aangeschaft op aanraden van de dierenarts om zo aan zijn eten te komen.
Wij wonen op een appartement op het tweede dus naar buiten gaan is niet zo'n optie.

In het begin probeerden wij om hem af te leren om op de salontafel, keukentafel en keuken te springen. Ik denk dat ik er al vier maanden mee bezig ben, heeft geen enkele zin. Met plantenspuit, roepen, met sleutels rammelen, niks heeft zin. Het meeste wat hij doet is dat hij dikwijls op de keuken springt. Hij zit dan aan onze afwas. Of bijt lege yoghurtpotjes helemaal kapot (wij wassen deze nl af) ik vind het al vrij onhygiënisch en dat is nog niet het ergste
Hij opent al onze keukenkasten, knabbelt ons snoep open en soms ook op, dan ligt heel de keuken vol opengebeten verpakkingen!! Daarnet heeft hij een dure ontbijtkom (uit Disneyland) gewoon van de keuken gegooid!!!!! Ik word er zo gek van! Wij zijn nu verplicht om onze keukenkasten dicht te plakken, want eerst had ik het gebarricadeerd met een stoel, maar die schuift hij gewoon opzij!
Mijn vriend wilt het blijven volhouden, voor mij is hij de grens al lang voorbij. Alhoewel ik hem zeker zal missen en het pijn zal doen om hem weg te doen. Maar als mijn vriend er niet achter staat, probeer ik ook nog moeite te doen.
Daarnet heeft mijn vriend hem dan in zijn reiskoffer gestoken als "straf"... ik weet echt niet of het zin heeft.
Hij doet gewoon zijn zin, punt uit
Soms denk ik ook dat het een echte buitenkat is en dat die zijn vrijheid nodig heeft...

Wat denken jullie? Heeft het nog zin? hoe kun je echt iets afleren aan een kat?
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door TrudyTraa »

Ik heb ook ooit een kat gehad die keukenkastjes openmaakte. Ik heb toen van die magneetjes erin geschroefd, trekkracht 3 kg!!, zodat ze de deurtjes niet meer kon open peuteren.
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Ja ok,
Wij plakken dat nu ook dicht
maar het andere verwoestwerk dan?
en dat die altijd op de keuken zit!
en alles kapot maakt...
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Misschien kun je samen spelen met je kat? Bijvoorbeeld met een hengeltje waaraan veertjes zitten. Het kan zijn dat jouw kat zich toch verveelt. Verder heb ik hier niet veel ervaring mee. Een binnenkat moet wel genoeg vermaak hebben, maar als ik je verhaal zo lees heb je genoeg speeltjes en een grote krabpaal. Is naar buiten gaan echt geen optie?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Als je op het 2de woont niet denk ik he
ik heb wel een terras maar als die eraf valt, dat is 6 meter hoog!

Wel ik speel met hem! ik speel met zo'n hengeltje etc, maar het heeft allemaal geen zin
ik kan hem niks afleren :(
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Misschien kun je je terras afschermen netten of iets dergelijks. Dan kan hij toch even naar buiten. Op dit forum wonen meer mensen op een appartement. Misschien dat zij daarvoor nog tips hebben.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Het is een huur appartement,
ik kan dat niet maken...
en binnen 2 jaar zijn we hier wel weg hoor...
maar 2 jaar is echt heel erg lang!
Zou het dan liggen aan het feit dat hij niet buiten kan?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Misschien is het een buitenkat, maar hij is ook nog maar een kitten en kittens hebben veel energie en kunnen dingen slopen.
Ik weet dat een binnenkat goed bezig gehouden moet worden en telkens weer nieuwe prikkels moet krijgen.
Mijn katten heb ik ook vanaf dat zij kittens zijn. Ze zijn met z'n tweeen en daardoor vervelen zij zich al een stuk minder, hoewel mijn katten ook wel wat behang hebben gesloopt.
Werken jullie beiden fulltime? Je verhaal komt op mij over toch als een kat die zich verveelt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Wij werken inderdaad beiden fulltime,
en zijn in het weekend soms ook nog weg, maar ik probeer er wel toch zeker aan te denken dat hij niet teveel alleen zit. 's avonds zit hij meestal niet alleen, wij gaan niet meer uit ofzo!
Alleen soms eens een cinema

Maja, ik denk dat ook dat die zich verveelt hoor, het is hier ook niet zo groot binnen,
maar ja! wat moet ik eraan doen
als ik dan begin te spelen met zijn hengel, is dat voor 5 minuten en dan trapt die het zelf af
nu heb ik een speelbal waar ik zijn eten in doe, maar dan doet hem zo van "seg, moet ik nu echt moeite doen ofwatte?"
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Sannie_xx »

Tsja het klinkt inderdaad als vervelen. Klinkt als een kat die het nodig heeft om wat wilde dingen uit te halen. Mijn kater (ook 6 maanden) haalt wel eens dat soort dingen uit als hij wil spelen en mijn andere kat daar geen zin in heeft (ligt te slapen ofzo). Maar over het algemeen botvieren ze hun rare streken op elkaar (elkaar laten schrikken, achter elkaar aanrennen, potje speels matten etc)
Hebben jullie wel eens een tweede kat overwogen?
Mij leek dat in eerste instantie wat veel in mijn 1-persoons appartement. Maar ik heb me laten vertellen dat het juist enorm kan schelen in de narigheid die ze uithalen. Optie is om er eentje uit het asiel te halen, waarvan bekend is dat die speels en sociaal is. (voor je andere kat een domper als het dan een hele rustige is die niks liever doet dan knuffelen en slapen, denk ik.) Dat kan heel leuk zijn voor katten!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Misschien zou je kunnen overwegen er een andere kat bij te nemen, maar misschien is dat voor jou nu een brug te ver, aangezien je nu met dit probleem al zit. En als je een al niet al te groot appartement hebt...
Met katten en appartementen heb ik geen ervaring. Ik woon in een rijtjeshuis met een achtertuin en voortuin. Dus dat is een stuk meer luxe.
Maar op dit forum zijn er ongetwijfeld meer mensen die je hierover tips kunnen geven.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Sannie_xx »

Ja ik heb ze ook in een appartement. En ik weet zeker dat als Zooey er niet was, dat Mouse de héle boel zou slopen. Die kan zich te pletter gaan vervelen. Maar als dat gebeurd gaat hij meestal met Zooey spelen. Of bij mij aandacht afdwingen als zij daar geen zin in heeft. En anders gaat hij kattekwaad uithalen, ja. Maar het scheelt naar mijn idee een hoop dat ze met zijn tweetjes zijn. En mijn appartement is niet mega groot, qua ruimte vind ik het echt geen probleem.
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Een 2de kat is zeker en vast uitgesloten!
Ook qua ruimte etc, dat willen we echt niet...
Dus eigl kan ik precies ook wel concluderen, dat het een buitenkat is en alles gaat blijven slopen, omdat die zich verveelt?
maar hoe kun je het over je hart krijgen om die weg te doen
voor mij is het al iets minder erg, omdat ik er gewoon zot van word, maar mijn vriend is een ander paar mouwen
want dat is ook zoiets, hij ligt nooit bij mij (int begin wel) maar altijd bij hem, en die band is sterker he
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Sannie_xx »

Tsja.... wegdoen is inderdaad lastig, dat snap ik. En als een tweede kat echt uitgesloten is dan moeten er toch keuzes gemaakt worden. Dan moet je toch kijken of je het balkon af kan zetten zodat hij daar wat kan kijken/spelen. Je zou nog wat andere soorten speelgoed kunnen proberen - ik heb bijvoorbeeld zo'n catit senses speelrails met een bal erin. Die vinden ze erg leuk.
Of opwindmuizen. Of een laserlampje om achteraan te rennen.

Maar als je van huis bent kun je ervanuit gaan dat het probleem zou blijven aanhouden. Je kunt ballonnen op het aanrecht plakken met een beetje plakband. Als je het aanrecht even niet zelf gebruikt natuurlijk ;) Want als hij er dan opspringt heeft hij even geen grip, zet zijn nagels uit en 'KLABANG'. Daar schrikken ze wel flink van. Jij bent er zelf dan ook niet bij, dus hij legt niet de associatie 'als het baasje kijkt als ik op het aanrecht springt dan....' maar gewoon 'als ik op het aanrecht spring dan schrik ik!'.
Dat zou je nog eens kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Hai Aphrodite,
wat een heerlijke kat heb je :lol: . Vol energie, streken en superslim!
Maar goed, ik kan me voorstellen dat jij het een stuk minder leuk vindt :-( :evil: . Als een 2e kat echt geen optie is en hij ook niet naar buiten kan vanaf de 2e verdieping..... tsja...... dan denk ik dat je deze kat een heel groot plezier doet met herplaatsing. Een plek waar hij wel naar buiten kan, waar de mensen ook vaker thuis zijn, waar hij contact kan hebben met soortgenoten, waar hij lekker kan jagen, zijn energie en intelligentie kan inzetten voor dingen die wel mogen. Je kan hem van alles gaan verbieden en hem voor straf opsluiten (waar hij overigens niets van zal snappen :???: ), maar dan doe je hem ernstig tekort. Ik kan me heel goed voorstellen dat je vriend het hier erg moeilijk mee zal hebben, maar de kat onder deze omstandigheden zelf houden, is niet in het belang van de kat. Jullie huishouden is gewoon niet de plek waar deze kat zichzelf mag/kan zijn. Dus... doe jezelf en hem een lol... beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie