Hele zenuwachtige poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Hele zenuwachtige poes

Bericht door Poessjie »

Nadat onze vorige poes heel plots was overleden hebben we pas nu weer een andere genomen.

Mijn broer woont landelijk en heeft 1 hond en 3 katten (verder nog kippen e.d., maar dat doet er niet toe). Één van de poezen wordt sinds ze is bevallen van een nestje enorm gepest door de hond en de andere katten. Zo erg dat ze alleen nog maar naar binnen komt om te eten (en ze weet wanneer de hond slaapt en de andere katten weg zijn). Ze is heel erg op haar hoede. Met dit slechte weer komt ze tot in de kelder, want daar is het een stuk warmer dan buiten. Maar wel zielig vonden we. Dus stelde mijn broer voor dat wij haar zouden nemen. Als het niet gaat, kunnen we haar terugbrengen.

Gisteren heeft hij haar gebracht. Ze is totaal niet op haar gemak, want binnen no time had ze al schuilplaatsen gevonden (onder de kapstok, in de douche en zelfs achter de wasmachine die we vervolgens van de plaats moesten halen om haar te "redden").

Nadat mijn broer weg was heb ik haar gelokt en na veel geduld kwam ze uit de bijkeuken, in de kamer en ze sprong zelfs even op de bank om gekriebeld te worden. We hebben een fleecedeken op de bank gelegd (bang als we zijn voor haar nagels in onze lederen bank) en zodra ze op de deken springt zet ze haar nagels erin. De nagels gaan er doorheen en zo prikt ze alsnog gaatjes in onze bank.

Nu mijn vragen:
- Hoe kan ik haar op haar gemak stellen. Mijn vrouw belde net, ze zit de hele tijd onder de kapstok verscholen. Als ze haar lokt komt ze wel, maar zodra er een vreemd geluid is (deurbel, vaatwasser enz.) dan zoeft ze naar haar schuilplaats
- Ze is nog niet op de bak geweest. Het diertje is gewend om buiten haar behoefte te doen, maar dat kan nu even niet. Hoe krijg ik haar op de bak?
- Hoe lang moet ik haar binnen houden, voordat ze de omgeving kan gaan verkennen?
- Hoe leer ik haar af dat ze de nagels in de fleecedeken (en dus bank) wilt zetten?
- Andere tips?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hele zenuwachtige poes

Bericht door Adriana »

Geweldig dat ze in een andere omgeving tot rust kan komen dat jullie je over haar hebben ontfermd. Ze neemt wel een stressvol verleden mee van een paar maanden (?) en dat krijg je er met een paar uur/dagen niet uit hoor! Ze zal jullie en de nieuwe omgeving moeten leren kennen/accepteren en moeten gaan vertrouwen. Logisch dat ze van alles schrikt omdat ze zo lang op haar hoede moest zijn en 'bedreigd' werd. Dit kost tijd en waarschijnlijk meer dan jullie vermoeden/denken/hopen/zouden willen..

Een kat doet haar behoefte graag op een schone bak. Maar ze moet weten waar ie staat en dat ie voor haar is bestemd. Poes in alle rust op een schone bak zetten wil nog wel eens helpen. En als ze wegloopt, rustig oppakken, tegen haar praten en weer op haar bak zetten. Mocht ze inmiddels ergens anders hebben geplast, niet boos worden, plek goed schoonmaken (biotex) en bak desnoods daar zetten als t kan.

Ze moet zeker 4 weken (geloof ik) binnen blijven voordat ze naar buiten kan maar leden met buitenkatten weten dat beter. Mijn katten gaan alleen aangelijnd en ik woon 5-hoog.

Heeft ze een krabplank? En katten kneden en stampen, als ze op schoot zitten of kennelijk als ze bij jullie op de bank zit. Een zware dikke badhanddoek/badlaken is missch afdoende, daar zal ze met haar nagels niet door heen komen. Een leren bank is ideaal om in te gaan hangen, heeft ze een gelegenheid waaraan ze zich languit kan uitrekken en flink haar nagels kan krabben? Desnoods eentje op de grond en eentje wat hoger ophangen en haar daar op zetten of naar toe brengen. Zakje kattenkruid of spray beaphar wil ook nog wel eens helpen om de weg te wijzen. En op dezelfde manier wil wat zwarte peper uit de molen op de badhanddoek ook wel helpen om daar weg te blijven. De kunst is haar te helpen haar natuurlijk gedrag uit te voeren op die plekken waar jullie het graag hebben, dus zorgen dat zij de beschkking heeft over datgene dat nodig is en haar daar zachtjes naar toe leiden. De eerste tijd zul je veel aandacht aan haar moeten besteden, kriebelen, praten, proberen te borstelen, misschien beetje spelen, wat ze maar toelaat. En paaien en prijzen met stukjes rauw vlees of gekookte kip.

Niet met stemverheffing tegen deze poes praten, niet boos worden, niet laten schrikken en niet corrigeren met plantenspuiten oid. Niet dat jullie dat van plan zouden zijn, maar bij deze poes werkt dat waarsch averechts omdat ze schichtig is en weinig zelfvertrouwen heeft en eerst aan een nieuwe omgeving/situatie moet wennen. En als dat in harmonie lukt, dan gaat het t snelst.

Jullie zijn gelukkig katten gewend en wie weet, bloeit ze snel helemaal op bij jullie!
Laatst gewijzigd door Admin op 06 jan 2010 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hele zenuwachtige poes

Bericht door Cari »

Ten eerste: lief dat je haar een thuis wilt geven :grin: !

Dat ze wegduikt en van alles schrikt, is volkomen normaal. Dat ze zich al laat lokken en op de bank springt en zich laat kriebelen, is hartstikke mooi. Een kat heeft tijd nodig om op een nieuwe plek te wennen - ik vind dat ze het, zeker gezien haar verleden, fantastisch doet! Er zijn katten die dagen (soms weken) lang niet uit hun schuilplaats willen komen. Ze zal echt nog wel een tijdje op haar hoede zijn. Geef haar aandacht, praat tegen haar, maar laat haar verder in haar eigen tempo wennen. Je kan haar pas naar buiten laten als ze zich bij jullie helemaal op haar gemak voelt. Voor de ene kat is dat na 2 weken of zelfs korter, voor een ander na 6 maanden, alles afhankelijk van hoe snel de kat vertrouwd raakt met jullie en haar nieuwe huis.

Op de bank zal je een dikkere deken moeten leggen om te voorkomen dat haar nagels erdoorheen prikken. Afleren gaat niet.
Zorg wel dat ze een krabpaal heeft, anders gaat ze waarschijnlijk je bank hiervoor gebruiken.

Zet de bak dicht bij haar schuilplaats in de buurt, zodat ze weet waar hij is en er ook op durft. Als je een kap op de bak hebt, zou ik die er voorlopig even af laten, tot ze gewend is aan de bak. Je kan er eventueel ook grond van buiten in doen (beetje lastig op dit moment... :???: )

Andere tip: onmiddelijk laten castreren - er is een gigantisch kattenoverschot en niemand zit te wachten op NOG MEER ONPLAATSBARE katten!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hele zenuwachtige poes

Bericht door Poessjie »

Nou, tot Nova (de vorige poes) hadden we nooit een poes gehad. Maar je bent heel snel aan zo'n diertje gewend (en gehecht).

Tijgertje (de nieuwe poes) is echt wel een paar jaar gejaagd en geplaagd. Zeker de laatste tijd werd het vervelend voor haar. Ze schrikt zelfs voor een kip of een grote vogel.

Is het trouwens een optie dat wij haar aan de lijn buiten laten?

Ze is overigens al gesteriliseerd (gecastreerd heeft dat officieel ook bij poezen, maar dat klinkt zo raar).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hele zenuwachtige poes

Bericht door Adriana »

mijn katten gaan mee naar mijn volkstuin en daar zijn ze aangelijnd. en ze krijgen een tuig om, zodra ze buitenshuis zijn.
wij hebben ze dat moeten leren en de ene heeft een half jaar in tuig meegezeild en de andere is in tuig dagenlang als t goed weer is op mijn volkstuin.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
je zou het na verloop van tijd bij jullie poes kunnen proberen, eerst in huis met tuig en dan af en toe mee.
het kost heel erg veel tijd om te wennen en bij de meeste katten lukt het niet.
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 jan 2010 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hele zenuwachtige poes

Bericht door Cari »

Aan een lijn buiten laten moet je met een bange poes niet doen. Als ze dan wil vluchten en dat kan niet, zal ze volledig in paniek raken. Geef haar gewoon tijd en leg geen druk op haar. Hoe meer druk, hoe gestrester ze zal worden. Ik begrijp heel goed dat je snel een leuke knuffelpoes op schoot wilt, maar helaas.... bij katten kost alles tijd, tijd, tijd...
Wat je nog zou kunnen doen, is een feliway stekker aanschaffen. Dat scheidt rustgevende feromenen af. Bij sommige katten werkt 't, bij anderen niet, maar schaden doet het nooit (alleen je portemonnee..)
Of een Bach-remedie voor een "altijd op haar tenen lopende' poes. Ook zoiets werkt soms, soms niet :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie