Mijn kitten klimt in gordijnen

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Mijn kitten klimt in gordijnen

Bericht door lizzy123 »

mijn kitten nu 5 maanden oud 3 maanden nu bij mij. en oppeens zag ik haar laast in de gordijnen klimmen ik pakte haar eruit maar daarna klom ze weer, en al was het zielig ik pakte de plantenspuit erbij. en spoot haar :oops:. maar ze wil het maar niet afleren ik heb veel geprobeerd. haar naam hard geroepen, nee te zeggen, plantenspuit (had ik net al geschreven), en uitgepakt. weet iemand of ik hier iets tegen kan doen??

het is nog wel een kitten en 3vierde noorse boskat.

groetjes irisje en likjes tijger en lizzy.
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kitten klimt in gordijnen,

Bericht door Adriana »

;-)
andere gordijnen - andere kat (opgezet exemplaar?) - ander baasje

probeer je huisdier te begrijpen en te respecteren in haar gedrag. het is om te beginnen geen hond.
jonge dieren hebben beweging nodig en klimmen en klauteren om hun spieren te vormen en trainen.
pak niet onmiddellijk de plantenspuit, ga niet verbieden, schreeuwen enzo
daarmee loop je de kans op gedragsproblemen, wildplassen bv en erger

kijk bij Zooplus naar klimbomen, waarom denk je dat ze die in hun assortiment hebben?
zou het kunnen zijn dat katten graag ergens in klimmen? dat zoiets natuurlijk gedrag heet?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: mijn kitten klimt in gordijnen,

Bericht door lizzy123 »

ja lizzy en tijger klimmen hartstikke graag, we hebben ook wel een hoge krabpaal.. daar zet ik haar op als ze in de gordijnen klimt. alleen ze blijft in die gordijnen klimmen..
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kitten klimt in gordijnen,

Bericht door Adriana »

maar heb je er problemen mee omdat ze in de gordijnen klimmen of omdat het de gordijnen beschadigt?

in het eerste geval: ach, laat ze maar, dat gaat wel over
in het tweede geval: zeker niet schreeuwen, plantenspuiten of anders heftigs


en als je haar niet òp de krabpaal zet maar iets lekkers voor haar bovenop de krabpaal legt,
wat gebeurt er dan?
houd het lekkers boven haar zodat ze er niet bijkan en wel naar boven moet klimmen..
dat kost je een half uur, missch moet ze wel gewoon leren dat die krabpaal is om in te klimmen

en stop met verbieden, katten begrijpen soms niet wat wordt verboden
en worden dan voor alles en nog wat bang en gaan de goeie dingen juist ook niet meer doen.

=====> aanmoedigen, aaien, vleien, prijzen, desnoods slijmen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: mijn kitten klimt in gordijnen,

Bericht door lizzy123 »

oo, okej ik zal het proberen
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kitten klimt in gordijnen

Bericht door loek »

Hoe mooi ik de gedachte vind: geen plantespuit e.d. je moet toch een consequentie verbinden aan gedrag wat je niet wilt...tenminste dat denk ik dan. Tenzij er andere oplossingen zijn natuurlijk! Altijd beter al het op een 'zachte manier' kan. Maar ik ben bang dat deze er niet is in dit geval. Ja misschien helpt het iedere keer consequent iets lekkers bovenop de krabpaal leggen?? Ik heb mijn twijfels...maar wat weet ik!? Dat zou natuurlijk mooi zijn. Ik lees het dan graag!!!

Maar klimt je kat nu niet in de krabpaal dan?

Diesel klimt bij mij af en toe in de gordijnen. Ik vind het, buiten het feit dat mijn gordijnen kapot gaan, ook altijd een beetje eng. Hij klimt namelijk helemaal naar boven en laat zich dan min of meer naar beneden vallen. (hij klimt wel een soort van...maar naar boven klimmen gaat toch echt een stuk soepeler dan naar beneden 'klimmen') De plantenspuit vind ik geen optie als hij helemaal bovenin zit want dan pleurt hij ECHT ongecontroleerd meters naar beneden. Meestal heeft hij zich al naar beneden laten vallen voordat ik ook maar iets kan doen trouwens en het komt niet zo vaak voor.

Wat ik wel vaak doe bij dit soort acties, is met ze gaan spelen. Ergens doe ik dan misschien ook wel wat Adriana je aanraad? Ik vat het altijd op als een teken dat ze weer een 'energie te veel' hebben en dat kwijt moeten. (Ik speel ook met ze zonder dat ze dit soort acties uitvoeren hoor ;-))

Maar als je genoeg legale klimmogelijkheden hebt (die ze ook echt interessant vind) en je speelt genoeg met haar en ze doet het heel vaak dan houd het wel een beetje op. En zou ik persoonlijk toch de plantenspuit ter hand nemen o.i.d. (kijk daar alleen wel mee uit als ze net als die van mij helemaal bovenin zit) of een andere minder leuke consequentie er aan verbinden.

Maar goed...je moet ook doen wat bij jou (en je kat) past!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Mijn kitten klimt in gordijnen

Bericht door lizzy123 »

lizzy klimt welleens in de krabpaal. maar het liefst toch echt in de gordijnen. lizzy speelt veel met van die speeltjes, vishengels. maar als ze van die 5 gekke minuten heeft dat ze de hele kamer doorrent dan springt ze meestal de gordijnen in. dan ga ik wee met zo'n vishengeltje spelen alleen daar kijkt ze dan niet naar om.. Lizzy klimt ook helemaal naar boven. en laat dan oppeens los totdat ze bijna beneden is. en al is tijger ouder die ziet het soms van lizzy.. en wil er soms (bijna nooit) ook in springen..
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kitten klimt in gordijnen

Bericht door Cari »

Ik zou Lizzy in haar gekke 5 minuten gewoon laten gaan. Als ze zo is, is ze toch niet 'voor rede vatbaar'. Ze groeit er wel overheen. Als ze op rustiger momenten ook in je gordijnen hangt en je wilt dat niet, vind ik dat je best de plantenspuit mag trekken, maar weet wel dat ze het bij je afwezigheid dan toch gewoon blijft doen. Om het in de gordijnen hangen nou te gaan belonen met snoepjes, aandacht en spelen.... :eshifty: nee dat zou ik niet doen, daar gaat ze gebruik van maken ;-) . Wat je wel kan doen is, als je zo'n klimpartij ziet aankomen, haar dan af te leiden met leuke dingen, dus het voorkómen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie