Lekkere knabbels voor de lekker?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Anne
Tijger
Tijger

Lekkere knabbels voor de lekker?

Bericht door Anne »

Hoi allemaal

Ons kittentje Joep krijgt diarree van natvoer. Dus op advies van de dierenarts geen natvoer meer voorlopig. De anderen krijgen hier wel (1x per dag) een beetje natvoer voor de lekker. Vanavond heb ik geprobeerd Joepje te scheiden van al dat lekkers, maar dat lukt niet. Hij smult dan van het natvoer mee van de groten.
Hem gescheiden eten geven lukt ook al niet, want in de huiskamer/keuken eet destin onze flutdkat en die eet dieetvoer...
Joepje opsluiten in de kelderkast lijkt me traumatisch en in de wc is het ijskoud nu.
Dus ik dacht er aan om maar te stoppen met natvoer voor iedereen en over te gaan op inplaats van 1x per dag natvoer, een lekkere brok voor de lekker.
Iemand een suggestie?

Happy onze 1 jarige kater mag ook geen natvoer want die krijgt daar bloederige diarree van, maar die schikt zich er naar en weet dat hij geen natvoer mag.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Adriana

Re: Lekkere knabbels voor de lekker?

Bericht door Adriana »

zou er niet iets anders aan de hand kunnen zijn?
de conclusie: hij krijgt diarree als hij natvoer eet, dus krijgt hij diarree van natvoer vind ik een beetje :pdtfly2: laagvliegend...

wat voor nat/droog voer geef je eigenlijk?
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Dat is wat de dierenarts me vertelde dus laagvliegend vind ik het niet....

Wat voor natvoer of droogvoer ze krijgen maakt niet uit voor deze topic, daar vraag ik geen advies om ;-)
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

Ik denk dat het ook raar is dat hij diaree krijgt van natvoer. Wat wel kan is dat hij teveel krijgt of bv dat het koud is. Heb je al is een ander merk geprobeerd of minder te geven en bv niet uit de koelkast maar gewoon? Als je geen natvoer geeft dan gaat het dus wel goed?! Ik zou dan gewoon brokjes geven en dan nog meer variatie. Wat je ook kan doen is brokjes wat weken dan wordt het zachter en dat vinden bv mijn katten erg lekker dus dat doe ik af en toe. Af en toe een katten snoepje is ook lekker maar niet teveel. Mijn kitten had laatst trouwens diaree omdat ik teveel melk had gegeven dus melk geven is ook iets waar ze het van kunnen krijgen. Het is trouwens wel apart dat je andere kat het ook heeft. Ik zou toch een kweekje van de ontlasting laten maken.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Tja zijn ontslasting is al nagekeken door de dierenarts, dat was verder goed. Het natvoer wat ze krijgen word ruim op tijd uit de koelkast gehaald, het is niet te koud.
Ik ken meer kittens die diarree krijgen van natvoer dus voor mij is dat niet zo raar, de dierenarts vond het ook niet zo raar; hij zei ook dat het vaker voorkomt en dat de darmpjes nog niet volgroeid zijn en daar nog niet aan toe zijn.
Maar goed, voor de variatie kattenbrokjes laten weken dat kan ik doen met hun knabbels die ze elke dag al krijgen,
maar een andere lekkere knabbel voor erbij ( 1x per dag dan) lijkt me fijner voor de katten.
en kipjes Kayla en Lucy

Adriana

Bericht door Adriana »

Anne schreef:maakt niet uit voor deze topic, daar vraag ik geen advies om ;-)
:grin: misschien, heel misschien zou het één wel eens te maken kunnen hebben met het ander....

.. en was het niet zo dat je ons vroeg om mee te denken over 'een lekkere brok voor de lekker' of 'lekkere knabbel voor erbij'
en heeft je dierenarts je daar dan geen advies over gegeven..? :grin:
puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

Wat apart dat ze dan zovaak diaree hebben want een kitten wat daar diaree van krijgt lijkt me toch niet volledig gezond. Maar heb je wel is ander natvoer geprobeerd? Wellicht is hij allergies voor een bepaalde stof wat er in zit. Het weken is al lekker voor ze en ik zou gewoon afwisselen met de brokjes en dan over een tijdje weer is wat proberen. Succes!
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Naar mijn weten krijgen kittens inderdaad vaker last van diaree bij de overgang naar natvoer. Dit komt dan doordat de overgang de snel is geweest, of dat het voer niet geschikt was. Ik weet niet hoeveel soorten natvoer je al geprobeerd hebt? Het lijkt me niet dat je dierenarts bedoelde dat je kitten tegen geen enkele soort natvoer ooit zal kunnen. Je hebt ook van bijvoorbeeld Royal Canin de sensitive variant voor kittens.
Wat bedoel je precies met een 'lekkere brok voor de lekker'? Ik kom hier niet helemaal uit. Hoe oud is Joep eigenlijk? Dat kan namelijk ook nog behoorlijk uit maken over wat voor voer hij mag hebben.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

"Naar mijn weten krijgen kittens inderdaad vaker last van diaree bij de overgang naar natvoer. Dit komt dan doordat de overgang de snel is geweest, of dat het voer niet geschikt was. Ik weet niet hoeveel soorten natvoer je al geprobeerd hebt? Het lijkt me niet dat je dierenarts bedoelde dat je kitten tegen geen enkele soort natvoer ooit zal kunnen. Je hebt ook van bijvoorbeeld Royal Canin de sensitive variant voor kittens.
Wat bedoel je precies met een 'lekkere brok voor de lekker'? Ik kom hier niet helemaal uit. Hoe oud is Joep eigenlijk? Dat kan namelijk ook nog behoorlijk uit maken over wat voor voer hij mag hebben.""

Ik heb kuipjes en zakjes natvoer van verschillende merken in huis, meestal die van de aldi.
Het kan zijn dat de overgang te groot is geweest voor Joep maar het is niet zo dat hij in 1x een kuipje heeft leeggegeten, meer een kwart daarvan. Joep is nou tien weekjes oud en hij reageert erg gevoelig met zijn darmpjes. In het gastgezin waar hij was en opgroeide kreeg hij whiskas kitten voer, hier heb ik kittenbrokjes van carocat. Door deze overgang kreeg hij diarree met bloed erin. Het kan zijn dat zijn darmen gevoelig zijn.
Nu op brok gaat het goed maar zoals het laatst, door omstandigheden en fout van de dierenarts van het asiel ( inplaats van een enting hebben ze hem prongelijk een verdovingsspuit voor gelukkig een kleine hond gegeven die spuit lag al klaar; maar daardoor moest Joep wel in het asiel blijven omdat ze hem in de gaten wilden houden, kreeg hij weer andere brokken want tja, ik had geen brokken van huis uit meegenomen want wie verwacht er nou zoiets, maar goed, toen ook weer diarree dus. Het is de overgang van waar hij diarree van krijgt maar als hij eenmaal aan de brok is gewend houd de diarree op, wat bij het natvoer dus niet gebeurd.

En wat ik bedoel voor de lekker, als ik stop met het geven van natvoer (wat ze erg lekker vinden) wil ik ze graag iets lekkers er voor terug geven. Het is maar 1x per dag dat ze dat dan krijgen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?
en kipjes Kayla en Lucy

Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Ik zou eerder kijken naar brokken van hoogwaardige kwaliteit zoals bv royal canin of hills. Zo zijn er meerdere merken die vann hoogwaardige kwaitieit zijn. Deze brokken zijn wel duurder dan bv een supermarkt brok. Maar het voordeel is dat ze de voedingsstoffen beter opnemen en daardoor minder ervan hoeven te eten. Ze poepen minder ( minder kattengrit in gebruik) en de ontlasting ruikt ook minder ( ook prettig).
Zo is dit verschil ook in natvoer mee te nemen.
Als ik Xeon bv wiskas geef dan heeft hij meteen dunne poep en stinkt hij een uur in de wind. Daarom heb ik mijn katten ( al van kitten af) of vers vlees staan.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik heb ook een kater (inmiddels 2 jaar), waarvan ik het idee had dat hij door blikvoer diarree kreeg. Ik geef hem nu in plaats daarvan elke dag een hapje carnibest of prins totalcare. Of soms een 1dagskuiken. Dat is veel beter voor zijn darmflora en hij vindt het erg lekker. Daarnaast brokken. Heel soms is zijn ontlasting aan 't eind nog zacht, maar het is wel veel beter geworden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Oh, nou dat is ook een idee natuurlijk...Fijn dat jij het zo kon oplossen :-P
en kipjes Kayla en Lucy

Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Mijn kittens kregen toen ze kleiner waren vooral diarree als ik ze ineens iets anders gaf. Dus dat gold ook voor blikvoer. Ze waren van jongs af aan meer gewend aan whiskas natvoer enzo. Dus toen ik ze iets anders gaf was het foute boel.
IK denk dat het daar meer in zit dan natvoer an sich. Beter mss een heel klein beetje van het natvoer dat je ze wilt geven door brokjes doen, dat heb ik toen ook zo gedaan. En toen telkens een beetje opgevoerd. Dat ging prima. En ik moest de eerste paar maanden gewoon niet teveel wisselen.
Inmiddels zijn ze een halfjaar en kan ik makkelijker af en toe eens wat anders geven. Maar liefst nog steeds dagelijks hetzelfde :)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Je kan kittens het beste laten opgroeien met diverse soorten voer. Dat sterkt het systeem en ze worden niet van die katten die NIKS ANDERS DAN lusten ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Oh geen zorgen, dat krijgen ze wel hoor ;) Maar niet elke keer wat anders. Ze krijgen regelmatig iets ter variatie, maar mijn kittens reageerde en reageren niet goed op te vaak gewissel. Ze lusten het graag, iets anders, maar ze kunnen er minder goed tegen.
Plaats reactie