Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door sp13 »

Hallo,

Voordat ik me naar de dierenarts zal haasten, wil ik eerst bij jullie te rade gaan over een 'probleem' met onze Blauwe Rus-dame.
Zij is nu een jaar of 4 en is 2 jaar geleden gesteriliseerd. Haar buikje is al een hele tijd kaal, er groeit wel iets haar op, maar dit wordt nooit erg lang en zo lijkt de buik kalig. Dit heeft ze al erg lang, in onze herinnering sinds de sterilisatie.
Een maand geleden zagen we dat het zich leek uit te breiden naar de binnenkant van haar achterpoten.
Het is wel vreemd aangezien haar voedsel niet is veranderd de afgelopen jaren en zij lijkt ook geen jeuk of pijn te hebben. Ook zie ik haar niet overmatig likken en er zijn geen wondjes te ontdekken.
Ze eet al zo lang wij haar hebben enkel brokjes Whiskas tonijn en van het zachtvoer likt ze enkel de saus/gelei op. Het is een echte visbrokjesdame en ze lust niets te snoepen, behalve een kattensnoepje af en toe.

Anderhalve maand geleden leek ze zich niet zo goed te voelen. Ze zonderde zich af op de slaapkamer en haar vacht was niet zo mooi als gewoonlijk, dof en stekelig. Ik heb haar extra aandacht en knuffels gegeven en al gauw was ze weer aan de beterende hand. Spoedig was ze weer de malle, spelende en zeer aparte dame wie ze altijd al was.

Wat zou dit geweest kunnen zijn? Zou de kaalheid op de achterpoten verband houden met dat weekje dat ze niet erg lekker was? Toevalligerwijs was ook ik niet 100% fit doordat ik een miskraam heb gehad in die periode. Zou ze mijn emoties hebben opgepikt of is het iets geheel anders, iets hormonaals wellicht?

Alvast dank voor eventuele reacties. :smile:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door Cari »

Toevallig zit ik op dit moment ook met zo'n geval. Een gecastreerde kater van een paar jaar. Hij is ook nog net zo blauw als jouw blauwe rus (maar waarschijnlijk een karthuizer of mix). Een blote buik met schattige roze tietjes :lol: en de binnenkant van zijn achterpootjes is ook redelijk kaal. Ik heb het jaren geleden ook eens bij een gecastreerde kater gehad. Die had het nog veel erger. Die kaalheid rukte echt op. Typerend is dat de kaalheid symmetrisch is en het dier geen jeuk of rode huid of iets heeft. Mijn dierenarts zei destijds dat dat hormonaal is en waarschijnlijk gewoon ook weer over zou gaan. Ik heb toen tijdelijk hair & skin brokjes gegeven en het haar kwam terug. Of dat door die voeding was, weet ik niet. De kat die het nu heeft, geef ik (nog) niets speciaals.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door Kattenbella »

Blacky had dit ook en is hier ook gevoelig voor. Ik moet er bij hem goed opletten dat hij geen vlooien heeft en hij eet Carnibest. Hij zit nu echt supermooi in de vacht!
Arlekinos boven heeft nog wel last van kaalheid. Ik heb er alles aan gedaan, dus opletten of het aanslaat bij hem.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Re: Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door sp13 »

Bedankt voor jullie reacties. Mijn dametje heeft ook heen jeul of plekjes, dus ik gok ook op iets hormonaals. Ik zal na de feestdagen eens bij de dierenarts informeren.
Jullie ook succes met jullie kale beestjes ;-)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door Roos en Minousch »

Plast ze wel goed?
eem kale buik kan ook betekenen dat ze pijn in haar buik heeft!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
sp13
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2009 13:45

Re: Kale buik en binnenkant achterpoten 'Blauwe Rus'

Bericht door sp13 »

Hallo,

Of ze goed plast kan ik niet zeggen, omdat ze meestal buiten plast en de kattenbakken in huis worden ook door onze 3 andere katten gebruikt.
Ik zal toch maar een afspraak gaan maken met de dierenarts, dan zal ik er meer gerust op zijn dan te blijven gissen naar de oorzaak, nietwaar? Mijn man bedacht zich wel net dat hij overgestapt is op een ander merk kattenvoer, dus wellicht is dat de oorzaak.

Hartelijk dank voor het meedenken! :grin:

Groeten
Plaats reactie