je zou het eerst met eentje kunnen proberen, als die gewend is dan heeft de andere er mssch wat minder problemen mee omdat die zich doorgaans wel richt op het gedrag van de meest dappere kat.
als die rustig blijft is de kans groot dat de meest schichtige het ook wat beter verdraagt en dat gedrag kopieert.
en vantevoren iets van destress, antistress of telizen (vooraf uitproberen)
en missch werkt ons trucje bij jullie mbt plassen/ontlasten ook wel. voordat Fred met Mies in de auto op stap gaan zet hij haar op een verschoonde goed schoongemaakte/gesopte kattenbak. ze heeft sterke behoefte om haar luchtje aan die bak te geven en gaat bijna vanzelf op de bak plassen/ontlasten.
en dat is precies wat je wilt: een lege blaas!
bij ons was/is het heel verschillend:
bij MoMo is het: aan mijn lijf geen polonaise en eigen haard is goud waard. autorijden in tuig op mijn schoot vindt hij wel leuk en dat is denk ik ook om de aandacht en knuffels. maar meegaan ergens anders naar toe: van zijn levensdagen niet.
Mo's vriendinnetje van destijds moest ook niks hebben van verkassen.
Mo's voorganger ging ook mee zeilen en was helemaal in zijn element.
ook poes Mies vindt haar verblijf op de boot en zeilen prachtig en verveelt zich thuis bij Fred te pletter.
Enzo is voorlopig nog een beetje te adhd om mee te gaan, die moet eerst veel meer vertrouwen in de mensheid krijgen voordat we iets met hem kunnen. af en toe uurtje mee naar de tuin begint een beetje te wennen.
en in alle gevallen: het zal je zeker in het begin heel veel tijd kosten en doe het in heel kleine beetjes, niet alles tegelijk.
dus missch korte rit in de bus om weer te wennen is - vanuit je kat gedacht denk ik - beter dan alles tegelijk en ook nog weekeinde mee in andere omgeving.
matroos Miesje aan boord onder de buiskap, vol in actie!