Nagels knippen vermindert het krabben aan banken etc.?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Nagels knippen vermindert het krabben aan banken etc.?

Bericht door Infinite »

Hoihoi,


Ik ben informatie aan het inslaan omdat ik en mijn vriend misschien 2 kittens in huis willen nemen. Dat zouden 2 blauwe rusjes moeten worden.

Aangezien we geen kattenren in de tuin hebben of willen nemen zullen de katjes weinig buiten komen (alleen aan een lijn als de fokker het daarmee eens is).

Maar de nagels zullen waarschijnlijk minder hard slijten(?) en daarom denk ik erover om de nageltjes goed bij te houden en af en toe bij te knippen.

Maar ik vroeg me af of ze dan ook minder de neiging hebben om aan meubels etc. te krabben? Of word deze drang juist meer omdat ze nergens meer in blijven haken en ze de oude nagel slechter kwijt kunnen?


Hopelijk heeft iemand, of meerdere mensen een antwoord hierop. :smile:

Groetjes, Carola
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: nagels knippen verminderd het krabben aan banken etc.??

Bericht door Adriana »

nagels bij katten zijn in lagen opgebouwd en die slijten niet zoals jij denkt. af en toe valt de buitenste schil eraf en over krabplanken ratsen helpt daarbij.
in de bank hangen heeft nog een ander doel, geurtjes achterlaten!
boodschap: 'dit is mijn bank'.
en je kunt je heerlijk uitrekken en spieren spannen als je in een bank gaat hangen.
sommige mensen knippen de uiterste puntjes van kattennagels af, omdat sommige katten daar rafeltjes hebben (toch vaker op de krabplank ratsen?) en overal in blijven hangen.
o.a. Desmond Morris heeft veel geschreven over kattengedrag en bij De Slegte hebben ze er vast nog wel een aantal in de aanbieding.

je kunt rusjes goed trainen en wennen aan een tuig en dan kun je ze als een hondje buitenlaten. ik schrijf met nadruk buiten laten en niet uitlaten want ze zullen zeker geen hele afstanden met je meelopen. en eentje tegelijk!

je zult denk ik in de weer moeten met wat hoger tegen een muur opgehangen krabplanken en leg ook een paar krabplanken plat op de grond.
en kijk eens naar de klimbomen die o.a. bij Zooplus te krijgen zijn! joepie!
rusjes, zeker als ze jong zijn, denken dat ze kunnen vliegen en springen met gemak twee meter naar boven, t zijn net aapjes.
en het zijn superuitbrekers, dus ramen beveiligen met horren oid.

en in de bank hangen? daar heeft ieder van ons zo zijn eigen methodes voor om te proberen om dat te voorkomen. maar garantie heb je nooit dat ze het niet zullen doen. en vooral als jullie niet de de buurt zijn, hihi!

over alle onderwerpen zijn wel discussies gevoerd en je kunt ook even via de zoekindex kijken wat zoal onze gezamenlijke problemen en/of oplossingen zijn.
en soms moet je gedrag gewoon accepteren en je huisgenoot niet willen drillen in wat jìj wilt.
katten zijn onafhankelijke wezens, die gaan doorgaans rustig hun eigen gang.
daarom zijn wij er ook zo dol op, anders zou je aan een hond moeten denken of een goudvis..

er is nog iets dat me intrigeert: 'als de fokker het daarmee eens is'......
leg eens uit, wat zou er op tegen kunnen zijn? ik weet niet of er een minimum-leeftijd is voor chippen en ze zullen als ze eventueel losbreken heus niet van je weglopen hoor!

p.s.
wij hebben er hier drie rondlopen, alledrie opvang- en 'herplaats-rusjes'. die zijn er namelijk ook. kijk eens op de herplaatslijst van felikat, daar staan als je op dit ras gevallen bent, vrij vaak blauwe russen op.
die zijn soms als 'designkat' besteld bij een fokker en toen viel het toch wel heel erg tegen..
onze jongste twee (broer en zus) zijn uiteindelijk in een garage 'geëindigd', indd omdat ze in de designbank hingen........
Afbeelding
Mo is zijn wilde haren met zijn bijna 15 jr inmiddels kwijt, maar springt nog steeds met gemak 1.80 m hoog in een verticaal opgehangen vloerkleed om me met zijn natte neus te begroeten als ik thuis kom.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nagels knippen vermindert het krabben aan banken etc.?

Bericht door loek »

Hoi Carola
Ik heb ook twee binnenkatten. Knip de nageltjes af en toe. Heb niet het idee dat het uit maakt w.b. bankkrabben. 1 van mijn katten deed en doet dat....mijn andere kat deed en doet dat niet. (nagels geknipt of niet maakt geen verschil naar mijn idee) Mijn ervaring is dus dat het net toevallig 'karakter' of niet is van je kat.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Nagels knippen vermindert het krabben aan banken etc.?

Bericht door Infinite »

Bedankt voor de antwoorden! :) Goede verhalen waar we veel aan hebben!

Zoals hier op het forum ergens al te lezen is, ben ik opgegroeid met katten (HTK-schatjes) 2 zijn al overleden en het overblijvertje is nu 19,5 jaar oud. Hij ligt voornamelijk op de bank te slapen, loopt soms 2 meter naar buiten en keert daarna weer terug naar de bank :lol: .

Kittens en hun gedrag ben ik dus niet echt meer gewend. Wel weet ik dat behang bij de doorloop-routes nooit veilig was en dat ook de kopse kant van de bank geheel verwoest werd. Wat mijn moeder jammer vond maar uiteraard is dat nooit een reden geweest om de katten weg te doen.

Nu is de 19.5jarige kat zo weinig buiten dat zijn nagels niet meer slijten en ze ingroeien in zijn kussentjes. Ze moeten nu dus geknipt worden. Maar hij gebruikt de krabpaal ook al jaren niet meer (hij had liever de perenboom in de tuin) dus de krabpaal is ook het huis uit.


Vandaar ook mijn vraag. Bij de oude kat moeten zijn nagels geknipt worden omdat ze anders ingroeien... Maar hoe verliest hij nu de rest van de nagel?! (oude schilletje). En hoe zit dat dan bij jonge katten? Gaan ze dan meer/harder krabben? hebben ze er dan niet meer last van? etc.

De ramen hier in huis hebben allemaal een hor dus dat komt goed uit :) (behalve de velux raampjes van 30x40cm)

En tsja, die kattenstreken van toch stiekem op tafel slapen/ nagels in het behang/bank/gordijnen/horren/stoelpoten/dekbed/zwemkleding/in planten knagen/ ze uit het raamkozijn gooien/in de wasdroger gaan liggen/ etc. ben ik al redelijk gewend en op voorbereid ;).

Dat van de 'fokker' zei ik omdat ik na wat contact met verschillende catteries heb geleerd dat er soms geëist kan worden dat de katten alleen buiten mogen komen wanneer er een katten-ren aanwezig is, en dat sommige niet willen dat de katten op een andere manier buiten gelaten worden.


p.s. vissen heb ik al ;)



edit: even voor de duidelijkheid. Ik woon sinds 5/6 maanden niet meer thuis. De oude kat zit bij mijn ouders.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nagels knippen vermindert het krabben aan banken etc.?

Bericht door Camoth »

De nagels knippen hoeft niet perse als je een goeie krabpaal hebt (en de kat die ook gebruikt).

Ik knip de nagels van Bindi wel omdat ik dat prettiger vind. Ze wil nog wel eens ruw spelen namelijk ;)
Maar ze krabbelt nog vrolijk aan de krabpaal hoor (en aan de bank, maar dat mag van mij, toch een oud ding) :lol: . Dus nee, ze gaan er niet minder van aan de bank krabben.

Overigens knip ik de nagels van mijn oude poes niet (hoef ik ook niet te proberen). Die gebruikt alle krabaccesoires hier in huis maar heeft de bank nog nooit aangeraakt :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie