Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

mijn vraag...

mijn oude voer is al volledig op, ik wist niet dat je ze moest laten wennen met een schema. dus in 1 keer overgegaan op nieuw voedsel. ik weet ook niet welk voer ze kregen omdat ik een blik mee kreeg van de vorige eigenaar. ( die kon ze niet meer hebben vanwege allergie pas gekregen baby) ik ben nu overgegaan op voeding van royal canin kitten, en heb 2 katers, ongecastreerd van 7 maanden. nu ik net overgegaan ben op het nieuwe voer, eet 1 ( felix) van de 2 twee katten in 1 keer al het eten op. ik weet dus niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. leuk dat de ene kat het zo lekker vindt, maar die ander moet ook zijn deel krijgen. ze hebben al vanaf het begin dat ze bij ons zijn hun eigen voerbakje, maar daar heeft felix geen boodschap aan..

probleem is dus nu, wat moet ik doen? wij zijn af en toe van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat weg. we lieten met het oude voer altijd voer zijn op de dag, maar nu felix alles in 1 keer opeet, lukt dat niet vrees ik. hebben jullie tips of wat dan ook wat te doen?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Nyncke »

Sorry, maar ik vind het een beetje een verwarrend verhaal....

Als ik het goed begrijp heb je 2 katten van 7 maanden en die krijgen felix.
1 kitten die heb je sinds kort, daar kreeg je een blik voer voor mee. Dat blik is nu op.

Maar wie eet er nu de felix en wie niet?
Eet de kitten wel, zonder problemen met haar darmpjes?

Kun je de vorige eigenaar niet even bellen om te vragen welk voer het was ( tenminste, ik ga ervanuit dat het papier van het blik was gescheurd ) en eventueel, bij onbekend merk, navragen waar ze dat heeft gekocht.

Ik zou zelf alle katten op een kittenvoer zetten, totdat ze een jaar zijn. Degene die dan nog geen jaar is krijgt dan wel langer dat kittenvoer, tot ook die een jaar is.
Bovendien zou ik geen felix geven maar een A-merk. Aanschaf is duurder maar je doet er wel veel langer mee. Uiteindelijk denk ik dat het verschil qua prijs niet zoveel uit zal maken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Cari »

Goed lezen, Nyncke ;-) Ze eten geen Felix, er heet er één Felix :lol: . Ze eten allebei Royal Canin kitten, dus heel goed.

Ayla, dat je in 1 keer bent overgestapt op ander voer, is geen ramp hoor. Je hebt kans dat hun darmen even van slag zijn, maar dat herstelt zich dan wel weer.
Tsja, als Felix alles van de ander opeet, zal je geen voer meer moeten laten staan, want dan word Felix moddervet. Gescheiden voeren dus, 2 keer per dag, of indien mogelijk nog vaker. Felix is hartstikke blij met dit lekkeren nieuwe voer ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ktje »

zoals ik het nu leest heeft ze 2 katers van 7 maanden en 2 kittens waarvan er 1tje Felix heet.
Meneer felix eet telkens alle brokjes op.

vraag 1: Hoe lang heb je de kittens nu? het kan namelijk zijn dat Felix ondervoed was en gewoon erge honger heeft en inderdaad blij is met dit lekkere voer.
Vraag 2: krijgen ze allemaal hetzelfde voer?
vraag 3: is het inderdaad dan een optie om niet 2 of 3 keer per dag eten te geven. ieder zijn/haar eigen bakje. Erbij blijven tot dat iedereen is uit gegeten en dan al het eten weg halen. Zo eet Felix niet te veel.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

klopt, 1 heet felix ( ja hij lijkt op die kat uit de felix reclame ;) heb de naam niet verzonnen :)), de ander garfield ( ook niet zelf verzonnen, maar inderdaad, dikke rode kater). felix eet plotseling al het voer op, vlak na de overstap op royal canin.

antwoord 1: ik heb ze nu 2 maanden, en had een blik ( een blik waar zij gewoon voer in hebben gedaan om te bewaren, dus zak voer omgekiept in het blik, flink wat kilo's), vol droog voer, inderdaad zonder label. de eigenaar al gebeld, maar wist niet wat ze ze gaf als droog voer. ik gok een B merk, en wilde zelf over op een A merk.
antwoord 2: ze krijgen hetzelfde voer, ze krijgen enkel droogvoer op aanraden van de dierenarts, en af en toe als extra natvoer of iets anders lekkers, kip, rund. ( eens per week ongeveer)
antwoord 3: ik ga nu inderdaad proberen om ze in ieder geval 2 keer per dag te voeren, of er bij te blijven 's ochtends. en zit nu te denken aan een elektrisch voerapparaat, wat om bepaalde tijden voer aan ze geeft. iemand hier ervaring mee?

bedankt voor de snelle reactie!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

ow en het is kittenvoer, waar ik volgende week na de castratie weer vanaf stap op aanraden dierenarts... flink wat overstappen voor de katten....
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Cari »

Je hebt toch maar 2 katten, Felix en Garfield? Twee ongecastreerde katers van 7 maanden en verder geen kittens?

Dat je dierenarts alleen droogvoer aanraadt, vind ik vreemd. Zo hebben ze nl kans dat ze te weinig vocht binnenkrijgen en hebben ze dus meer kans op blaasgruis. Klantenbinding van de dierenarts??

Een voederautomaat met tijdklok heeft geen enkele zin, want ook dan zal Felix alles voor zich opeisen. Ze hoeven echt niet altijd brokjes voor het grijpen te hebben. Veel mensen denken dat, maar een kat is een roofdier en geen paard. Een paar keer per dag voeren is prima.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

klopt. 2 katers van 7 maanden, verder niets.

natvoer werd vergeleken met eten van de mac donald, lekker, maar niet noodzakelijk. verder drinken ze genoeg, heb 4 bakjes water staan, die gaan gemakkelijk leeg. we waren al even bang voor blaasproblemen juist doordat ze zoveel dronken, na testen bleek dit niet zo te zijn, maar gewoon 2 gezonde katers die veel drinken. aangezien ze genoeg drinken, is nat voer niet noodzakelijk. vandaar. ik ga nu ze 2 a 3 per dag voeren, 's ochtends, als ik thuis kom uit werk en voor het naar bed gaan. kleine beetjes en erbij blijven. dan moet het goed gaan lijkt mij.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Cari »

natvoer werd vergeleken met eten van de mac donald, lekker, maar niet noodzakelijk
Dat vind ik wel wat kort door de bocht. Je moet Tom Poes en bv Hills niet over één kam scheren. Maar het is altijd goed voor het vocht (voor Felix en Garfield blijkbaar niet echt nodig) en het lekkere ;-) !
Succes met je nieuwe voedermethode!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Nyncke »

Oh....nu snap ik het verhaal.... ;-)

Ik zou je katten gescheiden eten geven, ik had ook 1 kat die alles opat voordat anderen zelfs maar konden lonken naar het eten. Dat bleek uiteindelijk de enige optie te zijn.
gescheiden eten geven, ze daar 15-20 minuten de tijd voor geven en dan de bakjes weer weghalen.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

kleine update:

het gaat super nu. ze krijgen nu 2 keer op een dag in dezelfde ruimte, in apart bakje voer, en eten allebei hun eigen bakje leeg, jatten niets meer bij elkaar. ze vinden het voer van royal canin echt stukken lekkerder en ontlasting ruikt minder, zijn actiever, en proberen minder snel ons eten te stelen. succes dus!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Cari »

Geweldig :grin: :eclap: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Seemy »

super ayla! :grin:

Wij hadden hetzelfde probleem.

Sinds wij Murphy (de kleinste) erbij hebben, vreet Brenton naast zijn eigen RC Indoor, de overgebleven kittenbrokken (Ook Royal Canin) van die kleine erbij op :???: . En hij kan dat heeeeel sneaky ;-) zodat je er niet op let, of gaat via een omweg naar het voerbakje... (slimpie!!)

Voorheen zetten wij de brokjes voor beide katertjes klaar (3 x per dag met 'iets/klein beetje' natvoer gemixt voor de lekker). Brenton groeit dicht als het zo door zou gaan met al die extra kittenbrokken wat hij binnen krijgt.

Dus er zit gewoon niets anders op, en dat is geen voer meer laten staan als wij er niet bij zijn!!
Jammer voor hun, maar beter voor later ;-)
Ze krijgen nu nog steeds 3x per dag wat te eten, maar als ze niet meer gelijk opeten gaat terug in de voorraadbus en krijgen ze het later erbij. 's avonds is alles wel op.

Gaat prima zo!
Succes verder!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door ayla »

:grin: ben ook echt blij dat het nu goed gaat.
zit alleen een beetje met de vakantie in mijn hoofd hoe ik dat ga organiseren. ze blijven gewoon thuis, en mijn vader wil wel af en toe langs komen, maar ja, ik ken niemand die iedere dag 2 keer langs wil om mijn katten eten te geven. iemand enig idee hoe ik hier mee om moet gaan? die lieverdjes moeten wel genoeg te eten krijgen, en katten eten toch het liefst een paar kleine maaltijden op de dag? kan hoop ik wel regelen dat er iemand eens per dag langs gaat, maar 2 keer :-|
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verandering van voeding bij 2 kittens, de een eet alles op

Bericht door Cari »

Twee verschillende mensen allebei 1 keer?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie