Eerste avond met nieuwe katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Hallo,

Op 7 december kan ik mijn 2 katten gaan ophalen (moet volgende week helaas 5 dagen weg, daarom besloten om nog even wachten omdat dat natuurlijk een heel slecht begin zou zijn voor de beestjes.)

Ik verheug me heel erg op de katten, het is de eerste keer dat ik een kat als huisdier heb en moet zeggen dat ik met veel genoegen posts op dit forum heb gelezen, heeft me een hoop geleerd! Ik maak me alleen nog een beetje zorgen over de eerste dagen, als we aan elkaar gaan wennen. Ik heb behoorlijk wat computers door het huis staan en dus overal kabels lopen die ik niet kan wegwerken. Daarnaast natuurlijk een hoop meubels, etc. Ik vroeg me af hoe ik de eerste (paar) dag(en) met de katten het beste kan doorbrengen. Ik heb al geregeld dat ik thuis werk, dus ik ben 24/7 aanwezig. Ik vraag me alleen af hoe ik het beste de eerste nacht kan doorbrengen. Ook twijfel ik nog of ik ze in de slaapkamer wil laten slapen. Ik vraag me dus af wat ik het beste kan doen, de katten mee nemen naar de slaapkamer en dan proberen om 'samen' te gaan slapen, ze gewoon los laten lopen met alle deuren open zodat de katten zelf kunnen beslissen waar ze gaan en staan, of de slaapkamer deur dicht houden en mezelf afzonderen van de katten.

Om de katten een eigen plek te geven en hopelijk ervoor te zorgen dat ze niet aan de bank, etc. gaan beginnen heb de volgende twee krabpalen uitgezocht:

Afbeelding
Heb veel gelezen en dacht dat dit ideaal zou zijn voor de katten om zich tegen uit te strekken (ze zijn nogal groot).

en

Afbeelding
Vondt hem erg mooi en ruim genoeg voor grote katten.

Verder heb ik twee verschillende 'jumbo' kattenbakken op het oog (een boven, een beneden, ermee rekening houdend dat er geen drink en voer bak in de buurt staan) zodat ze ruimte genoeg hebben.

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en/of ervaringen met de eerste dagen toen je voor het eerst een kat als huisdier hield (wellicht kan ik van jullie fouten leren?).

Groet,

Nick.

Update:

Jammer genoeg te groot om in je signature te plaatsen (foto's mogen maar 100x25px zijn :()

Afbeelding
Tellen jullie met me mee? :)
Laatst gewijzigd door nkusters op 27 nov 2009 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Camoth »

Allereerst: goeie krabpalen. Heel goed gekozen, dat uitstrekken is heel belangrijk.
Ook de jumbo bakken, twee, heel goed. Kittens vergeten wel eens tijdens het spelen dat ze op de bak moeten en dan is het mooi als er boven ook eentje staat.

Verder kunnen ze prima alleen slapen de eerste nacht. Ze hebben immers elkaar. Realiseer je dat als je ze eenmaal in je bed laat, ze dit gaan eisen op een gegeven moment. Dus krabben aan je deur, miauwen, dingen slopen etc. Als je ze in bed wilt hebben voor altijd, prima, zo niet, dan kan je ze beter s'nachts gewoon beneden laten slapen saampjes. Misschien een lekker fleecedekentje of mandje kopen voor ze? Al slapen katten vaak prima op de bank of een stoel hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Over dat slapen: ik twijfel nog, ik weet zeker dat ik het leuk zou vinden om ze 's avonds boven te hebben, maar niet altijd. Met name het topic van Claudia over slapeloze nachten en problemen om dit op te lossen zorgen bij mij nu al voor nachtmerries :P

Alvast bedankt voor je feedback.

Groet,

nick.

n.b.

Het zijn geen kittens meer, Shaggy en Bikkel zijn 1,5 jaar oud (had eerst een paartje van 3,5 jaar op het oog, maar die waren de dag ervoor al geplaatst).
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Camoth »

Dan nog is twee bakken altijd wel goed. Sommige katten houden er niet van om op dezelfde bak te plassen en te poepen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Tember »

Een bak boven en een bak beneden is inderdaad heel erg slim van je. Mijn 2 katten gebruiken samen beiden bakken, maar voor de zekerheid is het altijd slim een tweede bak te kopen, zo voorkom je ongelukjes.

En zoals hierboven al werd gezegd, als je je katten voor altijd de mogelijkheid wilt geven om bij je op bed te slapen, kun je ze meteen welkom heten in je bed en als je twijfelt is het beter je deur voorlopig dicht te houden. Als je je dan later bedenkt, kun je later altijd nog je deur open houden.

Verder heb je je goed voorbereid hoor! Zo te horen heb je er zin in. Ik wens je veel plezier met de twee katten! Heb je al namen bedacht voor ze? :grin: En top dat je twee wat oudere katten de kans geeft in je leven. Veel mensen laten zich verleiden door kittens (inclusief mezelf hoor ;-) ).
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Tazke »

Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie! Het verrijkt echt je leven een kat in huis.

Ik zou me nog niet te druk maken over de kabels en meubels, dat zul je ze toch aan moeten leren. Een klap in je handen en het is opgelost (vaak althans).

Je kunt de katten het beste met rust laten de eerste tijd en af en toe er tegen praten. Je merkt snel genoeg hoe ze op jou en hun nieuwe omgeving reageren. Iedere kat is tenslotte anders.

Onze poezen mogen overal komen behalve in de keuken (die deur is altijd dicht). De poes bepaalt zelf wel waar hij wil slapen. De ene keer slapen ze bij ons, de andere keer kruipen ze samen op de bank. Wil je ze liever niet 's nachts in de slaapkamer hebben: deur dicht vanaf de eerste nacht...

Enne... ik tel met je mee!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Tember schreef:Verder heb je je goed voorbereid hoor! Zo te horen heb je er zin in. Ik wens je veel plezier met de twee katten! Heb je al namen bedacht voor ze? :grin: En top dat je twee wat oudere katten de kans geeft in je leven. Veel mensen laten zich verleiden door kittens (inclusief mezelf hoor ;-) ).
Ik heb de nodige uurtjes doorgebracht op dit forum en daar heel veel nuttige informatie opgedaan en heb er inderdaad heel veel zin in :) Qua namen denk ik dat ik het houd bij de namen die ze gekregen hebben, toen ik het aan mijn vader vertelde dacht ie eerst dat ik 2 rappers geadopteerd had, moest meteen lachen :) Hoe langer ik er over na denk, hoe beter Shaggy en Bikkel bevalt.

Ik had het adres van dit asiel gekregen van de eigenaar van een dieren winkel hier in Valkenburg; ik was eens gaan informeren over katten (wist nog niet veel over die beestjes) om te zien of het een geschikt huisdier zou zijn als ik af en toe weg moet. Toen ik er zeker van was dat het niet zielig zou zijn om af en toe een dag niet thuis te zijn als ik voor mijn werk naar Amsterdam moet, vroeg ik dan ook meteen of ze ook katten verkochten, ze moesten me dus uitleggen dat het in Nederland helemaal niet is toegestaan om katten te verkopen als dierenwinkel en dat ik het beste maar even op een advertentie site/krantje kon kijken omdat een hoop mensen ze gratis aanbieden. Daarna werd me uitgelegd dat, als ik weg ben, het beter zou zijn als ze met z'n 2e zijn, zodat ze elkaar bezig kunnen houden als ik er niet ben. Ook werd me aangeraden om even goed na te vragen of het katten zijn die altijd binnen zijn geweest of dat ze ook buiten komen (jagers instinct, etc). Een andere optie zou zijn om een kat uit het asiel te halen. Toen ik vroeg of er in de buurt een asiel zat, werd me het adres doorgegeven van Stichting de Reddingsboei in Geleen. Ze omschreef hoe de katten daar gehouden worden (in katten kamers, ingericht als een grote huiskamer met banken, stoelen, krabpalen en kattebakken). Dit sprak me meteen aan; om katten op die manier te houden alsof ze gewone huiskatten zijn i.p.v. in een kooi/bench (het beeld dat ik toch heb bij een asiel) sprak me heel erg aan en ben toen ik thuis kwam meteen op internet gaan kijken of ik wat over dit asiel kon vinden. Via de site dierenasiels.com vond ik ze terug, inclusief een lijst met een aantal katten die ze hadden. Na de diverse katten doorgenomen te hebben en al wat zaken op dit forum gelezen te hebben, viel de keus op twee katten die me qua omschrijving heel erg aanspraken.
Garfield (rood) en Tom (zwart-wit en is echt een vrouwtje) zijn twee lieve katten van 3,5 jaar oud.
Ze zijn alletwee binnen gewend en kwamen zelden buiten.
Garfield is een echte allemansvriend en heeft een open karakter.Tom is erg lief maar is een beetje gesloten en houdt meer van rust.
Ze kunnen goed overweg met kinderen.
Ze hebben de bijnaam Tom&Jerry en luisteren er ook nog goed naar.
Het zijn twee superlieve dieren die graag een warm plekje willen.
Ik ben toen naar Geleen gereden en daar goed ontvangen in het asiel. Helaas waren Tom en Garfield al vergeven en zouden morgen worden opgehaald. Toen ik uit had gelegd waarom ze me aanspraken en waar ik naar op zoek was kwam de eigenaar met een suggestie, ik werd meteen naar een van de kattenkamers gestuurd en meteen enthousiast ontvangen door Shaggy en Bikkel. Hoewel een van de twee wat shuwer was, was de ander heel aanhankelijk en leek de kat er geen genoeg van te krijgen. Hun vacht was mooi glanzend zwart met mooie witte accenten en na een paar minuten was ik meteen verkocht. De eigenaar wou eigenlijk de katten niet voor me 'vast houden' totdat ik ze kon komen ophalen, maar omdat ik volgende week 5 dagen niet thuis ben, vondt ik het niet eerlijk ten opzichte van de beestjes om ze meteen al mee te nemen (ook al wou ik dat op dat moment erg graag). Om niet het risico te lopen dat iemand anders ze kwam ophalen heb ik gesmeekt of ze niet tijdelijk daar mochten blijven en bood aan om meteen al te betalen voor de katten.

Toen ik dat eenmaal had aangeboden was de eigenaar ook overtuigd (schijnbaar komt het vaak voor dat mensen uiteindelijk toch niet terug komen) en was hij helemaal niet geinteresseerd in het geld, maar enkel in de intentie die er achter zat (had maar 10 euro bij me, je kan daar niet pinnen, maar had mijn vader mee genomen om te gaan kijken, daar had ik de rest van kunnen lenen, maar dat wou hij niet eens hebben).

Inmiddels best een lang verhaal geworden, zo zie je maar weer hoe snel het kan gaan als je eenmaal verliefd wordt op die beestjes :)

Zucht... nog een kleine 10 dagen...
Tazke schreef:Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie! Het verrijkt echt je leven een kat in huis.

Ik zou me nog niet te druk maken over de kabels en meubels, dat zul je ze toch aan moeten leren. Een klap in je handen en het is opgelost (vaak althans).

Je kunt de katten het beste met rust laten de eerste tijd en af en toe er tegen praten. Je merkt snel genoeg hoe ze op jou en hun nieuwe omgeving reageren. Iedere kat is tenslotte anders.

Onze poezen mogen overal komen behalve in de keuken (die deur is altijd dicht). De poes bepaalt zelf wel waar hij wil slapen. De ene keer slapen ze bij ons, de andere keer kruipen ze samen op de bank. Wil je ze liever niet 's nachts in de slaapkamer hebben: deur dicht vanaf de eerste nacht...

Enne... ik tel met je mee!
Goeie tip om te corrigeren met een handklap, ga ik zeker proberen (had alleen rekening gehouden met het krabben aan spullen en dat je dan de kussentjes van hun voeten tegen de krabpaal moet aanzetten en met lichte druk wrijven zodat de geur kliertjes wat afgeven en ze snappen dat ze op die plek wel mogen krabben).

Enne... bedankt voor het meetellen :)

Afbeelding
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Tember »

Haha, die lange verhalen heb ik ook hoor. Ik kan ook uren door praten over Erwin en Dennis. En daar is dit forum een perfecte plek voor! :D Als je ze eenmaal hebt, over 10 dagen, plaats je wel wat foto's toch? Ik ben erg benieuwd!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Tember schreef:Haha, die lange verhalen heb ik ook hoor. Ik kan ook uren door praten over Erwin en Dennis. En daar is dit forum een perfecte plek voor! :D Als je ze eenmaal hebt, over 10 dagen, plaats je wel wat foto's toch? Ik ben erg benieuwd!
Zeker weten, moet alleen nog even een nieuwe digitale camera gaan kopen, maar dat gaat helemaal goed komen :)
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Adriana »

hoi en wat leuk dat je zo enthousiast bent over je nieuwe huisgenootjes. jullie gaan vast een geweldig tijd tegemoet. hier op De Kattensite hebben we met z'n allen veel ervaring en er is ook erg veel info.
even over kattenbakken.. er zijn 'formules' voor en die geef ik je ter overweging maar even mee: altijd eentje meer dan het aantal katten en op zijn minst op twee verschillende plekken en indd niet in de buurt van de eetbakjes. en de bak moet anderhalf maal de lengte hebben van de kat en sommige katten willen overdekt en andere hebben daar een grote hekel aan. hier voldoen dweilemmers van Blokker uitstekend, die zijn wat langer en hebben een hoge rand. en je zult ook even moeten experimenteren met kattenbakkorrels, misschien bij De Reddingsboei even kijken waar ze aan gewend zijn en dat voorlopig aanhouden, want met hun verhuizing moeten ze al aan zoveel veranderingen wennen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

adriana-oele+momo schreef:hoi en wat leuk dat je zo enthousiast bent over je nieuwe huisgenootjes. jullie gaan vast een geweldig tijd tegemoet. hier op De Kattensite hebben we met z'n allen veel ervaring en er is ook erg veel info.
even over kattenbakken.. er zijn 'formules' voor en die geef ik je ter overweging maar even mee: altijd eentje meer dan het aantal katten en op zijn minst op twee verschillende plekken en indd niet in de buurt van de eetbakjes. en de bak moet anderhalf maal de lengte hebben van de kat en sommige katten willen overdekt en andere hebben daar een grote hekel aan. hier voldoen dweilemmers van Blokker uitstekend, die zijn wat langer en hebben een hoge rand. en je zult ook even moeten experimenteren met kattenbakkorrels, misschien bij De Reddingsboei even kijken waar ze aan gewend zijn en dat voorlopig aanhouden, want met hun verhuizing moeten ze al aan zoveel veranderingen wennen!
Ik heb er voorlopig even twee gekocht (jumbo zodat ze alle ruimte hebben die ze zich maar kunnen wensen), ik wil eerst even zien hoe ze op deze twee reageren...

Afbeelding
L 56 x B 70 x H 46 cm

en

Afbeelding
L 55 cm x B 45 cm x H 42 cm

Qua kattengrit heb ik gekozen voor Cat's Best Eco Plus, na diverse positieve reacties hier op het forum en op de site van de winkel leek me dat een goede keuze.
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Cari »

Hai Nick, leuke jongens krijg je in huis!
Ze gaan verwend worden, dat is wel duidelijk :grin: ! Aan 2 kattenbakken heb je echt wel genoeg hoor, zeker als de 2 katten aan elkaar gehechte broertjes zijn. Je keus voor Cat's best Eco Plus is ook een goede. Ik gebruik het ook en vind het veel beter dan de klontvormde kleikorrels. Het is veel milieuvriendelijker, ruikt goed en de klontjes vallen niet uit elkaar zoals bij klei op den duur wel vaak gebeurt.

Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken om de eerste dagen met Shaggy en Bikkel (vind het ook leuke namen!). Ik heb zo 't vermoeden dat ze zich heel snel helemaal thuis zullen voelen :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Cari schreef:Hai Nick, leuke jongens krijg je in huis!
Ze gaan verwend worden, dat is wel duidelijk :grin: ! Aan 2 kattenbakken heb je echt wel genoeg hoor, zeker als de 2 katten aan elkaar gehechte broertjes zijn. Je keus voor Cat's best Eco Plus is ook een goede. Ik gebruik het ook en vind het veel beter dan de klontvormde kleikorrels. Het is veel milieuvriendelijker, ruikt goed en de klontjes vallen niet uit elkaar zoals bij klei op den duur wel vaak gebeurt.

Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken om de eerste dagen met Shaggy en Bikkel (vind het ook leuke namen!). Ik heb zo 't vermoeden dat ze zich heel snel helemaal thuis zullen voelen :grin: !
:) Ze gaan zeer zeker verwend worden :) Bedankt voor je feedback m.b.t. de kattenbakken en het grit.

Echt geweldig dit forum, leuke mensen en een hoop goeie feedback, kan niet wachten totdat Shaggy en Bikkel intrekken (als programmeur uit zich dat in het schrijven van een applicatie die dynamisch een foto voor me maakt en daarin afteld tot uur U :P).

Zometeen hopelijk al voorpret met de eerste leveringen van de dingen die ik besteld heb (Krabpalen in elkaar zetten, etc.) :)
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door Cari »

Nog even over de kattenbakken: ik zou wel de klepjes eruit halen. Veel katten hebben daar een hekel aan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nkusters
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 nov 2009 23:05
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Eerste avond met nieuwe katten

Bericht door nkusters »

Cari schreef:Nog even over de kattenbakken: ik zou wel de klepjes eruit halen. Veel katten hebben daar een hekel aan.
Ok, zal ik zeker doen.

Net de krabpalen, transportboxen en een van de kattenbakken in elkaar gezet (andere is nog niet geleverd), even naar de speeltjes gekeken en dat 40L pak grit een plaats gegeven. Als komende week de laatste bak nog geleverd wordt ben ik d'r helemaal klaar voor! :)

Heb vanacht de hele woonkamer omgegooid zodat het wat vriendelijker staat voor Shaggy en Bikkel, kunnen hun krabpaalen een mooi plaatsje krijgen :)
Shaggy en Bikkel, twee zwart/witte europesche korthaar katten van 1,5 jaar, per 07-12-2009 geadopteerd uit Dierenasiel "De Reddingsboei".
Plaats reactie